Gast wooter Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 On 3/25/2018 at 10:48 AM, teus_ said: Ik zag ook twee interessante opmerkingen over Uber: - andere fabrikanten testen hun autopilot/zelfrijdende piloot meestal met 2 personen in de auto, Uber maar met 1 - Uber ligt al lang onder vuur voor een immoreel beleid. schandalen van seksisme, onderbetaalde chauffers,... Waymo rijdt al een tijd zonder chauffeur rond. Filmpjes genoeg van in dit topic. Quote
Gast wooter Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Waymo persconferentie "The next step in self-driving, unveiled". Quote
Ambi 1.758 Geplaatst: 31 maart 2018 Geplaatst: 31 maart 2018 @wooter De revolutie van de zelfrijdende auto wordt minder diepgaand dan velen denken. Hebt u al eens in Sjanghai gereden? Ik heb enorm veel vertrouwen in ingenieurs, maar ik heb er nog geen gevonden die me veilig door die chaos kan loodsen met zelfrijdende auto’s. Ik geloof ook nooit dat dat zal gebeuren. De zelfrijdende auto is overroepen. Het is weer zoiets waar de industrie technologisch vernuft wil tonen, veeleer dan zich af te vragen wat de klant nu eigenlijk wil. Ik denk dat de gemiddelde klant ook graag in een auto rijdt. Natuurlijk niet om in de file te staan ’s morgens of urenlang op de snelweg met 120 kilometer per uur te rijden. Als je dat kan automatiseren, zou dat een goede zaak zijn. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/het-is-cool-om-geen-auto-te-bezitten/9997940.html Hier de mening van iemand die zelf jaren in de sector zit, interessante mens. Ook al heb niet geweldig veel vertrouwen in dat Lynk en Co verhaal. Quote
Gast wooter Geplaatst: 31 maart 2018 Geplaatst: 31 maart 2018 De truuk is dat net de mensen in de sector hun disruptie onderschatten. Denk maar wat de concurrentie vond van de iPhone, of wat Kodak vond van digitale fotografie of AT&T van mobiele telefonie. Quote
Gast wooter Geplaatst: 31 maart 2018 Geplaatst: 31 maart 2018 Oh, en in detail... Zijn "Ja, maar" argumentatie is wat vreemd, want aan de ene kant zegt ie dat de nieuwe, jonge consument niet meer een auto wil kopen maar wel een auto zal huren. De waarheid is dat die nieuwe city dwellers eigenlijk zelfs niet een auto willen rijden, maar het veel praktischer vinden om zich te laten rijden door een Uber of dergelijke. En de reden waarom een Cambio e.d. wel nog werken is omdat dat goedkoper is dan een Uber te laten rijden tot diep in het land. Hij hangt zijn verwachting dat autonoom rijden niet gaat bestaan aan allerlei chaotische verkeerssituaties, maar dat is niet belangrijk voor versie 1. Versie 2 zal beter zijn dan versie 1 en versie 3 even nog beter. Achter de schermen zijn al die autoconstructeurs, de ene al wat serieuzer dan de andere, bezig met proberen niet de volgende Kodak of Nokia te zijn, maar anderzijds moeten ze ook herkennen dat ze niet de mogelijkheid hebben om nu een nieuw product zoals een iPhone in de markt kunnen brengen, en de verwachtingen dus temperen... Maar als je bijvoorbeeld Jaguar ziet samen gaan met Waymo, kan je de vraag makkelijk beantwoorden wie er hier de leider en wie er de volger is. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 2 april 2018 Geplaatst: 2 april 2018 Half gerelateerd aan hetgeen hierboven. Ik merk dat de jeugd (16-18 jaar) niet meer zo gebrand is op een rijbewijs. Dat is geen autorijdende generatie zoals de mijne. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 4 april 2018 Geplaatst: 4 april 2018 https://www.demorgen.be/binnenland/steeds-meer-ouderen-moeten-rijbewijs-inleveren-ze-beseffen-niet-dat-het-ooit-ophoudt-b84b4221/ 1. De rijhulpjes autopilot, collision detect, lane assist etc kunnen de autonomie van de ouderen verlengen 2. Het dodental in het verkeer is nu vergelijkbaar met vlak na de oorlog maar nu wordt het als ondraaglijk gezien. Ik vind dat een ongezonde manier van denken. Ik vind het iets waard als die ouderen en zwakkere chauffeurs langer op de baan mogen blijven. Wat meer tolerantie voor de betere chauffeurs zou trouwens ook welkom zijn, Quote
Carlito 6.295 Geplaatst: 4 april 2018 Geplaatst: 4 april 2018 1 uur geleden, Le Capri Mauve zei: 2. Het dodental in het verkeer is nu vergelijkbaar met vlak na de oorlog maar nu wordt het als ondraaglijk gezien. Ik vind dat een ongezonde manier van denken. Ik vind het iets waard als die ouderen en zwakkere chauffeurs langer op de baan mogen blijven. Wat meer tolerantie voor de betere chauffeurs zou trouwens ook welkom zijn, Die ouderen en zwakkere moeten eruit. Dat ze maar een taxi nemen, rijden alleen maar in de weg Quote
0231 172 Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Op 4/4/2018 om 12:43, Carlito zei: Die ouderen en zwakkere moeten eruit. Dat ze maar een taxi nemen, rijden alleen maar in de weg Ben je bezig over mensen of auto’s? Quote
teus_ 245 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 On 3/31/2018 at 4:39 PM, wooter said: De truuk is dat net de mensen in de sector hun disruptie onderschatten. Denk maar wat de concurrentie vond van de iPhone, of wat Kodak vond van digitale fotografie of AT&T van mobiele telefonie. hierzie, nagel op de kop. niet enkel onderschatten mensen nieuwe dingen, soms willen ze die net tegenhouden. Quote
Carlito 6.295 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 16 uren geleden, 0231 zei: Ben je bezig over mensen of auto’s? Mensen. Auto's mag ook, maar het is meer het manneke achter het stuur dat het bepaalt. Quote
teus_ 245 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 ik kan niet wachten op zelfrijdende voertuigen. eindelijk gedaan met vrachtwagenchauffeurs en bejaarden, die de wegen terroriseren. elk op hun eigen manier natuurlijk. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 Vroeger zag je nog aan de nummerplaat dat het een bejaarde was maar nu is dat ook al gedaan. Deze week nog een bejaarde vrouw die 70 reed op de E40. Vrachtwagen moest haar inhalen Quote
DHL 43 Geplaatst: 7 april 2018 Geplaatst: 7 april 2018 Zelfrijdende voertuigen zouden inderdaad voor veel zaken een mooie oplossing zijn. Zoals gezegd bejaarden, maar ook invaliden tot zelfs blinde mensen zullen in staat zijn een auto te rijden. Hierboven werd ook gezegd dat de 16-jarigen steeds minder interesse hebben in wagens. Ik ondervind dat hier thuis ook. En de vriendenkring van mijn zonen idem. Als ik hem vraag of hij graag een Clio zou hebben of een Dacia... dan is dat voor hem eender. Dient enkel maar om je mee te verplaatsen omdat het moet. Dus denk wel dat die generatie er meer open voor zal staan. Ik zou het leuk vinden om het te gebruiken op onaangename momenten, bvb als mijn zoon uitgaat en vader er 's nachts mag omgaan... Voor de rest zou ik toch zelf blijven sturen en er dankbaar gebruik van maken eens ik ouder ben en niet echt geschikt meer ben... Maar volledig autonoom, ben 49 jaar, ik vrees dat dit eerder weggelegd zal zijn voor mijn kinderen. Zelf zal ik het wellicht niet meer mee maken dat de auto's van zichzelf naar je voordeur rijden... Quote
walter 4.428 Geplaatst: 13 april 2018 Geplaatst: 13 april 2018 https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake-docu/2018/terzake-docu-s2018a16/ Quote
JLD 10 Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Was er onlangs ook geen reportage over zelfrijdende wagens? Ben vergeten op welke zender. Quote
JLD 10 Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/13/terzake-docu--de-komst-van-de-zelfrijdende-auto/ Quote
Jupke 11.083 Geplaatst: 17 april 2018 Geplaatst: 17 april 2018 Heb ik gezien toen, best interessant! Quote
Gast wooter Geplaatst: 21 mei 2018 Geplaatst: 21 mei 2018 https://ideas.4brad.com/no-ads-wont-pay-your-robotaxi-ride-your-employer-might-and-has-big-consequences Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 22 mei 2018 Geplaatst: 22 mei 2018 On 4/7/2018 at 3:49 PM, DHL said: Zelfrijdende voertuigen zouden inderdaad voor veel zaken een mooie oplossing zijn. Zoals gezegd bejaarden, maar ook invaliden tot zelfs blinde mensen zullen in staat zijn een auto te rijden. Euh, zoals ze nu een taxi kunnen nemen dus. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 mei 2018 Geplaatst: 22 mei 2018 3 hours ago, ICM said: Euh, zoals ze nu een taxi kunnen nemen dus. Maar een taxi kost aanzienlijk wat. Een zelfrijdende taxi zou door het wegvallen van de loonkost, de lagere onderhoudskosten bij elektrische zelfrijdende taxi's en het kunnen afschrijven van de investering over meerdere jaren door minder slijtage, aanzienlijk goedkoper zijn per rit. De schattingen gaan ervan uit dat je 5 cent per kilometer zou moeten betalen. Dat is dus minder dan dat je aan parkeergeld kwijt zou zijn als je met je eigen auto zou pendelen. Momenteel betaal je gemiddeld een halve euro per kilometer om zelf je auto te rijden aan afschrijving, taksen, onderhoud en brandstof. Ga je nog dat willen betalen als je voor 1/10e daarvan dag en nacht kan genieten van een zelfrijdende taxi, en elk moment van de dag dronken kan zijn? Bedenk eens wat dat betekent naar omzet in de horeca, al dat vrijgekomen geld + elke nacht veilig thuis geraken. Quote
Gast wooter Geplaatst: 22 mei 2018 Geplaatst: 22 mei 2018 Sinds de introductie van Uber is het aantal aanrijdingen met letsel met intoxicatie of dronkenschap overigens met 20% gedaald in en rond New York. Quote
ICM 24.869 Geplaatst: 22 mei 2018 Geplaatst: 22 mei 2018 52 minutes ago, wooter said: Maar een taxi kost aanzienlijk wat. Een zelfrijdende taxi zou door het wegvallen van de loonkost, de lagere onderhoudskosten bij elektrische zelfrijdende taxi's en het kunnen afschrijven van de investering over meerdere jaren door minder slijtage, aanzienlijk goedkoper zijn per rit. De schattingen gaan ervan uit dat je 5 cent per kilometer zou moeten betalen. Dat is dus minder dan dat je aan parkeergeld kwijt zou zijn als je met je eigen auto zou pendelen. Momenteel betaal je gemiddeld een halve euro per kilometer om zelf je auto te rijden aan afschrijving, taksen, onderhoud en brandstof. Ga je nog dat willen betalen als je voor 1/10e daarvan dag en nacht kan genieten van een zelfrijdende taxi, en elk moment van de dag dronken kan zijn? Bedenk eens wat dat betekent naar omzet in de horeca, al dat vrijgekomen geld + elke nacht veilig thuis geraken. Dat je de chauffeur niet moet betalen, en dat je niet betaalt voor een stilstaand voertuig, absoluut. Zeker een efficiënte evolutie. Maar laten we niet doen alsof die mensen zich nu niet kunnen verplaatsen. Laat staan zeggen dat ze dan wel 'met de auto gaan kunnen rijden'. Want ik hoop dat die blinde niet blindelings (pun intended) in z'n Tesla stapt. Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 22 mei 2018 Geplaatst: 22 mei 2018 Op 7-4-2018 om 13:55, teus_ zei: ik kan niet wachten op zelfrijdende voertuigen. eindelijk gedaan met vrachtwagenchauffeurs en bejaarden, die de wegen terroriseren. elk op hun eigen manier natuurlijk. Het beste van al is, wij (de vrachtwagenchauffeurs) worden er nog eens voor betaald ook! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.