Ga naar inhoud

Autonoom rijdende auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Er zijn dagen dat ik er graag 1 zou hebben. Ik deed hoop dat ik me dan niet meer zou ergeren. Me amuseren achter het stuur, doe ik op dat moment toch niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
33 minutes ago, 3000 said:

Ik snap het totaal niet. Als je niet zelf wil rijden, bel een taxi.

Er zou volgens een rapport een punt komen dat het goedkoper is om zo een zelfrijzende "taxi" te bestellen dan zelf een auto te hebben.

https://shift.newco.co/this-is-how-big-oil-will-die-38b843bd4fe0

Dan denk je misschien nog eerst "ach ik hou mijn auto wel want dat is lekker leuk, mijn auto"... Tot je echt lage bedragen gaat betalen voor een abonnement op zo een taxi service.

Volgens statistieken in de VS kost een auto 0,53$ per mijl, wat overeen komt met 0,33$ per kilometer wat weer kort bij onze 0,33€ per kilometer is die onze overheid aan houdt.

Een autonoom rijdende elektrische auto zou daarentegen 1/4e daarvan kosten (afschrijving, elektriciteitskosten, onderhoud) dus zit je aan 0.08€ per kilometer aan kostprijs. En dat is dus zonder loonkost van de chauffeur, die valt ook weg.

Lap er nog marge, beheer, infrastructuur en loonkost van het bedrijf bij dat zo een chauffeurloze taxidienst aanbied (een mengeling van Uber en Cambio) en 0,2€ per kilometer aan kostprijs is niet zo abnormaal. Dat wil dus zeggen dat als pakweg @PJH elke dag pendelt naar Brussel zijn werkgever moet kiezen tussen een firmawagen + tankkaart aan 1000€, of hem een abonnement van €500 aansmeert om 'm elke ochtend en avond op te halen en te brengen waar ie wil.

Er zullen meer aanbieders op springen, dus die 0,2€ zie ik nog onder druk komen want we spreken echt over 8 cent de kilometer aan kostprijs. Als de gemiddelde Belg 20000km per jaar doet met zijn auto, zou dat aan 8 cent maar 133€ kosten per maand.

Een extra reden zou zijn omdat de componenten van een elektrische auto onnozel lang meegaan en het interieur en in car entertainment sneller zal verouderen dan de auto. Voor jou is het niet interessant om een auto 40 jaar te houden, maar een taxibedrijf kan die kilometers wel op 3 jaar afleggen en daarmee hun vloot recent houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
1 hour ago, Polle Petrol said:

Er zijn dagen dat ik er graag 1 zou hebben. Ik deed hoop dat ik me dan niet meer zou ergeren. Me amuseren achter het stuur, doe ik op dat moment toch niet.

Ik ben sinds ik m'n Tesla heb aanzienlijk rustiger in het verkeer geworden. Ik vertrek soms nog eens vlot, maar eens de grote baan op trek ik 2 keer aan de cruise control hendel om de autopilot te starten en valt de auto terug op de snelheidslimiet en is het actief met autorijden bezig zijn eigenlijk niet zo interessant meer... En eens je dan gewoon bent om op autopilot te rijden, heb je nog maar weinig zin om toch het pedaal dieper in te duwen en sportiever te gaan rijden.

Verkeer dat voor je niet op schiet, hindert minder want de auto versnelt en vertraagt zelf... Het is allemaal aanzienlijk zorgelozer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het totaal niet. Als je niet zelf wil rijden, bel een taxi.

Om u dan op te jagen in de rijstijl van de chauffeur?
Het is niet dat ik niet wil rijden. Graag zelfs, maar liefst vlot (een bepaald tempo dat goed aanvoelt).
Er zijn dagen dat ik 1,5u in de auto zit in de avondspits, gewoon om na het werk de kinderen te halen, naar de zwemles en terug naar huis te rijden.
Op die momenten vervult het autorijden me echt niet. Integendeel. Ik vind het dan echt zonde van de tijd een het geld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
Wat zit je dan te doen? Want een boekje lezen mag nog niet.

Rondkijken? Knikkebollen? Stiekem op GSM of iPad bezig? Geen kloten mij van het verkeer aantrekken maar gewoon aanschuiven in het verkeer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met een taxi zoals het vandaag de dag in België bestaat is het dat het een drama is naar service toe. Als ik "snel" een taxi aan mijn deur wil moet ik die 24h op voorhand boeken, en dan nog loop je het risico dat hij niet komt opdagen (vraag me niet hoe ik het weet ...). Om van de rijkunsten en service van de gemiddelde chauffeur nog maar te zwijgen (Ah ge wilt met kaart betalen? Zucht, kreun, vage uitleg over bakske in koffer, technisch probleem blablabla .... en dan nog hopen op drinkgeld en zitten talmen met wisselgeld geven .... fts).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zegt me allemaal niks... tenzij ik dronken, ziek of basically halfdood ben.

on-topic: een autonome auto kan de afweging maken of 'ie de "bestuurder" moet beschermen, of toch eerder die groep kinderen langs de baan niet omver te maaien. En dan krijgen we een discussie die ik zelfs niet wil voeren: http://newatlas.com/self-driving-cars-morality-question/50367/

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een extra reden zou zijn omdat de componenten van een elektrische auto onnozel lang meegaan en het interieur en in car entertainment sneller zal verouderen dan de auto. Voor jou is het niet interessant om een auto 40 jaar te houden, maar een taxibedrijf kan die kilometers wel op 3 jaar afleggen en daarmee hun vloot recent houden.

Da's ook enorm goed voor het milieu dan...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Da's ook enorm goed voor het milieu dan...

Ja want in plaats van dat iedereen een auto koopt, delen we met zn allen een vloot van zelfrijdende auto’s. En die vloot zal kleiner zijn dan voor iedereen 1 auto.
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei wooter:

Zo vragen ze zich in Aalst af of het nog loont om nu nog een parkeergarage te bouwen.

die autoloze auto's moeten toch ergens gestockeerd worden, of ge je dan nooit geen auto meer van je zelf hebben? Iedereen hetzelfde hok, waar de vorige net frieten in liggen eten heeft en de andere overgegeven.

Een auto is een deel van je leven of een hobby anders zaten we hier niet samen op een forum. Als ik vanavond een stukje wil rijden met de auto doe ik dat gewoon. En dan nog met een auto die me plezier geeft, graag ziet, m'n gedachte op iets anders zet. iedereen is altijd maar bezig van: als het maar rijdt, je staat toch in de file, het is toch maar voor van A naar B te gaan.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens vrees ik dat we de verkeerde kant op gaan. Mensen gaan steeds minder zelf doen en basis skills voor simpele dingen gaan verloren.

Er zijn mensen die oprecht graag met een vrachtwagen rijden en daar geld mee verdienen bv. Technologie gaat dat allemaal wegnemen? Ik weet het zo niet. Niet iedereen wil in de toekomst als IT'er aan de slag.

Zelfrijdende auto's, ik zie maar 1 voordeel en dat is dat je u volledig bezopen nog kan verplaatsen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende auto die ik koop moet deze functie hebben. Als ik voor het werk op de baan ben, dan is mijn auto mijn rijdend kantoor, en probeer ik toch nog zoveel als mogelijk te doen onderweg, en dat is vooral telefoneren. Sowieso heb ik steeds mijn iPhone in iPad binnen handbereik, en wordt er ook al rijdend al eens op die dingen gekeken. Met zo'n zelfrijdende functie kan je dat in alle veiligheid doen. Alleen voor deze optie zou ik al een andere auto willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Liquid Li0n:

die autoloze auto's moeten toch ergens gestockeerd worden, of ge je dan nooit geen auto meer van je zelf hebben? Iedereen hetzelfde hok, waar de vorige net frieten in liggen eten heeft en de andere overgegeven.

Een auto is een deel van je leven of een hobby anders zaten we hier niet samen op een forum. Als ik vanavond een stukje wil rijden met de auto doe ik dat gewoon. En dan nog met een auto die me plezier geeft, graag ziet, m'n gedachte op iets anders zet. iedereen is altijd maar bezig van: als het maar rijdt, je staat toch in de file, het is toch maar voor van A naar B te gaan.

Ooit waren paarden het voornaamste vervoermiddel, nu is dat ook enkel nog maar een hobby. Zo gaat dat ook worden met auto's met een vebrandindingsmotor denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei BMWMB:

De volgende auto die ik koop moet deze functie hebben. Als ik voor het werk op de baan ben, dan is mijn auto mijn rijdend kantoor, en probeer ik toch nog zoveel als mogelijk te doen onderweg, en dat is vooral telefoneren. Sowieso heb ik steeds mijn iPhone in iPad binnen handbereik, en wordt er ook al rijdend al eens op die dingen gekeken. Met zo'n zelfrijdende functie kan je dat in alle veiligheid doen. Alleen voor deze optie zou ik al een andere auto willen.

Dat is toch levensgevaarlijk man, daar zouden ze van mij echt keihard tegen mogen optreden dat getokkel op ipads en smartphones achter het stuur, wil niet weten hoeveel accidenten die dingen al veroorzaakt hebben. Maar owee als je te snel rijdt :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou op zich geen problemen hebben met een zelfrijdende truck. Ik rijd op zich graag met de truck, maar het is nu niet dat je "echt" rijplezier haalt uit het treintje rijden aan 90km/u. MAAR daar tegenover staat dat ik me wel ergens zorgen maak over de impact van zo'n uitvinding op de economie. In bepaalde sectoren gaat het moeilijk zijn om een chauffeur volledig uit te sluiten, dan denk ik bijvoorbeeld aan distributie. In andere sectoren, waar bijvoorbeeld een tankwagen van fabriek A naar fabriek B rijdt 350km verderop zou dat dan weer perfect kunnen. De truck begeeft zich naar de geprogrammeerde locatie en iemand van het bedrijf koppelt de slang aan en zet de pomp aan. Eens gelost/geladen is er wederom geen menselijke interactie nodig en kan de truck weer autonoom naar het volgende adres. Daar zit je dan met een chauffeur die overbodig is geworden... Het kan veel goedkoper zonder hem EN sneller, want van verplichte rij- en rusttijden heeft een computer geen last. Dat zou veel veranderen in de logistiek. En ook in het verkeer, want waar 's nachts nu de parkings langs de autosnelweg VOL staan met trucks zouden die trucks gewoon aan het rijden zijn (of een groot deel ervan)... Minder verkeer overdag dus = minder file.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Ambi:

Ooit waren paarden het voornaamste vervoermiddel, nu is dat ook enkel nog maar een hobby. Zo gaat dat ook worden met auto's met een vebrandindingsmotor denk ik.

Ooit waren paarden het voornaamste werktuig, nu is een paard enkel nog maar recreatief. Zo gaat dat ook worden met mensen/arbeiders, want alles wordt autonoom en door robotten gedaan. Met als enige probleem dat mensen niet echt recreatief kunnen gebruikt worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Zo heeft [mention=86]BMWMB[/mention] 4 auto’s terwijl er maar 2 in de garage passen. Ik ben er zeker van dat met zo een evolutie van autonoom rijdende huurauto’s er een bedrijf premium huurauto’s zal aanbieden waar je niet meer zelf moet rijden, en BMWMB eerst zijn daily AMG en later de RRS vervangt door zo een abonnement. Tegelijkertijd kan hij voor zijn kinderen ook zo een abonnementen regelen zodat ze altijd veilig kunnen vertrekken en thuis komen zonder dat ma en pa moeten rijden. En in de garage blijft dan nog altijd plaats voor speciale auto’s, nieuw of ouder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid