Ga naar inhoud

Audi A8 (D5)


fuxhound

Aanbevolen berichten

Citaat

De vierde generatie Audi A8 is klaar en staat bol van de vernieuwende technieken.

 

Tijdens de Audi Summit in Barcelona heeft Audi zojuist de compleet vernieuwde Audi A8 geïntroduceerd. Een auto die het credo “Vorsprung durch Technik” helemaal waar moet gaan maken. En dus heeft Audi de nieuwe A8 volgepropt met de nieuwste technieken. We verdelen het onder in een aantal hoofdstukken, want het is best veel.

Autonoom rijden
Vanaf 2018 worden de functies van autonoom rijden bij Audi beschikbaar. Dan hebben we het niet meer over Lane-Keep assist of Adaptive Cruise Control, neen! Audi stelt dat de bestuurder “niet meer continu op het verkeer hoeft te letten en de handen van het stuur kan nemen en andere dingen kan gaan doen” in fileverkeer tot 60 kilometer per uur op wegen waarvan de rijbanen door vangrails gescheiden zijn. Het systeem dat zelf stuurt, remt, accelereert, stopt en weer optrekt wordt door Audi “traffic jam pilot” genoemd en is in te schakelen met een AI-knop op de middenconsole. Als het systeem zijn limieten bereikt zul je worden gewaarschuwd dat je zelf de besturing dient over te nemen. Het systeem maakt gebruik van een zFAS besturingseenheid die continu informatie verwerkt van radar, een camera, ultrasone sensoren en een laserscanner. Heb je een smartphone, dan kan je via de nieuwe myAudi app je auto zonder erin plaats te nemen parkeren in een garage of parkeervak. Bij al het voorgaande plaatst Audi wel de kanttekening dat de toepassing van de autonome functies afhankelijk is van de regelgeving in het land waar de bestuurder zich op dat moment bevindt.

Citaat

“De introductie van de Audi AI traffic jam pilot houdt in dat het wettelijke kader in elke individuele markt in kaart gebracht dient te worden, evenals de landspecifieke definitie van het toepassen en testen van het systeem. De hoge kwaliteitsstandaarden van Audi komen tevens tot hun recht op het gebied van vergaand geautomatiseerd rijden. Aanvullend dient wereldwijd een reeks goedkeuringsprocedures en de bijbehorende tijdsplanning in acht te worden genomen. Audi volgt daarom een stapsgewijze werkwijze bij de introductie van de traffic jam pilot in productiemodellen.”

Onderstel
Het Audi AI active suspension onderstel (video) van de nieuwe Audi A8 kan zich volledig aanpassen aan de wensen van de berijder. Maar dat gaat verder dan alleen een sportstandje voor je dynamische rijstijl. Elk wiel kan afzonderlijk worden bediend door een actief elektromechanisch ophangingssysteem dat samenwerkt met de luchtvering. Dit betekent dat de auto bijvoorbeeld volledig vlak kan worden gehouden in bochten.

Audi A8 2017

Maar het gaat verder dan dat. Audi heeft namelijk het pre sense 360˚ veiligheidssysteem dat constant de omgeving van de auto monitort. Bij een snelheid boven de 25 kilometer per uur kan dit systeem bij een onvermijdelijke zijdelingse aanrijding binnen 0,5 seconden de hele auto maximaal 8 centimeter verhogen. Hierdoor komt de kracht van de aanrijding meer op de dorpel en de bodem van de auto terecht, die sterker zijn dan bijvoorbeeld de deuren. Hierdoor kunnen de krachten die bij een aanrijding op de inzittenden inwerken tot 50% worden gereduceerd.

Andere goodies voor het onderstel zijn dynamic all-wheel-steering en een sportdifferentieel dat de aandrijfkrachten over de achterwielen verdeelt in het standaard quattro-systeem voor de Audi A8.

Aandrijflijn
En over aandrijfkrachten gesproken: de nieuwe A8 wordt in eerste instantie geleverd met twee V6 turbo’s: een 3.0 TDI (286 pk) en een 3.0 TFSI (340 pk). Daarna volgen twee achtcilinders – een 4.0 TDI (435 pk) en een 4.0 TFSI (460 pk) en een W12 met 6,0 liter inhoud waarover Audi verder nog niets kwijt wil qua prestaties. Al deze motoren zullen samenwerken met BAS, een slimme startgenerator. De mild-hybrid techniek gaat ervoor zorgen dat de verbrandingsmotoren uitgeschakeld worden bij het loslaten van het gaspedaal, wat een brandstofbesparing van 0,7 liter per honderd kilometer oplevert.

De A8L e-tron quattro zal met plug-in hybride techniek worden uitgerust en een gecombineerd vermogen van 449 pk en 700 Nm koppel krijgen. De elektrische actieradius zal ongeveer 50 kilometer bedragen. De batterij zal draadloos op te laden zijn met Audi Wireless Charging, een inductiesysteem voor acculaden.

Exterieur
We zien een nieuwe, brede, openstaande singleframe grille. Wen er maar aan, want dit gaan we op alle Audi’s terugzien de komende jaren. Verder zien we HD Matric LED koplampen met Audi Laser techniek, en een LED lichtstrip met OLED technologie voor de achterlichten. De lengte van de nieuwe Audi A8 bedraagt 5,17 meter, tenzij we voor de A8L (gallery) gaan, die 5,30 meter lang is.

Audi A8L

Interieur
Mooiste feature om hier uit te lichten is de rechter achterstoel van de A8L. Hier is een optionele relaxstoel leverbaar die op vier verschillende manieren te verstellen is. Ook is er een voetensteun. De passagier kan zijn voeten laten verwamen én masseren, door ze op de achterkant van de rechtervoorstoel te plaatsen. De bediening van de achterstoelen gebeurt via OLED touchscreens.

Audi A8L

De rest van het interieur is bewust minimalistisch ontworpen. De ventilatieroosters zijn elektrisch te openen en sluiten. Verder zitten bijna alle functies verwerkt in het 10,1 inch touchscreen dat vrijwel onzichtbaar in het dashboard opgaat als het niet gebruikt wordt. Via een tweede scherm worden functies zoals de airconditioning bediend. Er is gebruik gemaakt van haptic feedback, oftewel een voelbare reactie als er iets wordt bediend op het touchscreen. Verder is er spraakbesturing en kunnen er zaken bediend worden met handgebaren.

Vanaf september is de nieuwe Audi A8 te bestellen, vanaf midden december staat de auto ook daadwerkelijk bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-nieuwe-audi-a8-100359

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lelijke neus. En die licht- en chroomstrip achteraan is meelopen met de heersende mode, zeker? Of hoe moet ik dat zien? Zie ook Kia Sportage, Mercedes E Break, Porsche 911, Renault Talisman, whatever.

Maar technisch zal het wel ok zijn, I guess. En als het interieur goed in elkaar zit ... #winning

Link naar reactie
Delen op andere sites

In profiel.. da's gewoon de huidige opnieuw..

Benieuwd naar S8 maar ik word hier niet echt warm van.

Dan liever de 7 of de S.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rood staat hem voor geen meter, zet dit in zwart of donkerblauw en het is een heel andere auto.

 

De kont vind ik zeer knap en het interieur vind ik ook zeer mooi. 

Persoonlijk vind ik hem op vlak van exterieur zeker mooier dan de 7, de S-klasse is imo vooral in profiel nog een stuk gebalanceerder.

 

Qua interieur kan ik de 3 interieurs wel smaken, maar komt Audi imo toch met het meest vernieuwende en de mooiste manier om het multimediascherm te integreren. Hier heb ik echter geen voorkeur omdat ze er alledrie echt mogen zijn imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu toch al enkele maanden ervaring met die touchscreens en imo trekt dat op niet veel. Meestal moet je uit je zetel komen om iets aan te raken want afstand te groot of je tikt er steevast naast op een kasseiweg. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei TomT:

Het rood staat hem voor geen meter, zet dit in zwart of donkerblauw en het is een heel andere auto.

 

De kont vind ik zeer knap en het interieur vind ik ook zeer mooi. 

Persoonlijk vind ik hem op vlak van exterieur zeker mooier dan de 7, de S-klasse is imo vooral in profiel nog een stuk gebalanceerder.

 

Qua interieur kan ik de 3 interieurs wel smaken, maar komt Audi imo toch met het meest vernieuwende en de mooiste manier om het multimediascherm te integreren. Hier heb ik echter geen voorkeur omdat ze er alledrie echt mogen zijn imo.

Ik vond het inklapbaar scherm van de vorige echt een pluspunt (USP bijna), jammer dat ze ervan afgestapt zijn. Idem voor het (ik vermoed) standaard digitale instrument cluster.

Los daarvan is het wel de knapste van de grote 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

a8l_grau_drive_005.jpg?itok=qiLt4UWe

a8l_grau_ext_003.jpg?itok=YP5am6Pg

a8l_grau_ext_005.jpg?itok=g8GgfImL

a8l_grau_ext-d_001.jpg?itok=DDlgGaFI

a8l_grau_ext-d_004.jpg?itok=Nd7D3ZHc

a8l_grau_int_002.jpg?itok=ZN0bWKXS

a8l_grau_int_006.jpg?itok=Y0JCZfZ-

Citaat

Your friendly neighbourhood Spider-Man might have crawled all over it first, but now’s your chance to pore over Audi’s flagship product: ladies and gentlemen, meet the brand-new Audi A8.

And right off the bat, let us get to the not-so-small matter of frickin’ LASERS. Audi is debuting its AI traffic jam pilot for its S-Class rival, which allows the A8 to drive, on its own, in slow-moving traffic at up to 37.3mph. Accelerating, braking, steering… the lot. A front camera, radar sensors and those pesky lasers allow the car to scan its surroundings.

A Tesla (or Volvo XC90, BMW 5-Series etc…) can pretty much drive itself in traffic, but you have to monitor it. In the Audi you just press a button, and where applicable, the new A8 will allow you to indulge in whatever it is you do in a car when not actually driving. Sweating nervously and eyeballing the car in front, no doubt. This is the difference between level two and level three autonomy, fact fans. Pity you can’t get it right away, though. Audi says law-permitting, the system will be available in Germany in 2019.

Want to actually, y’know, drive the thing? Audi promises “unshakable stability”. There’s all-wheel-steering, and active suspension that works with permanent four-wheel-drive (a particular Audi 4WD phrase escapes us for the moment) and can raise or lower individual wheels using electric actuators. We’re promised such flexibility allows it to be both a luggzury saloon and a circuit-bashing hot-shoe, thanks to less roll angles. And we’re all about the roll angles. The much vaunted 48v electrical system – now the primary electric system in all A8s – is the energy source.

The other energy sources however, are the ones that’ll no doubt pique your interest. From launch, there’ll be a pair of 3.0-litre V6 turbos: one petrol, with 340hp, or a diesel one with less (286hp). You probably don’t want either of these, because a pair of V8s are also on offer – a diesel 4.0-litre with 435hp, or a petrol TFSI with 460hp. You don’t want those, either.

There’ll be (very clever) a hybrid drivetrain available in the A8 long wheelbase version (the A8 L), which pairs a 3.0-litre V6 petrol engine to an electric motor to make 449hp and 516lb ft. Think 0-62mph in 4.9s. And yep, you guessed it, you don’t want this one either.

Because later, there will be a range topper also only available as a long-wheelbase version, and said range-topper gets a 6.0-litre W12 with 585hp. Exactly the same amount of horsepower as another big German saloon with an expensive badge. Talk about sharp-shooting. And in a car this big – it’s longer, wider, taller and features a longer wheelbase than before – a 6.0-litre W12 with 585hp and 590lb ft of torque is really your only choice. Really.

Mercifully, you do have a choice of two fragrances to improve the air quality inside; an inside which is also bigger than before, and features much soft leather, much comfort, much aluminium and wood, 3D sound, Audi’s rather glorious virtual cockpit in full HD res, a pair of touchscreens and voice control.

Underpinning all of this is Audi’s space frame tech, as first debuted on the original A8 way back in 1994 (remember that one?). In the new A8 58 per cent of the structure is aluminium, the rest made up of steel, magnesium and all important CFRP.

Oh, did we mention LASERS? The lights have LED high beams too; the blue accents you see in the lights mark the laser spots, which light up the road like a fireworks party without dazzling oncomers.

Reckon the A8 has got the Mercedes-Benz S-Class licked on first impressions? Let us know below…

https://www.topgear.com/car-news/first-look/watch-out-merc-s-class-its-new-audi-a8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lelijk stuur.

Audi is gepiekt met de D3 en vanaf toen het ging het fout. Toen ging het nog gelijk op tussen Audi, BMW en MB en afhankelijk van de uitrusting (velg en kleur) was de ene mooier dan de andere.

Qua looks liever een nieuwe Lexus LS.

Qua al de rest een S-klasse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, fuxhound said:

Welk voordeel of welk effect creëer je door de de body met 80mm te verhogen bij een zijdelingse botsing?

Staat ergens in press release, als ik het me goed herinner, omdat de impact dan meer op de dorpel komt of een beter absorberend deel van de structuur en daardoor zouden de inzittenden beter beschermd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Timo said:

Lelijk stuur.

Audi is gepiekt met de D3 en vanaf toen het ging het fout. Toen ging het nog gelijk op tussen Audi, BMW en MB en afhankelijk van de uitrusting (velg en kleur) was de ene mooier dan de andere.

Qua looks liever een nieuwe Lexus LS.

Qua al de rest een S-klasse.
 

De D3 was inderdaad het summum qua design van de A8, zeker de laatste facelift, single grill+ volledige LED achterlichten, verder ook te herkennen aan rechthoekige mistlichten ipv ronde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nog steeds te bescheiden in die klasse, net als de vorige. 7 en S zien er veel dikker uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Speedhunter said:

Hij is nog steeds te bescheiden in die klasse, net als de vorige. 7 en S zien er veel dikker uit.

Dat is net de 1 van de redenen waarom mensen een A8 kopen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Exterieur vind ik knap van bepaalde hoeken, maar zoals voorheen een te lage gordellijn en een te lange vooroverhang.

Interieur is rampzalig. Alles te bedienen met touch displays en tot overmaat van ramp zeer veel zwart hoogglans. Daarnaast een verschrikkelijk doods dashboard design met al die rechte lijnen, nog saaier dan dat van de Panamera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid