stijn82 117 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 4 minutes ago, wooter said: In aankoop, maar niet in TCO. En waarom een 330e kopen als je een Model 3 kan rijden. Die laatste is momenteel veel specialer dan een 3 reeks, en je weet nu al dat hybrides fiscaal op hun kloten gaan krijgen tov EV’s. Wellicht is een 330e vandaag nog wel degelijk interessant. Maar als je kijkt naar de werkelijke uitstoot van zo’n plugin, dan is de huidige fiscale bevoordeling absurd. Dacht dat dat zou stoppen in 2020? Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Ik vraag me soms af of Ik niet per ongeluk op autofiscaliteit.be zit.Als het gaat om TCO koop dan gewoon een goedkopere wagen he. 5 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 3 minutes ago, Jokke_vlo said: Als het gaat om TCO koop dan gewoon een goedkopere wagen he. Even simpel als geniaal! 1 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 29 minutes ago, stijn82 said: Maar als je kijkt naar de werkelijke uitstoot van zo’n plugin, dan is de huidige fiscale bevoordeling absurd. Bwa. Ik rij de mijne onder de 5L/100 km. Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 7 minutes ago, DDke said: Bwa. Ik rij de mijne onder de 5L/100 km. Dat is nog altijd meer uitstoot dan 0l/100km Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 12 minutes ago, Jokke_vlo said: Ik vraag me soms af of Ik niet per ongeluk op autofiscaliteit.be zit. Als het gaat om TCO koop dan gewoon een goedkopere wagen he. Oh maar Jokke, die voordelige fiscaliteit is enkel een extraatje. Ik koop een Model 3 niet omwille van de fiscale redenen, dan kan je een betere deal doen door ook een goedkopere auto te kopen die elektrisch is. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 9 minutes ago, DDke said: Bwa. Ik rij de mijne onder de 5L/100 km. Veel te veel om 100% fiscale aftrek te rechtvaardigen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Eigenlijk belachelijk dat je met 5l per 100km dezelfde fiscale voorwaarden krijgt als een auto zonder (directe) uitstoot. En dat is enkel te danken aan het feit dat de concurrentie geen andere modellen uit brengt. Vanaf het moment dat er een aanvaardbaar aantal EV's zijn moet je als overheid toch ingrijpen... Maar goed, we zijn hier België... In Nederland loopt men op dat gebied 5 jaar voorop. Quote
kefkie 2.685 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 35 minuten geleden, J3nkins zei: Geen BPM oid op EV's? Tot 2020 idd geen BPM op EV's. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 3 hours ago, wooter said: In aankoop, maar niet in TCO. Hoezo? 3 hours ago, wooter said: En waarom een 330e kopen als je een Model 3 kan rijden. Die laatste is momenteel veel specialer dan een 3 reeks, en je weet nu al dat hybrides fiscaal op hun kloten gaan krijgen tov EV’s. Tegen dan is die 330e afgeschreven Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 1 hour ago, wooter said: Eigenlijk belachelijk dat je met 5l per 100km dezelfde fiscale voorwaarden krijgt als een auto zonder (directe) uitstoot. Eigenlijk belachelijk dat je als je 100+K aan een auto kan hangen die je enkel voor woon-werk gebruikt je dezelfde fiscale voordelen krijgt als iemand die 30K geeft aan een auto die hij beroepsmatig nodig heeft. Quote
stijn82 117 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 (aangepast) laten we de aftrekbaarheid afschaffen voor het gedeelte boven de 50k €. Zoals in NL (vanaf 2019). Dan is dat stukje belachelijkheid al van de baan. 17 oktober 2018 aangepast door stijn82 Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 laten we de aftrekbaarheid afschaffen voor het gedeelte boven de 50k €. Zoals in NL (vanaf 2019). Dan is dat stukje belachelijkheid al van de baan. Maar dat is dan een afgunsttaks en een goeie EV met het premium voorkomen van een 50K ICE kost 20K meer. Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Dan kan je ook opperen dat bij de andere auto’s het stuk boven de 50K niet meer aftrekbaar hoeft te zijn. Quote
Quill 189 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Draai of keer het zoals je wil, maar taks is toch grotendeels op afgunst gebaseerd. Hogere lonen = hogere percentages. Zwaardere elektriciteitsaansluiting = extra kost. Ze moeten ergens het geld halen hé. Als iedereen elektrisch gaat rijden, waar zal de overheid dan hun inkomsten halen denk je @wooter? Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Dat zal natuurlijk veranderen, maar verbrandingsmotoren zullen altijd zwaarder belast worden Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 2 minutes ago, wooter said: Dat zal natuurlijk veranderen, maar verbrandingsmotoren zullen altijd zwaarder belast worden Zoals die supervervuilende oldtimers nu lage verkeersbelastingen betalen, zal dat in de verre toekomst ook keren. Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Zoals die supervervuilende oldtimers nu lage verkeersbelastingen betalen, zal dat in de verre toekomst ook keren.Het moment dat iedereen met oldtimers gaat rijden veranderd de wetgeving ook. Kijk maar naar Nederland waar dat de wet op oldtimers ook aanzienlijk is aangepast. Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 20 uren geleden, BMWMB zei: . ik ga thuis investeren in zonnepanelen en een batterij. als je echt zo ne groene was, had je toch al lang zonnepanelen gehad? niet verkeerd opvatten hoor maar volgens mij heb je pas het licht gezien omdat je een tesla hebt nu, en je deze ook gratis wilt laten laden thuis, omdat je in het weekend natuurlijk niet op je werk bent. ik denk niet dat je zonder de tesla ook zonnepanelen zou overwegen? 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Het ene komt uit het andere.Ik heb ook geen zonnepanelen, maar eens je thuis bezig bent met je elektriciteit te herzien om 1 en binnenkort 2 elektrische auto’s te laden, dan krijg je ook meer inzicht en ‘gevoel’ in wat je ermee kan doen, en wat je ermee kan winnen (of verliezen) door zonnepanelen en een batterij te kiezen.En toen ik vroeger met een benzineauto reed, ja dan was “minder uitstoot” en “minder CO2” allemaal dingen waar ik wel een beetje voor kon doen door voor een gewonere eco-auto te kiezen, maar ik had geen zin in een ecodiesel.En nu rij ik met een auto met een snellere acceleratie dan mijn vorige benzineauto, is ie praktischer en ruimer, en absolute koploper qua connectiviteit en technologie.Ik wil maar zeggen: met een minderwaardig product dat wel milieuvriendelijker is, ga je geen zieltjes winnen. Quote
Logic 538 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Ja idd. Ik heb (nog geen) zonnepanelen, omdat m'n energieverbruik erg laag is en dat zo op het eerste gevoel overbodig lijkt. M'n woonst heeft wel een warmtepomp en een zonneboiler. Dat laatste ontlast de warmtepomp met al dat mooie weer, 'k denk dat de warmtepomp al in geen 7 a 8 maanden gedraaid heeft. Behalve een laadstation, is alles wel voorzien op het hebben van een EV ... en eens dat concreter wordt, ga je natuurlijk nadenken. Eigenlijk vind ik het idee van volledig off the grid te gaan wel tof, uit principe alleen al (kwestie van als enige in de straat elektriciteit te hebben in de winter ). Moeilijk is dat allemaal niet, tot je een EV koopt (en thuis moet opladen). 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 16 minutes ago, Logic said: Eigenlijk vind ik het idee van volledig off the grid te gaan wel tof, uit principe alleen al (kwestie van als enige in de straat elektriciteit te hebben in de winter ). Moeilijk is dat allemaal niet, tot je een EV koopt (en thuis moet opladen). Off the grid wil niet zeggen dat je 100% EV moet gaan he. Je kan off the grid gaan met een diesel citern in je tuin Quote
tuscani 11.796 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 56 minuten geleden, wooter zei: Ik heb ook geen zonnepanelen, kwestie van berekeningen te maken was dat toch ook niet slim? je schrijft elders dat je quasi nog nooit aan een gratis supercharger gehangen heb, en je dus veel thuis aan het laden bent. dan kon je toch al veel langer zonnepanelen geinstalleerd hebben? Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Ja, maar het dak moet ook gerenoveerd worden. Iemand zei me al dat ik niet zou mogen twijfelen en die zonnepanelen tijdelijk gewoon in de tuin moet zetten... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.