Jeroen_M5 1.383 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 Gezocht maar niet gevonden, dus bij deze: Het topic voor al uw bandenspanningsvragen! Ik heb onlangs twee nieuwe Bridgestone Driveguard 94Y 225/45 R17 RFT laten leggen achteraan. De bandencentrale had ze op 1,8 bar gezet, vrij weinig. Volgens de info op de binnenkant van de deur moet het 3,0 bar zijn achteraan (voorlaatste lijn rechts): Dat vind ik dan weer vrij veel. Wat is de ideale bandenspanning voor sportief straatgebruik? Gewoon de voorgeschreven 3,0 bar volgen? Zo'n hoge druk lijkt mij niet ideaal voor optimale grip. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 910 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 Ik zou de voorgeschreven spanning volgen. Ge kunt eventueel een correctie geven naargelang de passagiers (als ge een achteras van 700 kg hebt dan komt daar 20% bij met twee passagiers achterin) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.040 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 ik volg ook altijd hetgeen in het boekje of deur staat. (meestal rond de 2.2 of 2.3) maar de vraag waar ik altijd over twijfel is, wanneer je de bandenspanning van je band moet meten als je op reis gaat, en dus "zware" belading hebt? is dat dan voor je hem vol steekt of wanneer alles en iedereen er inzit. (of maakt dat geen verschil? ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jeroen_M5 1.383 Geplaatst: 6 februari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 6 februari 2018 16 minuten geleden, tuscani zei: ik volg ook altijd hetgeen in het boekje of deur staat. (meestal rond de 2.2 of 2.3) maar de vraag waar ik altijd over twijfel is, wanneer je de bandenspanning van je band moet meten als je op reis gaat, en dus "zware" belading hebt? is dat dan voor je hem vol steekt of wanneer alles en iedereen er inzit. (of maakt dat geen verschil? ) Ik vermoed dat dat niet uitmaakt? Temperatuur echter wel. 3,0 bar bij -2°C is niet hetzelfde bij 35°C. Dus beter af en toe checken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 910 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 Het 'benaderend model' is niet dat uw extra gewicht de band samenduwt en zo de druk vergroot, maar eerder dat het extra gewicht het grondvlak vergroot zonder de druk echt op te drijven(het volume in de band verandert nauwelijks). Ge pompt dus extra lucht om dat grondvlak weer te verkleinen en het maakt niet uit of ge dat in geladen of ongeladen toestand doet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 910 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 En de druk is evenredig met de temperatuur, in Kelvin! dus 273K is 0 en bij 27 graden of 300K komt er zo'n 10% druk bij. Ge moet vooral opletten voor te weinig druk, dus uw banden koud oppompen, niet na een rit. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jenkins 1.993 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 Interessant topique! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.173 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 3.0 bar lijkt me ook wel veel Ik rij op 235/45/17 (dus vergelijkbaar) en bij mij is 2.2 bar voorgeschreven. Ik denk dat BMW wat extra overstuur wilt creëren Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
walter 3.854 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 Mijn Saab had toch ook 2.6 nodig op 225/45/17. Eventueel nog eens nakijken wat Bridgestone adviseert. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.123 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 4 hours ago, Jeroen_M5 said: Gezocht maar niet gevonden, dus bij deze: Het topic voor al uw bandenspanningsvragen! Ik heb onlangs twee nieuwe Bridgestone Driveguard 94Y 225/45 R17 RFT laten leggen achteraan. Wat is de ideale bandenspanning voor sportief straatgebruik? Computer says no. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.123 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 4 hours ago, tuscani said: ik volg ook altijd hetgeen in het boekje of deur staat. (meestal rond de 2.2 of 2.3) maar de vraag waar ik altijd over twijfel is, wanneer je de bandenspanning van je band moet meten als je op reis gaat, en dus "zware" belading hebt? is dat dan voor je hem vol steekt of wanneer alles en iedereen er inzit. (of maakt dat geen verschil? ) Dat maakt geen bal uit. Op circuit checken we bandendrukken op niet-gemonteerde velgen. Doet er allemaal niet toe. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.123 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 3 hours ago, Le Capri Mauve said: En de druk is evenredig met de temperatuur, in Kelvin! dus 273K is 0 en bij 27 graden of 300K komt er zo'n 10% druk bij. Ge moet vooral opletten voor te weinig druk, dus uw banden koud oppompen, niet na een rit. Zeg slimme, is dat om interessant te doen dat je zegt "in Kelvin"? Als de druk evenredig is met de temperatuur in Kelvin is ze dat per definitie ook in Celsius he. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.225 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 1 minuut geleden, ir_fuel zei: Zeg slimme, is dat om interessant te doen dat je zegt "in Kelvin"? Als de druk evenredig is met de temperatuur in Kelvin is ze dat per definitie ook in Celcius he. Celsius zegt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.123 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 Just now, Lotuzzz said: Celsius zegt. Idd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jeroen_M5 1.383 Geplaatst: 6 februari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 6 februari 2018 1 uur terug, ir_fuel zei: Computer says no. Ik had Potenza S001 steken, maar de bandencentrale beweerde dat dit een vernieuwde, betere versie is. Graag ook wat grip in de regen trouwens . Michelin PS4 kon ook, maar ik was dik tevreden over die Potenza S001's. Tot zover wel tevreden over die Driveguards trouwens, maar ik ga ze eens op 2,7 bar zetten om het verschil te zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 910 Geplaatst: 6 februari 2018 Delen Geplaatst: 6 februari 2018 (aangepast) 1 uur geleden, ir_fuel zei: Zeg slimme, is dat om interessant te doen dat je zegt "in Kelvin"? Als de druk evenredig is met de temperatuur in Kelvin is ze dat per definitie ook in Celsius he. Tuurlijk. Dus van 273 kelvin naar 300 kelvin is dat plus 10% dus is de druk plus 10% . Dus dat is hetzelfde als van 0 Celsius naar 27 Celsius of plus euh, oneindig percent. Dus hebt ge een nieuwe Big Bang! [edit] trouwens druk plus 10% kunt ge dezelde fout maken. Stel dat uw gemeten druk bij 0 graden Celsius 2.4 bar is dan is de uitkomst bij 27 graden Celsius niet 2.64 bar. 2.4 bar is overdruk op 1 atmosfeer, dus moet ge met 3.4 bar rekenen , +0.34 bar bij is 3.74 en dan weer min 1 en zo krijgt ge 2.74 bar. 6 februari 2018 aangepast door Le Capri Mauve Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
teus_ 245 Geplaatst: 7 februari 2018 Delen Geplaatst: 7 februari 2018 Hier op 2.5 bar, terwijl het 2.1 vooraan en 2.3 achteraan zou moeten zijn. Welk beginpunt zou ik moeten nemen op een circuit als Ecuyers? Heb nog nooit mijn banden warm gemeten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jvc 543 Geplaatst: 7 februari 2018 Delen Geplaatst: 7 februari 2018 1 uur terug, teus_ zei: Hier op 2.5 bar, terwijl het 2.1 vooraan en 2.3 achteraan zou moeten zijn. Welk beginpunt zou ik moeten nemen op een circuit als Ecuyers? Heb nog nooit mijn banden warm gemeten. Je mag vrij laag beginnen want het stijgt veel, ik zou beginnen op 2 bar vooraan en achteraan. In het begin na iedere stint controleren en aflaten tot aan de aangeraden waardes van 2,1 en 2,3. Is wat testen wat de beste spanning is voor iedere wagen en banden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.