Ga naar inhoud

Het ideale bandenspanningstopic


Jeroen_M5

Aanbevolen berichten

Gezocht maar niet gevonden, dus bij deze: Het topic voor al uw bandenspanningsvragen! 

Ik heb onlangs twee nieuwe Bridgestone Driveguard 94Y 225/45 R17 RFT laten leggen achteraan. 

De bandencentrale had ze op 1,8 bar gezet, vrij weinig. Volgens de info op de binnenkant van de deur moet het 3,0 bar zijn achteraan (voorlaatste lijn rechts):

 IMG_20180206_153139_01.jpg

Dat vind ik dan weer vrij veel. Wat is de ideale bandenspanning voor sportief straatgebruik? Gewoon de voorgeschreven 3,0 bar volgen? Zo'n hoge druk lijkt mij niet ideaal voor optimale grip. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de voorgeschreven spanning volgen. Ge kunt eventueel een correctie geven naargelang de passagiers (als ge een achteras van 700 kg hebt dan komt daar 20% bij met twee passagiers achterin)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik volg ook altijd hetgeen in het boekje of deur staat. (meestal rond de 2.2 of 2.3)

maar de vraag waar ik altijd over twijfel is, wanneer je de bandenspanning van je band moet meten als je op reis gaat, en dus "zware" belading hebt?

is dat dan voor je hem vol steekt of wanneer alles en iedereen er inzit.  (of maakt dat geen verschil? )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, tuscani zei:

ik volg ook altijd hetgeen in het boekje of deur staat. (meestal rond de 2.2 of 2.3)

maar de vraag waar ik altijd over twijfel is, wanneer je de bandenspanning van je band moet meten als je op reis gaat, en dus "zware" belading hebt?

is dat dan voor je hem vol steekt of wanneer alles en iedereen er inzit.  (of maakt dat geen verschil? )

 

Ik vermoed dat dat niet uitmaakt? 

Temperatuur echter wel. 3,0 bar bij -2°C is niet hetzelfde bij 35°C. Dus beter af en toe checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het 'benaderend model' is niet dat uw extra gewicht de band samenduwt en zo de druk vergroot, maar eerder dat het extra gewicht het grondvlak vergroot zonder de druk echt op te drijven(het volume in de band verandert nauwelijks). Ge pompt dus extra lucht om dat grondvlak weer te verkleinen en het maakt niet uit of ge dat in geladen of ongeladen toestand doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de druk is evenredig met de temperatuur, in Kelvin! dus 273K is 0 en bij 27 graden of 300K komt er zo'n 10% druk bij. Ge moet vooral opletten voor te weinig druk, dus uw banden koud oppompen, niet na een rit.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3.0 bar lijkt me ook wel veel :huh:

Ik rij op 235/45/17 (dus vergelijkbaar) en bij mij is 2.2 bar voorgeschreven.

Ik denk dat BMW wat extra overstuur wilt creëren :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Jeroen_M5 said:

Gezocht maar niet gevonden, dus bij deze: Het topic voor al uw bandenspanningsvragen! 

Ik heb onlangs twee nieuwe Bridgestone Driveguard 94Y 225/45 R17 RFT laten leggen achteraan. 

 

Wat is de ideale bandenspanning voor sportief straatgebruik

 

Computer says no.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, tuscani said:

ik volg ook altijd hetgeen in het boekje of deur staat. (meestal rond de 2.2 of 2.3)

maar de vraag waar ik altijd over twijfel is, wanneer je de bandenspanning van je band moet meten als je op reis gaat, en dus "zware" belading hebt?

is dat dan voor je hem vol steekt of wanneer alles en iedereen er inzit.  (of maakt dat geen verschil? )

 

Dat maakt geen bal uit.

Op circuit checken we bandendrukken op niet-gemonteerde velgen. Doet er allemaal niet toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Le Capri Mauve said:

En de druk is evenredig met de temperatuur, in Kelvin! dus 273K is 0 en bij 27 graden of 300K komt er zo'n 10% druk bij. Ge moet vooral opletten voor te weinig druk, dus uw banden koud oppompen, niet na een rit.

Zeg slimme, is dat om interessant te doen dat je zegt "in Kelvin"? :P

Als de druk evenredig is met de temperatuur in Kelvin is ze dat per definitie ook in Celsius he. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Zeg slimme, is dat om interessant te doen dat je zegt "in Kelvin"? :P

Als de druk evenredig is met de temperatuur in Kelvin is ze dat per definitie ook in Celcius he. 

 

Celsius zegt.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Computer says no.

Ik had Potenza S001 steken, maar de bandencentrale beweerde dat dit een vernieuwde, betere versie is. Graag ook wat grip in de regen trouwens ^_^. Michelin PS4 kon ook, maar ik was dik tevreden over die Potenza S001's.

Tot zover wel tevreden over die Driveguards trouwens, maar ik ga ze eens op 2,7 bar zetten om het verschil te zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Zeg slimme, is dat om interessant te doen dat je zegt "in Kelvin"? :P

Als de druk evenredig is met de temperatuur in Kelvin is ze dat per definitie ook in Celsius he. 

 

Tuurlijk. Dus van 273 kelvin naar 300 kelvin is  dat plus 10% dus is de druk plus 10% .

Dus dat is hetzelfde als van 0 Celsius naar 27 Celsius of plus euh, oneindig percent. Dus hebt ge een nieuwe Big Bang!

 

[edit] trouwens druk plus 10% kunt ge dezelde fout maken. Stel dat uw gemeten druk bij 0 graden Celsius 2.4 bar is dan is de uitkomst bij 27 graden Celsius niet 2.64 bar. 2.4 bar is overdruk op 1 atmosfeer, dus moet ge met 3.4 bar rekenen , +0.34 bar bij is 3.74 en dan weer min 1 en zo krijgt ge 2.74 bar.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op 2.5 bar, terwijl het 2.1 vooraan en 2.3 achteraan zou moeten zijn.
Welk beginpunt  zou ik moeten nemen op een circuit als Ecuyers? Heb nog nooit mijn banden warm gemeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, teus_ zei:

Hier op 2.5 bar, terwijl het 2.1 vooraan en 2.3 achteraan zou moeten zijn.
Welk beginpunt  zou ik moeten nemen op een circuit als Ecuyers? Heb nog nooit mijn banden warm gemeten.

Je mag vrij laag beginnen want het stijgt veel, ik zou beginnen op 2 bar vooraan en achteraan. In het begin na iedere stint controleren en aflaten tot aan de aangeraden waardes van 2,1 en 2,3. Is wat testen wat de beste spanning is voor iedere wagen en banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid