Ga naar inhoud

Welke sleet veroorzaakt driften?


Rabbit

Aanbevolen berichten

Iemand een idee welke sleet driften veroorzaakt naast de banden ?

Uiteraard de banden, maar wat nog?

in mijn geval gaat het hoogstens om soms eens een bocht uit driften, maar goed ik vroeg het me onlangs wel af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, brjefs zei:

Bij auto’s met elektronisch sper slijten de achterste remblokken ook een pak sneller.

 

En met mijn Drexler?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 uren geleden, Rabbit zei:

En met mijn Drexler?  

Die remblokken zien alleen af als ze als ediff gebruikt worden, en eventueel door electronische stabiliteitscontrole als ge wild doet maar dat is al een grootteorde minder. Met een Drexler moet ge u geen zorgen maken om de remmen.

Misschien wat om de koppeling - sommigen durven hun koppeling verslijten, maar vooral om uw auto heel te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Drexler sper in een Alpina zorgt er net voor dat je auto veel gecontroleerder grip verliest. Je moet de auto zo een pak minder afbeulen om dwars te zetten, wat slijtage merkbaar minder maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de grip ondergrond/banden kunnen je ophangingsbussen ook sneller slijten. (voornamelijk droge ondergrond/ rookwolk driften)

Bij regen/water ondergrond is die sleet verwaarloosbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de bevestiging, van een paar dingen die ik al dacht :)  Ik zal het dus maar wat proberen te beperken  :P 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je volgas drift zodat je banden echt geen kans hebben om grip te hebben? Soms als je te braaf bent voel je dat de auto te hard wil grippen. Dat dat veel slijtage bij zich neemt kan ik voorstellen, maar soms lijkt het wel alsof je op zeep rijdt. Is dat dan ook zo slecht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Alexx zei:

En als je volgas drift zodat je banden echt geen kans hebben om grip te hebben? Soms als je te braaf bent voel je dat de auto te hard wil grippen. Dat dat veel slijtage bij zich neemt kan ik voorstellen, maar soms lijkt het wel alsof je op zeep rijdt. Is dat dan ook zo slecht?

Alles hangt af van de frictie coefficient tussen de 2 materialen (rubber - asphalt/concrete). Ook moet je het verschil tussen dynamische en statische frictie coefficient in gedachte houden.

die frictiecoeffecienten kan je vinden in tabel in volgende link:

https://www.engineeringtoolbox.com/friction-coefficients-d_778.html

image.png.7fb012e71e37b6e66d5f3e9a3c1a9a3c.png

 

Het effect dat je voelt als je te traag over de gripgrens gaat is het verschil in statische en dynamische frictie coefficient.
Globaal ligt de statische gripgrens hoger, dus hoe sneller en bruter je hierover gaat, hoe makkelijker je gaat driften.

het effect van water, reduceert de frictie coefficient met 30 tot 50%, waardoor de krachten/schokken op je hele powertrain ook beperkt blijven.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2018 om 13:30, Rabbit zei:

Bedankt voor de bevestiging, van een paar dingen die ik al dacht :)  Ik zal het dus maar wat proberen te beperken  :P 

 

Gewoon doen. Ik zou me meer zorgen maken om rechtbankproblemen, dan om slijtage. En als het nat ligt al helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Sleet aan je ego als het niet goed loopt. Had ik dit weekend last van in Lelystad met de S2000. 'Niet de beste om het te leren' werd me verteld.

 

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, S2000BE said:

Sleet aan je ego als het niet goed loopt. Had ik dit weekend last van in Lelystad met de S2000. 'Niet de beste om het te leren' werd me verteld.

Maar o zo rewarding met een S2000 eens je het onder de knie hebt :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/26/2018 at 11:57 PM, brjefs said:

Het Drexler sper in een Alpina zorgt er net voor dat je auto veel gecontroleerder grip verliest. Je moet de auto zo een pak minder afbeulen om dwars te zetten, wat slijtage merkbaar minder maakt.

En in een M135i? :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Maar o zo rewarding met een S2000 eens je het onder de knie hebt :inlove: 
Op droog heel moeilijk. Nat is doenbaar mits veel oefenen. Zelfs Dale Lomas vindt het een taaie rakker om te driften.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, S2000BE said:

Op droog heel moeilijk. Nat is doenbaar mits veel oefenen. Zelfs Dale Lomas vindt het een taaie rakker om te driften.
 

Banee. Op droog mits achterbanden van een zekere rijpingsgraad lukt prima. Enige moeilijke is dat je voor langere drifts soms onvoldoende power hebt om drift aan te houden. Maar grote ronde punten zijn best doenbaar. 

In 't nat op pakweg Weeze vind ik een S2000 (mits voorgaande driftervaring) een zeer voorspelbaar en precies driftapparaat. Helemaal niet moeilijker dan andere wagens IMO. Enkel wat meer stuuruitslag zou nog welkom zijn.

Al dat gemekker over 'snap oversteer' op veelal Amerikaanse fora vind ik maar gezever.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banee. Op droog mits achterbanden van een zekere rijpingsgraad lukt prima. Enige moeilijke is dat je voor langere drifts soms onvoldoende power hebt om drift aan te houden. Maar grote ronde punten zijn best doenbaar. 
In 't nat op pakweg Weeze vind ik een S2000 (mits voorgaande driftervaring) een zeer voorspelbaar en precies driftapparaat. Helemaal niet moeilijker dan andere wagens IMO. Enkel wat meer stuuruitslag zou nog welkom zijn.
Al dat gemekker over 'snap oversteer' op veelal Amerikaanse fora vind ik maar gezever.. 
 
Dat kan ik voorlopig niet beamen. Veel oefenen vind ik beetje jammer voor de auto. Liever mezelf verbeteren op circuit dan. Grip dus.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Me dunkt is circuit rijden een pak belastender/sletiger voor de wagen dan wat liggen driften op Weeze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet akkoord. Ligt er aan hoe vaak je dat doet. En met onder welke omstandigheden en met welk beleid. Zoals reaguurder hierboven beweert te kunnen driften als de beste in het droog of in het nat maakt ook een groot verschil.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het over driften op weeze (Nat, gladde tarmac) vs circuit rijden.

Bij driften ga je niet constant motor & rem vermogen zitten vragen, je remt nauwelijks, je wagen ziet nauwelijks G-krachten,...

Mijn drifthok doet nu al 10+ driftdagen zonder iets van onderhoud (buiten een oliewisseltje). Ik ben zeker dat die geen halve circuit dag overleeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/29/2018 at 8:59 PM, Alexis said:

Al dat gemekker over 'snap oversteer' op veelal Amerikaanse fora vind ik maar gezever.. 

En al die S2000's die naast de piste gaan in Ecuyers ook zeker :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid