Jochen 6.085 Geplaatst: 18 november 2025 Geplaatst: 18 november 2025 Gisteren 2 Goodyear Vector 4seasons gen3 laten monteren. Dat rijdt weer een pak beter dan de versleten CrossClimate's (wat logisch is uiteraard). 215/55/17 in 98W EVR. Dat ERV gedeelte is nieuw voor mij, verkoopspraat? 98W is ook niet echt nodig maar maakt de prijs niet. Doet dat eigenlijk iets af qua comfort? Quote
tato 1.906 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 15 uren geleden, Jochen zei: Gisteren 2 Goodyear Vector 4seasons gen3 laten monteren. Dat rijdt weer een pak beter dan de versleten CrossClimate's (wat logisch is uiteraard). 215/55/17 in 98W EVR. Dat ERV gedeelte is nieuw voor mij, verkoopspraat? 98W is ook niet echt nodig maar maakt de prijs niet. Doet dat eigenlijk iets af qua comfort? EV Ready doelt meer op geoptimaliseerd voor EV, dus een lagere rolweerstand, minder rolgeluiden en meer endurance. En ja, de load index, dat kan betekenen dat de band verstevigd is om het hogere last te dragen, al kan het ook zijn, dat de lagere LI in dezelfde maat identiek dezelfde band is met de lagere LI als opdruk. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 19 november 2025 Geplaatst: 19 november 2025 5 minuten geleden, tato zei: EV Ready doelt meer op geoptimaliseerd voor EV, dus een lagere rolweerstand, minder rolgeluiden en meer endurance. En ja, de load index, dat kan betekenen dat de band verstevigd is om het hogere last te dragen, al kan het ook zijn, dat de lagere LI in dezelfde maat identiek dezelfde band is met de lagere LI als opdruk. Maar dezelfde prestaties als de gewone variant? Daar zit nu toch niet zoveel ruimte meer op die ontwikkeling dat ze daar nog wat extra kunnen uitpersen? Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 22 hours ago, Jochen said: Daar zit nu toch niet zoveel ruimte meer op die ontwikkeling dat ze daar nog wat extra kunnen uitpersen? Hoe weet jij dat? Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 Op 19/11/2025 om 14:58, tato zei: EV Ready doelt meer op geoptimaliseerd voor EV, dus een lagere rolweerstand, minder rolgeluiden en meer endurance. Dat had dan ook al lang geoptimaliseerd moeten zijn als product in zijn geheel, want rolweerstand is simpelweg altijd belangrijk. Op 19/11/2025 om 15:10, Jochen zei: Maar dezelfde prestaties als de gewone variant? Daar zit nu toch niet zoveel ruimte meer op die ontwikkeling dat ze daar nog wat extra kunnen uitpersen? Als men dezelfde samenstelling gebruikt niet, als men aanpassingen doet mogelijks wel. Maar zie mijn punt hierboven: ook bij benzine / diesel is dat belangrijk. Je gaat me toch niet zeggen dat men nu pas gaat denken aan het "verbruik". Quote
Bjorno 2.272 Geplaatst: 20 november 2025 Geplaatst: 20 november 2025 De Polo toch ook eens voorzien van nieuwe schoentjes. De Uniroyals die er op lagen hadden nog veel profiel maar met een 1043cc nog kunnen patineren in 3de versnelling met dit weer wil toch wel zeggen dat het rubber was hard is geworden. Allemaal leuk tot je is ineens alles moet dicht gooien. UIteindelijk geopteerd voor deze Kumho Solus 4S all season. lijkt geen slechte reviews te hebben en voor 150€ voor de 4 is het allemaal toch een pak veiliger om deze winter de baan op te gaan. Lang geleden dat ik nog is zo een kleine bandjes heb moeten vervangen (145-80R13). Leuk toch, wegen niets, kosten niets, makkelijk om te vervangen en max 30 gram lood moeten plakken. Dus laat de sneeuw maar komen, de polo is er klaar voor, de eerste rit gaf toch al een merkbaar verschil. 1 Quote
Joske 922 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Op 19/11/2025 om 14:58, tato zei: EV Ready doelt meer op geoptimaliseerd voor EV, dus een lagere rolweerstand, minder rolgeluiden en meer endurance. En ja, de load index, dat kan betekenen dat de band verstevigd is om het hogere last te dragen, al kan het ook zijn, dat de lagere LI in dezelfde maat identiek dezelfde band is met de lagere LI als opdruk. Ik vermoed dat er ook wel iets van andere verstevingen in de basis van da karkas zit om dat koppel van een EV te verwerken. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 11 uren geleden, Bjorno zei: De Polo toch ook eens voorzien van nieuwe schoentjes. De Uniroyals die er op lagen hadden nog veel profiel maar met een 1043cc nog kunnen patineren in 3de versnelling met dit weer wil toch wel zeggen dat het rubber was hard is geworden. Allemaal leuk tot je is ineens alles moet dicht gooien. UIteindelijk geopteerd voor deze Kumho Solus 4S all season. lijkt geen slechte reviews te hebben en voor 150€ voor de 4 is het allemaal toch een pak veiliger om deze winter de baan op te gaan. Lang geleden dat ik nog is zo een kleine bandjes heb moeten vervangen (145-80R13). Leuk toch, wegen niets, kosten niets, makkelijk om te vervangen en max 30 gram lood moeten plakken. Dus laat de sneeuw maar komen, de polo is er klaar voor, de eerste rit gaf toch al een merkbaar verschil. het lood weegt al bijna evenveel als de hele band 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Ik ga ook nieuwe banden laten leggen op onze Mini. De zomerbanden hebben nog wel wat vlees, maar liggen er op sinds 2017. Ik heb er eergisterenavond in de gietende regen mee op de snelweg gereden, en veel vertrouwen gaf dat toch niet meer. De nieuwe trompetaansluiting van de R8 op de A19 heb ik nog aan 80 km/h gepakt, maar laat ons zeggen dat het niet slecht was dat ik alleen in de auto zat. Het is onze derde auto, en zoals eerder aangegeven, doet die niet zo héél veel kilometers meer. Vorige winter heb ik de winterset(waarvan de bandjes goed 'op' zijn) niet meer opgelegd, en zijn we blijven rijden op de zomers. Vorige winter is de auto echter een hele periode niet gebruikt geweest. Dit jaar zal het anders zijn. Komt er bij dat we gisteren hier de eerste winterprik te verwerken kregen. Het is ook zo dat ze gewoonlijk vroeg (ten laatste om 07:00) vertrekt, en vaak laat (deze week al drie keer na 22:00) terug naar huis komt - het is niet zo ver (thuis > AZ Groeninge is ongeveer 9 km, quasi volledig via de R8), maar liever veilig dan schuivend na een (heel) lange werkdag. Morgen moet ik met de iX1 naar de bandencentrale om de winterwissel te laten doen. Ik ga meteen 4 nieuwe banden bestellen voor de Mini. Gezien de weinige kilometers, de overwegend zachte winters, en het feit dat ik stilaan beu ben om kosten te doen aan die auto, ga ik opteren voor een kwalitatieve allseason-band. 195/55/16, ik ga er geen nieren moeten voor verkopen Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 Da's ideaal daarvoor he. Mijn madam haar A3 komt volgende week op winters te staan, die zaten bij de auto en zijn nog zeker goed voor 1 seizoen. Daarna wil ik die ook op all seasons zetten, achterste zomerbanden zijn op. Er zitten vooraan wel nog 2 zga nieuwe zomerbanden op ... Misschien enkel achteraan dan all seasons en vooraan die zomerbanden nog wat oprijden komende zomer. Is dat aan te raden om dat te mixen? Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 2 uren geleden, Joske zei: Ik vermoed dat er ook wel iets van andere verstevingen in de basis van da karkas zit om dat koppel van een EV te verwerken. Of meer flex om de schok van het onmiddelijke koppel te verdelen Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 21 november 2025 Geplaatst: 21 november 2025 31 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Ik ga ook nieuwe banden laten leggen op onze Mini. De zomerbanden hebben nog wel wat vlees, maar liggen er op sinds 2017. Ik heb er eergisterenavond in de gietende regen mee op de snelweg gereden, en veel vertrouwen gaf dat toch niet meer. De nieuwe trompetaansluiting van de R8 op de A19 heb ik nog aan 80 km/h gepakt, maar laat ons zeggen dat het niet slecht was dat ik alleen in de auto zat. Het is onze derde auto, en zoals eerder aangegeven, doet die niet zo héél veel kilometers meer. Vorige winter heb ik de winterset(waarvan de bandjes goed 'op' zijn) niet meer opgelegd, en zijn we blijven rijden op de zomers. Vorige winter is de auto echter een hele periode niet gebruikt geweest. Dit jaar zal het anders zijn. Komt er bij dat we gisteren hier de eerste winterprik te verwerken kregen. Het is ook zo dat ze gewoonlijk vroeg (ten laatste om 07:00) vertrekt, en vaak laat (deze week al drie keer na 22:00) terug naar huis komt - het is niet zo ver (thuis > AZ Groeninge is ongeveer 9 km, quasi volledig via de R8), maar liever veilig dan schuivend na een (heel) lange werkdag. Morgen moet ik met de iX1 naar de bandencentrale om de winterwissel te laten doen. Ik ga meteen 4 nieuwe banden bestellen voor de Mini. Gezien de weinige kilometers, de overwegend zachte winters, en het feit dat ik stilaan beu ben om kosten te doen aan die auto, ga ik opteren voor een kwalitatieve allseason-band. 195/55/16, ik ga er geen nieren moeten voor verkopen All seasons zijn daar zeker goed voor. Want het is anders toch vaak wel iets hé. Of banden laten wisselen op de goede velgen (2x per jaar 60-80 euro) of een tweede set velgen bijkopen en wisselen, enz. Voor een derde wagen is het dan zeker handiger om er niet meer naar te moeten kijken. Het enige nadeel dat ik er in zie is dat je in de zomer profieldiepte wegrijdt die je in de winter nodig hebt. Enfin, je snapt wat ik wil zeggen hé. Idealiter laat je ze dan ook best in de winter monteren zoals je nu van plan bent. Dat is wat mij betreft het interessantste. Winter 1: nieuw profiel Zomer 1: heel goed profiel Winter 2: goed profiel Zomer 2: voldoende profiel Als je ze in de zomer laat zetten dan is het vet al van de soep de tweede winter Zomer 1: nieuw profiel Winter 1: heel goed profiel Zomer 2: goed profiel Winter 2: onvoldoende profiel voor de winterse omstandigheden Welke ga je nemen? 13 minuten geleden, Jochen zei: Da's ideaal daarvoor he. Mijn madam haar A3 komt volgende week op winters te staan, die zaten bij de auto en zijn nog zeker goed voor 1 seizoen. Daarna wil ik die ook op all seasons zetten. Er zitten wel nog 2 zga nieuwe zomerbanden op ... Misschien enkel achteraan dan all seasons en vooraan die zomerbanden nog wat oprijden komende zomer. Is dat aan te raden om dat te mixen? Met een normale rijstijl zal dat wel geen probleem zijn in de zomer. Quote
sebke 10 Geplaatst: 22 november 2025 Geplaatst: 22 november 2025 Op onze wagen hebben we laagprofiel banden. Ik had het idee om geen aparte wintervelgen te kopen maar enkel winterbanden. De dealer zegt nu dat de banden steeds op een aparte zomerset en winterset moeten gemonteerd worden daar de banden/velgen niet geschikt zijn om 2x per jaar te wisselen. Wat is jullie ervaring? Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 22 november 2025 Geplaatst: 22 november 2025 Dealer Misschien kan je beter naar een bandencentrale gaan, hiervoor. Je kan die perfect wisselen hoor, al kost 2x per jaar banden wisselen ook wel wat. Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 22 november 2025 Geplaatst: 22 november 2025 Op 21/11/2025 om 10:03, Jochen zei: Da's ideaal daarvoor he. Mijn madam haar A3 komt volgende week op winters te staan, die zaten bij de auto en zijn nog zeker goed voor 1 seizoen. Daarna wil ik die ook op all seasons zetten, achterste zomerbanden zijn op. Er zitten vooraan wel nog 2 zga nieuwe zomerbanden op ... Misschien enkel achteraan dan all seasons en vooraan die zomerbanden nog wat oprijden komende zomer. Is dat aan te raden om dat te mixen? Of dat dacht ik. 2 banden zitten op +4mm en zijn nog de originele van 2018. De andere twee zijn Uniroyals van 2023 met 5mm aan die buitenkant en 3.5mm aan die binnenkant. Ik ga die 2 oudste maar laten vervangen vòòr de winter ipv erna... Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 22 november 2025 Geplaatst: 22 november 2025 11 uren geleden, sebke zei: Op onze wagen hebben we laagprofiel banden. Ik had het idee om geen aparte wintervelgen te kopen maar enkel winterbanden. De dealer zegt nu dat de banden steeds op een aparte zomerset en winterset moeten gemonteerd worden daar de banden/velgen niet geschikt zijn om 2x per jaar te wisselen. Wat is jullie ervaring? Moeten, neen. Maar de dealer heeft niet helemaal ongelijk: elk jaar 2 maal (de)monteren kost ook al wel wat (afhankelijk van de plaats waar je 't laat doen toch al snel een 200 à 300 EUR per jaar). Ik durf niet te beweren dat (laagprofiel)banden kapot gaan daardoor, maar over 4 à 5 jaar tijd gaan die dus tot 8 keer gewisseld worden... daar zijn ze toch ook niet voor gemaakt. Reken goed uit wat 't je kost over de jaren waarvan je verwacht de auto te bezitten. Misschien is de servicekost (2 x per jaar laten wisselen) al wel een significant deel van de aanschafkost van een set velgen? 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 23 november 2025 Geplaatst: 23 november 2025 + risico op beschadigen van de velg bij het optrekken van de banden, zeker bij laagorofielers. In de wisselperiodes moet het soms al eens (te) rap gaan in de bandencentrales en garages, en dan is de kans op schade net iets groter. Als je ze thuis kunt stockeren, en zelf de wissel doen, is een extra reden om een volledige winterset te hebben Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 23 november 2025 Geplaatst: 23 november 2025 Over welke maat spreken we eigenlijk? Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 23 november 2025 Geplaatst: 23 november 2025 1 uur terug, Jochen zei: Over welke maat spreken we eigenlijk? Dat vraag ik me ook af. Want pakweg een 235/40R18 is tegenwoordig een basisband. Tegenwoordig is +20" bijna mainstream. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 23 november 2025 Geplaatst: 23 november 2025 1 uur geleden, ex-Mooseman zei: + risico op beschadigen van de velg bij het optrekken van de banden, zeker bij laagorofielers. In de wisselperiodes moet het soms al eens (te) rap gaan in de bandencentrales en garages, en dan is de kans op schade net iets groter. Dat is inderdaad een bijkomend gevaar bij veelvuldig wisselen. Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 23 november 2025 Geplaatst: 23 november 2025 14 uren geleden, Jochen zei: Dealer Misschien kan je beter naar een bandencentrale gaan, hiervoor. Je kan die perfect wisselen hoor, al kost 2x per jaar banden wisselen ook wel wat. Rond de 20-25 euro per band zeker tegenwoordig? Dat is 160-200 euro per jaar. Op 4 jaar tijd praat je dus over 720-800 euro, en daarvoor heb je makkelijk een nieuwe set fatsoenlijke 17" of 18" velgen. En groter hoeft het op de meeste wagens niet in de winter, ook omdat wat smaller op zich beter is. Dus eigenlijk is dat de betere optie, want nadien krijg je er altijd nog iets voor terug bij verkoop. Kosten van te wisselen zijn altijd weggesmeten. Dus een tweede set of all seasons. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 23 november 2025 Geplaatst: 23 november 2025 3 minuten geleden, SB-01 zei: Dat vraag ik me ook af. Want pakweg een 235/40R18 is tegenwoordig een basisband. Tegenwoordig is +20" bijna mainstream. Gisteren deed de mecanicien in de bandencentrale daar nog zijn beklag over: bij de huidige generatie EV-bedrijfsauto’s en SUV’s is 18” een ‘klein wieleke’ geworden. Het heeft er hun job niet gemakkelijker op gemaakt. Ze vinden het chill om nog eens een 195/55/16 te moeten leggen. Ik denk dat mijn eerste auto op 14” stond ofzo. Voor een doorsnee auto was een 185 al een relatief brede band. Quote
sebke 10 Geplaatst: 23 november 2025 Geplaatst: 23 november 2025 8 uren geleden, Jochen zei: Over welke maat spreken we eigenlijk? Het is een vrij grote maat. 265 voor en 305 achter - 21 inch. Quote
xsi 1 Geplaatst: 9 december 2025 Geplaatst: 9 december 2025 montage smallere banden dan op COC ? Op de site van GOCA staat een bandentool waarmee je kan checken of de band die je gaat monteren ok is in vergelijking met de standaard band. Zo kan je voor een 185/55/14 standaardband de corresponderende 195/xx/15 checken als je grotere velgen steekt. Zo kan je ook bijvb checken wat de corresponderende 175/xx/15 zou zijn (dus smallere band dan origineel) Goca geeft geen wel opmerkingen bij smallere banden maar is dit wettelijk toegestaan ? Mag je een smallere band bijvb 175 monteren als die standaard met 185s komt ? Quote
SB-01 4.344 Geplaatst: 9 december 2025 Geplaatst: 9 december 2025 De buitendiameter van een gemonteerde band mag niet meer dan - 2 % of + 1,5 % afwijken van de buitendiameter van goedgekeurde bandenmaat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.