Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 minuten geleden, gTa zei:

Niet echt van toepassing hé, is video voor de US market. Ik vond het al raar dat de titel "All Weather" was getiteld.

Geplaatst:

Ze hebben die daar ook e. Hun winters zijn wel wat anders dan de onze. Idem met de zomers.

Allemaal wat extremer daar.

Geplaatst:
20 minuten geleden, gewoon ik zei:

Ze hebben die daar ook e. Hun winters zijn wel wat anders dan de onze. Idem met de zomers.

Allemaal wat extremer daar.

Eigenlijk is het hun gefoefel met brol "allweather" banden gedurende decennia, dat toch een stevige impact gehad heeft op hoe allseasons hier (soms nog altijd, to this day) gepercipieerd worden.

Geplaatst:
6 minuten geleden, gTa zei:

Eigenlijk is het hun gefoefel met brol "allweather" banden gedurende decennia, dat toch een stevige impact gehad heeft op hoe allseasons hier (soms nog altijd, to this day) gepercipieerd worden.

Eerlijk, hun weer lijkt mij net minder geschikt voor allseasons dan een set zomers en een set winters.

Maar ik snap het.

Geplaatst:
5 minuten geleden, gewoon ik zei:

Eerlijk, hun weer lijkt mij net minder geschikt voor allseasons dan een set zomers en een set winters.

Maar ik snap het.

Allseasons (daar, maar ook hier) zijn erg lang een compromis (budget, gemak) geweest, hé.

Geplaatst:
9 minuten geleden, gTa zei:

Allseasons (daar, maar ook hier) zijn erg lang een compromis (budget, gemak) geweest, hé.

Zeker, zijn ze nog steeds e.

Alleen is het compromis niet meer op veiligheid of shit het hele jaar door ipv 1 seizoen compleet sukkelen.

Geplaatst:
23 uren geleden, gewoon ik zei:

Zeker, zijn ze nog steeds e.

Alleen is het compromis niet meer op veiligheid of shit het hele jaar door ipv 1 seizoen compleet sukkelen.

Ik volg die stelling niet. Naar mijn mening zijn ze niet méér "compromis" dan een zomerband dat ook is, of een winterband. Ze zitten er gewoon tussenin en presteren vergelijkbaar goed binnen in hun ideale bereik.

bandenvgl.jpg.63aa1739459a9e8af9189670181a67ea.jpg

(Is natuurlijk maar een vergelijking op één factor, nl. temperatuur, terwijl dat maar een klein deel van de determinerende elementen van het inzetbereik betreft.)

Geplaatst:
Op 8/1/2025 om 17:37, Parsifal zei:

Ik ga hier ook nog even m'n vraag stellen.

Eind maart trek ik met m'n Tesla model S 100D op skiverlof... Was oorspronkelijk niet van plan om hier winterbanden onder te steken, maar aangezien ik nu dus naar de alpen moet, heb ik weinig keuze... Ik heb alleen geen enkel idee welke band ik zou moeten overwegen. 4 seizoenen of echte winterbanden? Iemand tips? De auto heeft 4WD, geen idee of dat iets uitmaakt.

Momenteel staan er Michelin Pilot sport 4S onder.

Het zijn uiteindelijk Vredestein Quatrac pro EV's geworden.

Blijkbaar de enige all-season die specifiek voor EV's ontwikkeld is.

Prijs viel mee. 190euro/band excl. plaatsing. Ben wel benieuwd, want kan nergens een test terugvinden.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Nieuwe Michelin bandje, was ook hoognodig dat de Primacy 4 werd opgevolgd want top is die nooit geweest.

image.png.af823abfa5568bd9e4a07c851066b194.png

Geplaatst:
Op 19/2/2025 om 22:25, gTa zei:

Ik volg die stelling niet. Naar mijn mening zijn ze niet méér "compromis" dan een zomerband dat ook is, of een winterband. Ze zitten er gewoon tussenin en presteren vergelijkbaar goed binnen in hun ideale bereik.

bandenvgl.jpg.63aa1739459a9e8af9189670181a67ea.jpg

(Is natuurlijk maar een vergelijking op één factor, nl. temperatuur, terwijl dat maar een klein deel van de determinerende elementen van het inzetbereik betreft.)

Blijft een zomerband eigenlijk shit bij -10°c, of warmt dat op en is dat na 10km so-so of zelfs awesome op droog wegdek?

Geplaatst:
Op 24/2/2025 om 11:23, Parsifal zei:

Het zijn uiteindelijk Vredestein Quatrac pro EV's geworden.

Blijkbaar de enige all-season die specifiek voor EV's ontwikkeld is.

Prijs viel mee. 190euro/band excl. plaatsing. Ben wel benieuwd, want kan nergens een test terugvinden.

Ik heb deze sinds november liggen. Maken iets meer lawaai dan mijn zomerbanden, voor de rest weinig over te zeggen voor dagelijks gebruik. Volgende week gaan ze er weer af.

Geplaatst:
2 uren geleden, PJH zei:

Blijft een zomerband eigenlijk shit bij -10°c, of warmt dat op en is dat na 10km so-so of zelfs awesome op droog wegdek?

Heb ik nog nooit tests van gezien, maar zéér relevante bedenking.

Op droog denk ik dat je rekening mag houden met de effectieve temperatuur van het rubber van je band: 't is dat wat gript op de ondergrond.
Zelfs bij -10°C rijd je je band na enkele km naar de 10 à 15°C. Bij stevig rijden nog veel hoger. En je voelt dat ook.

Geplaatst:

15 graden lijkt me wat veel. Mijn yokohama's hebben in de winter als ik van de snelweg kom minder grip dan als ik met koude banden vertrek in de andere seizoenen. Na een paar stevige bochten is de temperatuur in de winter meteen ok.

Geplaatst:

Nieuwe banden nodig voor de Porsche Taycan. Er liggen nu Pirelli P-Zero's op. Op zich wel tevreden van, maar in de winter toch vaak last van kloppen in het stuur bij scherp afdraaien (Akkerman effect 🤓).

Maat voor: 265/35ZR21 (101Y)
Maat achter: 305/30ZR21 (104Y)

Ik heb horen waaien dat enkel GoodYear en Pirelli officiële Porsche markering zouden hebben.
Maar ben eigenlijk geïnteresseerd in Michelin. Maar nu twijfel ik tussen de Pilot Sport EV en Pilot Sport 4S.
Pilot Sport EV zou speciaal gemaakt zijn voor elektrische voertuigen, met iets meer range. Maar volgens reviews is de Pilot Sport 4S de betere band. Iemand ervaring? @Alexanderr?

Geplaatst:
5 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

15 graden lijkt me wat veel. Mijn yokohama's hebben in de winter als ik van de snelweg kom minder grip dan als ik met koude banden vertrek in de andere seizoenen. Na een paar stevige bochten is de temperatuur in de winter meteen ok.

Toch niet, bij normaal rijden in droog winterweer stabiliseert de gemeten temperatuur (staat bij mij op de boordmonitor) zich op ca. 15°C. Als ik wat doorpap of stevig in de remmen/bochten ga, neemt dat nog toe.
Ik nuanceer wel graag de "na enkele km", als 't erg koud is duurt dat wel wat langer dan dat.

Geplaatst:
1 uur terug, gTa zei:

Toch niet, bij normaal rijden in droog winterweer stabiliseert de gemeten temperatuur (staat bij mij op de boordmonitor) zich op ca. 15°C. Als ik wat doorpap of stevig in de remmen/bochten ga, neemt dat nog toe.
Ik nuanceer wel graag de "na enkele km", als 't erg koud is duurt dat wel wat langer dan dat.

Ik snap niet hoe ik dat doe passen bij mijn recente ervaring, waarbij ik bij koud droog weer na een lang recht stuk van de snelweg afdraaide met weinig grip. 0.7G of zo. Ik weet niet hoe de gradienten er gaan uitzien bij zo een band maar dit gaat wel over het contactoppervlak en daar gebeurt de meting niet. Zo gaat in de koude regen de temperatuur het bandoppervlak ook in seconden zakken en volgens mij onder de temperatuur van het karkas uitkomen.

Geplaatst:
Op 11/3/2025 om 21:24, ma: zei:

Nieuwe banden nodig voor de Porsche Taycan. Er liggen nu Pirelli P-Zero's op. Op zich wel tevreden van, maar in de winter toch vaak last van kloppen in het stuur bij scherp afdraaien (Akkerman effect 🤓).

Maat voor: 265/35ZR21 (101Y)
Maat achter: 305/30ZR21 (104Y)

Ik heb horen waaien dat enkel GoodYear en Pirelli officiële Porsche markering zouden hebben.
Maar ben eigenlijk geïnteresseerd in Michelin. Maar nu twijfel ik tussen de Pilot Sport EV en Pilot Sport 4S.
Pilot Sport EV zou speciaal gemaakt zijn voor elektrische voertuigen, met iets meer range. Maar volgens reviews is de Pilot Sport 4S de betere band. Iemand ervaring? @Alexanderr?

Ik ben jaar en dag grote fan van de PS4S geweest maar heb nu voor het eerst iets anders gekocht omdat ik de indruk heb dat die nog beter zijn. Continental sportcontact7. Het overwegen waard imo. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst: (aangepast)

Conclusie van mijn huiswerk:

• Pirelli P-Zero, goeie band, maar slijt snel.
  • Michelin Pilot Sport 4S, goeie band en zou mijn eerste keuze zijn. Maar geen Porsche markering en wringt toch ook wat dat er ook een Michelin Pilot EV is.
  • Michelin Pilot EV, band speciaal voor elektrische wagens, die beter zouden om kunnen met het zwaardere gewicht en een langere range. Lijkt veel belovend maar krijgt toch minder goede reviews en geen officiële Porsche markering.
  • Continental SportContact 7, wil ik gerust eens proberen. Benieuwd naar en lijken vrij stil te zijn. Maar terug geen Porsche markering.
  • Goodyear Eagle F1, Zou iets langer meegaan dan de Pirelli P-Zero, en officiële Porsche markering, dus ga deze eens proberen.
aangepast door ma:
Geplaatst:
Op 11/3/2025 om 10:36, mrbbs zei:

Nieuwe Michelin bandje, was ook hoognodig dat de Primacy 4 werd opgevolgd want top is die nooit geweest.

image.png.af823abfa5568bd9e4a07c851066b194.png

Momenteel niet verkrijgbaar in mijn maat zag ik (235/40R18).

Geplaatst:

Enkel te verkrijgen voor de vooras voor onze Mercedes.   

We gaan nochtans toe zijn aan een nieuw rondje rubber, binnenkort. 

We zijn nu bezig aan onze tweede set Pilot Sport 4.   Voor hetgeen ze moeten dienen, is die Pilot Sport een beetje overkill (autostrade en aanschuiven in de (stads)file), en bovendien slijten ze zeer snel naar mijn gevoel.  Een Primacy zou beter passen, denk ik.

Geplaatst:
2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Enkel te verkrijgen voor de vooras voor onze Mercedes.   

We gaan nochtans toe zijn aan een nieuw rondje rubber, binnenkort. 

We zijn nu bezig aan onze tweede set Pilot Sport 4.   Voor hetgeen ze moeten dienen, is die Pilot Sport een beetje overkill (autostrade en aanschuiven in de (stads)file), en bovendien slijten ze zeer snel naar mijn gevoel.  Een Primacy zou beter passen, denk ik.

Er zullen gaandeweg wel maten bijkomen. Je kan mss ook eens kijken naar een Continental premiumcontact of ultracontact.

Geplaatst:
8 uren geleden, mrbbs zei:

Er zullen gaandeweg wel maten bijkomen. Je kan mss ook eens kijken naar een Continental premiumcontact of ultracontact.

Ik heb ultracontacts ( ik had eigenlijk ecocontact besteld maar pas na een maand gezien dat de verkeerde gemonteerd waren). Veilig en veel grip maar gecombineerd met de grote flexibiliteit in de band vind ik dat onaangenaam rijden. Moeilijke lastwissels en ook zoeken naar de goede stuurhoek.

• 3 weken later...
Geplaatst:
Op 14/8/2024 om 09:05, korneeldebruyn zei:

@msxx waar ben jij nu uiteindelijk geweest als ik vragen mag? 

Mijn vriendin heeft gisteren ook schade gereden aan de velg . 

Ik wou initieel naar Schepers Wheel Service in Zolder gaan (kameraad van mij was er al geweest en was tevreden) maar de reactie van Jochen stelt me niet echt gerust.

Heeft nog even geduurd, maar heb ze dit jaar dus pas weggebracht.

Zien er supergoed uit, als nieuw zeg maar. Heb er pas 150km maar het lijkt allemaal tiptop in orde te zijn. Ik zou ze zeker aanraden!

Geplaatst:
2 uren geleden, msxx zei:

Heeft nog even geduurd, maar heb ze dit jaar dus pas weggebracht.

Zien er supergoed uit, als nieuw zeg maar. Heb er pas 150km maar het lijkt allemaal tiptop in orde te zijn. Ik zou ze zeker aanraden!

Velg daar een halfjaar geleden dus binnen gedaan en was bij mij ook uitstekend in orde! 

Geplaatst:

Dan heb ik indertijd echt pech gehad precies. Bij een kameraad van mij was het indertijd ook perfect gedaan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid