Ga naar inhoud

Aanhangwagen


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een aanhangwagen. Ik ben er nog niet op uit of ik kijk naar een multifunctionele alles-in-een, of beter kijk naar 2 aanhangwagens.

Ik zoek nl een aanhangwagen voor 2 dingen:

  • motortransport van 1, soms 2 motorfietsen
  • aanhangwagen om vanalles te vervoeren; tuinafval, bagage, ...

Omdat mijn motorfiets nogal zwaar is (+400kg) zie ik het niet echt zitten om met een oprijplank en een gewone aanhangwagen te werken; met +400km zo hoog lijkt me dat er heel wat mis kan gaan.

Ik heb geen vanzelfsprekende stollingsplaats voor de aanhangwagen, dus neig naar een vouwbare oplossing.

Ik heb al wat ideeën bekeken (Humbaur HKT, Unsinn, Stema WOM XT, ...) maar ik ken niks van die markt dus weet niet of ik er mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je keus genoeg en ga je inderdaad beter voor een multitransporter met kantelbaar frame & zijborden..

Vooral icm met je motards kan dat handig zijn.

 

Mocht je toch richting een conventionele multitransporter gaan met oprijplaten zou ik eerder uitkijken naar een gewone handelaar/bouwer. Die zijn meestal een pak goedkoper dan de grote merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een motor en wat huis/tuin/keuken dingen te vervoeren een BE halen is in mijn ogen al overbodig.
Daarnaast zou ik zeggen dat een gewone (dubbelas) aanhangwagen die je voorziet van een rail voor je motor all round het meest geschikt is.
Voor de prijs die je aan het rijbewijs BE geeft heb je zo'n aanhangwagen. Je hoeft er niet mee naar de keuring EN als dat stil staat kost het ook niets.
Voor de motor is dat niet het meest ideaal, maar het werkt evenzeer. Dat gaat heus niet kantelen in de eerste bocht...
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar denk ik ook aan. Ja, ik kan voor 4K een mooie nieuwe aanhangwagen scoren met huif en kantelbaar frame, maar voor 500€ een tweedehands dubbelasser en het toch riskeren met een 150€ oprijplaat is financieel geen slecht idee, en met een ketting rond een lantaarnpaal hangen ben ik er ook van verlost. Ik heb hier weken lang een dubbelasser gehad en dat was super handig.

BE doe ik eerder voor de toekomst. Zowat alles wat je kan huren bij de lokale Boels is +750kg en daar ben je best toch mee in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ST TDCi said:

Om een motor en wat huis/tuin/keuken dingen te vervoeren een BE halen is in mijn ogen al overbodig.
Daarnaast zou ik zeggen dat een gewone (dubbelas) aanhangwagen die je voorziet van een rail voor je motor all round het meest geschikt is.
Voor de prijs die je aan het rijbewijs BE geeft heb je zo'n aanhangwagen. Je hoeft er niet mee naar de keuring EN als dat stil staat kost het ook niets.
Voor de motor is dat niet het meest ideaal, maar het werkt evenzeer. Dat gaat heus niet kantelen in de eerste bocht...
 

BE halen kost 35 euro voor het examen en wat klein geld voor je voorlopig rijbewijs denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BE halen zonder lessen is niet makkelijk zulle... Vooral die manoeuvres met de tips van die instructeur zijn toch een meerwaarde.

Trouwens, is ook al niet eenvoudig om een correcte combinatie te regelen voor je examen te doen. Moet bepaalde gewicht hebben, minimum afmetingen, met een opbouw,...

Simpele oplossing van een paardenkar is al niet voldoende als ik me niet vergis. Caravan is ok, maar dan zit je met probleem dat die dan weer onpraktisch wordt voor je manoeuvres...

Dus al minstens rekenen op een kost voor met de rijschool je examen te doen en dan zit je met een combinatie waar je nooit mee geoefend hebt.

Je kan dat wel doen met opleidingscheques :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kmoportefeuille idd

Instructeur zegt zaken die belangrijk zijn waar je anders nooit zo zou op letten.

Geen handschoenen bvb bij het aankoppelen? Gedaan 👋

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ICM zei:

Kmoportefeuille idd

Instructeur zegt zaken die belangrijk zijn waar je anders nooit zo zou op letten.

Geen handschoenen bvb bij het aankoppelen? Gedaan 👋

 

Over de dissel stappen, ook gedaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, wooter zei:

Daar denk ik ook aan. Ja, ik kan voor 4K een mooie nieuwe aanhangwagen scoren met huif en kantelbaar frame, maar voor 500€ een tweedehands dubbelasser en het toch riskeren met een 150€ oprijplaat is financieel geen slecht idee, en met een ketting rond een lantaarnpaal hangen ben ik er ook van verlost. Ik heb hier weken lang een dubbelasser gehad en dat was super handig.

BE doe ik eerder voor de toekomst. Zowat alles wat je kan huren bij de lokale Boels is +750kg en daar ben je best toch mee in orde.

Idd, en zelfs een nieuwe dubbelasser heb je voor 800 btw in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Naish said:

BE halen zonder lessen is niet makkelijk zulle... Vooral die manoeuvres met de tips van die instructeur zijn toch een meerwaarde.

Trouwens, is ook al niet eenvoudig om een correcte combinatie te regelen voor je examen te doen. Moet bepaalde gewicht hebben, minimum afmetingen, met een opbouw,...

Simpele oplossing van een paardenkar is al niet voldoende als ik me niet vergis. Caravan is ok, maar dan zit je met probleem dat die dan weer onpraktisch wordt voor je manoeuvres...

Dus al minstens rekenen op een kost voor met de rijschool je examen te doen en dan zit je met een combinatie waar je nooit mee geoefend hebt.

Je kan dat wel doen met opleidingscheques :D

Klopt, ik heb 3u les genomen en één dag een remork gehuurd. Voor alles samen ben ik rond de 250 kwijt geweest denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar denk ik ook aan. Ja, ik kan voor 4K een mooie nieuwe aanhangwagen scoren met huif en kantelbaar frame, maar voor 500€ een tweedehands dubbelasser en het toch riskeren met een 150€ oprijplaat is financieel geen slecht idee, en met een ketting rond een lantaarnpaal hangen ben ik er ook van verlost. Ik heb hier weken lang een dubbelasser gehad en dat was super handig.
BE doe ik eerder voor de toekomst. Zowat alles wat je kan huren bij de lokale Boels is +750kg en daar ben je best toch mee in orde.
Het is niet omdat een aanhanger +750kg is dat je een BE rijbewijs nodig hebt.
Ik trek legaal een 1500 mtm auto transporter met een e46 320d zonder BE.
Of mijn 1100 Mtm caravan met de 530i ook zonder BE

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Het is niet omdat een aanhanger +750kg is dat je een BE rijbewijs nodig hebt.
Ik trek legaal een 1500 mtm auto transporter met een e46 320d zonder BE.
Of mijn 1100 Mtm caravan met de 530i ook zonder BE

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
 

Idd,

Op voorwaarde dat de MTM van aanhangwagen + MTM van het trekkend voertuig niet meer bedraagt dan 3500 kg.

Ik weet nie wat het MTM van een Model X is maar dat lijkt me te hoog om om een deftige geremde aanhanger te kunnen trekken zonder BE..

 

Tevens nog een vraagje (Sorry voor OT)

Ik rij vaak met een MTM 2.7 ton autoremorque terwijl het voertuig max 2.5ton mag trekken.

Het effectief gewicht van aanhanger + lading ligt nooit hoger dan 2300 kg. Ben ik dan wettelijk in orde? Ik had gehoord dat de wetgeving op dat vlak aangepast is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Jan zei:

Idd,

Op voorwaarde dat de MTM van aanhangwagen + MTM van het trekkend voertuig niet meer bedraagt dan 3500 kg.

Ik weet nie wat het MTM van een Model X is maar dat lijkt me te hoog om om een deftige geremde aanhanger te kunnen trekken zonder BE..

 

Tevens nog een vraagje (Sorry voor OT)

Ik rij vaak met een MTM 2.7 ton autoremorque terwijl het voertuig max 2.5ton mag trekken.

Het effectief gewicht van aanhanger + lading ligt nooit hoger dan 2300 kg. Ben ik dan wettelijk in orde? Ik had gehoord dat de wetgeving op dat vlak aangepast is..

Met een lichte vracht klopt dit, ik dacht met een personenwagen niet.

Vraag me nu niet waarom dit zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, fonny said:

Met een lichte vracht klopt dit, ik dacht met een personenwagen niet.

Vraag me nu niet waarom dit zo is.

Is met een personenwagen net zo. ;)

 

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets in de verkeerde volgorde aansluiten of loskoppelen: niet geslaagd, geen handschoenen gebruiken: niet geslaagd.
En inderdaad zo simpel zijn die manoeuvres niet echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tips die je krijgt zijn gewoon heel handig, en dat maakt een wereld van verschil.
En zoals eerder al gezegd: je hebt niet zomaar de geschikte combinatie in huis om het examen mee te doen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

MTM van een model X is 3t blijkbaar dus zonder BE mag de trailer 100kg wegen, lijkt me wat weinig ...

Wel jammer want boven de 3.5t heb je weer andere beperkingen dacht ik? Zoals inhaalverbod en 90km/u max, of zijn die ondertussen ook anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid