Jupke 9.514 Geplaatst: 30 december 2018 Delen Geplaatst: 30 december 2018 59 minutes ago, Glenn said: MTM van een model X is 3t blijkbaar dus zonder BE mag de trailer 100kg wegen, lijkt me wat weinig ... Wel jammer want boven de 3.5t heb je weer andere beperkingen dacht ik? Zoals inhaalverbod en 90km/u max, of zijn die ondertussen ook anders? Nee, dat klopt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.940 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 Op 29/12/2018 om 19:10, Jupke zei: Het totale MTM moet dan onder de 3.5t blijven dus MTM van het trekkend voertuig en die van de aanhanger. Dat is niet de enige voorwaarde... Totale MTM van trekker en trailer mag maximum 3500 kg zijn + het leeggewicht van het trekkende voertuig moet groter of gelijk zijn aan de MTM van de trailer... Dus trekker MTM 2ton en leeg 1.5 ton mag een een trailer trekker van 1.5 ton zonder BE. Op 29/12/2018 om 19:14, Jan zei: Idd, Op voorwaarde dat de MTM van aanhangwagen + MTM van het trekkend voertuig niet meer bedraagt dan 3500 kg. Ik weet nie wat het MTM van een Model X is maar dat lijkt me te hoog om om een deftige geremde aanhanger te kunnen trekken zonder BE.. Tevens nog een vraagje (Sorry voor OT) Ik rij vaak met een MTM 2.7 ton autoremorque terwijl het voertuig max 2.5ton mag trekken. Het effectief gewicht van aanhanger + lading ligt nooit hoger dan 2300 kg. Ben ik dan wettelijk in orde? Ik had gehoord dat de wetgeving op dat vlak aangepast is.. Voor dat laatste is dat al jaren discussie geweest en grijze zone in de wetgeving. De ene zeggen ok, de andere niet. Ik volg die ook niet hoor want rij veel met trailers van 3.5 ton terwijl ik max trekgewicht lager is. Zijn meestal wel maar geladen tot max wat mag voor de trekker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joske 658 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 Waar is de grijze zone in de wetgeving? Daar wordt gesproken over MTM. Dus eigenlijk zijt ge niet in orde. Kameraad dacht dat ook, tot hem op weg van de keuring naar huis met ne lege trailer aan de kant gezet werd. (eigen schuld, tegen 110km/u in de regen de politie inhalen op de snelweg is vragen om een controle). Heeft hem veel geld gekost. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.940 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 Tja, maar ik ben ook al tegengehouden met bvb A7 die 2000kg mocht trekken met trailer van 3.5 ton waarin paar dingen lagen. Maar duidelijk minder dan 2 ton... Zelfs mijn camionette mag maar 2.7 ton trekken... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.602 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 Er is maar weinig op de markt tegenwoordig die 3,5ton mag trekken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SB-01 2.896 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 Ik heb het al aan meerdere politiemensen gevraagd en kreeg daar zelfs tegenstrijdige antwoorden. Het meest logische is inderdaad het hanteren van het MTM, anders zouden ze je steeds zoals bij vrachtwagens moeten meenemen naar een weeginstallatie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.216 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 24 minuten geleden, ST TDCi zei: Ik heb het al aan meerdere politiemensen gevraagd en kreeg daar zelfs tegenstrijdige antwoorden. Het meest logische is inderdaad het hanteren van het MTM, anders zouden ze je steeds zoals bij vrachtwagens moeten meenemen naar een weeginstallatie. Perfect legaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan 908 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 2 uren geleden, Naish zei: Tja, maar ik ben ook al tegengehouden met bvb A7 die 2000kg mocht trekken met trailer van 3.5 ton waarin paar dingen lagen. Maar duidelijk minder dan 2 ton... Zelfs mijn camionette mag maar 2.7 ton trekken... Ja idd, Vito is ook slechts 2,5t. Zelfs met optiecode “Versterkt chassis”. Anders was het 2t Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.940 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 41 minuten geleden, CAS zei: Perfect legaal. Volgens de wet niet... Want de auto sleept een aanhanger waarvan de MTM hoger is dan de MTM dat hij max mag trekken... Maar zoals gezegd is er daar discussie rond mogelijk... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.216 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 30 minuten geleden, Naish zei: Volgens de wet niet... Want de auto sleept een aanhanger waarvan de MTM hoger is dan de MTM dat hij max mag trekken... Maar zoals gezegd is er daar discussie rond mogelijk... Dan gaan er een pak vrachtwagens van de baan moeten want die trekken ook allemaal remorquen met een hogere mtm dan wat ze legaal morgen trekken. Discussie is hier idd al veel geweest, maar ik heb gewoon gelijk Dat de gemiddelde flik daar niks van weet is ook zo. Kijk maar naar Allo waar er een flik tegen iedere chauffeur begint te zagen als er een spanriem met enkele haak op het chassis staat dat dat in de code 95 zit. Ik heb al een aantal keer zo een lading zekerheid gehad, en heb dat nu nog nooit gezien. Pas het zelf wel toe. Maar die kerel zijn theorie er achter slaat op niet veel. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Glenn 89 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 1 uur geleden, CAS zei: Perfect legaal. Spiegels ook? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CAS 7.216 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 9 minuten geleden, Glenn zei: Spiegels ook? Volgens gewicht perfect legaal Die spiegels is ook iets waar ze dringend eens controle op mogen doen. Als je ziet wat er op reis gaat met een caravan waarvan het merendeel niet eens kan zien wat er achteraan naast de caravan rijd... En deze combinatie is enkel van mijn parking naar de publieke parking gereden. Remorque stond in buurman zijn weg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
knight-rider 97 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 6 uren geleden, Naish zei: Dat is niet de enige voorwaarde... Totale MTM van trekker en trailer mag maximum 3500 kg zijn + het leeggewicht van het trekkende voertuig moet groter of gelijk zijn aan de MTM van de trailer... Dus trekker MTM 2ton en leeg 1.5 ton mag een een trailer trekker van 1.5 ton zonder BE. Dat was idd zo, maar is een aantal jaren terug veranderd, het gedeelte na de "+" is geschrapt. Er word dus geen rekening meer gehouden met het leeggewicht van het trekkend voertuig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.940 Geplaatst: 31 december 2018 Delen Geplaatst: 31 december 2018 Je zal maar investeren in combinatie om zo te kunnen rijden, want was geen makkelijke opgave om daar een deftige ding te configureren. Nu ja, ik heb indertijd mijn BE gehaald want kon nooit onder de 3,5 ton blijven... Wel in FR eens boete gehad omdat ik meer dan 90 reed door vaste camera die detecteerde dat ik groter was... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.