Ga naar inhoud

Kopen via online veilingen ... Beware !


The Swede

Aanbevolen berichten

soms vind ik dat ook altijd wat vreemd. Je hebt niet enkel die veiling kosten maar BVA Auctions, Vavato, chasingdreams, Moyersoen, etc...koopjes kan je volgens mij idd niet doen. Maar ze gaan me op de successen van Chasing Classic Cars en van die Amerikaanse salvage auctions websites zoals Copart waar je, kijk maar op youtube, bv kanaal van Samcrab, echt nog deals kan doen.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
On 3/31/2019 at 10:28 PM, Jules_W said:

Inderdaad, dat geeft alleen de koper een verplichting. De verkoper moet nog just niks.

 

On 4/1/2019 at 8:15 PM, teus_ said:

dat is zever. de koper steekt zijn nek uit, maar de verkoper kan op elk moment weer zijn staart in trekken.

 

On 4/2/2019 at 1:16 AM, gTa said:

Hoezo is dat zever? Check de algemene voorwaarden, 't staat er letterlijk in! Ik zuig dat niet uit mijn duim, hé.

We spreken niet tegen dat dat niet in de algemene regels staat (al is het ook hier duidelijk een vorm van interpretatie).

Wat we aan de kaak stellen, is het principe van handelen. 

Volg dit principe en morgen kom jij aan de kassa in de Colruyt met je pot Nutella te staan, geprijsd aan 3 Euro maar de kassier zegt dat ze hem daarvoor niet willen verkopen en het 5 euro moet zijn...

Een veiling is net dat: de prijs wordt vastgesteld door het mechanisme van competitie op die veiling en het risicoprofiel van de koper die een goed koopt waarvan hij niet zeker is dat het waard is wat er op de verpakking staat.

Ik volg @Matthi hier helemaal: als verkoper ga je naar een veiling ofwel omdat je iets hebt dat moeilijk verkoopt ofwel je iets hebt dat heel exclusief is en waar iedereen wil op bieden. Voor een Van Gogh of een Ferrari 250LM gaat dat laatste wel op. Voor 99.9% van wat op internetveilingen staat, is het een kwestie van snel verkopen.
En als koper ga je naar een veiling omdat je weet dat je iets goed tegen een redelijke prijs kan kopen, wetend dat je een hoger risico hebt.
Als het voordeel wegvalt... why bother?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg Matthi z'n stelling ook, ik maakte ze zelf al (voorheen). De werkwijze van Vavato is al enkele jaren zo, en 't zijn niet de enige die 't zo doen. Dat is ondertussen goed gekend, althans dat dacht ik toch. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/2/2019 at 9:19 AM, Alexanderr said:

 

Klopt. Mijn gevoel is dat Vavato zich ook zo profileert naar verkopers en op zoek gaat naar auto's die niet verkocht geraken. Ze overtuigen verkopers dat zij met hun netwerk de auto's kunnen pushen naar een veel breder publiek en creëren zo de illusie dat zij sowieso de auto zullen verkopen. Ze beloven je de hemel door een reserve in te stellen "waardoor er eigenlijk geen nadelen zijn". Daarnaast geven ze zelf ook actief aan dat het winnende bod op de veiling nog kan onderhandeld worden door bijvoorbeeld de verkoper telefonisch te overtuigen, of hun commissie te verminderen, om zo tot een compromis te komen.

Op zich ben ik daar allemaal niet tegen maar wat ik hier tussen de regels door lees is simpelweg dat mensen boos zijn omdat ze geen zaakjes meer kunnen doen. Bottom line is zoals overal: iedereen wil alles zo goedkoop mogelijk en gunt een ander geen marge. Idealiter is een auto op Vavato 5.000 EUR goedkoper dan de goedkoopste op Autoscout; krijgt hij nog een groot onderhoud en nieuwe banden voor aflevering, en wordt hij bij jou aan huis gebracht met een grote rode strik rond. Een trend die in de commerce al enkele jaren bezig is ... 

Je eerste deel van je bericht houdt steek. Waarom je er een frustratie als autoverkoper gauw op het eind wil bijmoffelen, weet ik niet, maar het doet afbreuk aan een erg goed punt: Vavato probeert autos te verkopen die niet verkocht geraken. De kandidaat koper weet dit ook. Niemand spreekt van rode strik of groot onderhoud, je weet dat je een hok gaat kopen dat je nooit hebt horen draaien zelfs en dat goed een "opgewarmd lijk" kan zijn (dixit een forumlid). Het risico voor de verkoper is dat hij er slechts een lage prijs voor krijgt of hem niet verkocht krijgt als hij een te hoge minimumprijs aankondigt.

Dat principe wordt hier overboord gegooid doordat er niet wordt gecommuniceerd naar de koper over de minimumprijs.

En in het openingstopic geef ik niet aan dat ik hoop een wagen aan 5000 onder de marktprijs te kopen of zelfs een uitzonderlijke zaak te doen.
Wat ik wel wil, is dat, indien ik ter goeder trouw meedoe aan een veiling en deze win met een prijs die gelijkaardig is aan de goedkopere exemplaren op de markt, dit wordt toegekend. En niet dat men me achteraf zegt "ah ja, we zijn u vergeten te zeggen dat de verkoper denkt dat 'em met goud belegd is en hij wil er het dubbele van de markprijs voor".

Want, om af te sluiten met een antwoord op uw frustratie als verkoper, bij deze een frustratie als koper: elke verkoper van een oud Duits wrak denkt tegenwoordig dat hij je voor een afgeragde vijfdehands goudprijzen gaat geven en hem een pijp gaat zetten want "het is een Oldtimer".    

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, gTa said:

Ik volg Matthi z'n stelling ook, ik maakte ze zelf al (voorheen). De werkwijze van Vavato is al enkele jaren zo, en 't zijn niet de enige die 't zo doen. Dat is ondertussen goed gekend, althans dat dacht ik toch. :D 

Tijd voor een echte veiling op te zetten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, The Swede said:

Want, om af te sluiten met een antwoord op uw frustratie als verkoper, bij deze een frustratie als koper: elke verkoper van een oud Duits wrak denkt tegenwoordig dat hij je voor een afgeragde vijfdehands goudprijzen gaat geven en hem een pijp gaat zetten want "het is een Oldtimer".    

 

het woordt "oldtimer" werkt ook als een magneet op de ratten. je kunt er in trouwen, en je betaalt amper taksen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 2/4/2019 om 01:16, gTa zei:

Hoezo is dat zever? Check de algemene voorwaarden, 't staat er letterlijk in! Ik zuig dat niet uit mijn duim, hé.

Herroepingsrecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
41 minuten geleden, Polygoon zei:

Zijn er eigenlijk mensen die al iets gekocht hebben bij Vavato (auto of non-auto)?

 

21 minuten geleden, gewoon ik zei:

Stimmt!

Wat wil je weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, bt. zei:

 

Stimmt!

Wat wil je weten?

Algemene ervaring met het platform, af te halen bij verkoper of bij vavato? Heb een lot op het oog (ga er zondag naar kijken) maar voor ik een bod die wil ik me liever even inlezen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Polygoon zei:

Algemene ervaring met het platform, af te halen bij verkoper of bij vavato? Heb een lot op het oog (ga er zondag naar kijken) maar voor ik een bod die wil ik me liever even inlezen :) 

Ik ben er in totaal al een keer of 2-3 naar iets gaan kijken, in Sint-Niklaas in hun magazijnen en op verplaatsing bij een verkoper in z’n loodsen. Wat ze aanbieden selecteren ze volgens mij amper of niet, er zit dus veel brol tussen en je moet absoluut je huiswerk maken. Zelfs als het lot er top/goed/aanvaardbaar uitziet, ga je het doorgaans nog niet echt kunnen testen/proefrijden, waardoor ik adviseer om niet de marktwaarde van iets te gaan bieden aangezien er altijd issues kunnen zijn die je niet kon opmerken/voorzien. Ze doen soms wel enige moeite om technische ondersteuning te bieden en je kan mits wat geluk wel eens een motor laten draaien - in geval van een auto - maar daarmee heb je nog verre van zekerheid of gemoedsrust. Er is ook geen garantie op je aankoop en de identiteit/vennootschap van de verkoper ga je ook niet altijd kunnen achterhalen. Wat bod/prijs betreft zijn er best substantiële marges aan verkoop- en aankoopzijde die een behoorlijk gat slaan tussen wat een koper betaalt en een verkoper krijgt. Daar hoef je als koper geen rekening mee te houden maar wees je ervan bewust dat de slaagkansen van een bod/transactie daardoor niet altijd even hoog zijn, zelfs al heb je het hoogste bod na aflopen van de veiling. Ik heb wel ervaren dat Vavato in haar marge durft te snijden als ze daarmee een deal kunnen laten doorgaan, niet onlogisch aangezien ze op dat moment - dus na het plaatsvinden van de veiling - reeds alle kosten hebben geleden en dus de inkomsten van die veiling op die manier kunnen optimaliseren.

In’t kort: wees op uw hoede, doe je huiswerk en besef steeds dat er een reden moet zijn waarom iets op dergelijk platform wordt aangeboden (die reden hoeft niet noodzakelijk te wijzen op negatieve connotaties). Als je besluit om te bieden, reken een gezonde marge sub marktprijs voor onvoorziene zaken en breng uiteraard ook het opgeld en eventuele BTW in rekening. Tot slot, laat je niet verleiden om boven je maximumbod te gaan als het zo ver zou komen, want da’s waar men in veilingcontext steeds een stuk op speculeert.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Polygoon zei:

Algemene ervaring met het platform, af te halen bij verkoper of bij vavato? Heb een lot op het oog (ga er zondag naar kijken) maar voor ik een bod die wil ik me liever even inlezen :) 

Ben ook al een tweetal keer gaan kijken. 

Pas inderdaad goed op, veel van die auto's zijn niet compleet (missende interieurdelen enz), goedkoop herspoten om er goed uit te zien op het eerste zicht maar alles eronder is versleten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Krikkie zei:

Ben ook al een tweetal keer gaan kijken. 

Pas inderdaad goed op, veel van die auto's zijn niet compleet (missende interieurdelen enz), goedkoop herspoten om er goed uit te zien op het eerste zicht maar alles eronder is versleten. 

Het zou om werkmateriaal zijn, geen auto :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweetal jaar terug een heftruck gekocht, doet op vandaag nog steeds zijn ding.
Prijs was zeer gunstig, we waren toen zelfs niet gaan kijken, was eerder last minute. Bij ontvangst bleek de batterijlader niet aanwezig, na wat mails & telefoons, een zga nieuwe lader gekregen van het zelfde type.
Ze zijn achteraf zeer moeilijk te bereiken, vind ik, maar al bij al best tevreden.

aangepast door Quill
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid