Rabbit 2.710 Geplaatst: 3 juli 2019 Delen Geplaatst: 3 juli 2019 Ik had voor een kennis graag wat advies gekregen omtrent BMW E30's. Waar moet je op letten, wat zijn nuttige resources? @McLovin @PJH @Geertt @Mayonaise het gaat hem meer specifiek over 6 cilinder modellen 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.468 Geplaatst: 3 juli 2019 Delen Geplaatst: 3 juli 2019 Roest: - Schuifdak paneel zelf is geen issue, kun je vervangen en tast de auto niet aan. Afwatering van het schuifdak is wel een issue - Onder de voorruit in de hoeken: moeilijke en dure fix - Achterste wielbogen - Krikpunten - Benzineleiding in de rechterachterwielkast - Onder het sleepoog achteraan - In de koffer onder de bekleding is een teken dat er vocht binnen komt (kofferrubber of antennerubber) Technisch: - Rubbers in de ophanging - Olielekkages - Soepel schakelen - @Mayonaise in de olie - Roken na starten - Onrustig stationair draaien - Algemene staat van leidingen in de motorruimte Sowieso verstandig om minstens 1k te voorzien voor herstellingen. Alles is 30 jaar oud dus de meeste hebben wel wat liefde nodig 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vince522 2.236 Geplaatst: 4 juli 2019 Delen Geplaatst: 4 juli 2019 "voor een kennis" *insert doubt* 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PJH 17.468 Geplaatst: 4 juli 2019 Delen Geplaatst: 4 juli 2019 Het dashboard durft kraken ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Geertt 3.142 Geplaatst: 4 juli 2019 Delen Geplaatst: 4 juli 2019 15 uren geleden, PJH zei: Roest: - Schuifdak paneel zelf is geen issue, kun je vervangen en tast de auto niet aan. Afwatering van het schuifdak is wel een issue - Onder de voorruit in de hoeken: moeilijke en dure fix - Achterste wielbogen - Krikpunten - Benzineleiding in de rechterachterwielkast - Onder het sleepoog achteraan - In de koffer onder de bekleding is een teken dat er vocht binnen komt (kofferrubber of antennerubber) Technisch: - Rubbers in de ophanging - Olielekkages - Soepel schakelen - @Mayonaise in de olie - Roken na starten - Onrustig stationair draaien - Algemene staat van leidingen in de motorruimte Sowieso verstandig om minstens 1k te voorzien voor herstellingen. Alles is 30 jaar oud dus de meeste hebben wel wat liefde nodig Alle puntjes van de zijkant proberen aanduiden, wat betreft roestgevoeligheid (@PJH dekte de lading al redelijk goed:)). Motor: - zescilinder-specifiek: wanneer werd distributie laatste keer vervangen? - motortjes maken vaak licht tikkend geluid, dat kunnen de kleppen zijn die moeten bijgesteld worden (easy fix). Zware tik en onregelmatig stationair draaien, daar zou ik mee oppassen. - verder indd koppakking checken (mayo / ijzerdeeltjes aan stop - al is dat iets wat een beetje kenner op voorhand ook heeft afgeveegd, indien van slechte wil). Hele toer gaan rijden en nadien op radiatorslangen drukken. Moeten minimaal indrukbaar blijven, indien keihard moet er een belletje gaan rinkelen. Ik laat ze na het toertje steeds nog vijf minuten stationair draaien, dan kan je ineens controleren of hij zo niet warm loopt (visco-koppeling / koeling). Tot zover mijn minieme kennis. V-bak: moet soepel schakelen, maar te soepel is ook niet goed. Mijn V-bak gaf de indruk dat je in een pot boter aan't roeren was. Alle busjes en dichtingen laten vervangen toen; je bent snel meerdere 100-en EURO's lichter. 1000 EURO voor het technisch gedeelte lijkt me wel ok. Komt er roest bij, dan mag je dat rustig verdubbelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Framfy 432 Geplaatst: 4 juli 2019 Delen Geplaatst: 4 juli 2019 2 uren geleden, PJH zei: Het dashboard durft kraken ook. Foto is van een E21. Maar mogelijk heeft de E30 er ook last van. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Geertt 3.142 Geplaatst: 4 juli 2019 Delen Geplaatst: 4 juli 2019 In Amerika is dat big business, 'crack free dashboards'. Ik hier in België eigenlijk nog geen enkel exemplaar gezien wat hier last van had... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexis 5.392 Geplaatst: 4 juli 2019 Delen Geplaatst: 4 juli 2019 2 hours ago, Geertt said: In Amerika is dat big business, 'crack free dashboards'. Ik hier in België eigenlijk nog geen enkel exemplaar gezien wat hier last van had... Exact. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ian 511 Geplaatst: 4 juli 2019 Delen Geplaatst: 4 juli 2019 Net nadat de mijne verkocht was (en ik er nog eens een toertje mee mocht gaan rijden) merkte ik een beginnende barst in het dashboard op. Maar idd veel minder van toepassing hier in vergelijking met die Amerikaanse staten waar het altijd warm is en waar auto's met airco ook veel gegeerder zijn. Zij hebben dan wel minder last van roest (maar meer last van uitgedroogde (raam)rubbers en plastiek (krimpen en barsten), afgeschenen interieurs en zwaar toegetakelde lak (blanke lak die na al die jaren vaak loslaat bvb). Maar ik zou (indien ik in dergelijk zuidelijk/mediterraan klimaat leefde) nog altijd eerder een roestvrije auto met wat patina verkiezen dan eentje uit het noorden waarvan de lak erg mooi is, op die paar gaatjes na dan.Op E30.be is ook wel nog nuttige info te vinden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexis 5.392 Geplaatst: 5 juli 2019 Delen Geplaatst: 5 juli 2019 Indien je iets concreet in het vizier hebt kunnen we misschien gerichter (al dan niet constructief) advies geven 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.933 Geplaatst: 7 juli 2019 Delen Geplaatst: 7 juli 2019 @Asserti heeft misschien ook wat tips? Of is hij al onderweg? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan 914 Geplaatst: 7 juli 2019 Delen Geplaatst: 7 juli 2019 Op 4/7/2019 om 13:00, Geertt zei: Alle puntjes van de zijkant proberen aanduiden, wat betreft roestgevoeligheid (@PJH dekte de lading al redelijk goed:)). Motor: - zescilinder-specifiek: wanneer werd distributie laatste keer vervangen? - motortjes maken vaak licht tikkend geluid, dat kunnen de kleppen zijn die moeten bijgesteld worden (easy fix). Zware tik en onregelmatig stationair draaien, daar zou ik mee oppassen. - verder indd koppakking checken (mayo / ijzerdeeltjes aan stop - al is dat iets wat een beetje kenner op voorhand ook heeft afgeveegd, indien van slechte wil). Hele toer gaan rijden en nadien op radiatorslangen drukken. Moeten minimaal indrukbaar blijven, indien keihard moet er een belletje gaan rinkelen. Ik laat ze na het toertje steeds nog vijf minuten stationair draaien, dan kan je ineens controleren of hij zo niet warm loopt (visco-koppeling / koeling). Tot zover mijn minieme kennis. V-bak: moet soepel schakelen, maar te soepel is ook niet goed. Mijn V-bak gaf de indruk dat je in een pot boter aan't roeren was. Alle busjes en dichtingen laten vervangen toen; je bent snel meerdere 100-en EURO's lichter. 1000 EURO voor het technisch gedeelte lijkt me wel ok. Komt er roest bij, dan mag je dat rustig verdubbelen. Dat licht tikkend geluid is ook vaak de nokkenas die ingelopen is. Vooral bij de M20.. Voor de rest: hou er rekening mee dat 80% van de E30’s versleten roest-emmers zijn. Best iemand meenemen die wat op de hoogte is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Asserti 2.926 Geplaatst: 7 juli 2019 Delen Geplaatst: 7 juli 2019 E30zone en gewoon Google, buyers guides genoeg Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.