Ga naar inhoud

Advies BMW E30


Rabbit

Aanbevolen berichten

Roest:
- Schuifdak paneel zelf is geen issue, kun je vervangen en tast de auto niet aan. Afwatering van het schuifdak is wel een issue
- Onder de voorruit in de hoeken: moeilijke en dure fix
- Achterste wielbogen
- Krikpunten
- Benzineleiding in de rechterachterwielkast
- Onder het sleepoog achteraan
- In de koffer onder de bekleding is een teken dat er vocht binnen komt (kofferrubber of antennerubber)

Technisch:
- Rubbers in de ophanging
- Olielekkages
- Soepel schakelen
- @Mayonaise in de olie
- Roken na starten
- Onrustig stationair draaien
- Algemene staat van leidingen in de motorruimte

Sowieso verstandig om minstens 1k te voorzien voor herstellingen. Alles is 30 jaar oud dus de meeste hebben wel wat liefde nodig

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, PJH zei:

Roest:
- Schuifdak paneel zelf is geen issue, kun je vervangen en tast de auto niet aan. Afwatering van het schuifdak is wel een issue
- Onder de voorruit in de hoeken: moeilijke en dure fix
- Achterste wielbogen
- Krikpunten
- Benzineleiding in de rechterachterwielkast
- Onder het sleepoog achteraan
- In de koffer onder de bekleding is een teken dat er vocht binnen komt (kofferrubber of antennerubber)

Technisch:
- Rubbers in de ophanging
- Olielekkages
- Soepel schakelen
- @Mayonaise in de olie
- Roken na starten
- Onrustig stationair draaien
- Algemene staat van leidingen in de motorruimte

Sowieso verstandig om minstens 1k te voorzien voor herstellingen. Alles is 30 jaar oud dus de meeste hebben wel wat liefde nodig

Alle puntjes van de zijkant proberen aanduiden, wat betreft roestgevoeligheid (@PJH dekte de lading al redelijk goed:)).

IMG_20190703_170437.jpg.7c96cce48c0dacd65c0195d17cb01e47.jpg

Motor: 

- zescilinder-specifiek: wanneer werd distributie laatste keer vervangen?

- motortjes maken vaak licht tikkend geluid, dat kunnen de kleppen zijn die moeten bijgesteld worden (easy fix). Zware tik en onregelmatig stationair draaien, daar zou ik mee oppassen.

- verder indd koppakking checken (mayo / ijzerdeeltjes aan stop - al is dat iets wat een beetje kenner op voorhand ook heeft afgeveegd, indien van slechte wil). Hele toer gaan rijden en nadien op radiatorslangen drukken. Moeten minimaal indrukbaar blijven, indien keihard moet er een belletje gaan rinkelen. Ik laat ze na het toertje steeds nog vijf minuten stationair draaien, dan kan je ineens controleren of hij zo niet warm loopt (visco-koppeling / koeling). Tot zover mijn minieme kennis.

V-bak: moet soepel schakelen, maar te soepel is ook niet goed. :) Mijn V-bak gaf de indruk dat je in een pot boter aan't roeren was. Alle busjes en dichtingen laten vervangen toen; je bent snel meerdere 100-en EURO's lichter.

1000 EURO voor het technisch gedeelte lijkt me wel ok. Komt er roest bij, dan mag je dat rustig verdubbelen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

Het dashboard durft kraken ook.

main1.jpg

 

Foto is van een E21.  Maar mogelijk heeft de E30 er ook last van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika is dat big business, 'crack free dashboards'.

Ik hier in België eigenlijk nog geen enkel exemplaar gezien wat hier last van had...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Geertt said:

In Amerika is dat big business, 'crack free dashboards'.

Ik hier in België eigenlijk nog geen enkel exemplaar gezien wat hier last van had...

Exact. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net nadat de mijne verkocht was (en ik er nog eens een toertje mee mocht gaan rijden) merkte ik een beginnende barst in het dashboard op. Maar idd veel minder van toepassing hier in vergelijking met die Amerikaanse staten waar het altijd warm is en waar auto's met airco ook veel gegeerder zijn.

Zij hebben dan wel minder last van roest (maar meer last van uitgedroogde (raam)rubbers en plastiek (krimpen en barsten), afgeschenen interieurs en zwaar toegetakelde lak (blanke lak die na al die jaren vaak loslaat bvb). Maar ik zou (indien ik in dergelijk zuidelijk/mediterraan klimaat leefde) nog altijd eerder een roestvrije auto met wat patina verkiezen dan eentje uit het noorden waarvan de lak erg mooi is, op die paar gaatjes na dan.

Op E30.be is ook wel nog nuttige info te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je iets concreet in het vizier hebt kunnen we misschien gerichter (al dan niet constructief) advies geven :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/7/2019 om 13:00, Geertt zei:

Alle puntjes van de zijkant proberen aanduiden, wat betreft roestgevoeligheid (@PJH dekte de lading al redelijk goed:)).

IMG_20190703_170437.jpg.7c96cce48c0dacd65c0195d17cb01e47.jpg

Motor: 

- zescilinder-specifiek: wanneer werd distributie laatste keer vervangen?

- motortjes maken vaak licht tikkend geluid, dat kunnen de kleppen zijn die moeten bijgesteld worden (easy fix). Zware tik en onregelmatig stationair draaien, daar zou ik mee oppassen.

- verder indd koppakking checken (mayo / ijzerdeeltjes aan stop - al is dat iets wat een beetje kenner op voorhand ook heeft afgeveegd, indien van slechte wil). Hele toer gaan rijden en nadien op radiatorslangen drukken. Moeten minimaal indrukbaar blijven, indien keihard moet er een belletje gaan rinkelen. Ik laat ze na het toertje steeds nog vijf minuten stationair draaien, dan kan je ineens controleren of hij zo niet warm loopt (visco-koppeling / koeling). Tot zover mijn minieme kennis.

V-bak: moet soepel schakelen, maar te soepel is ook niet goed. :) Mijn V-bak gaf de indruk dat je in een pot boter aan't roeren was. Alle busjes en dichtingen laten vervangen toen; je bent snel meerdere 100-en EURO's lichter.

1000 EURO voor het technisch gedeelte lijkt me wel ok. Komt er roest bij, dan mag je dat rustig verdubbelen.

 

 

Dat licht tikkend geluid is ook vaak de nokkenas die ingelopen is. Vooral bij de M20.. 

 

Voor de rest: hou er rekening mee dat 80% van de E30’s versleten roest-emmers zijn. Best iemand meenemen die wat op de hoogte is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid