Ga naar inhoud

Oude fiscaliteit: zou je nog steeds met dezelfde wagen rijden?


The Swede

Stel dat de oude belastingsregels op bedrijfswagens nog gelden (voor CO2 regelgeving), zou je dan nog met dezelfde bedrijfswagen rijden als nu?  

22 leden hebben gestemd

  1. 1. Stel dat de oude belastingsregels op bedrijfswagens nog gelden (voor CO2 regelgeving), zou je dan nog met dezelfde bedrijfswagen rijden als nu?



Aanbevolen berichten

Stel, we gaan terug naar de oude belastingsregels waarbij je VAA wordt berekend op prive-gebruik (of verondersteld prive-gebruik) en er komen geen CO2 regels aan te pas. Zou je dan nog steeds met dezelfde bedrijfswagen rijden?

Waarmee rijd je nu en waar zou je dan voor gekozen hebben?

Bij deze vraag veronderstel ik wel dat rijtaks en BIV etc hetzelfde blijven als nu evenals de belastingsvoet.

De vraag is misschien interessanter voor de zelfstandigen hier dan voor degenen die door het bedrijf een wagen opgelegd krijgen (tenzij je ook daar een vrije keuze hebt binnen je budget). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als werknemer: Ja. We rijden al jaren met een eco-diesel. Los van VAA of andere uitzuigerijen. Dus met wat we nu rijden heeft niets te maken met VAA ofzo maar met running cost.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope. 

Ik neig zelfs naar het inleveren van een bedrijfswagen en weer privé aan te kopen. Gedaan met de vele betuttelende restricties vanuit de leasemaatschappij, zelf ook niet meer afhankelijk zijn een wagen die je niet zelf bezit en de werkgever blijft er ook niet mee zitten als ik zou vertrekken. Eerlijkste situatie voor alle partijen. Ik maak dan wel voldoende werkgerelateerde kms om mijn onkostenrekening het voordeel van een bedrijfswagen te laten compenseren. Met het inperken van de fiscale aftrekpercentages en verlaging van de vennootschapsbelasting zie ik veel firma’s ook stoppen met toekennen van salariswagens. Bij 2 van de big 4 zijn er al concrete plannen om de fleet terug te dringen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, tuscani said:

Ik zou voor hetzelfde budget eerder rs4, rs6 of rs7 gekozen hebben?  Of in SUV klasse een RRS. 

Uw mazout plus electriek kost in lease evenveel als een RS4? 😳😳

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, The Swede zei:

Uw mazout plus electriek kost in lease evenveel als een RS4? 😳😳

Neen ik bedoel dat ik als ik met mijn aankoopbudget zou mogen doen  wat ik wou, ik eerder naar zoiets zou kijken. Benzinekosten had ik vroeger ook al, nu valt dat gewoon weg. Nu een rs kopen op de zaak is zot qua vaa en al de rest. Dus moest alles nog zoals vroeger zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, The Swede said:

Uw mazout plus electriek kost in lease evenveel als een RS4? 😳😳

Nee maar je kan wel zo een bakken in okkazie oppikken voor 60% van de nieuwprijs, terwijl je vandaag altijd belast wordt in functie van de nieuwprijs en niet in functie van wat die auto je nu werkelijk heeft gekost in aanschaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Nee maar je kan wel zo een bakken in okkazie oppikken voor 60% van de nieuwprijs, terwijl je vandaag altijd belast wordt in functie van de nieuwprijs en niet in functie van wat die auto je nu werkelijk heeft gekost in aanschaf.

Lan je tweedehands leasen in BE?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou destijds (2011) een e38 735i manueel gekocht hebben IPV de MR2. Een Subaru Legacy 6cil boxer (outback) of forester turbo zou ik dan ook al gehad hebben.

Eens ik de V-klasse niet meer nodig heb zou ik wel eens naar een Kia stinger kijken. Maar met vaa is dat sowieso een no-go en wordt het weer iets saai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekozen voor de "geen idee"... omdat de auto-industrie ook maar evolueert in functie van strenger wordende milieureglementeringen. Als je vanaf het jaar 2005 kiest voor het status quo wat dat betreft, wat voor auto's zou je dan vandaag de dag zien? :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Logic said:

Ik heb gekozen voor de "geen idee"... omdat de auto-industrie ook maar evolueert in functie van strenger wordende milieureglementeringen. Als je vanaf het jaar 2005 kiest voor het status quo wat dat betreft, wat voor auto's zou je dan vandaag de dag zien? :o

De vraag gaat ook over vandaag: Zou je een 330e of een Tesla nemen indien de fiscaliteit niet ifv de CO2 uitstoot zou gebeuren?

De vraag is niet “zou je prive kopen ipv bedrijfswagen?” of “wat indien de milieunormen niet evolueerden”. 

Ik heb het simpelweg over VAA en belastingsaftrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mocht ik vandaag de Mercedes vervangen, 't zou een Tesla3 worden of een Zoë, ik rij ofwel in de file ofwel door een trajectcontrole en 'binnendoor' is bijna alles 50km/u + vaak snelheidscontroles

dan liever 't voordeel van niet te moeten gaan tanken en af en toe passief het verkeer te ondergaan met de autopilot (indien Tesla)

VAA of niet, zonder rijplezier heb je andere prioriteiten

edit: ik ben 2,5jaar geleden verhuisd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpelijk. Moest ik in Vlaanderen wonen, dan zou ik ook een "vervoersding" overwegen. (al is de vraag dan wel of je niet beter de velo en de trein pakt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, The Swede said:

Lan je tweedehands leasen in BE?

Ja.

En waarom zou je een auto op je bedrijf moeten leasen? Je hebt het hier specifiek over zelfstandigen. Die kunnen toch of gewoon cash aftikken of een krediet aan gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, ir_fuel said:

Ja.

En waarom zou je een auto op je bedrijf moeten leasen? Je hebt het hier specifiek over zelfstandigen. Die kunnen toch of gewoon cash aftikken of een krediet aan gaan?

Klopt. Al is de vraag hoeveel er dat nog doen.

 

5 minutes ago, ir_fuel said:

Ik rijd geen Tesla.

Moet ik dan ergens mislezen hebben. Want rij je tegenwoordig professioneel dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hyundai Kona Electric.

Wel eerlijk blijven, hé. Je moet erbij vertellen dat je de hybride-versie gekozen hebt met de 3,7-liter V6 en dat je 'm altijd en high power mode rijdt;

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, gTa said:

Wel eerlijk blijven, hé. Je moet erbij vertellen dat je de hybride-versie gekozen hebt met de 3,7-liter V6 en dat je 'm altijd en high power mode rijdt;

:lolz:

Topper !

 

PS: Ligt daar een 3.7 in??

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid