Ga naar inhoud

Evolutie classic markt post Corona crisis?


The Swede

Wat ga jij doen post-Corona crisis?  

31 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat ga jij doen post-Corona crisis?

    • Ik ga van de mogelijkheid gebruik maken om goedkoop mijn droomauto(s) op te snorren
      3
    • Ik ga in deze onzekere tijden juist niet denken aan geld spenderen aan deze (overbodige) luxe
      2
    • Ik denk niet dat de prijzen genoeg gaan dalen om een verschil te maken
      26


Aanbevolen berichten

Met deze corona crisis, zie ik, als fan van (voornamelijk) youngtimers ook opportuniteit.
Economische onzekerheid en vooral een crash van markten als Italie en Spanje (waar er nogal wat staan), zou tot (aanzienlijk) lagere prijzen moeten leiden, 
Deze crisis treft ook de kleinere zelfstandige. En dat is toch vaak de man die normaal wat extra cash heeft om zich de luxe van een oldtimer of plezierwagen te kunnen veroorloven. 

Ikzelf ga in de volgende 6 maand de markt toch in 't oog houden om te kijken of ik 1 of enkele koopjes kan vinden.

Wat is jullie mening? Gaan de prijzen serieus naar beneden gaan? Of gaan de verkopers gewoon op hun autos blijven zitten ?

En denk je zelf ook wat extra te proberen vinden? Of ga je zelf ook van aankopen afzien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

er speelt meer dan de aankoopprijs:

- taksen op de wagen + wat gaat er nog van algemene 'crisis-belastingen' op ons afkomen

- milieuwetgeving

- plezier/gebruik in een maatschappij die daar niet meer voor openstaat

- die krellen rijwaardig maken kost geld maar ook tijd en ettelijke pannes

- ...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ik ook nog een goed appeltje voor de dorst ernaast heb, doe ik gewoon voort met geld in de put smijten 🤡

aangepast door Order66
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat er koopjes komen bij mensen die al kort zaten voor Corona. De mensen met wat reserve zitten dit gewoon uit. Het is maar te zien wat je dan koopt, van mensen die al op het randje zaten....

aangepast door Order66
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, flupke73 said:

er speelt meer dan de aankoopprijs:

- taksen op de wagen + wat gaat er nog van algemene 'crisis-belastingen' op ons afkomen

- milieuwetgeving

- plezier/gebruik in een maatschappij die daar niet meer voor openstaat

- die krellen rijwaardig maken kost geld maar ook tijd en ettelijke pannes

- ...

Ja, maar die punten waren ook geldig zonder Corona-crisis. 

De Corona crisis brengt andere factoren naar deze berekening. En een "crisistaks" op inkomsten spelen uiteraard mee in het bepalen van het beschikbaar inkomen.  Al zal "crisistaks" wel weer een fenomeen zijn dat enkel de Belgische markt zal impacteren. (en dan nog, enige wat een extra taks gaat meebrengen is nog meer gefoefel met belastingen). 

De markt is echter een Europees gegeven (de EU bestaat tot nog ;) ) en ik denk dat de algemene achteruitgang van inkomsten plus de crashes in bepaalde landen als Spanje en Italie de prijzen echt naar beneden gaan drukken. Tot op heden hadden we eerder een stagnatie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht een duidelijke correctie bij goedkopere modellen en sub toppers. Een correctie die waarneembaar zal zijn bij merken en modellen die de laatste 5 jaar een (onterechte?) vlucht hebben genomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Simoni said:

Ik verwacht een duidelijke correctie bij goedkopere modellen en sub toppers. Een correctie die waarneembaar zal zijn bij merken en modellen die de laatste 5 jaar een (onterechte?) vlucht hebben genomen

Enige voorbeelden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij mag dat hele circus van de voorbije jaren terug in mekaar stuiken (als in normaliseren). 

Ja, dan is m'n eigen kar ook minder waard.

Dat zou er tenminste voor zorgen dat bepaalde zaken weer 'bereikbaar' worden PLUS dat de onderdelen niet meer van goud zijn. 
 

Waarom dit zou gebeuren kan ik echter niet bedenken, op die paar personen na die hun kist noodgedwongen moeten verkopen omdat hun het water aan de lippen staat.

 

edit: @Krikkie waarom vermoed je dat dat eraan komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die een hobby wagen hadden en dat in normale omstandigheden konden bolwerken, maar die nu een opdoffer krijgen, moeten misschien hun hobbyproject noodgedwongen verkopen...

Maar handelaars/verkopers gaan hun prijzen niet aanpassen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Geertt zei:

Van mij mag dat hele circus van de voorbije jaren terug in mekaar stuiken (als in normaliseren). 

Ja, dan is m'n eigen kar ook minder waard.

Dat zou er tenminste voor zorgen dat bepaalde zaken weer 'bereikbaar' worden PLUS dat de onderdelen niet meer van goud zijn. 
 

Waarom dit zou gebeuren kan ik echter niet bedenken, op die paar personen na die hun kist noodgedwongen moeten verkopen omdat hun het water aan de lippen staat.

 

edit: @Krikkie waarom vermoed je dat dat eraan komt?

Soul gaf het antwoord al, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Soul zei:

Maar handelaars/verkopers gaan hun prijzen niet aanpassen.

Als mensen geen geld meer uitgeven voor iets nieuws en uit noodzaak of wat dan ook voor reden een aankoop een jaartje (of twee uitstellen) gaat er niet veel meer verschuiven.

Als bedrijven minder personeel aanwerven/ mensen afvloeien, gaat er niet veel meer verschuiven. (in geval van nieuwe wagens verkoop en leaasing)

Wat moet je dan als dealer/handelaar doen? Op uw auto's blijven broeden en hopen dat ze uitkomen, of tevreden zijn met een kleinere marge en liever éne meer verkopen voor minder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Soul said:

Mensen die een hobby wagen hadden en dat in normale omstandigheden konden bolwerken, maar die nu een opdoffer krijgen, moeten misschien hun hobbyproject noodgedwongen verkopen...

Maar handelaars/verkopers gaan hun prijzen niet aanpassen.

 

Wat een bizarre uitspraak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Soul zei:

Mensen die een hobby wagen hadden en dat in normale omstandigheden konden bolwerken, maar die nu een opdoffer krijgen, moeten misschien hun hobbyproject noodgedwongen verkopen...

Die kunnen hun project gewoon voor zolang als nodig bevriezen. Een hobbywagen kan je gerust een paar jaar laten staan indien nodig, en er dan weer leven in blazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Geertt said:

Van mij mag dat hele circus van de voorbije jaren terug in mekaar stuiken (als in normaliseren). 

Ja, dan is m'n eigen kar ook minder waard.

Dat zou er tenminste voor zorgen dat bepaalde zaken weer 'bereikbaar' worden PLUS dat de onderdelen niet meer van goud zijn. 
 

Waarom dit zou gebeuren kan ik echter niet bedenken, op die paar personen na die hun kist noodgedwongen moeten verkopen omdat hun het water aan de lippen staat.

 

edit: @Krikkie waarom vermoed je dat dat eraan komt?

 

Heel wat prijzen stonden al onder druk door een gedaalde vraag naar classics. Dit onder meer door het uitstappen van de pure investeerders en de hobbyist die terug opteert om echt zijn goesting te kopen/bouwen ipv op basis van investeringspotentieel te gaan beslissen. Daarnaast hebben we dan de algemene polemiek rond milieu en dus auto en oldtimer die geleid heeft tot de komst van LEZ's waardoor de goesting bij sommige mensen toch wel wat geluwd is.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door FantasyJunction:

 

Quote

It is not a huge surprise to anyone even casually watching the collector car market to see that the feeling of rushing into the market to control an upswinging asset has cooled markedly. The buyers today, seem to be people interested in cars for what they actually are, rather than cars representing another investment asset class. This can bring people previously priced out of the market back in. It also means that the buyers are more particular, and not rushed into a decision thinking that they will miss a deal. Today, buyers seek more of information, history, and photographs, yet few seem to take the time to actually go see and drive a car.

 

An expectation adjustment period among sellers, while understandable, has proven to be a major impediment to transacting sales. During the value upswing, we only needed to explain the market considerations once to a seller. Yet in the market downturn explanations and seller realizations often took a year to settle in. Sellers remember what their cars were worth, or more correctly what a similar model sold for at the height of the market. It is understandably hard to admit to themselves that they missed that peak. Once that realization is clear and expectations are adjusted, we repeatedly see that cars priced at today’s correct market range will sell reasonably quickly with the right exposure.

 

We are also seeing a generational change in the market. The short explanation is: “if you don’t remember ever seeing a car parked on the street that you yearned after in your youth, you are unlikely to identify strongly enough with it to part with your savings to own it today”. Because of this changing demographic in the buying population, and a larger supply of cars from this era, we have seen a shift in demand and a corresponding adjustment in value for cars made before the late fifties. There are many individual exceptions to this, but in the mainstream markets, it seems to ring true.

 

However, an interesting theme emerged during 2019; the re-sale of cars back to their previous owners. On no less than six occasions this year, cars from our inventory found their way back to their previous owners, ranging from Ferrari Daytonas to Morgan plus 4s, a trend which does bring into question the longevity of the currently active buying population, still primarily comprised of Baby Boomers.

 

Another major contributing factor to the slowing of sales in the United States is the removal of the “1031 exchange” from every market except real estate. Previously, an enthusiast with an appreciating vehicle asset, could put the funds from a sale with an exchange facilitator and direct them to purchase other cars with some of the proceeds. This sometimes resulted in multiple sales of vehicles brought on by the tax-palatable sale of one expensive car. We are currently exploring possibilities where the capital gains from the sale of a car might be transferable to other assets. If proven viable on a large scale, while this may not result in multiple sales, it might bring previously tightly held cars bound by negative tax implications to the market.

 

High quality cars- particularly very accurate repilcars- with a broader use-case continue to sell well, particularly now. Cars with several purposes or capable of a range of uses including eventing with minimal prep or team support, fare well in the marketplace. The more relaxed events, non-official rallies, vintage races, and cars and coffee-type get togethers are catering to these more casual mixed-use cars. Assuming they are priced correctly, cars which are not perfect but very presentable, and easy to casually show, appear to be more in demand than fully restored examples which require delicate handling. Cars which are comparatively simple to use and can be operated by friends or spouses are also of increasing popularity.

 

There are more events on the calendar where car enthusiast can participate with their car than ever before, and events like the Le Mans Classic, the Mille Miglia and many others continue to be oversubscribed, so there is obviously interest. We do feel that moving forward in the near term, these should be the reasons to buy an old, or interesting car, rather than counting on a car to outperform other investments. Below you’ll find some of our favorites from 2019.

 

  • Thanks Friendly 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Order66 zei:

Die kunnen hun project gewoon voor zolang als nodig bevriezen. Een hobbywagen kan je gerust een paar jaar laten staan indien nodig, en er dan weer leven in blazen.

Voila, een hobbywagen vreet in de meeste gevallen geen brood. Er zullen er weinig zijn die hun oldie op afbetaling hebben aangekocht. Een project kan je gewoon laten liggen en van een rijdend voertuig kan je in het slechtste geval de verzekering en inschrijving schrappen (hoewel die bedragen zo al erg laag zijn).

Er zal misschien links en rechts iemand zijn die zijn kist moet verkopen omwille van zijn algemeen financiële toestand,dat kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Simoni zei:

 

Heel wat prijzen stonden al onder druk door een gedaalde vraag naar classics. Dit onder meer door het uitstappen van de pure investeerders en de hobbyist die terug opteert om echt zijn goesting te kopen/bouwen ipv op basis van investeringspotentieel te gaan beslissen. Daarnaast hebben we dan de algemene polemiek rond milieu en dus auto en oldtimer die geleid heeft tot de komst van LEZ's waardoor de goesting bij sommige mensen toch wel wat geluwd is.

Thx voor de info.

Denk  wel dat die correctie veel sneller voelbaar is in het segment boven de 'standaard' 190's en E30's van deze wereld. 

Houdt zeker steek in het segment van jouw klanten denk ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Geertt said:

Thx voor de info.

Denk  wel dat die correctie veel sneller voelbaar is in het segment boven de 'standaard' 190's en E30's van deze wereld. 

Houdt zeker steek in het segment van jouw klanten denk ik!

Ik kan u hierin volgen. Ik denk dat de eerste die gaan afvallen de duurdere wagens zijn die gekocht worden als "investering" (oude 911, Mercedes Pagode,...). 

Bij de gewonere modellen denk ik eerder dat er links en rechts koopjes gaan komen net na de crisis van mensen die met hoge onzekerheid zitten en snel van hun wagen vanaf willen. En er zullen enkel handelaars zijn die cash nodig hebben na deze stille periode en hun prijzen gaan laten zakken.

Hobbyisten zie ik ook eerder hun project pauzeren tenzij ze echt cash nodig hebben wegens werkloosheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Order66 zei:

Die kunnen hun project gewoon voor zolang als nodig bevriezen. Een hobbywagen kan je gerust een paar jaar laten staan indien nodig, en er dan weer leven in blazen.

Tenzij ze hun project moeten verkopen omdat ze geld nodig hebben als het voor hen minder rooskleurig wordt door Coronatoestanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid