Ga naar inhoud

Interessante tweedehands auto's


mrbbs

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Fr79 zei:

In België zijn het vooral de PHEV's die zware klappen krijgen. Je ziet het idd. bij de X5 maar ook bij de Cayenne. 

De vraag is gedecimeerd nu sinds 30/6 de fiscale voordelen voor professionelen zijn weggevallen en er zijn er maar weinig die zoiets privé kopen. Die dingen werden massaal gekocht toen ze nieuw waren in '18 en '19 en net nu komen er op een slecht moment heel veel op de markt die afgeschreven zijn (en dat zal alleen nog maar toenemen). 

Maar wat er pas echt als een baksteen aan het vallen is, zijn de Tesla's en dan vooral de Model S. Prijzen voor ene van 4-5j. oud zijn op een jaar 30-40% gezakt.

Toch goed. Er zijn kosten gemaakt en nu bij verkoop zal er niet teveel winst gemaakt worden, dus nog eens minder belastingen betalen.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Speedhunter zei:

Voor de herverkoopwaarde (dit is voor mij belangrijk als particulier) 

Voor welke partij is herverkoopwaarde dan niet belangrijk?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, tuscani zei:

Dat is tegenwoordig (of toch al langer gaande) niets om van te verschieten? enkel kleine wagens behouden nog goed hun waarde.

De Q7 gekocht aan 74K (met een nieuwprijs van 120K) en verkocht voor 46K op 4j, dat is ook bijna 50% op 4j. Niemand wilt nog grote wagens.

Dat heeft niets met tegenwoordig te maken.

Je verkoopt een 2dehands wagen van 5(?)jaar oud voor 46K, is sowieso een goede deal en weinig afschrijving als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Fred zei:

28k op 4 jaar is weinig afschrijving volgens u? Laat staan op dat initiële bedrag 😅

Mijn vader verkocht deze week voor 4500, nieuwprijs was minder dan 12000. Moet je wel 13 jaar met een Hyundai i20 rijden, klein nadeel toch 😁

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

van afschrijving ken ik alles 🙂

tot vandaag was mijn idee altijd dat je ofwel echt een basisversie koopt met kleine motor (dat is niet zo vaak voorgevallen), ofwel de topmotor met wat meer uitrusting.  Een gemiddelde motor met veel uitrusting is killing voor de restwaarde (bvb mijn 330e die letterlijk alle toeters en individual bellen had).  Met de X3, hoewel we de topmotor hebben, verwacht ik ook een serieuze afschrijving, omdat ik denk dat een X3 misschien de minst geliefde M is (onterecht wat mij betreft maar bon wie ben ik 🙂 ).  Ik heb er deze keer eigenlijk niet op gelet, geen rekening mee gehouden.

Voor de toekomst weet ik het eigenlijk ook niet.

Ik denk voor mezelf privé zo lang mogelijk speciale traditionele (benzine/diesel) modellen te kopen (eg X3M, Landcruiser, ...en nu moet ik al nadenken...) : hoe meer mensen nu EV of PHEV kopen hoe kleiner de markt binnen X jaar is voor een leuke auto met benzine/diesel.  2035 is nog veraf (en dan nog zie ik dat akkoord nog wel wat aangepast worden) en ik ben er absoluut van overtuigd dat er een gezonde markt blijft voor deze liefhebbers-autos.

Voor EV denk ik dat er nog een grote revolutie staat aan te komen (genre de omwenteling van TD naar TDI) en ik verwacht dan ook dat EV's die nu door firmas vaak op 60 maanden worden afgeschreven en en masse op de tweedehandsmarkt gaan komen nog wel hun klop zullen krijgen wegens "verouderde" technologie.  Ik heb geen glazen bol maar dat is mijn buikgevoel (dat meestal goed werkt 🙂 )

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Fred zei:

28k op 4 jaar is weinig afschrijving volgens u? Laat staan op dat initiële bedrag 😅

In die prijsklasse?

Dat is van alle tijden en eerlijk gezegd dik in orde. Ik zou niet klagen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Fred zei:

28k op 4 jaar is weinig afschrijving volgens u? Laat staan op dat initiële bedrag 😅

Denk dat er veel van die duurdere auto's met een veel hogere afschrijving zitten na 4j hoor. Probeer maar eens een dikke vette 7 serie van 115k te verkopen voor 85k na 4j😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, berengun zei:

Voor EV denk ik dat er nog een grote revolutie staat aan te komen (genre de omwenteling van TD naar TDI) en ik verwacht dan ook dat EV's die nu door firmas vaak op 60 maanden worden afgeschreven en en masse op de tweedehandsmarkt gaan komen nog wel hun klop zullen krijgen wegens "verouderde" technologie.  Ik heb geen glazen bol maar dat is mijn buikgevoel (dat meestal goed werkt 🙂 )

Denk ik ook. 

Nog naast het aspect van technologische achterstand , zo'n oudere EV met battery pack, elektromotor en inverter buiten garantie, dat wil je toch echt niet hebben als particulier.  😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, berengun said:

ik verwacht dan ook dat EV's die nu door firmas vaak op 60 maanden worden afgeschreven en en masse op de tweedehandsmarkt gaan komen nog wel hun klop zullen krijgen wegens "verouderde" technologie.

De eerste Model S was er in 2013. We zijn ondertussen 10 jaar verder, en men zei dat toen al, dat die dingen niks meer waard gingen zijn wegens voorbijgestreefd. Ondertussen is die technologie amper verouderd. Wat er aan zo een auto vooral is verouderd is de rest, qua elektronica, zoals bij de gemiddelde telefoon of het entertainment systeem van de gemiddelde ICE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

De eerste Model S was er in 2013. We zijn ondertussen 10 jaar verder, en men zei dat toen al, dat die dingen niks meer waard gingen zijn wegens voorbijgestreefd. Ondertussen is die technologie amper verouderd. Wat er aan zo een auto vooral is verouderd is de rest, qua elektronica, zoals bij de gemiddelde telefoon of het entertainment systeem van de gemiddelde ICE.

dat klopt maar in 2013 was er nauwelijks concurrentie. Nu springt iedereen op deze trein, velen nu nog met vluggertjes gewoon om op de trein te zitten, maar de volgende generatie zal, vermoed ik, veel beter zijn : sneller laden, meer autonomie en efficiënter (waardoor lichter)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, berengun said:

dat klopt maar in 2013 was er nauwelijks concurrentie. Nu springt iedereen op deze trein, velen nu nog met vluggertjes gewoon om op de trein te zitten, maar de volgende generatie zal, vermoed ik, veel beter zijn : sneller laden, meer autonomie en efficiënter (waardoor lichter)

We zijn 10 jaar verder. 10 jaar om concurrentie te hebben. 10 jaar om iets "beter" te bouwen. In die 10 jaar heeft de concurrentie (toch op EV aandrijflijn vlak) nog steeds Tesla niet bijgebeend + ze hadden Tesla om van af te kijken.

Veel efficiënter zal een EV nooit worden. Daarvoor is hij al te efficiënt. Het enige wat je kan verbeteren is hoeveel kWh je in een batterij krijgt, en daar is men al jaren naar op zoek, niet alleen voor EV's trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua efficiëntie is denk ik de hoogste winst die te behalen valt op het vlak van gewichtsreductie, m.a.w. lichtere materialen. Dat zou echt een hoop kunnen schelen want gewicht is de grootste vijand van efficiëntie, zij het nu bij een ICE of bij een EV. Ook bij verliezen op het niveau van de omvormer en de transmissie valt nog wel wat te halen maar niet zoveel als bij gewicht. 

Verder is batterijgrootte één ding idd.  maar het is vooral aan de laad-kant dat de grootste stappen nog gezet kunnen (moeten) worden. De huidige laadsnelheden zijn wat mij betreft nog verre van acceptabel (op de doorsnee modellen en met de doorsnee infrastructuur) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, Fr79 said:

De huidige laadsnelheden zijn wat mij betreft nog verre van acceptabel (op de doorsnee modellen en met de doorsnee infrastructuur) .

Hoe ga je dat oplossen, tenzij je een superconductor kan uitvinden die flexibel is en werkt op kamertemperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, tuscani said:

Wat moeten ze dan doen? Aan elke sc een mini kerncentrale zetten? :D

 

Dat verandert nog niks. Dan ga je kabels nodig hebben van 10cm doorsnede :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Fr79 zei:

Qua efficiëntie is denk ik de hoogste winst die te behalen valt op het vlak van gewichtsreductie, m.a.w. lichtere materialen. Dat zou echt een hoop kunnen schelen want gewicht is de grootste vijand van efficiëntie, zij het nu bij een ICE of bij een EV. Ook bij verliezen op het niveau van de omvormer en de transmissie valt nog wel wat te halen maar niet zoveel als bij gewicht. 

Verder is batterijgrootte één ding idd.  maar het is vooral aan de laad-kant dat de grootste stappen nog gezet kunnen (moeten) worden. De huidige laadsnelheden zijn wat mij betreft nog verre van acceptabel (op de doorsnee modellen en met de doorsnee infrastructuur) .

Het grote pijnpunt voor EV's is het verbruik bij hogere snelheden, daarom dat velen aan 90 achter camions zitten te slipstreamen.
Gewicht heeft daar maar zeer weinig/niets impact op. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, rolweerstand is zo goed als snelheidsonafhankelijk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, tuscani zei:

Wat moeten ze dan doen? Aan elke sc een mini kerncentrale zetten? :D

 

Ik zeg alleen dat het voor mij niet acceptabel is om met een normale thuisinstallatie minstens 2 u te moeten laden om vervolgens 100 km met een ei onder uw voet te kunnen karren, nog los van de beperkingen dat dit wel/niet kan hebben op de rest van je gebruik/infrastructuur.

Het staat iedereen vrij om dat wel te vinden. Er zijn er veel die dat wel vinden blijkbaar, goed voor hun dan, maar ik dus niet😀 Heeft voor alle duidelijkheid niets met pro of contra EV te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoe ga je dat oplossen, tenzij je een superconductor kan uitvinden die flexibel is en werkt op kamertemperatuur.

Met de huidige generatie, niet. Vandaar dat ik er ook gene moet hebben😎

Maar de techniek staat niet stil. Delta Electronics experimenteert met high voltage, pompten 70kwH in 10 minuten in de batterij van een Hummer EV.

Onderzoek naar extreme fast charging gaat ongetwijfeld oplossingen bieden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Het grote pijnpunt voor EV's is het verbruik bij hogere snelheden, daarom dat velen aan 90 achter camions zitten te slipstreamen.
Gewicht heeft daar maar zeer weinig/niets impact op. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, rolweerstand is zo goed als snelheidsonafhankelijk.

Je hebt een goed punt, anderzijds lijkt het me sterk dat bijvoorbeeld een EQC tegen dezelfde snelheid niet een serieus stukje meer zal verbruiken dan pakweg een Kona of een e-Mini (en hoe sneller idd. hoe groter het verschil). Je kunt de factor gewicht toch niet helemaal wegstrepen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Fr79 zei:

Ik zeg alleen dat het voor mij niet acceptabel is om met een normale thuisinstallatie minstens 2 u te moeten laden om vervolgens 100 km met een ei onder uw voet te kunnen karren, nog los van de beperkingen dat dit wel/niet kan hebben op de rest van je gebruik/infrastructuur.

Je kan altijd naar een snellader in je buurt gaan als het sneller moet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, jan.van.gent said:

Het grote pijnpunt voor EV's is het verbruik bij hogere snelheden, daarom dat velen aan 90 achter camions zitten te slipstreamen.

Waar zie jij al die EV's achter camions slipstreamen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Speedhunter zei:

Je kan altijd naar een snellader in je buurt gaan als het sneller moet. 

Er is er geen binnen een straal van 20km. Da's dus al minstens 40 verloren kilometers om te starten. En dan nog eens 70ct/kw betalen😆

Ik bedank feestelijk!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid