Ga naar inhoud

2020 BMW Alpina XB7


Rabbit

Aanbevolen berichten

In plaats van via de miezerige Alpina-configurator te werken, kan je op de website van bmwusa.com en bmw.ca de XB7 gewoon in de "grote" BMW-configurator samenstellen. :D 

image.thumb.png.37a0fe5f64a1ba37f342373a26a20e92.png

Idem voor de B7 trouwens.

  • Whut?! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Best vet, weergave is écht correct, inclusief airbagcover-logo en Alpina-plaque op de klep van de bekerhouders!

image.thumb.png.17c4ea4a4661a3fb5258e155999adb35.png

En meteen ook weergave van de Alpina-eigen interieurlijsten met Alpina-logootje (in front of passenger).

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, D Squaloid said:

Ik vind hem in bijna alle gevallen verschrikkelijk. Maar is dit de ultieme gTa auto?

Eigelijk heb ik het vooral over de X7 zelf. De XB7 is redelijk te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2020 om 21:10, D Squaloid zei:

Ik vind hem in bijna alle gevallen verschrikkelijk. Maar is dit de ultieme gTa auto?

Absoluut niet,! Mijn "ultieme" auto is echt iets helemaal anders.  (manuele E92 M3, XK120, manuele GT3 Clubsport, ...)

Maar ik heb er wel een zwak voor, ja. Beetje "guilty pleasure" want 't is zeker geen schoonheid, maar ik vind de X7 qua looks duidelijk de betere van zijn concurrent uit Ingolstadt, ook al zijn die nieren vooraan gigantisch. (In realiteit past het, terwijl ik de Q7 zowel op papier als in realiteit een extreem lomp ogende auto vind.)  En binnenin is er helemaal geen vergelijk mee: Audi is voor mijn smaak véél te koel, strak en ongezellig. Mij krijg je dus wél in een X7 (mag een 40i zijn) maar niet in een Q7. Smaken en kleuren. :)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Maxime S said:

Daar staat precies wel één en ander bij Heidegger. 

Zie E92 GTS en E21 Gruppe 5

Is de CH importeur voor Alpina, zit in Liechtenstein.

D3 hebben we ook daar gekocht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, gTa said:

Absoluut niet,! Mijn "ultieme" auto is echt iets helemaal anders.  (manuele E92 M3, XK120, manuele GT3 Clubsport, ...)

Maar ik heb er wel een zwak voor, ja. Beetje "guilty pleasure" want 't is zeker geen schoonheid, maar ik vind de X7 qua looks duidelijk de betere van zijn concurrent uit Ingolstadt, ook al zijn die nieren vooraan gigantisch. (In realiteit past het, terwijl ik de Q7 zowel op papier als in realiteit een extreem lomp ogende auto vind.)  En binnenin is er helemaal geen vergelijk mee: Audi is voor mijn smaak véél te koel, strak en ongezellig. Mij krijg je dus wél in een X7 (mag een 40i zijn) maar niet in een Q7. Smaken en kleuren. :)  

De ultimate daily misschien, dat had er moeten bijstaan. Of toch ook niet?

 

Wat betreft de Q7 volg ik helemaal. Dat is een ontzettend lompe auto. Zelfs de facelift verandert daar niks aan. Gelukkig heeft hij andere kwaliteiten.

 

 

Wat ik me al langer afvroeg, al is het meer iets voor in het BMW lover gedeelte, hoe zie je de verhouding tussen een 5 vs 7; X5 vs X7? Bij de berlines lijkt er mij een redelijk verschil in o.a. afwerking en dus echt een andere klasse. Bij de SUV’s lijkt mij dat verschil een stuk kleiner. Die paar keer dat ik in een X7 heb gezeten, is het mijn inziens eerder een grotere X5 danwel een hogere klasse van auto. Of zie je dat anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, D Squaloid zei:

De ultimate daily misschien, dat had er moeten bijstaan. Of toch ook niet?

Comes close, yep.

Al is dat dan geen "daily" in de ware aard van de betekenis, voor onze huidige dagelijkse verplaatsingen (met de auto). Daarvoor is een kleine city runabout veel beter geschikt dan zo'n enorm slagschip. :D 

Quote

Wat ik me al langer afvroeg, al is het meer iets voor in het BMW lover gedeelte, hoe zie je de verhouding tussen een 5 vs 7; X5 vs X7? Bij de berlines lijkt er mij een redelijk verschil in o.a. afwerking en dus echt een andere klasse. Bij de SUV’s lijkt mij dat verschil een stuk kleiner. Die paar keer dat ik in een X7 heb gezeten, is het mijn inziens eerder een grotere X5 danwel een hogere klasse van auto. Of zie je dat anders?

tl;dr = ik volg volledig

 

Technisch gezien zijn een '5, '6 (GT nu, coupé/cabrio/4doorcoup voorheen) en '7 extreem sterk aan elkaar verwant. 'k Heb een dik jaar geleden eens op basis van onderdeelnummers een vergelijking gemaakt (en hier ergens neergepoot) om de nogal ingeburgerde statements (zoals b.v.) "de '6 GT rijdt veel meer als een '7 dan als een '5" of andere zoals "onderhuids is een '6 coupé eigenlijk veel meer een '7 dan een '5" te checken. Wat blijkt: '5/'6/'7/'8 zijn eigenlijk zeer sterk gelijkend; verrassend genoeg delen b.v. '5 en '7 zelfs heel wat identieke onderdelen onderin. Ze "identiek" noemen gaat (nét) een stapje te ver, maar ze zijn zo sterk gelijkend dat je ze tweelingsbroers of -zussen mag noemen. De verschillen in rijgedrag zijn dan ook (in eerste plaats) een gevolg van afstellingskeuzes (de ene al artificiëler aanvoelend dan de andere, b.v. "gewicht" van 't stuur in een '6 coupé/cabrio tov. een '5) naargelang doel (publiek, gebruik, roeping, marktpositionering, e.d.).

Qua afwerking zijn er zeker verschillen. Bij de basismodellen is het verschil tussen '3 en '5 minder groot dan tussen '5 en '7, vind ik, vooral dan omdat een basis '5 in de huidige generatie nog eens achteruit is gegaan op dat vlak (tov vorige generaties). Voorheen zou ik de gap eerder gelijk hebben genoemd tussen 3-5-7, bij huidige generatie dus niet meer (een basic '5 is echt pover qua afwerking).
Als je echter in opties duikt, kan je die '5 echter een heel eind van de '3 weg richting '7 schuiven; it all depends on how much you pay. Een '5 met full nappa leder interieur (zetels, dashboard, deurbovenkanten, middenconsole, onderkant dashboard) voelt verdorie goed aan. Een '7 doet het niet zo heel veel beter (meer) dan dat, tbh. Er zijn uiteraard wel nog verschillen, maar 't zijn (vind ik) dan geen worlds apart meer.

Op dat vlak is het verschil tussen een BMW '5 en '7 dan ook kleiner dan tussen een Benz E en S. Bij Mercedes is die S-klasse (tem vorige generatie, dan toch, de huidige nieuwe zag ik nog nooit) echt wel een hele klasse apart, niet enkel qua afwerking, ook qua bouwkwaliteit en rijden. Dat is bij BMW veel minder het geval. Het statement "bij Benz is de S echt een klasse apart terwijl bij BMW de '7 eigenlijk eerder een grote '5 is" vind ik dan ook niet verkeerd; technisch is het in ieder geval correct.

Wat betreft de SUV's vind ik de vergelijking zoals hierboven ongeveer hetzelfde, met dat verschil dat een X5 en een X7 bepaalde interieurzaken met elkaar delen (of zeer sterk gelijkend hebben), veel meer dan '5 en '7 in 't interieur zaken delen (zijnde: zo goed als géén). Net zoals bij Benz een GLS eigenlijk een "verlengde GLE" is, zou je zo een X7 eigenlijk een verlengde X5 kunnen noemen, yep.
Omdat de X5 en X7 (en bij Benz de GLE en GLS) zo dicht bij elkaar aan leunen, vind ik de stelling dat de grotere van de twee niet echt een andere klasse van auto is, eerder correct. Dat is ook wat je links en rechts leest (in de autopers) en ziet/hoort (in reviews online). Bij Benz zou het verschil tussen GLS en S wel groter zijn (en de GLS dus "minder S" maken) dan bij BMW het verschil tussen X7 en '7. Dat is, gezien 't feit dat bij BMW de '5 en '7 dichter bij elkaar liggen dan E en S, niet zo onlogisch. In dat opzicht zou ik de X7 dus dichter bij de '7 zetten dan de GLS bij de S, maar dan ligt dat vooral aan de '7 die zich minder van de '5 afzet dan de S zich van de E afzet.

De keren dat ik mij in een X7 zette vond ik de aangevoelde bouw- en materiaalkwaliteit dan ook redelijk gelijk met dat wat je in een '7, een goed uitgerust X5 of een zeer dik uitgeruste '5 vindt. De ene keer dat ik in een full Merino X7 kon plaats nemen, vond ik de kwaliteitsindruk dan ook (naar huidige maatstaven, zeker binnen BMW maar ook daarbuiten) bijzonder hoog, anders gezegd: '7 waardig.

  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gTa zei:

Comes close, yep.

Al is dat dan geen "daily" in de ware aard van de betekenis, voor onze huidige dagelijkse verplaatsingen (met de auto). Daarvoor is een kleine city runabout veel beter geschikt dan zo'n enorm slagschip. :D 

tl;dr = ik volg volledig

 

Technisch gezien zijn een '5, '6 (GT nu, coupé/cabrio/4doorcoup voorheen) en '7 extreem sterk aan elkaar verwant. 'k Heb een dik jaar geleden eens op basis van onderdeelnummers een vergelijking gemaakt (en hier ergens neergepoot) om de nogal ingeburgerde statements (zoals b.v.) "de '6 GT rijdt veel meer als een '7 dan als een '5" of andere zoals "onderhuids is een '6 coupé eigenlijk veel meer een '7 dan een '5" te checken. Wat blijkt: '5/'6/'7/'8 zijn eigenlijk zeer sterk gelijkend; verrassend genoeg delen b.v. '5 en '7 zelfs heel wat identieke onderdelen onderin. Ze "identiek" noemen gaat (nét) een stapje te ver, maar ze zijn zo sterk gelijkend dat je ze tweelingsbroers of -zussen mag noemen. De verschillen in rijgedrag zijn dan ook (in eerste plaats) een gevolg van afstellingskeuzes (de ene al artificiëler aanvoelend dan de andere, b.v. "gewicht" van 't stuur in een '6 coupé/cabrio tov. een '5) naargelang doel (publiek, gebruik, roeping, marktpositionering, e.d.).

Qua afwerking zijn er zeker verschillen. Bij de basismodellen is het verschil tussen '3 en '5 minder groot dan tussen '5 en '7, vind ik, vooral dan omdat een basis '5 in de huidige generatie nog eens achteruit is gegaan op dat vlak (tov vorige generaties). Voorheen zou ik de gap eerder gelijk hebben genoemd tussen 3-5-7, bij huidige generatie dus niet meer (een basic '5 is echt pover qua afwerking).
Als je echter in opties duikt, kan je die '5 echter een heel eind van de '3 weg richting '7 schuiven; it all depends on how much you pay. Een '5 met full nappa leder interieur (zetels, dashboard, deurbovenkanten, middenconsole, onderkant dashboard) voelt verdorie goed aan. Een '7 doet het niet zo heel veel beter (meer) dan dat, tbh. Er zijn uiteraard wel nog verschillen, maar 't zijn (vind ik) dan geen worlds apart meer.

Op dat vlak is het verschil tussen een BMW '5 en '7 dan ook kleiner dan tussen een Benz E en S. Bij Mercedes is die S-klasse (tem vorige generatie, dan toch, de huidige nieuwe zag ik nog nooit) echt wel een hele klasse apart, niet enkel qua afwerking, ook qua bouwkwaliteit en rijden. Dat is bij BMW veel minder het geval. Het statement "bij Benz is de S echt een klasse apart terwijl bij BMW de '7 eigenlijk eerder een grote '5 is" vind ik dan ook niet verkeerd; technisch is het in ieder geval correct.

Wat betreft de SUV's vind ik de vergelijking zoals hierboven ongeveer hetzelfde, met dat verschil dat een X5 en een X7 bepaalde interieurzaken met elkaar delen (of zeer sterk gelijkend hebben), veel meer dan '5 en '7 in 't interieur zaken delen (zijnde: zo goed als géén). Net zoals bij Benz een GLS eigenlijk een "verlengde GLE" is, zou je zo een X7 eigenlijk een verlengde X5 kunnen noemen, yep.
Omdat de X5 en X7 (en bij Benz de GLE en GLS) zo dicht bij elkaar aan leunen, vind ik de stelling dat de grotere van de twee niet echt een andere klasse van auto is, eerder correct. Dat is ook wat je links en rechts leest (in de autopers) en ziet/hoort (in reviews online). Bij Benz zou het verschil tussen GLS en S wel groter zijn (en de GLS dus "minder S" maken) dan bij BMW het verschil tussen X7 en '7. Dat is, gezien 't feit dat bij BMW de '5 en '7 dichter bij elkaar liggen dan E en S, niet zo onlogisch. In dat opzicht zou ik de X7 dus dichter bij de '7 zetten dan de GLS bij de S, maar dan ligt dat vooral aan de '7 die zich minder van de '5 afzet dan de S zich van de E afzet.

De keren dat ik mij in een X7 zette vond ik de aangevoelde bouw- en materiaalkwaliteit dan ook redelijk gelijk met dat wat je in een '7, een goed uitgerust X5 of een zeer dik uitgeruste '5 vindt. De ene keer dat ik in een full Merino X7 kon plaats nemen, vond ik de kwaliteitsindruk dan ook (naar huidige maatstaven, zeker binnen BMW maar ook daarbuiten) bijzonder hoog, anders gezegd: '7 waardig.

Dat veel stuknumers gelijk zijn, is logisch he. Uiteindelijk wordt er op dezelfde platformen gewerkt.

Het is bijna alsof de duitsers hun voertuigen opdelen naar een punten en klassen-systeem voor hun interieur en exterieur. Zoiets als A voor kleine wagens, B voor de 3/4 serie , C voor de 5/6, D voor de luxe-schepen en dan nog B-SUV, C-SUV, D-SUV. Stel u voor dat ze dan de basiskarren nog eens voor exterieur en interieur in "Wertigkeit" scoren en de afstanden voor de puntentotalen van klasse tot klasse min of meer gelijk is. Als ze dan nog eens de opties scoren, en dan ervoor zorgen dat je met de opties net aan of over de basispuntenscore van de volgende klasse komt,  dan zou dat ook wel logisch zijn. Smeer er nog een beetje individual over en dan zit je echt in de volgende klasse. 

Zo een puntensysteem zou natuurlijk wel  veel voer voor discussie zijn: kan je met de bekleding van de achterste deuren evenveel punten scoren als met die vanvoor? In 1-serie niet, welke klant zit daar vanachter? Maar wat met een 7 Serie, waar de klant vanachter zit?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bouncing Bullet zei:

Dat veel stuknumers gelijk zijn, is logisch he. Uiteindelijk wordt er op dezelfde platformen gewerkt.

Dat is logisch als je weet dat ze op dezelfde platformen werken. Voor niet-ingewijden en/of technisch onderlegden is dat allerminst een logische weet. :D  Zeker als je voort gaat op de beweringen van de commerciële en marketingjongens (m/v), dan klinkt dat allerminst zo. :D 

2 uren geleden, Bouncing Bullet zei:

Het is bijna alsof de duitsers hun voertuigen opdelen naar een punten en klassen-systeem voor hun interieur en exterieur. Zoiets als A voor kleine wagens, B voor de 3/4 serie , C voor de 5/6, D voor de luxe-schepen en dan nog B-SUV, C-SUV, D-SUV. Stel u voor dat ze dan de basiskarren nog eens voor exterieur en interieur in "Wertigkeit" scoren en de afstanden voor de puntentotalen van klasse tot klasse min of meer gelijk is. Als ze dan nog eens de opties scoren, en dan ervoor zorgen dat je met de opties net aan of over de basispuntenscore van de volgende klasse komt,  dan zou dat ook wel logisch zijn. Smeer er nog een beetje individual over en dan zit je echt in de volgende klasse. 

Dat laatste is echt het geval, goed gezien ook. Een '3 (vorige generatie) met het Individual lederpakket én het bijkomend optionele lederen dashboard (deuren & tableau), dat verheft die auto qua "Anmutung" helemaal, 't verschil met een "basic" '3 met plastic door cards is dan extreem groot. Idem met een '5 met "alle" opties, dan wordt dat echt een edele kar binnenin. (Contrast met een basismodelleke wordt extreem groot dan.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Interessante video! Ik wou hem ook net komen posten. 'K had het niet verwacht, maar op basis hiervan zou ik ook de XB7 kiezen. 

Leuk YouTube kanaal trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Op 28/12/2020 om 23:12, gTa zei:

27.thumb.jpg.023ba7e585c562d6a3e783955c6946f7.jpg

2.thumb.jpg.4784fb515ae98f45f32c547f8287ed9d.jpg

0.thumb.jpg.8a3a2f32c06180e13e86b587e4789cd5.jpg

2003797278_4(1).thumb.jpg.00fffc7ea0a6860ce1eebeb3e056f5b1.jpg

3.thumb.jpg.8ba29cfb8706f3b851e6c49c658883ce.jpg

5.thumb.jpg.d52d80054027a628b1e2a60bfa71bb4f.jpg

17.thumb.jpg.56dcc3004dc42720b6ead3164fd5c99b.jpg

11.thumb.jpg.61195d75c8610c613eee7877bf53d828.jpg

1457513134_10(1).thumb.jpg.0624d49b1d6dcc543df3354d1d3d3e60.jpg

 

Deze ben ik overigens eens gaan testrijden, was best gaar jammer genoeg. Vuil en wat gebrakt. Heerlijk apparaat wel, maar ik zou 'm niet blauw nemen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Lefty zei:

Deze ben ik overigens eens gaan testrijden, was best gaar jammer genoeg. Vuil en wat gebrakt. Heerlijk apparaat wel, maar ik zou 'm niet blauw nemen...

Voorzichtige assumptie obv de auto's die ik de voorbije jaren kon mee rijden / meerijden: 't lijkt er nog altijd op dat BMW sneller verslijt dan Benz, idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gTa zei:

Voorzichtige assumptie obv de auto's die ik de voorbije jaren kon mee rijden / meerijden: 't lijkt er nog altijd op dat BMW sneller verslijt dan Benz, idd.

Denk eerder aan het feit dat dat een testwagen was/is alsmede dat medewerkers dat ding als een soort poolcar (Jelte®) gebruikten. Hingen zelfs nog hemden in.

Stiekem, heel stiekem...zou ik een XB7 best in wit willen met zwarte decals 👀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid