CAS 8.067 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Ik zweet soms al als ik gewoon buiten kom met dit weer. 3 1 Quote
glennvc 185 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Zojuist, ir_fuel zei: Je fietst maar wat voor je conditie, je doet het niet graag, maar je hebt een FTP van meer dan 300W? WTF Tja, wat wil je dat ik zeg? Ik heb vrienden die in Mallorca de 312 gaan rijden en zeggen van "zalig mooi". Ik haal dan eens mijn schouders op. In april ben ik op Tenerife de Teide eens opgereden. Ik vind dat vooral afzien en lang duren . Die afdaling naar beneden vliegen, dát vind ik wel leuk. Elke zondag ochtend hijs ik me uit bed om mijn toer met de club mee te rijden van +-100 km en ik ben altijd blij dat ik er vanaf ben. Het clubverband is goed me te "dwingen". In de winter kan je wat op de rollen een serie kijken, dan gaat dat ook nog wel. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 11 minutes ago, glennvc said: Tja, wat wil je dat ik zeg? Dat 300W enorm veel is voor iemand die tegen zijn goesting fietst? Heb jij een vermogensmeter, want dat zijn cijfers waar je toch serieus voor moet trainen. 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 13 minutes ago, CAS said: Ik zweet soms al als ik gewoon buiten kom met dit weer. Dan zweet je minder op de fiets, want dan heb je rijwind Quote
glennvc 185 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 7 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat 300W enorm veel is voor iemand die tegen zijn goesting fietst? Heb jij een vermogensmeter, want dat zijn cijfers waar je toch serieus voor moet trainen. Wahoo Kickr core. Op een kameraad zijn Wahoo Kickr Bike heb ik ook nog altijd het record staan van 1200W piek. Ofwel zijn ze beide gedecalibreerd in dezelfde mate. edit: ik weeg wel 94 kg voor 1.83m, dus eens het bergop moet, hang ik achteraan in het pak. Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 3 uren geleden, ir_fuel zei: Ik wil maar zeggen "rijd gewoon uw tempo", dat gaat niet overal. Er zijn hellingen genoeg in ons land waar je niet zomaar op geraakt. Ik geef gewoon een bekend voorbeeld omdat velen weten hoe die loopt. Als ik u spreek over de "Rue du Petit Try" bij mij in de buurt gaat niemand weten waar het over gaat. Het is daar allemaal gevaarlijk! 4 minuten geleden, glennvc zei: Wahoo Kickr core. Op een kameraad zijn Wahoo Kickr Bike heb ik ook nog altijd het record staan van 1200W piek. Ofwel zijn ze beide gedecalibreerd in dezelfde mate. edit: ik weeg wel 94 kg voor 1.83m, dus eens het bergop moet, hang ik achteraan in het pak. Volgens Google valt dat goed mee Quote Beginnende fietsers zitten tussen de 2,5 en 3,2 voor mannen en 2,1 en 2,8 voor vrouwen. Snelle recreatieve fietsers produceren een vermogen tussen de 3,7 en 4,4 watt voor mannen en 3,2 tot 3,8 watt voor vrouwen. Als je op 2,9 uitkomt en naar 3,9 wilt, kijk dan eerst naar je gewicht. Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 49 minuten geleden, glennvc zei: Tja, wat wil je dat ik zeg? Ik heb vrienden die in Mallorca de 312 gaan rijden en zeggen van "zalig mooi". Ik haal dan eens mijn schouders op. In april ben ik op Tenerife de Teide eens opgereden. Ik vind dat vooral afzien en lang duren . Die afdaling naar beneden vliegen, dát vind ik wel leuk. Elke zondag ochtend hijs ik me uit bed om mijn toer met de club mee te rijden van +-100 km en ik ben altijd blij dat ik er vanaf ben. Het clubverband is goed me te "dwingen". In de winter kan je wat op de rollen een serie kijken, dan gaat dat ook nog wel. Misschien mountainbiken proberen? Zeer jammer om constant te moeten sporten met tegenzin Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 (aangepast) 2 uren geleden, glennvc zei: Verder en mooier boeit me niet echt. Ik fiets voor wat conditie, niet voor mijn plezier. Het traject is van secundair belang, als er maar niet te veel auto's in mijn weg rijden. Ik kan perfect 20 minuten 330 watt trappen als het moet zijn, maar ik "kan" geen 10 km fietsen zonder te zweten. Ik ga écht geen 15 km/h rijden. De dochter hier aan school afzetten is twee straten verder. Bergaf top ik met een R&M longtail +- 55 km/h (met een koersfiets eerder 65-70). Bonne chance om dat zonder zweten terug boven te raken. Een longtail is ook geen gewone fiets. Als ik naar kantoor ga, dan doe ik vanaf het station 4km met zo een brak Villo-deelfietsje. In die 4km zitten 90 hoogetemeters. Dat weegt iets ongelofelijk zo een Villo. En daar zitten dus ook stukken in dat je in laagste versnelling recht op de pedalen moet staan om letterlijk amper sneller te gaan dan een voetganger. Als je dat af en toe doet lukt dat echt wel zonder stinkend op je werk toe te komen. Je blijft echt wel warm hebben en ik doe dat ook enkel in mijn hemd, zonder trui of jas. Maar op dagen als gistern sta ik wel netjes op kantoor (in kostum) en kan ik bij binnenkomen direct mensen ontvangen zonder eerst in de droogmachine te moeten. Maar ik doe wel 26min over die 4km. Toegeven, iedere keer denk ik wel bij mezelf "waarom?" en "wat een idee..." en "het blijft maar komen, het blijft maar komen,...", maar telkens lukt het en ben ik achteraf mega content. Anyway, mijn punt is dat ik wel begrijp dat mensen denken dat een elektrische fiets de drempel kleiner maakt. Maar ik ben niet overtuigd dat de elektrificatie van de fiets er daadwerkelijk voor zorgt dat ze meer gaan rijden (behalve het eerste jaar, want alle nieuwe messen snijden goed) of dat ze door de elektrische fiets hun voornemens langer vol gaan houden (tenzij het zoals bij de sportfiets is voor rijden in groep). En als het voornemen meer bewegen is, dan juich ik dat uiteraard toe. Ongeacht of het elektrisch is of niet. Als er maar bewogen wordt. 29 augustus 2024 aangepast door Tjeu Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 3 hours ago, glennvc said: edit: ik weeg wel 94 kg voor 1.83m, dus eens het bergop moet, hang ik achteraan in het pak. Ja maar op het vlak maakt dat niet uit Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 2 hours ago, Dawud said: Misschien mountainbiken proberen? Zeer jammer om constant te moeten sporten met tegenzin GRAVEL! Quote
zwoemba 1.365 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 (aangepast) Beetje Gentse vibes helaas, maar mijn madam wil een fiets waarin ze onze 2 kinderen van 2,5 & (bijna) 5 kan meepakken. Longtail cargobike vs bakfiets, pro & contra? 29 augustus 2024 aangepast door zwoemba Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 12 uren geleden, zwoemba zei: Beetje Gentse vibes helaas, maar mijn madam wil een fiets waarin ze onze 2 kinderen van 2,5 & (bijna) 5 kan meepakken. Longtail cargobike vs bakfiets, pro & contra? Is er een reden om die van 5 niet zelf te laten fietsen? Dan ben je met een stoeltje vanachter klaar Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Zojuist, Dawud zei: Is er een reden om die van 5 niet zelf te laten fietsen? Dan ben je met een stoeltje vanachter klaar Onze zoon van 6 fiets zelf ook al veel op zijn eigen fiets, maar voor sommige verplaatsingen is dat toch echt nog niet aangewezen. (afstand, of type wegen) Dus daarom hebben wij de longtail van Decathlon gekocht een half jaar terug (om de zoon van 6 en andere zoon van 2.5 te vervoeren). Zeer tevreden van eigenlijk, dat rijdt veel makkelijker/vlotter dan een bakfiets, wat wel belangrijk is want mijn vrouw rijdt eigenlijk maar een km of 2 met de kinderen, en doet daarna nog een 8 tal km zonder de kinderen, door de stad (Gent). Uiteraard zijn er betere longtails, maar die prijzen zijn imo van de pot gerukt. Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 20 minuten geleden, jan.van.gent zei: Onze zoon van 6 fiets zelf ook al veel op zijn eigen fiets, maar voor sommige verplaatsingen is dat toch echt nog niet aangewezen. (afstand, of type wegen) Dus daarom hebben wij de longtail van Decathlon gekocht een half jaar terug (om de zoon van 6 en andere zoon van 2.5 te vervoeren). Zeer tevreden van eigenlijk, dat rijdt veel makkelijker/vlotter dan een bakfiets, wat wel belangrijk is want mijn vrouw rijdt eigenlijk maar een km of 2 met de kinderen, en doet daarna nog een 8 tal km zonder de kinderen, door de stad (Gent). Uiteraard zijn er betere longtails, maar die prijzen zijn imo van de pot gerukt. Ja dat snap ik, ik vroeg het me gewoon af. Mijn jongste is 5 en de school is 4km verder, geen druk verkeer, wel een baan van 70. Dat gaat. Als ze zo net balanceren op het kunnen/niet kunnen zou ik het voor mijzelf gewoon uitstellen omwille van de kost. Een vriendin heeft ook zo een longtail van Decathlon, zou ook mijn keuze zijn omdat het volgens mij handiger is om mee rond te bollen. Qua gerief vervoeren misschien minder. Er rijdt hier ook ééne rond met zo een 3 wielig ding dat heel het fietspad inneemt. Zo'n dingen zouden verboden moeten worden imo. Er zijn hier veel dubbelrichting fietspaden waar je elkaar kan kruisen, maar niet met zo een ding. Quote
Naish 9.562 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Op 28/8/2024 om 21:20, toere zei: Heb onder lichte dwang van mijn madam vorig jaar ook een electrische fiets gekocht + trekhaak en fietsdrager voor op de Cabrio want ze zag ons al elke zondag bij mooi weer naar Cadzand rijden met de auto en de fietsen mee achter op de trekhaak want datzou echt leuk zijn. Heb toegegeven omdat ik ook wel dacht van dat leuk te vinden en mijn knieen zouden er ook deugd van hebben. Paar weken geleden eens gecheckt en er staan al 400km op de teller na 14 maand 2 fietsen + alle attributen + trekhaak + fietsrek... Delen door 400... Je had beter een GT3 gekocht, dat kost minder de km Op 28/8/2024 om 22:04, GTX zei: Ik ken enkele oudere mensen die altijd met een koersfiets langere tochten deden maar nu wordt dat wat moeilijker. Die rijden nu met een e-racefiets en kunnen nog altijd hun tochten doen zoals voorheen. Voor hun maakt een gemiddelde niet uit of een tijd op een segment, die willen gewoon nog naar de muur van Geraardsbergen kunnen rijden zoals in hun jonge jaren. Zonder ondersteuning kunnen ze hier in de buurt (Hamme/Dendermonde) wat rond bollen, elke keer hetzelfde. Fietsen is meer dan presteren, het is ook gewoon beleven en genieten. Hoe je dat doet, volledig eigen kracht of elektrisch, who cares Dat is nu nog een goed argument, ik merk dat bij mijn ouders ook (70+) die rijden heel veel met hun elektrische fietsen en kunnen daardoor nog redelijke ritten doen. Anders zouden ze idd bij wijze van spreken elke dag dezeflde ronde kunnen rijden. Op 29/8/2024 om 08:12, ir_fuel zei: Normaal is dat wel begrensd op 25 Je punt blijft natuurlijk wel gelden voor bij jou in de streek daar. Maar een e-bike zou voor mij geen enkele nut hebben want 99% van mijn km's rij ik boven de 25... De enige keren dat ik onder de 25 kom is die paar hellingen rond de kemmelberg... Quote
zwoemba 1.365 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 1 uur geleden, Dawud zei: Is er een reden om die van 5 niet zelf te laten fietsen? Dan ben je met een stoeltje vanachter klaar Vooral voor langere afstanden en 't is geen topper qua uithoudingsvermogen. Nu hebben we een fietskar, maar ze worden wat te groot en het is constant geruzie 1 Quote
Redfive 242 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 46 minuten geleden, Naish zei: Maar een e-bike zou voor mij geen enkele nut hebben want 99% van mijn km's rij ik boven de 25... De enige keren dat ik onder de 25 kom is die paar hellingen rond de kemmelberg... Held Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 14 uren geleden, zwoemba zei: Beetje Gentse vibes helaas, maar mijn madam wil een fiets waarin ze onze 2 kinderen van 2,5 & (bijna) 5 kan meepakken. Longtail cargobike vs bakfiets, pro & contra? Die vraag heeft gTa hier ook twee jaar terug gezet, dan gans vergelijk gemaakt tussen beiden. Ik zit in kamp bakfiets. Initieel rijdt dat anders, maar je raakt dat zo snel gewend dat je dat niet meer merkt. Beetje bestelwagen VS break. Voordeel dat vaak over het hoofd gezien wordt is dat in een bakfiets het zwaartepunt (eens geladen) een stuk lager zit, wat voor dames wel handiger is. Als het voornamelijk is voor mooi weer en focus op kindjes, dan is longtail goed alternatief. Als het echt meer als tweede wagen is, dan wint de bakfiets echt wel. Vlakke laadvloer, deftige bescherming tegen de regen voor de kinderen, je krijgt er ook rugzakken en kinderen in, of kinderen en hun fiets (als ze deel willen fietsen en deel niet). Bij ons hangen daar bij momenten twee fietsen aan (16" en 20") + drie kinderen en toebehoren in (vaak een in stoeltje achterop om ze uit elkaar te houden als ze moe zijn/ruzie maken). En dan is het dus mijn vrouw die daarmee rijdt (1m65, goeie 50kilo). Ze is daar zéér behendig mee. Toegegeven, ze heeft ook moto rijbewijs dus is mss iets gebalanceerd dan gemiddeld, maar ook niet extreem. Je hebt meer opties met bakfiets, meer polyvalent. Meer bestelwagen dan break. En zo rijdt het ook. En afhankelijk van wat je kiest rij je dus met een V-klasse of een C15. Er is een breed spectrum. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Decathlon heeft naast hun longtail, nu ook recent een bakfiets. https://www.decathlon.be/nl/p/elektrische-bakfiets-met-bagagedrager-f900e-taupe/_/R-p-329211?mc=8605831&gclsrc=aw.ds&&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=be_t-perf_ct-shopp_n-catchall-nl_ts-bra_f-cv_o-roas_&utm_agid=76816743974&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw28W2BhC7ARIsAPerrcLrobRMo0LP5bOFuMWS5bDAos1_NVTLlBsP_DmMn9XR7H1gTtuPBhMaAmanEALw_wcB Ik heb er geen ervaring mee, dus kan niet oordelen hoe deze rijdt ivgm de longtail. Bij ons blijft de longtail sowieso de voorkeur hebben, net omdat de afstand die mijn vrouw doet met kinderen veel minder is dan de afstand zonder kinderen. En het is niet dat ze met de fiets naar de Collect en go gaat om pakken water ofzo te halen, dat doen we gewoon met de auto. Mijn moeder heeft zo'n baboe bakfiets met 3 wielen, dat is een ramp om mee te rijden imo. Echt gevaarlijk met momenten. Quote
zwoemba 1.365 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 Is zo'n longtail te doen als 'daily' of rijdt dat te lomp? Mijn vriendin doet net geen 30 km per dag, ondermeer door centrum Brugge. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 30 augustus 2024 Geplaatst: 30 augustus 2024 31 minuten geleden, zwoemba zei: Is zo'n longtail te doen als 'daily' of rijdt dat te lomp? Mijn vriendin doet net geen 30 km per dag, ondermeer door centrum Brugge. Alles met 2 wielen rijdt goed. Blijf gewoon weg van 3 wielen Quote
Challazer 4.457 Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 Zelfde vraagstuk hier, maar geen plek om de bakfiets/longtail te stallen. 1,2km naar school/crèche. Uiteindelijk opgelost met een fietskar van Thule, voor 300 EUR gesteld en je hebt nog je gewone fiets. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 34 minuten geleden, Challazer zei: Zelfde vraagstuk hier, maar geen plek om de bakfiets/longtail te stallen. 1,2km naar school/crèche. Uiteindelijk opgelost met een fietskar van Thule, voor 300 EUR gesteld en je hebt nog je gewone fiets. Idem. 't Ziet er niet uit maar voor die 3-4 jaar. Fuck it. Quote
thiva 169 Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 (aangepast) 37 minuten geleden, Challazer zei: Zelfde vraagstuk hier, maar geen plek om de bakfiets/longtail te stallen. 1,2km naar school/crèche. Uiteindelijk opgelost met een fietskar van Thule, voor 300 EUR gesteld en je hebt nog je gewone fiets. Idem hier. Tweedehands Thule fietskar op de kop getikt en later voor dezelfde prijs weer doorverkocht. 2 september 2024 aangepast door thiva Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 Mijne maat van 4,9j fietst al een jaar overal tot 5km enkele rit naartoe. Fietsstoelke op gewone fiets en klaar voor de amdere Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.