Jump to content

Het grote elektrische fietsen-topic


3000
 Share

Recommended Posts

In het topic van @Goesting z'n Stromer merkte ik dat er precies wel plaats is voor een algemeen topic over ebikes.  Kwestie van zijn topic niet vol te zetten met algemene klap over fietsen. 

Momenteel twijfel ik over de Vanmoof S3. Voor €1998 heeft die echt veel voor z'n geld, en die limiter valt eenvoudig op 32kmh te zetten... 😬 Of zijn er andere fietsen voor max 2500 euro die ik moet overwegen?

Link to comment
Share on other sites

ik heb die Vanmoof getest en dat is een geinig dingetje, bij ons in de straat (Leuven centrum) staat er eentje 'los' voor die man zijn huis, echt NOOIT op slot

dus dat anti-diefstal vertrouwt die man echt wel, ik overweeg hem maar we hebben momenteel geen plaats in de garage voor NOG een fiets

 

er is een pop-up-store in A'pen, als je van het stadhuis naar 't zuid langs die winkelstraat wandelt

Link to comment
Share on other sites

Misschien even schetsen: 18 km enkele rit woonwerk, doe het al een jaar of 2 als ik zin heb en het weer deftig genoeg is :) met koersfiets of gravelbike. Die gravelbike (Specialized Awol met spatborden en verlichting) is nu verkocht, en ik ben aan het uitkijken voor een vervanger. Het zou weer een gravelding kunnen worden (Cube Nuroad FE?) maar elektrisch rijden lijkt me ook wel een idee, denk dat ik dan nog meer de daily commute met de fiets ga doen.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, flupke73 said:

ik heb die Vanmoof getest en dat is een geinig dingetje, bij ons in de straat (Leuven centrum) staat er eentje 'los' voor die man zijn huis, echt NOOIT op slot

dus dat anti-diefstal vertrouwt die man echt wel, ik overweeg hem maar we hebben momenteel geen plaats in de garage voor NOG een fiets

Die hebben toch een ingebouwd slot dat enkel ontgrendelt als je met uw smartphone in de buurt bent?

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, 3000 zei:

denk dat ik dan nog meer de daily commute met de fiets ga doen.

echt een no-brainer, als ik zie hoeveel er MEER gefietst wordt op die 3jaar dat ik in Leuven woon

ik gebruik nu onze oudste E-mtb om snelle boodschappen in 't stad te doen, alleen als ik de fiets langere rijd moet laten staan pak ik nog de 'ouwe, gewone' fiets

Link to comment
Share on other sites

Als je verzekerd bent tegen diefstal, vooral de kleine lettertjes lezen. Bij mij staat er duidelijk in dat, als de fiets buiten staat, die altijd met een deftig slot* aan een vast punt (paaltje, muur) verankerd moet worden.

* Voor een deftig slot geven ze in de polis zelfs een lijst mee met 3-4 sloten die zij goedkeuren. Eentje daarvan is de ABUS BORDO GRANIT XPlus 6500.

Ik ben er net ook achtergekomen dat een gemeenschappelijke ruimte in een appartementsblok (denk aan een ondergrondse garage) ook onder de definitie "buiten geparkeerd" valt.

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, 3000 zei:

Misschien even schetsen: 18 km enkele rit woonwerk, doe het al een jaar of 2 als ik zin heb en het weer deftig genoeg is :) met koersfiets of gravelbike. Die gravelbike (Specialized Awol met spatborden en verlichting) is nu verkocht, en ik ben aan het uitkijken voor een vervanger. Het zou weer een gravelding kunnen worden (Cube Nuroad FE?) maar elektrisch rijden lijkt me ook wel een idee, denk dat ik dan nog meer de daily commute met de fiets ga doen.

Net een gravelbike met spatborden en verlichting gekocht. Was gaan kijken naar die Cube Nuroad Fe, maar uiteindelijk toch voor een Bergamont Grandurance RD7 gegaan. Iets duurder, maar wat beter afgewerkt. Metalen spatborden, bagagedrager lijkt met stabieler en de koplamp is beter geplaatst. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanmoof S3 kunnen testen vandaag, via vriend van een vriend. Dat zal hem wel worden denken. Enkel wat ambetant dat het 2 maand wachttijd is...

Link to comment
Share on other sites

Even mijn steun betuigen aan dit topic. Als legio topics over moto's en onderwerpen die zelfs geen link hebben met persoonlijke vervoersmiddelen, mogen ... dan mag een topic over elektrische fietsen verdorie zéker!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Op 24/7/2020 om 15:31, Goesting zei:

Als je verzekerd bent tegen diefstal, vooral de kleine lettertjes lezen. Bij mij staat er duidelijk in dat, als de fiets buiten staat, die altijd met een deftig slot* aan een vast punt (paaltje, muur) verankerd moet worden.

* Voor een deftig slot geven ze in de polis zelfs een lijst mee met 3-4 sloten die zij goedkeuren. Eentje daarvan is de ABUS BORDO GRANIT XPlus 6500.

Ik ben er net ook achtergekomen dat een gemeenschappelijke ruimte in een appartementsblok (denk aan een ondergrondse garage) ook onder de definitie "buiten geparkeerd" valt.

Plus de verzekering zou zelfs je sleuteltje van je slot bekijken of het wel gebruikt is. Cowboyverhaal of niet, je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Link to comment
Share on other sites

Op 24/7/2020 om 15:31, Goesting zei:

Als je verzekerd bent tegen diefstal, vooral de kleine lettertjes lezen. Bij mij staat er duidelijk in dat, als de fiets buiten staat, die altijd met een deftig slot* aan een vast punt (paaltje, muur) verankerd moet worden.

* Voor een deftig slot geven ze in de polis zelfs een lijst mee met 3-4 sloten die zij goedkeuren. Eentje daarvan is de ABUS BORDO GRANIT XPlus 6500.

Ik ben er net ook achtergekomen dat een gemeenschappelijke ruimte in een appartementsblok (denk aan een ondergrondse garage) ook onder de definitie "buiten geparkeerd" valt.

Bij een niet inpandige garage zal die ook op slot moeten staan.

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, Niko80 zei:

image.png.0d8e7830dce095ea269795a738c49d1e.png

Dat is de vorige generatie ST1, die gebouwd werd van 2011 tot, euh, ik weet het niet. De nieuwe generatie is er sinds half 2019. Beide delen de naam, maar daar stopt het.

Tot overmaat van ramp hebben ze ook nog geen systeem uitgevonden met interne codenamen per generatie, zoals bij pakweg BMW. Dan zou je meteen weten over welke generatie 1-reeks het gaat (E87 <> F20 <> F40).

Het bouwjaar staat ook niet in die advertentie, waardoor het mogelijk is dat zo'n ding in die tijd nog in een (il)legale grijze zone vertoefde. In België is per pas deftige wetgeving gekomen in 2016.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Goesting said:

Dat is de vorige generatie ST1, die gebouwd werd van 2011 tot, euh, ik weet het niet. De nieuwe generatie is er sinds half 2019. Beide delen de naam, maar daar stopt het.

Tot overmaat van ramp hebben ze ook nog geen systeem uitgevonden met interne codenamen per generatie, zoals bij pakweg BMW. Dan zou je meteen weten over welke generatie 1-reeks het gaat (E87 <> F20 <> F40).

Het bouwjaar staat ook niet in die advertentie, waardoor het mogelijk is dat zo'n ding in die tijd nog in een (il)legale grijze zone vertoefde. In België is per pas deftige wetgeving gekomen in 2016.

Ken er geen hol van, ik kreeg via iemand toegestuurd. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vraagje voor de Gentenaars. Waar kan ik zo'n fiets bewaakt achterlaten in de stad (centrum of aan 't station) ? Ik heb geen zin om die zomaar in 't openbaar ergens vast te ketenen.

Aan de Vooruit zou er een gratis en bewaakte fietsenparking zijn. Aan St-Pieters zou er een betalende fietsenparking zijn, maar de prijzen zijn online niet te vinden, laat staan of je daar occasioneel mag parkeren, of enkel via abonnement.

Ik heb het even moeten opzoeken, en gelukkig mag je met een Speed Pedelec toch door alle knips én in het autovrije gebied rijden. Want ja, met die nummerplaat trek je dat beter even na voor de ANPR-camera je te pakken heeft. :fp:

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, GTX zei:

Voor de liefhebbers van riemaandrijving, de ST2 werd geüpdate en krijgt een riem :)

Kan op zondag 6 september getest worden, samen met de andere Stromer modellen in Genk:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 17/8/2020 om 23:45, Goesting zei:

Vraagje voor de Gentenaars. Waar kan ik zo'n fiets bewaakt achterlaten in de stad (centrum of aan 't station) ? Ik heb geen zin om die zomaar in 't openbaar ergens vast te ketenen.

Aan de Vooruit zou er een gratis en bewaakte fietsenparking zijn. Aan St-Pieters zou er een betalende fietsenparking zijn, maar de prijzen zijn online niet te vinden, laat staan of je daar occasioneel mag parkeren, of enkel via abonnement.

Ik heb het even moeten opzoeken, en gelukkig mag je met een Speed Pedelec toch door alle knips én in het autovrije gebied rijden. Want ja, met die nummerplaat trek je dat beter even na voor de ANPR-camera je te pakken heeft. :fp:

De enige die echt goed afgesloten is en met camerabewaking is aan het station Gent-St-Pieters, wel betalend, denk dat de NMBS uitbater is. Die aan de Vooruit is enkel met camarabewaking en publiek toegankelijk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Similar Content

    • JanC
      By JanC
      Suboptimaal wegdek, gewone banden, nog niet op vol vermogen, zonder launch control, en zie hoe dat wegknalt van een Taycan Turbo S die sneller uit de startblokken is...  
    • tuscani
      By tuscani
      Ik wil dat!  Elektrisch en lv, 2keer safe.


      Direct een batterij voor thuis 😂
    • Tiep
      By Tiep
      Men maakte een EV-versie van de GLB (7-zitter) en de productpagina staat al live in DE.
      Enkele impressies (niets speciaals):





      Artikeltje: https://www.caranddriver.com/news/a36151518/2022-mercedes-benz-eqb-revealed/
    • Phil
      By Phil
      Munich. At today’s BMW Group Annual Conference the upcoming BMW i4 was revealed. “With its sporty looks, best in class driving dynamics and zero local emissions, the BMW i4 is a true BMW. It makes the heart of the BMW brand now beat fully electric,” said Pieter Nota, member of the Board of Management of BMW AG responsible for Customer, Brands, Sales.
      The BMW i4 is a fully electric 4 door Gran Coupé and will enter the market during the course of 2021, including a BMW M Performance model. Its refined balance of BMW typical sportiness, comfort and sustainable performance are unique in its segment.
      The BMW i4 model line will be available in different versions covering ranges of up to 590km (WLTP) and up to 300 miles* (EPA). With a power output of up to 390kW / 530HP the BMW i4 can accelerate from zero to 100km/h in around 4 seconds.
       



    • D Squaloid
      By D Squaloid
      Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat
      Jan Lemkes De Porsche Taycan Cross Turismo is al uitgebreid in een dunne camouflagejas getoond en we mochten er zelfs al mee rijden, maar nu is de hogere en ruimere versie van de Taycan officieel gepresenteerd.
      Highlights
      Altijd vierwielaandrijving, meer bodemvrijheid, stoer uiterlijk Grote achterklep, tot 1.212 liter bagageruimte Nieuw: Taycan 4 Nederlandse prijzen al bekend Dat Zuffenhausen met een extra stoere en ruime versie van zijn eerste EV zou komen weten we feitelijk al sinds de Porsche Mission E Cross Turismo in 2018 werd gepresenteerd. Zoals de reguliere Taycan kan worden beschouwd als de productieversie van de ‘normale’ Mission E, zo is deze nieuwkomer overduidelijk de nazaat van de Porsche Mission E Cross Turismo.
      Dat betekent dat de Cross Turismo op twee punten verschilt van de reguliere Taycan. In de eerste plaats is het een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De  Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in beginsel iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).

      Porsche Taycan Cross Turismo
      Ruimer en praktischer
      Dat brengt ons bij het ‘Turismo’ in de naam. Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo aanzienlijk praktischer. We noteren een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.
      Achter die klep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank nog plat, waarna er een niet onverdienstelijke 1.212 liter in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is natuurlijk ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte, wat de Cross Turismo ook voor langere passagiers draaglijk maakt.
      Taycan 4
      Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.
      De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met  één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.
      Met een 0-100-tijd van 5,1 tellen is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.
      De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.

      Porsche Taycan Cross Turismo
      Prijzen
      Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf € 97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost € 116.000, de  Turbo Cross Turismo kost € 159.300 en de Turbo S Cross Turismo moet € 193.200 opbrengen. Zonder opties, uiteraard, dus reken maar dat de exemplaren die je in de praktijk gaat zien nog wat duurder zullen zijn. De splitter-achtige elementen op de gefotografeerde auto's zijn bijvoorbeeld onderdeel van een Off-road Designpakket en dakrails zijn evenmin standaard.
      Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.
      De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is.
      Interieurfoto's zijn er bij het ter perse gaan van dit bericht nog niet, maar worden zo snel mogelijk aangevuld als Porsche er op korte termijn mee op de proppen komt.
       
      autoweek.nl
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions