ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 4 minutes ago, glennvc said: En als het geen wind op is, kan je rustig 30 rijden ipv in slaap te vallen aan 25. Normaal is dat wel begrensd op 25 Quote
glennvc 185 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 23 minuten geleden, ir_fuel zei: Normaal is dat wel begrensd op 25 Ik bedoel wat ik zeg. Je kan toch gewoon "voorbij" die ondersteuning trappen? Als de aandrijving niet meer hindert bij zo'n moderne sportfiets, moet dat perfect lukken denk ik onder vlakke niet-tegenwind omstandigheden. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Just now, glennvc said: Ik bedoel wat ik zeg. Je kan toch gewoon "voorbij" die ondersteuning trappen? Als de aandrijving niet meer hindert bij zo'n moderne sportfiets, moet dat perfect lukken denk ik onder vlakke niet-tegenwind omstandigheden. Bij de juiste sportfiets wel idd. Bij de gemiddelde normale ebike is dat een drama, want eens je erboven gaat rijd je precies met de rem op. Quote
tuscani 11.791 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 10 uren geleden, ir_fuel zei: Ja voila, rijd daar nekeer naar boven @Polygoon, de Muur van Geraardsbergen. Maar dan wel de juiste route he, beginnen aan het water, en de "opwarming" over asfalt ook meepakken. We zullen zien wat dat geeft "aan je eigen tempo" het laatste stuk kasseien voor je naar links draait richting het café aan de kapel. Als je als beginner de muur opgaat weet je toch ook dat je het moeilijk gaat hebben. Zet anders direct een mont ventoux in de plaats. Tuurlijk ga je daar de elektrische prefereren. Quote
Logic 538 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Als je moet vertrekken in het Hageland of de Vlaamse Ardennen, zijt ge wel ineens wakker ja. Dan snap ik zo'n fiets met ondersteuning, maar met max 25 per uur, is dat ook alleen maar op die momenten van nut. Het is effectief lastig om uw snelheid te laten zakken om in een zone 2 te blijven (zeker op vermogen is dat zeer strikt), dat zijn de momenten waarbij de Bomma op haar E-bike terug in de koers komt. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 18 minutes ago, Logic said: Als je moet vertrekken in het Hageland of de Vlaamse Ardennen, zijt ge wel ineens wakker ja. Dan snap ik zo'n fiets met ondersteuning, maar met max 25 per uur, is dat ook alleen maar op die momenten van nut. Dat is dan ook het idee. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 22 minutes ago, tuscani said: Als je als beginner de muur opgaat weet je toch ook dat je het moeilijk gaat hebben. Ik wil maar zeggen "rijd gewoon uw tempo", dat gaat niet overal. Er zijn hellingen genoeg in ons land waar je niet zomaar op geraakt. Ik geef gewoon een bekend voorbeeld omdat velen weten hoe die loopt. Als ik u spreek over de "Rue du Petit Try" bij mij in de buurt gaat niemand weten waar het over gaat. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 11 uren geleden, ir_fuel zei: Als het "algemene kniepijn" is Het is pijn onder de knieschijf ongeveer aan de bovenste helft van de knieschijf. Het doet ook gewoon lichtelijk "pijn" als ik hier gewoon achter mijn bureau zit. Een licht gevoel tussen jeuken en steken. En inderdaad, er mee bewegen en sporten helpt wel heb ik de indruk Quote
toere 16.927 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 3 minuten geleden, PJH zei: Het is pijn onder de knieschijf ongeveer aan de bovenste helft van de knieschijf. Het doet ook gewoon lichtelijk "pijn" als ik hier gewoon achter mijn bureau zit. Een licht gevoel tussen jeuken en steken. En inderdaad, er mee bewegen en sporten helpt wel heb ik de indruk Al eens onder een scanner geweest? Van mij is het(opnieuw) scheur in mijn meniscus langs beide kanten. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 5 minutes ago, PJH said: Het is pijn onder de knieschijf ongeveer aan de bovenste helft van de knieschijf. Het doet ook gewoon lichtelijk "pijn" als ik hier gewoon achter mijn bureau zit. Een licht gevoel tussen jeuken en steken. En inderdaad, er mee bewegen en sporten helpt wel heb ik de indruk Ik zou voorzichtig proberen te trainen. Begin op 20% van je kunnen en zie of het de dag erna erger is. Indien niet kan je rustig opbouwen. Beginnen met 1 keer per week, daarna 2 keer. Meer is echt niet nodig. Je kan zelfs beginnen met isometrische oefeningen, genre tegen een muur gaan zitten met je rug en je benen in een hoek vsan 90 graden. 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 41 minuten geleden, toere zei: Al eens onder een scanner geweest? Van mij is het(opnieuw) scheur in mijn meniscus langs beide kanten. Ja, maar niks speciaals te zien eigenlijk Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 2 uren geleden, ir_fuel zei: Bij de juiste sportfiets wel idd. Bij de gemiddelde normale ebike is dat een drama, want eens je erboven gaat rijd je precies met de rem op. Dat is toch al een hele poos niet meer. Kan me de laatste keer niet meer herinneren dat ik dat nog tegen ben gekomen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 1 uur geleden, PJH zei: Het is pijn onder de knieschijf ongeveer aan de bovenste helft van de knieschijf. Het doet ook gewoon lichtelijk "pijn" als ik hier gewoon achter mijn bureau zit. Een licht gevoel tussen jeuken en steken. En inderdaad, er mee bewegen en sporten helpt wel heb ik de indruk Minder met de wagen rijden Heb een vrij gelijkaardig probleem (naar wat je schrijft, medisch wss compleet iets anders). Is aanzienlijk beter sinds ik steunzolen heb en meer ben beginnen fietsen. Maar moet wel nog steeds opletten, vooral bij hellingen omlaag (en zelf trappen naar beneden). Koppeling is no-go. Uurke file en 't is omzeep. Stil zitten is ook niet goed. Dus in de wagen rij ik doorgaans met beide voeten. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 (aangepast) 3 uren geleden, glennvc zei: Ikzelf heb fietsen om te sporten met ondersteuning ook nooit gesnapt. Helling te steil? Dan neem ik een andere helling. Groep te snel? Dan laat ik ze gaan. Maar dat is bekeken door mijn ogen. Ik zit op de fiets om kcal te verbranden en wat conditie te onderhouden. Niet voor mijn plezier. Er zijn mensen die dat effectief leuk vinden. "Ik heb de Mont Ventoux gedaan met ondersteuning" zou voor mezelf betekenen dat ik hem even goed niet had kunnen doen. Om van A naar B te rijden ben ik helemaal mee. Anders sta ik nat in het zweet bij de eerste degelijke helling. En als het geen wind op is, kan je rustig 30 rijden ipv in slaap te vallen aan 25. Ik heb net het omgekeerde. Bij een sportfiets begrijp ik dat wel, omdat het je verder brengt dan waar je anders zou geraken, waardoor het sporten net leuker is, het verlegt meer de grenzen van waar je heen kan. En je hebt de keuze tussen welke uitdagingen je die dag aangaat en welke niet. Wanneer je eens diep wil gaan en wanneer je liever een wat rustigere training hebt, zonder daardoor gans je traject aan te moeten passen of rekening te houden met de wind. en als je eens te diep bent gegaan, dan ben je ook nog zeker dat je thuis geraakt, ipv te zitten bonken en echt afzien om er toch te geraken. Mijn race fiets is de eerste die ik elektrisch zou willen. Bij een gewone fiets begrijp ik dat veel minder. Als je geen 10km kan fietsen zonder in het zweet te staan, dan heb je geen nood aan een elektrische fiets, dan kan je je beter de vraag stellen of je niet wat gezonder moet gaan leven en wat meer bewegen. En dan is het geen kwestie meer van tijd, maar van prioriteit. Pak dan vaker een gewone fiets (waar je comfi op zit) en neem de tijd om je te verplaatsen. Het tempo waarop je vooruitgang gaat boeken, dat je niet meer gaat zweten om die 10km te doen is gewoon erg motiverend. En daarna kan je beginnen opbouwen en sneller gaan. Het aantal elektrische fietsen dat in een garage staat te verkommeren "omdat we met een elektrische het wel gaan zien zitten om meer te fietsen"... Juist ja. Niets beter dan een gewone goede fiets en wat tijd nemen om je te verplaatsen. 29 augustus 2024 aangepast door Tjeu Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 1 uur terug, PJH zei: Ja, maar niks speciaals te zien eigenlijk Knieversterkende oefeningen doen, desnoods beginnen bij een (sport)kinesist. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 30 minutes ago, Tjeu said: Dat is toch al een hele poos niet meer. Kan me de laatste keer niet meer herinneren dat ik dat nog tegen ben gekomen. Elke fiets met een Bosch CX motor heeft dat. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Elke fiets met een Bosch CX motor heeft dat. Sinds de vierde generatie zit er toch een vrijloop functie op? Bij de eerste drie generaties was dat ja, daarna niet meer. Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Een AM ardennenrit dringt zich op. Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 30 minuten geleden, Tjeu zei: Bij een gewone fiets begrijp ik dat veel minder. Als je geen 10km kan fietsen zonder in het zweet te staan, dan heb je geen nood aan een elektrische fiets, dan kan je je beter de vraag stellen of je niet wat gezonder moet gaan leven en wat meer bewegen. En dan is het geen kwestie meer van tijd, maar van prioriteit. Pak dan vaker een gewone fiets (waar je comfi op zit) en neem de tijd om je te verplaatsen. Het tempo waarop je vooruitgang gaat boeken, dat je niet meer gaat zweten om die 10km te doen is gewoon erg motiverend. En daarna kan je beginnen opbouwen en sneller gaan. Het aantal elektrische fietsen dat in een garage staat te verkommeren "omdat we met een elektrische het wel gaan zien zitten om meer te fietsen"... Juist ja. Niets beter dan een gewone goede fiets en wat tijd nemen om je te verplaatsen. Met een elektrische fiets zou ik net meer kleine afstanden doen die ik nu met de auto doe. Tijd en zweten is daar vaak de grootste reden voor. 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 54 minuten geleden, Tjeu zei: Dus in de wagen rij ik doorgaans met beide voeten 4 Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 21 minutes ago, Tjeu said: Sinds de vierde generatie zit er toch een vrijloop functie op? Bij de eerste drie generaties was dat ja, daarna niet meer. Ik heb hier eentje staan he. Je voelt dat toch duidelijk. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 46 minutes ago, Tjeu said: Bij een gewone fiets begrijp ik dat veel minder. Als je geen 10km kan fietsen zonder in het zweet te staan, dan heb je geen nood aan een elektrische fiets, dan kan je je beter de vraag stellen of je niet wat gezonder moet gaan leven en wat meer bewegen. Mij wordt vaak verweten me niet in te kunnen leven in, maar jij gaat er anders ook van uit dat iedereen woont op een pannenkoek 1 Quote
Redfive 242 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 1 uur terug, Tjeu zei: Dat is toch al een hele poos niet meer. Kan me de laatste keer niet meer herinneren dat ik dat nog tegen ben gekomen. Bij mijn Cube moet je toch stevig door de begrenzer (motor is 85 Nm koppel) trappen hoor. Je kan erdoor maar dat is goed voor efkes.. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 1 uur terug, Tjeu zei: Ik heb net het omgekeerde. Bij een sportfiets begrijp ik dat wel, omdat het je verder brengt dan waar je anders zou geraken, waardoor het sporten net leuker is, het verlegt meer de grenzen van waar je heen kan. En je hebt de keuze tussen welke uitdagingen je die dag aangaat en welke niet. Wanneer je eens diep wil gaan en wanneer je liever een wat rustigere training hebt, zonder daardoor gans je traject aan te moeten passen of rekening te houden met de wind. en als je eens te diep bent gegaan, dan ben je ook nog zeker dat je thuis geraakt, ipv te zitten bonken en echt afzien om er toch te geraken. Mijn race fiets is de eerste die ik elektrisch zou willen. Bij een gewone fiets begrijp ik dat veel minder. Als je geen 10km kan fietsen zonder in het zweet te staan, dan heb je geen nood aan een elektrische fiets, dan kan je je beter de vraag stellen of je niet wat gezonder moet gaan leven en wat meer bewegen. En dan is het geen kwestie meer van tijd, maar van prioriteit. Pak dan vaker een gewone fiets (waar je comfi op zit) en neem de tijd om je te verplaatsen. Het tempo waarop je vooruitgang gaat boeken, dat je niet meer gaat zweten om die 10km te doen is gewoon erg motiverend. En daarna kan je beginnen opbouwen en sneller gaan. Het aantal elektrische fietsen dat in een garage staat te verkommeren "omdat we met een elektrische het wel gaan zien zitten om meer te fietsen"... Juist ja. Niets beter dan een gewone goede fiets en wat tijd nemen om je te verplaatsen. Verder en mooier boeit me niet echt. Ik fiets voor wat conditie, niet voor mijn plezier. Het traject is van secundair belang, als er maar niet te veel auto's in mijn weg rijden. Ik kan perfect 20 minuten 330 watt trappen als het moet zijn, maar ik "kan" geen 10 km fietsen zonder te zweten. Ik ga écht geen 15 km/h rijden. De dochter hier aan school afzetten is twee straten verder. Bergaf top ik met een R&M longtail +- 55 km/h (met een koersfiets eerder 65-70). Bonne chance om dat zonder zweten terug boven te raken. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 29 augustus 2024 Geplaatst: 29 augustus 2024 Just now, glennvc said: Verder en mooier boeit me niet echt. Ik fiets voor wat conditie, niet voor mijn plezier. Je fietst maar wat voor je conditie, je doet het niet graag, maar je hebt een FTP van meer dan 300W? WTF Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.