Hazen 4.005 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 Gisteren terwijl ik voor mij naar een Foil aan het snuffelen was ook eens die Urban Arrow en Yoors fietsen kunnen bekijken. Die Yoors fietsen werden in de markt gezet door Velodome als zijnde hun eigen fiets. Speciale strategie maar bon, naar kwaliteit toe leek me dat wel een goede fiets. Mooi, goed gebouwd en ideaal samengesteld met de juiste motor, riem, batterij, ... Urban arrow was was sportiever, leek me oerdegelijk maar iets te bruut voor mijn madam. Ze heeft ze beide getest en toen we de winkel verlieten kwam ze met het nieuws dat haar oude fiets ook nog goed rijdt. 5 Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 36 minutes ago, Hazen said: Die Yoors fietsen werden in de markt gezet door Velodome als zijnde hun eigen fiets @Jokke_vlo 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 (aangepast) 38 minuten geleden, Hazen zei: Gisteren terwijl ik voor mij naar een Foil aan het snuffelen was ook eens die Urban Arrow en Yoors fietsen kunnen bekijken. Die Yoors fietsen werden in de markt gezet door Velodome als zijnde hun eigen fiets. Speciale strategie maar bon, naar kwaliteit toe leek me dat wel een goede fiets. Mooi, goed gebouwd en ideaal samengesteld met de juiste motor, riem, batterij, ... Urban arrow was was sportiever, leek me oerdegelijk maar iets te bruut voor mijn madam. Ze heeft ze beide getest en toen we de winkel verlieten kwam ze met het nieuws dat haar oude fiets ook nog goed rijdt. Die Yoors, is dat ook van een forumer? Ik dacht dat er, naast Jokke, nog een forumer was die elektrische fietsen was beginnen produceren, of heb ik dat verkeerd onthouden? De kleuren van de site komen me alleszins bekend voor... Urban arrow is dé klassieker. Eindelijk heeft die voorvering, het ontbreken van voorvering heb ik altijd een min gevonden. Desondanks heb ik die wel altijd aangenaam rijden gevonden. Goed compromis tussen stabiel en wendbaar. Je zal daar ook geen framebreuk mee hebben zoals bij een Vogue of Baboe, is echt een andere klasse. Maar de binnenruimte is wel erg beperkt voor de buitenafmetingen, doordat ze gebruik maken van een EPS-bak. Twee kindjes zitten tegen elkaar aan gedrumd. Zou bij de onze niet pakken... Die moorden elkaar instant uit... Qua onderdelen waren ze destijds ook wel duurder dan andere merken, al weet ik niet hoe dat ondertussen zit. Waren ook vrij onderhoudsgevoelig... Ken paar koppels die zo een hebben met +15.000 km en daar zijn toch wel al vaker lagers en kabels vervangen dan bij de onze. Al zou het me verbazen dat dit bij de nieuwste modellen ook nog zo is. Ondertussen is de Urban Arrow, na de Bakfiets.nl een van de fietsen die het langst op de markt is en waar vooral het grootste aantal rond rijden. Dat zou ondertussen wel al allemaal goed uitgepuurd moeten zijn. Oja, zijn populariteit heeft uiteraard ook een nadeel: het is met voorsprong de meest gestolen bakfiets. Al speelt uiteraard ook het beschermende effect van de kudde... 4 oktober 2024 aangepast door Tjeu Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 11 minutes ago, Tjeu said: Oja, zijn populariteit heeft uiteraard ook een nadeel: het is met voorsprong de meest gestolen bakfiets. Al speelt uiteraard ook het beschermende effect van de kudde... Dat is nog altijd het grootste probleem als je je fiets wil gebruiken als dagelijks transport, dat je nooit 100% zeker bent hem terug te vinden wanneer je naar huis wil vertrekken. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 On 8/30/2024 at 10:43 AM, Redfive said: Held LOL. Zo uitzonderlijk is dat niet hoor. Hier idem. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 55 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is nog altijd het grootste probleem als je je fiets wil gebruiken als dagelijks transport, dat je nooit 100% zeker bent hem terug te vinden wanneer je naar huis wil vertrekken. Dat is erg locatie gebonden. In Gent is dat een probleem, in de rand al een pak minder. In Brussel pikken ze dan weer steps bij de vleet. En daar heb je ook nog steeds meer kans dat ze de ruit van je wagen in gooien dan dat ze een fiets pikken. Een stevig slot is de helft van het werk. Twee sloten maakt de kans nog heel klein. Tenzij hij nergens aan vast hangt natuurlijk. Groter probleem is dat ze tegenwoordig vaak enkel de batterij pikken. De sloten daarvan zijn doorgaans een pak minder robust dan een fietsslot, waardoor die makkelijk te stelen zijn. En je batterij nog eens afzonderlijk beveiligen is moeilijker dan je gehele fiets beveiligen. Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 26 minuten geleden, Tjeu zei: Die Yoors, is dat ook van een forumer? Ik dacht dat er, naast Jokke, nog een forumer was die elektrische fietsen was beginnen produceren, of heb ik dat verkeerd onthouden? De kleuren van de site komen me alleszins bekend voor... Urban arrow is dé klassieker. Eindelijk heeft die voorvering, het ontbreken van voorvering heb ik altijd een min gevonden. Desondanks heb ik die wel altijd aangenaam rijden gevonden. Goed compromis tussen stabiel en wendbaar. Je zal daar ook geen framebreuk mee hebben zoals bij een Vogue of Baboe, is echt een andere klasse. Maar de binnenruimte is wel erg beperkt voor de buitenafmetingen, doordat ze gebruik maken van een EPS-bak. Twee kindjes zitten tegen elkaar aan gedrumd. Zou bij de onze niet pakken... Die moorden elkaar instant uit... Qua onderdelen waren ze destijds ook wel duurder dan andere merken, al weet ik niet hoe dat ondertussen zit. Waren ook vrij onderhoudsgevoelig... Ken paar koppels die zo een hebben met +15.000 km en daar zijn toch wel al vaker lagers en kabels vervangen dan bij de onze. Al zou het me verbazen dat dit bij de nieuwste modellen ook nog zo is. Ondertussen is de Urban Arrow, na de Bakfiets.nl een van de fietsen die het langst op de markt is en waar vooral het grootste aantal rond rijden. Dat zou ondertussen wel al allemaal goed uitgepuurd moeten zijn. Oja, zijn populariteit heeft uiteraard ook een nadeel: het is met voorsprong de meest gestolen bakfiets. Al speelt uiteraard ook het beschermende effect van de kudde... LarryvsHarry Bullitt is dan weer de snedigst rijdende bakfiets Grootste reden waarom ik daarvoor koos. Ook op termijn als kindjes zelf fietsen nog bruikbaar: huif eraf en je hebt een megagoeie cargofiets. Nu staat die comfortabel afgemonteerd (zadel, stuur, ...). Maar mocht het voor mij zijn stond er al een flat bar en Brooks C19 zadel op Onze heeft nu kleine 12.000km. Moet volgende week binnen voor onderhoud (na 4 maand wachten, die wachttijden zijn echt absurd). 4 tal spaken in achterwiel katsjee (van pikkel duwen als beugelslot nog niet geopend is ) , grip links tot op metaal versleten, rubberen 'pootjes' op de dubbele pikkel/standaardcompleet weg waardoor we op alu zitten, ... Verder niets op aan te merken, steengoede fiets en oerdegelijk. 14 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is nog altijd het grootste probleem als je je fiets wil gebruiken als dagelijks transport, dat je nooit 100% zeker bent hem terug te vinden wanneer je naar huis wil vertrekken. Gewoonte van maken om met deftig slot aan een paal (of iets anders onwrikbaar) vast te maken. Alles van sloten is stuk te krijgen met genoeg tijd effort en tools, maar je moet het gewoon a) moeilijk genoeg maken dat dief er liever niet aan begint en b) op zo'n manier sluiten dat diefstalverzekering tussenkomt mocht hij toch weg zijn.. (ook al lees ik dat veel fietsdiefstalverzekeringen strenger worden en bvb na 22u enkel dekken als je je fiets in een afgesloten privé garage opbergt Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 rond het gentse zijn die Urban Arrows al niet meer te verzekeren als ik de stories mag geloven van de mensen aan de schoolpoort. Ze worden teveel gestolen blijkbaar. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 30 minuten geleden, gewoon ik zei: rond het gentse zijn die Urban Arrows al niet meer te verzekeren als ik de stories mag geloven van de mensen aan de schoolpoort. Ze worden teveel gestolen blijkbaar. Volgens de officiële cijfers worden er 8 fietsen per dag gestolen in Gent, volgens de officieuze ongeveer 3 keer zoveel, waarvan 1 tot 2 bakfietsen per dag, voornamelijk Urban Arrow. Was voor ons destijds een van de belangrijkste reden er geen te kopen (alsook niet te kiezen voor een Bosch motor). Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 2 hours ago, Alexis said: Gewoonte van maken om met deftig slot aan een paal (of iets anders onwrikbaar) vast te maken. Dan slijpen ze gewoon de paal door. Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 Ik schreef Urban Arrow, ik bedoelde Urban Jungle. Kon al niet meer volgen waarom het plots over bakfietsen ging maar nu begrijp ik het. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 1 uur terug, Hazen zei: Ik schreef Urban Arrow, ik bedoelde Urban Jungle. Kon al niet meer volgen waarom het plots over bakfietsen ging maar nu begrijp ik het. Vond het ook al vreemd gezien de andere gewone fietsen waren... Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Op 4/10/2024 om 15:17, Tjeu zei: Volgens de officiële cijfers worden er 8 fietsen per dag gestolen in Gent, volgens de officieuze ongeveer 3 keer zoveel, waarvan 1 tot 2 bakfietsen per dag, voornamelijk Urban Arrow. Was voor ons destijds een van de belangrijkste reden er geen te kopen (alsook niet te kiezen voor een Bosch motor). Mja, kan de gedachtegang begrijpen. Maar als pakweg 80% van de bakfietsen in en rond Gent Urban Arrows zijn, is het toch nogal wiedes dat die het vaakst gestolen worden. Dan ligt dat niet zozeer (of uitsluitend) aan het merk zelf. Gewoon altijd goed vastzetten aan een paal. Gelegenheid maakt de dief. Op 4/10/2024 om 16:39, ir_fuel zei: Dan slijpen ze gewoon de paal door. Nee, dan zoeken ze wel een andere Urban Arrow wat verderop die minder moeilijk te stelen is. Quote
jan.van.gent 4.959 Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Gisteren was het Pierkensloop in Gentbrugge. Doordat het 's ochtends vrij vroeg was, en onze kleinste wel snel koud heeft (2.5 jaar) toch gesloten van met de Tesla te gaan. Het was verdorie makkelijker om een auto kwijt te kunnen, dan je fiets/bakfiets. Wat een overrompeling aan bakfietsen 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 20 minuten geleden, jan.van.gent zei: Gisteren was het Pierkensloop in Gentbrugge. Doordat het 's ochtends vrij vroeg was, en onze kleinste wel snel koud heeft (2.5 jaar) toch gesloten van met de Tesla te gaan. Het was verdorie makkelijker om een auto kwijt te kunnen, dan je fiets/bakfiets. Wat een overrompeling aan bakfietsen klopt. Infrastructuur loopt echt achter. Ook aan het station bijvoorbeeld, er zijn veel te weinig plaatsen voor buitenformaatse fietsen. De populariteit van een bakje boven je voorwiel -waardoor je fiets niet meer in een fietsenrek past- helpt daar ook niet bij... En dan nog eens al de longtails... Zo rijden er nog meer rond dan van bakfietsen. En naast infrastructuur mag wat extra opvoeging ook wel. Die dingen worden langs alle kanten gegooid/geparkeerd zonder dat er vaak rekening gehouden wordt met de omgeving/doorgang. Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 Op 7/10/2024 om 11:40, jan.van.gent zei: Gisteren was het Pierkensloop in Gentbrugge. Doordat het 's ochtends vrij vroeg was, en onze kleinste wel snel koud heeft (2.5 jaar) toch gesloten van met de Tesla te gaan. Het was verdorie makkelijker om een auto kwijt te kunnen, dan je fiets/bakfiets. Wat een overrompeling aan bakfietsen Ik passeerde er met de wagen tegen wil en dank net als het afgelopen was (kwam terug van opening Open Bedrijvendag in Verrebroek). Was idd héél veel volk Maar je moet je ook eens inbeelden dat al die fietsers met de wagen gekomen waren, dat zou nog andere koek geweest zijn, ook qua files. Op 7/10/2024 om 12:05, Tjeu zei: klopt. Infrastructuur loopt echt achter. Ook aan het station bijvoorbeeld, er zijn veel te weinig plaatsen voor buitenformaatse fietsen. De populariteit van een bakje boven je voorwiel -waardoor je fiets niet meer in een fietsenrek past- helpt daar ook niet bij... En dan nog eens al de longtails... Zo rijden er nog meer rond dan van bakfietsen. En naast infrastructuur mag wat extra opvoeging ook wel. Die dingen worden langs alle kanten gegooid/geparkeerd zonder dat er vaak rekening gehouden wordt met de omgeving/doorgang. In gent her en der al parkeerplaatsen specifiek voor langere/bredere fietsen. Maar wordt natuurlijk niet altijd gerespecteerd. En het 'ik gooi mijn fiets overal' probleem is er altijd al geweest, als je dat doet met grote fietsen is het gewoon (nog) duidelijker Deze ochtend de Bullitt afgezet voor onderhoud. Hij ging de Nexus 5 naaf ook eens een oliebadje geven, want nog nooit gebeurd. Nu 11.750km. Rest van de rit naar het werk (pakweg nog 2km) was met skateboard te doen Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 Als ik op zondagavond de studentenbuurt door moet, zijn er plaatsen waar, door de neergegooide fietsen, niet meer kunt kruisen met twee auto’s Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 4 uren geleden, Alexis zei: Ik passeerde er met de wagen tegen wil en dank net als het afgelopen was (kwam terug van opening Open Bedrijvendag in Verrebroek). Was idd héél veel volk Maar je moet je ook eens inbeelden dat al die fietsers met de wagen gekomen waren, dat zou nog andere koek geweest zijn, ook qua files. In gent her en der al parkeerplaatsen specifiek voor langere/bredere fietsen. Maar wordt natuurlijk niet altijd gerespecteerd. En het 'ik gooi mijn fiets overal' probleem is er altijd al geweest, als je dat doet met grote fietsen is het gewoon (nog) duidelijker Deze ochtend de Bullitt afgezet voor onderhoud. Hij ging de Nexus 5 naaf ook eens een oliebadje geven, want nog nooit gebeurd. Nu 11.750km. Rest van de rit naar het werk (pakweg nog 2km) was met skateboard te doen Hoe bevalt die nexus 5? Ik lees soms dat de sprong tussen 4 en 5 te groot is? Ben aan het overwegen om de niet elektrische bakfiets te vervangen door een elektrische longtail. Vooral omdat het rem vermogen van die Gazelle Cabby ondermaats is. Vorig jaar compleet nieuwe rollerbrakes onder gestoken maar remt nog steeds voor geen meter. Destijds geopteerd voor cheap ass oplossing omdat het nog niet duidelijk was of we een tweede bakfiets wel vaak gingen gebruiken. 3 jaar en dik 4500 km later blijkt dus van wel. Stilaan tijd om eens iets deftig aan te schaffen. En longtail als tweede is dan wel leuke variatie. Na wat opzoekwerk kom ik bij de O2Feel equo 7.2 uit. Alleen die nexus 5 is twijfel punt. Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Ik heb nooit met een Nexus 4 gereden (heeft dat zelfs ooit bestaan?). Op mijn Cortina Speed stadsfiets (non e) zit er een Nexus 8 speed, kwijt zich bijzonder goed van zijn taak. In de Bullitt vind ik de Nexus 5 erg goed, maar zeker niet perfect. De reden dat ze voor deze naafversnelling hebben gekozen is omdat hij heel robuust is. Je kan dat ding 'automatisch' laten schakelen, maw computer bepaalt het schakelpunt, maar er is geen cut off van vermogen als hij besluit te schakelen, wat nogal vaak in serieuze lappen op die aandrijflijn resulteert (luide KLAK). Ding kan er volgens de dealer tegen, en na bijna 12.000km waarvan pakweg 65% de vriendin die op automatisch rijdt inderdaad nog geen issues gehad. Daarnaast vind ik de spreiding niet ideaal. In 3e vitesse aan 25km/u trap je net iets te snel, in 4e vitesse te traag, waardoor je makkelijk snelheid verliest als je in 'normal' (middelste ondersteuningstand) fietst. In high minder een issue. Maar dat is eigenlijk mijn grootste puntje van kritiek, als je wat minder ondersteuning wil en toch rond de 25km/u wil fietsen is er eigenlijk constant switchen tussen 3 en 4. Geen idee of dat bij die o2Feel (vreselijke naam trouwens) dezelfde spreiding is! Ik snap de aantrekkingskracht van een longtail niet zo goed. Enige wat ik kan bedenken is dat ook grotere kinderen er makkelijk op kunnen, wat in mijn geval met de Bullitt niet zo evident is (niet zo breed als een Urban Arrow, en de huif sluiten lukt ook maar voor kinderen tot ongeveer 1m25 gok ik. Then again, tegen dat de zonen 6-7 jaar zijn ga ik die niet meer rondvoeren, dan moeten ze zelf maar fietsen In jouw geval wel makkelijker om 3 kinderen te vervoeren, vermoed ik? Geen beschutting in de regen vind ik ook wel een nadeel. Gisteren trouwens de Bullitt opgehaald na onderhoud, €188 voor: - Nieuwe rubbers voor de standaard - Nieuwe handvaten - 4 nieuwe spaken, achterwiel rechten & aanspannen - Nieuwe remblokken achteraan - Oliebad voor Nexus 5 - Complete check-up (rijdt weer strak nu!) Klaar voor de volgende 12.000km Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 12 minuten geleden, Alexis zei: Ik heb nooit met een Nexus 4 gereden (heeft dat zelfs ooit bestaan?). Op mijn Cortina Speed stadsfiets (non e) zit er een Nexus 8 speed, kwijt zich bijzonder goed van zijn taak. In de Bullitt vind ik de Nexus 5 erg goed, maar zeker niet perfect. De reden dat ze voor deze naafversnelling hebben gekozen is omdat hij heel robuust is. Je kan dat ding 'automatisch' laten schakelen, maw computer bepaalt het schakelpunt, maar er is geen cut off van vermogen als hij besluit te schakelen, wat nogal vaak in serieuze lappen op die aandrijflijn resulteert (luide KLAK). Ding kan er volgens de dealer tegen, en na bijna 12.000km waarvan pakweg 65% de vriendin die op automatisch rijdt inderdaad nog geen issues gehad. Daarnaast vind ik de spreiding niet ideaal. In 3e vitesse aan 25km/u trap je net iets te snel, in 4e vitesse te traag, waardoor je makkelijk snelheid verliest als je in 'normal' (middelste ondersteuningstand) fietst. In high minder een issue. Maar dat is eigenlijk mijn grootste puntje van kritiek, als je wat minder ondersteuning wil en toch rond de 25km/u wil fietsen is er eigenlijk constant switchen tussen 3 en 4. Geen idee of dat bij die o2Feel (vreselijke naam trouwens) dezelfde spreiding is! Ik snap de aantrekkingskracht van een longtail niet zo goed. Enige wat ik kan bedenken is dat ook grotere kinderen er makkelijk op kunnen, wat in mijn geval met de Bullitt niet zo evident is (niet zo breed als een Urban Arrow, en de huif sluiten lukt ook maar voor kinderen tot ongeveer 1m25 gok ik. Then again, tegen dat de zonen 6-7 jaar zijn ga ik die niet meer rondvoeren, dan moeten ze zelf maar fietsen In jouw geval wel makkelijker om 3 kinderen te vervoeren, vermoed ik? Geen beschutting in de regen vind ik ook wel een nadeel. Gisteren trouwens de Bullitt opgehaald na onderhoud, €188 voor: - Nieuwe rubbers voor de standaard - Nieuwe handvaten - 4 nieuwe spaken, achterwiel rechten & aanspannen - Nieuwe remblokken achteraan - Oliebad voor Nexus 5 - Complete check-up (rijdt weer strak nu!) Klaar voor de volgende 12.000km ik bedoelde dat de sprong tussen vierde en vijfde versnelling te groot is, het probleem dat jij omschrijft tussen 3de en 4de versnelling. Ik volg je mening helemaal: longtail is minder versatiel dan een bakfiets. Er blijft dan ook een bakfiets, zoals wat hoger geschreven zijn we die van Eef aan het upgraden naar schijfremmen voor en achter en worden alle lagers vernieuwd, die blijft dus echt wel nog vele jaren. Maar longtails hebben ook voordelen. En die differentiatie wil ik in de vloot brengen. En zo een tent komt er niet op. Bij regen is het de ouder die de kinderen voert die de bakfiets neemt, waar ze droog in zitten. Longtail is voor als er minstens een zelf fietst en voor de ouder die de bakfiets niet heeft, maar dan wel meer mogelijkheden heeft qua bagage. Van twee bakfietsen naar een bakfiets + gewone fiets (waar je eigenlijk moet kiezen tussen of fietstassen of kinderstoel) is een te grote stap. De longtail is daar een mooie tussenoplossing. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Best betaalbaar onderhoud trouwens bij jullie. Zou nog eens totaal kost van onder 20k km moeten maken, maar echt goedkoop rijden we niet... Al zijn veel van de kosten ook extra's. Twee keer veranderd van Cosi steun, extra bankje, een andere grotere huif, grotere batterij (oude was wel effectief stuk),... En voor de rest twee keer per jaar remblokken voor en achter, 5 kettingen, nieuw achterlicht, nieuwe rempomp voor, nieuwe rempomp achter en nu dus de gehele ombouw naar schijfremmen + herstelling valschade. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 @Alexis het fietsdeel even naar hier trekken vanuit Espace topic. HEt is de O2Feel Equo 7.2 die me aanspreekt. De andere versies hebben geen riem. Op zich is riem geen must, maar wel een zeer nice to have. Vrouw is nog niet overtuigd. Ze is deze morgen eens gaan kijken bij bike republic en was tovh enthousiaster over de Kettler https://www.bikerepublic.be/kettler-quadriga-cargoline-5g-belt-625wh-bes2 (de verkoper stuurt ook echt wel in die richting, gezien ze die de deur uit willen wegens te veel stock) Loopt wat gelijk. Kettler heeft wel ook achteraan 26". Dat rijdt comfider, maar zwaartepunt zit stuk hoger dan bij de Equo met 20" achter. Door actie is die wel aantrekkelijk, al komt die met alle nodige opties ook op 4600 uit, 100 euro meer dan de Equo in actie. Ziet er in het echt (gelukkig maar) ook aanzienlijk beter uit dan op foto. Stuur staat een pak hoger, waardoor die voor vrouwlief comfider zit. En comfort is voor haar een dealbreaker. Heeft ook een dropperpost, waardoor je mega makkelijk zadel kan verzetten. De Equo is met een imbus, al ben ik er vrij zeker van dat daar ook oplossingen zijn. Ofwel snelsluiting erop pleuren, ofwel ook dropperpost (al weet ik niet wat dat kost). Ander nadeel is dus wel het stuur. Op de Equo zou echt wel een hoger stuur moeten, of risers ofzo. Moet ik nog bekijken. Is wel wat gedoe. Daarom (en voor je punt van garantie en eerste onderhoud enzo) was ik toch geneigd om idd voor de Kettler te gaan. Tot ik ermee reed... Wat een verschil zeg! Het verschil in frame stijfheid is echt groot. De Kettler is zo slap als de vering van een stereotype Amerikaanse wagen, de Equo is echt wat je verwacht van zo een gevaarte. Ik was ook positief verrast van de Shimano EP8, die voelt onderin krachtiger dan de Bosch Cargo. Met nadruk op voelt. Wordt dus nog even bespreken met vrouwlief. Meestal delf ik het onderspit, of wordt de beslissing uitgesteld tot er we wel beiden op gelijke hoogte zitten (lees: ik kies wat zij verkiest ) Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 5 uren geleden, Tjeu zei: Best betaalbaar onderhoud trouwens bij jullie. Zou nog eens totaal kost van onder 20k km moeten maken, maar echt goedkoop rijden we niet... Al zijn veel van de kosten ook extra's. Twee keer veranderd van Cosi steun, extra bankje, een andere grotere huif, grotere batterij (oude was wel effectief stuk),... En voor de rest twee keer per jaar remblokken voor en achter, 5 kettingen, nieuw achterlicht, nieuwe rempomp voor, nieuwe rempomp achter en nu dus de gehele ombouw naar schijfremmen + herstelling valschade. Ja is inderdaad goed betaalbaar. Grootste deel van die kost waren trouwens werkuren, hij is niet duur in onderdelen. En werkt goed door, 2u werk gerekend. Wel lang wachten dus, omdat hij alleen werkt. Wij hebben twee batterijen, vind ik echt een zaligheid, altijd eentje die volgeladen is ready to switch. Overgekocht van iemand uit het Brusselse die z'n Rad43 gestolen zag, batterij, lader en display lagen binnen (heb ik overgekocht). Onze Bullitt is met riem, geen must maar wel een zaligheid naar onderhoud toe. Af en toe spanning bijregelen en that's it. Is nog de eerste Gates van bij aankoop. Qua verlichting geen klachten, doen het super. Bij m'n Cortina stadsfiets ging dat continu kapot, heel vervelend als je daar niet op kan rekenen. De huif kochten we erbij bij aankoop fiets, dan tweedehands een enkel zitje gekocht voor de oudste, en sinds komst van de jongste zo'n Bullitt dubbel zitje met 2 vijfpuntharnassen gekocht. Precies hetzelfde als in een kermisattractie Qua longtail: Veloe al bekeken? Al zijn die medium lengte, misschien wat krap met 3 kinderen? Is wel stalen kader, vind ik erg mooi tov al dat alu geweld.. Tern is ook heel populair, wel heel duuuuur. 6-7k geen uitzondering. Riese&Muller goed & duur. Oxford Cargo al bekeken? Is cheap. Geen idee of ie goed is. Die longtail uit de Decathlon zie ik ook steeds vaker, heel scherp geprijsd. En krijgt best positieve reviews (nog niet echt vergeleken omdat ik zelf niet in de markt ben). Maar voor herstelling en onderhoud moet je dan vermoedelijk wel bij Decathlon zelf terecht.. Veloe en Tern en ik denk ook Bike43 kan je testen bij Roman Fietsen in de Nederkouter, heel vriendelijke gast! Heb onze oudste zijn Woom kinderfiets daar gekocht. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 On 10/7/2024 at 12:05 PM, Tjeu said: klopt. Infrastructuur loopt echt achter. Ook aan het station bijvoorbeeld, er zijn veel te weinig plaatsen voor buitenformaatse fietsen. De populariteit van een bakje boven je voorwiel -waardoor je fiets niet meer in een fietsenrek past- helpt daar ook niet bij... Ben al genoeg "fietsrekken" tegen gekomen waar noch mijn gravelbike noch mijn mountainbike in past. Enfin, technisch gezien gaat het wiel er wel in, maar dat is zo gemaakt dat de boel gewoon niet recht blijft staan. Vraag me af voor welke fietsen dat ontworpen is. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 (aangepast) 1 uur terug, Alexis zei: Ja is inderdaad goed betaalbaar. Grootste deel van die kost waren trouwens werkuren, hij is niet duur in onderdelen. En werkt goed door, 2u werk gerekend. Wel lang wachten dus, omdat hij alleen werkt. Wij hebben twee batterijen, vind ik echt een zaligheid, altijd eentje die volgeladen is ready to switch. Overgekocht van iemand uit het Brusselse die z'n Rad43 gestolen zag, batterij, lader en display lagen binnen (heb ik overgekocht). Onze Bullitt is met riem, geen must maar wel een zaligheid naar onderhoud toe. Af en toe spanning bijregelen en that's it. Is nog de eerste Gates van bij aankoop. Qua verlichting geen klachten, doen het super. Bij m'n Cortina stadsfiets ging dat continu kapot, heel vervelend als je daar niet op kan rekenen. De huif kochten we erbij bij aankoop fiets, dan tweedehands een enkel zitje gekocht voor de oudste, en sinds komst van de jongste zo'n Bullitt dubbel zitje met 2 vijfpuntharnassen gekocht. Precies hetzelfde als in een kermisattractie Qua longtail: Veloe al bekeken? Al zijn die medium lengte, misschien wat krap met 3 kinderen? Is wel stalen kader, vind ik erg mooi tov al dat alu geweld.. Tern is ook heel populair, wel heel duuuuur. 6-7k geen uitzondering. Riese&Muller goed & duur. Oxford Cargo al bekeken? Is cheap. Geen idee of ie goed is. Die longtail uit de Decathlon zie ik ook steeds vaker, heel scherp geprijsd. En krijgt best positieve reviews (nog niet echt vergeleken omdat ik zelf niet in de markt ben). Maar voor herstelling en onderhoud moet je dan vermoedelijk wel bij Decathlon zelf terecht.. Veloe en Tern en ik denk ook Bike43 kan je testen bij Roman Fietsen in de Nederkouter, heel vriendelijke gast! Heb onze oudste zijn Woom kinderfiets daar gekocht. Ja, Veloe bekeken, gezien onder dealer dat merk ook doet. Maar kost wel erg veel voor geen voorvering of verende zadelpen te hebben. Voor 6k vind ik dat wat bitter. Oxford is een vod van een kader. Bike 43 en Tern zijn 20" voor en achter (behalve de Orox, zie verder). Ik wil vooraan absoluut 26", dat is een harde voorwaarde. Let wel, Tern heeft met voorsprong de coolste longtail, de Orox, met 27,5 of 29" wielen. Mega vet! Maar is dus wel meer gericht op offroad gebruik. En opnieuw, voor dat geld geen voorvering vind ik cru. Maar dit vind ik écht vet: Gooi daar wat bruine accenten tegen en je hebt een WW2 motorfiets als longtail re-imagined: Maar kleine 8k... en opnieuw, niets geveerd. Nuts. Anyway, met de promo kom ik dus op 4500 euro voor kwalitatieve longtail. Vind ik echt een dealtje. Standaard staat die Equo aan 5400, wat ook al scherp is - wss grotendeels doordat het een Shimano is ipv een Bosch, want voor Bosch betaal je toch ook altijd wat extra. Maar voor dat geld heb je dus goed frame, 4 jaar garantie op de batterij (of 100.000km), nexus 5 (niets bijzonder), 720 Wh batterij (wat wel bijzonder is), alle nodige accessoires (behalve grote fietstassen, maar wel klein tasjes voor slot in weg te steken in het frame), voorvering, geveerde zadelpen, riem, laag zwaartepunt, normaal voorwiel,... Ik ben nog niets gelijkaardig tegengekomen voor die prijs. Alles wat gelijkaardig is, kost 1500 euro (ofte een derde) meer. Decathlon bekeken. Daar is het eigenlijk mee begonnen. Evenwel zijn de reviews wel wisselen... Remmen zijn matig, spaken breken vaak en kan je niet afzonderlijk krijgen, moet nieuw wiel in (500 euro), ook van bijvoorbeeld de voorvork zijn verschillende delen niet afzonderlijk verkrijgbaar waardoor je snel grote kosten hebt bij minste val, en andere zaken, zoals verlichting, is vaak 2 maand niet op stock. Het hout dat erop zit is zeer slijt gevoelig en blijkt vaak te beschimmelen (kan je wel oplossen door het jaarlijks te vernissen). Batterij zou ook snel minder vermogen geven en onder de 20% bijna niets meer. Actieradius is 30-60km, wat ook maar weinig is. En dan zit je nog met achterwiel motor die toch niet dezelfde finesse heeft als middenmotor. De motoren zijn trouwens ook niet zonder fout. Als je een goede hebt zit je goed, maar er zijn toch wel een hoop maandag-ochtend modellen in omloop. Garantie is absoluut 0 en service een ramp. En idd, je moet naar daar gaan. Dus die ga ik laten voor wat het is. We gebruiken de fiets echt te veel en ik wil die steeds vaker en vaker gebruiken. Riese en Muller vind ik te duur om aan station te zetten en eigenlijk zit je daar ook op het punt Kangoo vs Mercedes T klasse. De belangrijkste componenten zijn hetzelfde, het zit gewoon in een wat strakker jasje en een groot deel van de prijs zit in de badge. Ik vind ze heel knap, maar vind ze ronduit te duur en een wat te hoog ma-tu-vu gehalte hebben. 9 oktober 2024 aangepast door Tjeu 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.