Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 (aangepast) Hier ook geen en kinderen enkel als we richting stad gaan of voor ritten met school. Naar school niet. Ligt voornamelijk aan mezelf. Na 25 jaar helm op brommer/moto ben ik het beu. Geef dus niet het juiste voorbeeld. Komt wel terug met de jaren. Denk er steeds vaker aan om het wel te doen. 't is al een begin. Al is dat niet praktisch, wat doe je daarmee aan station? Wie tips heeft voor goede helm, ik hoor het graag. (Voor mezelf, kindjes hebben er een) 10 oktober 2024 aangepast door Tjeu Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 42 minuten geleden, Ugeken zei: Schuldig . Mijn zoon draagt er een, mijn dochters laten die intussen achterwege. Eigenlijk niet ok met al die tramsporen in Gent. Wel draag ik er een bij ritten met de gravel. Maar wat hebben tramsporen er uiteindelijk mee te maken eigenlijk... Ik heb tegenwoordig nog het meeste schrik van andere fietsers. Gisteren op een tweerichtingsfietspad nog een e-bike die me per se langs rechts wilde kruisen (linksrijden dus) Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 1 minuut geleden, Lotuzzz zei: Maar wat hebben tramsporen er uiteindelijk mee te maken eigenlijk... Ik heb tegenwoordig nog het meeste schrik van andere fietsers. Gisteren op een tweerichtingsfietspad nog een e-bike die me per se langs rechts wilde kruisen (linksrijden dus) Doe andere fietsers x 6 en combineer dan met tramsporen en je hebt Gent. Tramsporen zijn echt mottig. Maar De Lijn heeft dus vier jaar onderzoek gedaan om de tramsporen op te vullen en het resultaat was "we hebben geen oplossing gevonden". Quote
toere 16.927 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 2 minuten geleden, Tjeu zei: Doe andere fietsers x 6 en combineer dan met tramsporen en je hebt Gent. Tramsporen zijn echt mottig. Maar De Lijn heeft dus vier jaar onderzoek gedaan om de tramsporen op te vullen en het resultaat was "we hebben geen oplossing gevonden". Is er in Gent niet al regelmatig een ongeval met fiets en zware gevolgen geweest in het gentse door die tramsporen? 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 3 minuten geleden, toere zei: Is er in Gent niet al regelmatig een ongeval met fiets en zware gevolgen geweest in het gentse door die tramsporen? 500 opnames in ziekenhuis per jaar. Is al jaren een speerpunt waarmee NVA door wil breken. Maar Anneleen van Bossuit heeft haar daar wat aan verbrand door het slecht te brengen. In het grote politieke debat van vorige verkiezingen stelde ze "Ik heb mijn enkel verstuikt door me over de tramsporen te versukkelen. Het wordt eens tijd om te kijken om al die tramsporen weg te doen en zo de veiligheid te verhogen." Waarop Mathias reageerde met: "mijn bomma is ook al over een trapje gestruikeld, zullen we dan direct alle trappen in Gent verwijderen en overal glijbanen zetten?" Dat is ontzettend veel blijven terugkomen en heeft NVA veel stemmen gekost en Mathias veel stemmen opgeleverd. Naar mijn mening is dat het geschenk geweest om de sjerp binnen te halen, want voor de rest was zijn debat/positie nu ook niet zo sterk... 1 1 Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 2 uren geleden, Lotuzzz zei: Bij Floris op school was het op van die ritten altijd fluohesje verplicht, helm moest enkel 'als je er eentje had' En idd de leerkrachten zonder helm, net als de ouders vaak bij hun kinderen. Floris is nu bijna 15 en rijdt nog altijd met helm naar school, ferm van hem, vind ik! Niet simpel op die leeftijd. Kwestie van tijd voor je "er niet meer bijhoort" zonder helm. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 1 minuut geleden, Ritsuke zei: Kwestie van tijd voor je "er niet meer bijhoort" zonder helm. Dat is wss wel zo, zo is het in het wielertoerisme ook gegaan. Of met veiligheidsgordels, al dan niet op de achterbank. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 toen mijn dochter gevallen was met haar fiets in Gent (onderstuur op een zandlaagje op een rotonde), was dat één van de vragen op de spoedafdeling van het UZ: 'In de tramsporen gesukkeld ?' (na de obligate vraag aan de student om 23:00 's avonds : 'heb je gedronken ?') Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 3 minuten geleden, Lotuzzz zei: Dat is wss wel zo, zo is het in het wielertoerisme ook gegaan. Of met veiligheidsgordels, al dan niet op de achterbank. Naar mijn gevoel toch deels regio gebonden. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 8 minuten geleden, Lotuzzz zei: Dat is wss wel zo, zo is het in het wielertoerisme ook gegaan. Of met veiligheidsgordels, al dan niet op de achterbank. ik zie nog altijd veel te veel auto's waar de klein mannen achteraan los op de achterbank zitten (of staan). Die gordel achteraan is al hoeveel jaar verplicht ? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 1 minuut geleden, ex-Mooseman zei: toen mijn dochter gevallen was met haar fiets in Gent (onderstuur op een zandlaagje op een rotonde), was dat één van de vragen op de spoedafdeling van het UZ: 'In de tramsporen gesukkeld ?' (na de obligate vraag aan de student om 23:00 's avonds : 'heb je gedronken ?') Vraag van drank is doorgaans ifv eventuele medicatie en waarnemings vermogen, niet (altijd) als 'awel, met uw zatte botten gevallen ja?'. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 1 minuut geleden, ex-Mooseman zei: ik zie nog altijd veel te veel auto's waar de klein mannen achteraan los op de achterbank zitten (of staan). Die gordel achteraan is al hoeveel jaar verplicht ? Idd. Verbaasd me ook vaak. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Zojuist, ex-Mooseman zei: ik zie nog altijd veel te veel auto's waar de klein mannen achteraan los op de achterbank zitten (of staan). Die gordel achteraan is al hoeveel jaar verplicht ? Dan is het echt regio- (of spraak-)gebonden want hier is dat zeer zeldzaam geworden. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 3 minuten geleden, Lotuzzz zei: Dan is het echt regio- (of spraak-)gebonden want hier is dat zeer zeldzaam geworden. Wuk wil je doa mee zeggen ? Ik kom over heel Vlaanderen, en steek soms ook de taalgrens over . Ik denk eerder dat het leeftijdsgebonden is: grootouders die hun kleinkinderen ophalen aan school of aan de sportclub, op woensdagnamiddag of de vrijdag in de vooravond. Dezelfde generatie die het niet nodig vindt om nuchter te rijden, of die die ambetante gordel zelf niet omdoen, of achter zich steken. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 11 minuten geleden, Tjeu zei: Vraag van drank is doorgaans ifv eventuele medicatie en waarnemings vermogen, niet (altijd) als 'awel, met uw zatte botten gevallen ja?'. 't klonk toch meer zoals het tweede..., moet ik zeggen. En dan tot twee maal toe: 'en, juffrouw, droeg je een helm ?' Natuurlijk niet... Maar haar reactie, gestuwd door de adrenaline naar haar val : ' Zeg, ik ben op mijn arm gevallen, niet op mijn hoofd', bracht me toch wat het schaamrood op de wangen Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 3 minuten geleden, ex-Mooseman zei: 't klonk toch meer zoals het tweede..., moet ik zeggen. En dan tot twee maal toe: 'en, juffrouw, droeg je een helm ?' Natuurlijk niet... Maar haar reactie, gestuwd door de adrenaline naar haar val : ' Zeg, ik ben op mijn arm gevallen, niet op mijn hoofd', bracht me toch wat het schaamrood op de wangen Terecht van haar. Verplegers zijn er om te verzorgen, niet om te oordelen. Iedereen dient eenzelfde zorg en behandeling van hen te krijgen, ongeacht achtergrond of reden van opname. Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 2 hours ago, Lotuzzz said: Dat is wss wel zo, zo is het in het wielertoerisme ook gegaan. Of met veiligheidsgordels, al dan niet op de achterbank. Wielertoerisme? LOL. Dat heeft maar 1 reden. Iedereen wil eruit zien "zoals de profs". Als die morgen geen helm meer dragen draagt geen enkele wielertoerist die nog. (Getuige al die mannen met hun Abus MVDP helm zonder MIPS). Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 2 hours ago, Ritsuke said: Kwestie van tijd voor je "er niet meer bijhoort" zonder helm. Geloof ik niks van. Quote
thiva 169 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Hoe verkoop je aan je kind dat hij/zij een helm moet dragen zonder dat je zelf eentje draagt? Onze jongens dragen altijd een helm en voor hen is dat gewoon een automatisme. Hopelijk blijft dat zo. Eigenlijk is die helm al een paar keer van pas gekomen. Zowel met de loopfiets als met de gewone fiets. Aan mijn moeder krijg ik dan weer niet uitgelegd dat ze beter een helm zou dragen. Ze lacht dat altijd weg, ook al merk je dat ze wat onzekerder wordt op de (elektrische) fiets. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 54 minuten geleden, thiva zei: Hoe verkoop je aan je kind dat hij/zij een helm moet dragen zonder dat je zelf eentje draagt? Onze jongens dragen altijd een helm en voor hen is dat gewoon een automatisme. Hopelijk blijft dat zo. Eigenlijk is die helm al een paar keer van pas gekomen. Zowel met de loopfiets als met de gewone fiets. Aan mijn moeder krijg ik dan weer niet uitgelegd dat ze beter een helm zou dragen. Ze lacht dat altijd weg, ook al merk je dat ze wat onzekerder wordt op de (elektrische) fiets. Hoe verkoop je aan je kind dat zij geen frisdrank of alcohol mogen drinken en jij wel? Of dat zij vroeger naar bed moeten? Geen gsm mogen? Gewoon, ermee praten. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 2 uren geleden, ir_fuel zei: Wielertoerisme? LOL. Dat heeft maar 1 reden. Iedereen wil eruit zien "zoals de profs". Als die morgen geen helm meer dragen draagt geen enkele wielertoerist die nog. (Getuige al die mannen met hun Abus MVDP helm zonder MIPS). Da's de definitie van wielertoeristen he Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 1 hour ago, Tjeu said: Hoe verkoop je aan je kind dat zij geen frisdrank of alcohol mogen drinken en jij wel? Of dat zij vroeger naar bed moeten? Geen gsm mogen? Gewoon, ermee praten. 1 Quote
thiva 169 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 (aangepast) 1 uur geleden, Tjeu zei: Hoe verkoop je aan je kind dat zij geen frisdrank of alcohol mogen drinken en jij wel? Of dat zij vroeger naar bed moeten? Geen gsm mogen? Gewoon, ermee praten. Ja, maar hoe verkoop je het dan? Luister kindjes, als papa zijn hoofd splijt op de tarmac, dan is dat allemaal niet zo erg. Maar jullie moeten wel flink jullie helm dragen hoor, zodat jullie goed beschermd zijn. Afin, alleen wanneer we naar de stad fietsen of met de school. Uiteraard niet wanneer we naar de school fietsen. Want dan kan er uiteraard niets gebeuren. Of iets in die aard? 10 oktober 2024 aangepast door thiva Quote
ir_fuel 58.278 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 5 minutes ago, thiva said: Ja, maar hoe verkoop je het dan? Luister kindjes, als papa zijn hoofd splijt op de tarmac, dan is dat allemaal niet zo erg. Maar jullie moeten wel flink jullie helm dragen hoor. Of iets in die aard? Luister kindjes, dat papa binnen 30 jaar kanker krijgt van die sigaretten, dat is allemaal niet zo erg. Maar jullie mogen niet roken. Of iets in die aard? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 (aangepast) 42 minuten geleden, thiva zei: Ja, maar hoe verkoop je het dan? Luister kindjes, als papa zijn hoofd splijt op de tarmac, dan is dat allemaal niet zo erg. Maar jullie moeten wel flink jullie helm dragen hoor, zodat jullie goed beschermd zijn. Afin, alleen wanneer we naar de stad fietsen of met de school. Uiteraard niet wanneer we naar de school fietsen. Want dan kan er uiteraard niets gebeuren. Of iets in die aard? Zij begrijpen het nut van een helm en weten dat ik aanzienlijk beter kan fietsen dan hen. Ze zien zelf ook hoe vaak ze tegen de tarmac gaan en hoe vaak ik dat voor heb. Dat verschil begrijpen ze zelf. Ze hebben het er moeilijker mee dat mijn vrouw geen helm draagt Bij onze oudste dochter (bijna 8 ) is het moeilijker gezien die veel haar heeft en die helm niet combineerbaar is met gelijk wat in haar haar zit, terwijl dat haar wel vast moet voor op school. Ik ben niet behendig genoeg om dat op school nog in een deftige staart te doen en zij ook niet. Bij haar gaan we dus wel de bal gemist hebben naar 'de helm als gewoonte'. Al is het doorgaans geen probleem om die voor langere ritten wel op te zetten. Dus er is nog hoop dat ze wel de goede attitude aanneemt. HEt helpt wel dat ze me vaak met mijn motorhelm zien, dus dat een helm niet alleen voor kindjes is. 10 oktober 2024 aangepast door Tjeu Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.