Tjeu 4.022 Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Voor de longtail liefhebbers, hierbij een link naar de complete lijst van longtails die bij ons op de markt zijn: https://velofietser.be/longtailfiets-merken/ Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 15 uren geleden, thiva zei: Aan mijn moeder krijg ik dan weer niet uitgelegd dat ze beter een helm zou dragen. Ze lacht dat altijd weg, ook al merk je dat ze wat onzekerder wordt op de (elektrische) fiets. Mijn schoonmoeder valt frequent met haar fiets. Na een aantal keer tevergeefs te zeggen dat ze beter een helm zou dragen, hebben wij voor haar een mooie helm gekocht en laten afgeven door de kinderen. De kinderen weten hoe belangrijk een helm is en spraken haar er telkens op aan waarom ze hun gegeven helm niet droeg. Na een paar keer begon ze hem op te zetten en nu draag ze het altijd... 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 12 hours ago, Tjeu said: Zij begrijpen het nut van een helm en weten dat ik aanzienlijk beter kan fietsen dan hen. Daar heeft die automobilist die je omver rijdt weinig boodschap aan 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 50 minuten geleden, ir_fuel zei: Daar heeft die automobilist die je omver rijdt weinig boodschap aan Of de spookfietser waar ik twee weken geleden dus los op gevlogen ben. Die had ook geen helm aan en hield er een gekneusde oogkast aan over en mogelijk lichte hersenschudding Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Fietslease... Wat een pret... Kost fiets: 4500 euro. Als je die gaat leasen: +8% administratieve kosten + verzekering (die echt wel pak meer kost dan wanneer je die zelf verzekert) + 300 euro onderhoud per jaar (verplicht) + pechverhelping (heb ik niet nodig, maar ook verplicht). Zo kom je op een kost van 185 euro/maand. Of over 36 maanden 6.660 euro. Maar dan is die nog niet van jou, neen dan mag je nog eens 20% restwaarde neerleggen => 900 euro. Totale kost: 7560 euro voor een fiets van 4500 euro, dat is 70% meer. Werkelijke netto besparing tov 13de maand laten uitbetalen en gewoon zelf aftikken: +/- 900 euro. Ze laten het toch ook allemaal schoner uitschijnen dan het werkelijk is. Maar goed, 900 euro is 900 euro. 1 Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Die 185 is toch de bruto prijs? Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 5 minutes ago, Tjeu said: Ze laten het toch ook allemaal schoner uitschijnen dan het werkelijk is. Maar goed, 900 euro is 900 euro. Dat is de samenvatting van hun businessmodel he. Een werknemer kijkt naar wat de netto-kost is, en zolang die een pak lager is dan het gewoon privé te betalen is het interessant. De kunst is van met die marge te spelen als leasemaatschappij om zoveel mogelijk er aan over te houden. Was er ook van geschrokken de eerste keer, toen ik die prijzen zag. Voor een zelfstandige is dat dan ook totaal niet interessant. 1 Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Just now, Fred said: Die 185 is toch de bruto prijs? Dat zegt hij toch? Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Wel ja dan snap ik zijn punt eigenlijk niet echt. Hij betaalt dat bedrag toch niet. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Just now, Fred said: Wel ja dan snap ik zijn punt eigenlijk niet echt. Hij betaalt dat bedrag toch niet. Dan moet je eens leren rekenen. De laatste zin is dus waarom dat marcheert maar het eigenlijk toch een dure grap is. Je betaalt dat bedrag dus wel, op eoa manier. Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Ik betaal voor een Stromer ST3 pinion met omnium verzekering, bijstand en onbeperkt onderhoudsbudget 155 euro bruto per maand. Dit wordt in 1 keer verrekend met de bruto eindejaarspremie. In ons geval gaat daar eerst 13,07 procent RSZ af en vervolgens ruim 50 procent belastingen. Reken maar uit wat die fiets netto per maand of jaar kost … Als particulier mag ik eerst 8000 euro op tafel leggen. Vervolgens jaarlijks 275 euro omnium, onderhoud, garantieverlenging na 2 jaar, … Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 1 minuut geleden, Fred zei: Ik betaal voor een Stromer ST3 pinion met omnium verzekering, bijstand en onbeperkt onderhoudsbudget 155 euro bruto per maand. Dit wordt in 1 keer verrekend met de bruto eindejaarspremie. In ons geval gaat daar eerst 13,07 procent RSZ af en vervolgens ruim 50 procent belastingen. Reken maar uit wat die fiets netto per maand of jaar kost … Als particulier mag ik eerst 8000 euro op tafel leggen. Vervolgens jaarlijks 275 euro omnium, onderhoud, garantieverlenging na 2 jaar, … En hoeveel maanden? En hoeveel om over te nemen? Want die 155 is om te gebruiken, niet om te kopen. Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 4 jaar. Maar ik wil die helemaal niet overnemen. Na vier jaar heeft dat ding een kleine 40000km. Koop ik die particulier krijg je dat amper nog verkocht om van de batterij van 2k nog maar te zwijgen Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 15 minuten geleden, Fred zei: 4 jaar. Maar ik wil die helemaal niet overnemen. Na vier jaar heeft dat ding een kleine 40000km. Koop ik die particulier krijg je dat amper nog verkocht om van de batterij van 2k nog maar te zwijgen 155 x 48= 7440euro. Ofwel heb jij een veel betere lease formule (wat me wss lijkt, die van ons is echt niet scherp naar mijn gevoel, zie bovenstaande berekening), ofwel klopt iets niet aan je bedragen. Zou wel heel scherp zijn dat je over zo een lange lease periode minder gaat vergoeden dan de aankoopprijs Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 1 uur terug, Tjeu zei: 155 x 48= 7440euro. Ofwel heb jij een veel betere lease formule (wat me wss lijkt, die van ons is echt niet scherp naar mijn gevoel, zie bovenstaande berekening), ofwel klopt iets niet aan je bedragen. Zou wel heel scherp zijn dat je over zo een lange lease periode minder gaat vergoeden dan de aankoopprijs Ik citeer: 'Beste Frederic, Het bedrag van €158,54 is het bedrag waar jij rekening mee moet houden. Aangezien jullie betalen via de eindejaarspremie, moet je dit bedrag vermenigvuldigen met 12 om de jaarkost te kennen. Bij jou zal er dus per jaar €1902,48 van je bruto eindejaarspremie gaan. Wij kunnen geen berekening maken van de exacte netto kost (dit kan enkel gedaan worden door een sociaal secretariaat). Meestal is de verhouding bruto/netto wel ongeveer de helft. Dus netto zal je ongeveer €951,24 betalen per jaar.' Ik heb de loonfiche van mijn vorige eindejaarspremie eens bekeken. Bruto gaat daar 13,07% RSZ af en van dat bedrag nog eens ruim 50% belastingen. Dus netto betaal ik nog iets minder dan die helft waar hij van sprak. Of het moet zijn dat ik iets over het hoofd zie. In dat bedrag zit de aankoop, onbeperkt onderhoudsbudget, omnium verzekering, garantie op de volledige termijn, ... Als ik dan zie dat mijn particulier aangekochte Stromer 8250 euro kost, de ENRA verzekering 279 euro per jaar, de Safebike garantieverlenging na 2 jaar aan 100 euro per jaar, sowieso 1 achterband aan ongeveer 100 euro ... dan is dat verschil met de leasing wel niet zo heel groot. En met de kilometers die ik doe mogen ze hem gewoon terug nemen na 4 jaar. Veel waarde zal hij toch niet meer hebben. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Bon, als alles goed gaat, komt er morgen dus een handtekening onder een bestelbon voor een longtail in fietslease. Er moet nog een ART2 slot toegevoegd worden aan de offerte. De fietswinkel ging er zo een kettingslot bijgeven, maar gezien het gehele slot ART2 moet zijn, is het nog even afwachten of het bijbetalen wordt of niet. Maar lig ik eerlijk gezegd niet wakker van, het is immers een erg knappe deal dat ik doe – naar mijn mening. (foto van de werkelijke fiets zoals die dus ook geleverd zal worden) De goesting was dus gevallen op een O2Feel Equo 7.2 (op zijn Frans uitgesproken, het is een Frans merk). En daar zijn best wat redenen voor. In eerste instantie vind ik de verhouding wat je krijgt voor je geld echt bonkers. Standaard kost die, inclusief het Family Pack met de voetsteunen, handrails, voetplanken, kledij beschermer en afsluitbaartasje tussen het frame, 5400 euro. Dat is best wel al scherp voor wat je krijgt. In deze krijg ik 900 euro korting en geven ze er bovenop ook nog eens een Thule zitje (132 euro), een zitkussen voor de bank (59 euro), plaatsen ze een snelsluiting op de zadelpen en gaan ze er een meer hollandsstuur op zetten, want de zit is te sportief (naar goesting van mijn vrouw die er ook mee moet kunnen rijden). Zelf koop ik er nog een tweede kussen bij van 59 euro (om met de kinderstoel te kunnen wisselen) en een rugbeschermertje (19€) voor over de achterste buis, waar de kindjes tegen kunnen zitten. Daarnaast vind ik het gewoon een kei goed ontwerp. Naar wat ik lees – verschillende bronnen brengen wel verschillende verhalen- zou de Equo al ongeveer tien jaar bestaan. Het zou de eerste longtail geweest zijn met verschillende wielmaten, in casus 26” vooraan en 20” achteraan. Je mag dan ook stellen dat hij model heeft gestaan voor de nu erg populaire R500 Decathlon longtail, ook een Frans ontwerp. Ik wou sowieso een 26” voorwiel. Niet alleen vind ik dat persoonlijk comfortabeler rijden, ik vind de longtails met 20” voorwiel er gewoon echt niet uitzien, met hun veel te lange voelsprieten stuur. Het is mijn ding niet. Een groter wil rijdt ook stabieler. En dat zijn zaken die ik zoek in een werk-beest-fiets. Het kleinere achterwiel heeft dan wel weer voordelen, zo zit het gewicht (van de cargo) lager, waardoor de fiets makkelijker te laden is en fijner rijdt (lager zwaartepunt). Zeker bij een noodstop levert zo een zaken voordeel op. Hij mag ook 80 kilo laden op de achterdrager, wat snel 20 kilo extra is tov bijvoorbeeld de Riese en Muller. Ook vooraan mag er 15 kilo op het ruime rekje (30 x 40 cm), wat 10 kilo meer is dan bij de R&M. Zo zaken maken hem meer bruikbaar voor ons. En wat meer draagvermogen wil ook zeggen dat alles net iets steviger gemaakt is. Gezien we er wel wat jaren mee willen doen, geeft zo zaken gemoedsrust. De motor is de Shimano EP801 (250W, 85 Nm koppel). Bij de Equo 7.1 was dat de veel minder galante en luidere EP800 en bij de Equo 7.3 wordt dat een EP6, die is iets minder krachtig maar vooral goedkoper te bouwen. Dat geeft me wel het gevoel dat de 7.2 met EP801 het hoogte punt wordt van de Equo-reeks en dat ze de keuze hadden tussen ofwel de prijs op te trekken, ofwel een goedkopere motor te gebruiken, waarbij ze voor dat laatste hebben gekozen. Daarnaast krijg je voor dit geld ook nog een geveerde voorvork, een geveerde zadelpen, een batterij van 750Wh (autonomie van 90 tot 230km wat erg zuinig is) én een riem. Het is best hard zoeken om die zaken te vinden op een andere longtail onder de 6000 euro (inclusief opties), laat staan dat je dat gaat vinden voor 4500 euro. Uiteraard als je al die zaken niet belangrijk vindt, ben je goedkoper gediend met de Decathlon R500. Die heeft paar keer op de shortlist gestaan – voornamelijk om dat ik die uiterlijk best wel geslaagd vind en zelf mooier dan de Equo – maar is toch afgevallen wegens ketting, klassiek versnellingsapparaat, grote batterij met kleine range (= niet energie efficiënt), achterwielmotor met lager koppel die dus ook NA de versnellingen zit, wat zeker bergop een groot verschil maakt en erg uiteenlopende reviews. Dat je daarbij ook vast hangt aan Decathlon was een breekpunt. Ik heb het niet zo voor die keten… Oja, en goede remmen was ook een must. Dan zijn 4 zuigers wel fijner. Remt daarvoor niet harder – beide hebben dezelfde schijfdiameter – maar doet wel goed aan gevoel en doseerbaarheid. Dus liever de O2Feel. Het Franse bedrijf zit hier net over de grens, in Lille, waardoor er ook een wat lokaal aspect aan zit. Al zal de productie wss wel deels in een ver land gebeuren gezien ze daar niet over communiceren… Bijkomende plus is dat ze wel inzetten op ecologisch denken. Ze zitten in een ecologisch gebouw, maken gebruik van het product paspoort (wat ook functioneert als eigendomsbewijs, zoals een COC of inschrijvingsbewijs bij een wagen), maken en recycleren hun batterijen zelf en geven daar dan nog eens 4 jaar of 100.000km garantie op (!). Dat duurzaamheidsaspect is iets waar ik wel gevoelig aan ben. Het kan sowieso nog beter, maar het is alvast een stuk beter dan de Decathlon fiets. Anyway, heel veel woorden om te duiden dat na een lange oefening, waarbij ik werkelijk zowat iedere longtail met elkaar vergeleken heb, er een besluit is gevallen waar ik echt wel vrolijk wordt. De niet elektrische bakfiets blijft sowieso wel nog tot na de winter in de vloot. En dan gaan we herevalueren of die weg mag, dan wel dat die moet blijven. Want zoals Alexis al aanhaalde is een longtail gewoon een stuk minder praktisch en we moeten nog evolueren of we er voldoende ver mee springen of niet. En ja, zo dingen zijn de 'Berlingo's onder de fietsen', maar als je drie kinderen hebt, is het aanpassen en zijn dit de dingen waar je vrolijk van wordt. 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 54 minuten geleden, Fred zei: Ik citeer: 'Beste Frederic, Het bedrag van €158,54 is het bedrag waar jij rekening mee moet houden. Aangezien jullie betalen via de eindejaarspremie, moet je dit bedrag vermenigvuldigen met 12 om de jaarkost te kennen. Bij jou zal er dus per jaar €1902,48 van je bruto eindejaarspremie gaan. Wij kunnen geen berekening maken van de exacte netto kost (dit kan enkel gedaan worden door een sociaal secretariaat). Meestal is de verhouding bruto/netto wel ongeveer de helft. Dus netto zal je ongeveer €951,24 betalen per jaar.' Ik heb de loonfiche van mijn vorige eindejaarspremie eens bekeken. Bruto gaat daar 13,07% RSZ af en van dat bedrag nog eens ruim 50% belastingen. Dus netto betaal ik nog iets minder dan die helft waar hij van sprak. Of het moet zijn dat ik iets over het hoofd zie. In dat bedrag zit de aankoop, onbeperkt onderhoudsbudget, omnium verzekering, garantie op de volledige termijn, ... Als ik dan zie dat mijn particulier aangekochte Stromer 8250 euro kost, de ENRA verzekering 279 euro per jaar, de Safebike garantieverlenging na 2 jaar aan 100 euro per jaar, sowieso 1 achterband aan ongeveer 100 euro ... dan is dat verschil met de leasing wel niet zo heel groot. En met de kilometers die ik doe mogen ze hem gewoon terug nemen na 4 jaar. Veel waarde zal hij toch niet meer hebben. Wauw, knappe fiets zeg! Er is een maandelijkse kost van 214 euro en je betaalt maar 158,5 euro... Wie past dat verschil bij? Quote
Super95 410 Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 5 uren geleden, Tjeu zei: Fietslease... Wat een pret... Kost fiets: 4500 euro. Als je die gaat leasen: +8% administratieve kosten + verzekering (die echt wel pak meer kost dan wanneer je die zelf verzekert) + 300 euro onderhoud per jaar (verplicht) + pechverhelping (heb ik niet nodig, maar ook verplicht). Zo kom je op een kost van 185 euro/maand. Of over 36 maanden 6.660 euro. Maar dan is die nog niet van jou, neen dan mag je nog eens 20% restwaarde neerleggen => 900 euro. Totale kost: 7560 euro voor een fiets van 4500 euro, dat is 70% meer. Werkelijke netto besparing tov 13de maand laten uitbetalen en gewoon zelf aftikken: +/- 900 euro. Ze laten het toch ook allemaal schoner uitschijnen dan het werkelijk is. Maar goed, 900 euro is 900 euro. Beetje zoals pensioensparen. Quote
Challazer 4.457 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 11 uren geleden, Tjeu zei: Wauw, knappe fiets zeg! Er is een maandelijkse kost van 214 euro en je betaalt maar 158,5 euro... Wie past dat verschil bij? Er zijn werkgevers (oa Unilin) die de helft van de fietsleasing sponsoren. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 21 minuten geleden, Challazer zei: Er zijn werkgevers (oa Unilin) die de helft van de fietsleasing sponsoren. Dat maakt instant een wereld van verschil. Moet ook zoiets zijn bij Fred waardoor het aanzienlijk interessanter is dan bijvoorbeeld bij mij. Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 12 uren geleden, Tjeu zei: Wauw, knappe fiets zeg! Er is een maandelijkse kost van 214 euro en je betaalt maar 158,5 euro... Wie past dat verschil bij? Goeie vraag. Ik vermoed dat het een overeenkomst met de werkgever is. In mijn geval is het in elk geval een super deal. Restwaarde van zo'n fietsen is al niet echt hoog en al zeker niet als er na vier jaar een 35 à 40000km op staan. Quote
ir_fuel 58.276 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 19 minutes ago, Fred said: Goeie vraag. Ik vermoed dat het een overeenkomst met de werkgever is. In mijn geval is het in elk geval een super deal. Restwaarde van zo'n fietsen is al niet echt hoog en al zeker niet als er na vier jaar een 35 à 40000km op staan. Maar dan snap je toch zijn berekening als de werkgever niet een stuk bijlegt? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 (aangepast) Ik moet mijn berekening herzien. Het voordeel is groter dan eerst geraamd, als je echt alles in rekening brengt: Wanneer je 1000 euro 13de maand krijgt, kan je dat laten uitbetalen en 450 euro ontvangen, of omzetten naar te besteden budget en dan geeft mijn werkgever 15% extra. 1000 euro wordt dus ofwel 1150 euro bruto budget ofwel 450 euro netto in de zak. 1150/450 = 2,55555. Je kan dus met hetzelfde geld 2,56 keer zoveel doen (in theorie). In onderstaande tabel zie je de lijn bruto kost 3jaar en netto kost 3jaar. Daar is die factor van 2,56 op toegepast. De overname is netto te betalen, dus daarop is die bewerking niet gedaan. Zelf kopen Leasing Kostprijs fiets € 4.499,00 € 4.499,00 Opties € 132,00 € 132,00 Administratieve kost - € 359,92 Maandelijkse kost - € 183,00 Onderhoud/jaar € 100,00 € 300 inbegrepen Verzekering /jaar € 241,00 Inbegrepen Brutto kost 3 jaar - € 6.588,00 Netto kost 3 jaar € 2.573,44 Overname (netto) - € 971,78 Totale kost 3 jaar € 5.654,00 € 3.545,22 Verschil € -2.108,78 Deze keer heb ik dus ook verzekering in rekening gebracht bij eigen aankoop, want dat zal je wss wel willen nemen op een nieuwe fiets, zeker als die regelmatig aan het station in Gent moet staan. Mijn eerste reactie was "amai, die leasing maatschappijen worden slapend rijk", want die ontvangt over drie jaar dus 7560 euro voor een fiets van 4800 euro… Dat is 63% brutto marge. Maar daarvan reken ze dus wel 1200 euro aan onderhoud (wat je daarvan niet besteedt krijg je (deels?) als kadobon) en een 720 euro aan verzekering. Zo kom je aan marge van 837 euro (17%), waarmee je de administratie (incl alles van opvolging onderhoud en je gehele IT-structuur) moet betalen. Dan wordt het plots allemaal zo gek niet meer… Zeker gezien er ook wel wat risico's aan verbonden zijn, zoals vroegtijdige beëindigingen van contracten, fietsen die effectief gestolen worden, schade, fietsen die met 40.000 km terug gegeven worden, aanvragen die niet vlot verlopen waardoor je er twee drie uur extra aan moet besteden, sales, de logistiek voor die fietsen terug te kunnen nemen (stalling),... Tja, wat schiet er op het einde van de rit dan effectief nog over... Ze zullen niet snel over de kop gaan, het is een mooi verdien model, maar het is alvast niet slapend rijk worden. En voor mezelf: voor 3.545 euro, ofte 300 euro meer dan een gelijk uitgeruste longtail van de Decathon, rij ik met een mooi stuk techniek. Al bij al dus wel een win-win-win-win (fietsverkoper, leasing, werkgever en ikzelf). Mooi zo. Eens nadenken hoe we zo een model naar de gebouwensector zouden kunnen extra poleren. Dat zou mooi zijn! 2de besluit: fietsen is focking veel te duur man... Echt belachelijk. 15 oktober 2024 aangepast door Tjeu Quote
GTX 4.954 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 De leasing krijgt* natuurlijk een korting, dat maakt het voor hen ook wel interessanter. *: fietsenboer moet die geven Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 1 uur terug, GTX zei: De leasing krijgt* natuurlijk een korting, dat maakt het voor hen ook wel interessanter. *: fietsenboer moet die geven Dit dus, loopt wel op en was de reden dat ik het niet gedaan heb. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.