ir_fuel 58.276 Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 2 hours ago, BMWMB said: Awel ja, dat wil ik wel eens weten. Zeker nu ik bijna de ganse weg op Eco heb gereden, en enkel bij een steile helling 'm effe naar e-MTB heb geschakeld, stel ik mij de vraag of zo'n lichtere Lumen toch niet de betere keuze was geweest. Maasland is natuurlijk ook niet de Ardennen qua hellingen. Het zou tof zijn om samen eens te fietsen. Eventueel in Lummen onder leiding van @Capitol... De Lumen rijdt als een fiets. Wat je nu hebt rijdt als een e-bike. Ook en vooral qua pedaalgevoel. Je hebt op zo een zware ebike geen feeling tussen je voet en de achterband. Dat is vooral lastig op gladde stukken om te weten hoe hard je kan/mag duwen eer je begint door te slippen. Quote
Bjorno 2.272 Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 15 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat zijn "single release" vs "multi release" cleats. Bij de eerste moet je je voet draaien om los te klikken. Bij de tweede kan je ook gewoon naar buiten trekken met je voet en je komt los. Vooral handig bij de MTB als je je evenwicht verliest en in een reflex wil je je voet zetten. Je gaat een goeie snok geven en je kan je voet zetten. Bij die eerste ga je 100% zeker op je gezicht want je gaat er niet aan denken. Ik rijd zelf ook met die zilveren, en zie het voordeel niet van de andere cleats die je enkel los krijgt door te draaien. Merk daar nul nadelen van, zowel op de MTB als op de weg. Moet eens van die 2de bestellen dan want vorige zondag lag ik er alweer omdat ik niet snel genoeg was.... Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 23 december 2024 Geplaatst: 23 december 2024 Zalig @BMWMB! Leer, geniet en geniet. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 6 januari 2025 Geplaatst: 6 januari 2025 Stella bikes is failliet, kunnen wel wat koopjes te doen zijn in de online veilingen. Quote
walter 4.427 Geplaatst: 6 januari 2025 Geplaatst: 6 januari 2025 2 uren geleden, Polygoon zei: Stella bikes is failliet, kunnen wel wat koopjes te doen zijn in de online veilingen. Een collega heeft zo'n Stella, toch al vaak problemen met gehad. En de service trok al op niet veel. Probeer maar eens aan onderdelen te geraken. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 januari 2025 Geplaatst: 6 januari 2025 48 minuten geleden, walter zei: Een collega heeft zo'n Stella, toch al vaak problemen met gehad. En de service trok al op niet veel. Probeer maar eens aan onderdelen te geraken. Hoeveel slijtage onderdelen zijn daar specifiek aan? Quote
walter 4.427 Geplaatst: 6 januari 2025 Geplaatst: 6 januari 2025 49 minuten geleden, Tjeu zei: Hoeveel slijtage onderdelen zijn daar specifiek aan? Qua slijtage weinig waarschijnlijk. Maar hij had vooral wat elektronica problemen en nu is voor een 2 keer zijn bagagedrager afgebroken. Dat blijkt niet bestand te zijn tegen het gewicht van de accu. Toen hij daar een eerste keer zijn fiets voor naar de winkel bracht was hij die echt lang kwijt, bijna 2 maand als ik het goed voor heb. Die bagagedrager is bijvoorbeeld merk specifiek. Door transport is ook zijn display afgebroken, ook merk specifiek. Dus hij kan niet zomaar even shoppen bij Bosch, Shimano,.... om een nieuwe houder te kopen. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 9 februari 2025 Geplaatst: 9 februari 2025 Ondertussen 15,5 weken in het bezit van de longtail en net over de 2400 kilometer gegaan ofte gemiddeld 155km per week. Doel was 5000km/jaar, maar is gaandeweg bijgesteld naar min 20km/dag, elke dag (behalve wanneer we op reis zijn en die fiets niet mee is). 20km is op zich niet veel, maar de 'elke dag' is (mentaal) best wel zwaar. Maar het lukt dus, al betekent dat in de praktijk dat ik in het weekend vaak tussen 21u en 22u in de regen op de fiets zit. En af en toe gaan we daar dus vlot over. Week met de meeste kilometers waren er 208. Best tevreden van de fiets. Lang niet perfect, wat ik ook niet verwachtte voor zijn prijs, maar wel echt goed. Hij rijdt vooral ook heel aangenaam zonder ondersteuning. En in ondersteuning voldoet de eco-stand (stand 1 van de 3) quasi altijd. Nog maar 4 kilometer in standje 2 gereden, bij stormweer met tegenwind, regen en drie kinderen + boekentassen mee. De regelmaat heeft me alvast geholpen om weer wat scherper te staan, voor het eerst in tien jaar zit ik terug onder de 65kg (bijna 42 jaar en 1m75, ben wel behoorlijk smal gebouwd). Happy camper dus met het werkbeestje - doe het al. Quote
tuscani 11.787 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 Ik fiets als het kan 3 keer per week 12km, en loop elke week rond de 30km en moet mijn best doen om onder de 80kg te blijven met 1m80. 65kg ! Quote
Hazen 4.005 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 11 uren geleden, Tjeu zei: 20km is op zich niet veel, maar de 'elke dag' is (mentaal) best wel zwaar. Maar het lukt dus, al betekent dat in de praktijk dat ik in het weekend vaak tussen 21u en 22u in de regen op de fiets zit. En af en toe gaan we daar dus vlot over. Week met de meeste kilometers waren er 208. Welk nut heeft dit behalve jezelf wat stress en discomfort te bezorgen? Ik begrijp je insteek, regelmaat zorgt voor de haalbaarheid maar stel dat je daags nadien meer tijd hebt kan je die kilometers toch beter shiften? Anyway, straf dat je zo veel kilometers doet in weer en wind. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 11 uren geleden, Tjeu zei: Maar het lukt dus, al betekent dat in de praktijk dat ik in het weekend vaak tussen 21u en 22u in de regen op de fiets zit. En af en toe gaan we daar dus vlot over Ter ontspanning/sport dan? Quote
walter 4.427 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 10 minuten geleden, Hazen zei: Welk nut heeft dit behalve jezelf wat stress en discomfort te bezorgen? Ik begrijp je insteek, regelmaat zorgt voor de haalbaarheid maar stel dat je daags nadien meer tijd hebt kan je die kilometers toch beter shiften? Anyway, straf dat je zo veel kilometers doet in weer en wind. Ik fiets ook elke dag, ook door weer en wind. Het voorbije jaar al vaak gefoeterd omdat het alweer aan het regenen is of omdat er veel wind staat (het is zonder motor te doen bij mij). Toch doe ik dat liever dan in de drukke ochtend -en avondspits de auto te nemen, daar kan ik echt niet meer tegen. Met een frisse kop thuis komen na een werkdag heerlijk. Daar bovenop nog een hoop andere verplaatsingen, loopclub, bezoekje aan de stad, kleine boodschappen,.... ook met de fiets. 3 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 30 minuten geleden, Hazen zei: Welk nut heeft dit behalve jezelf wat stress en discomfort te bezorgen? Ik begrijp je insteek, regelmaat zorgt voor de haalbaarheid maar stel dat je daags nadien meer tijd hebt kan je die kilometers toch beter shiften? Anyway, straf dat je zo veel kilometers doet in weer en wind. Discipline. Doen. Niet voor de makkelijke weg kiezen en uitstellen. Helpt me ook op het werk om moeilijkere dossiers sneller op te pakken ipv ze nog eventjes vooruit te schuiven. En uiteraard: 4 minuten geleden, Polygoon zei: Ter ontspanning/sport dan? Ja. Een gezonde geest in een gezond lichaam is het doel. Fietsen helpt voor beiden. Ik heb ook een zittende job, en dagelijks bewegen is een must. Mijn hoofd is 's avonds dood na een werkdag, maar mijn lichaam heeft amper iets gedaan. Dat is nefast voor je slaap. Door alle dagen te bewegen en ook fysiek wat vermoeid te zijn slaap ik alvast een pak beter. Dat is ondertussen al een paar jaar mijn drijfveer om zo vaak mogelijk de fiets te nemen. En doorgaans probeer ik dat gewoon in mijn werkverplaatsingen te duwen, zodat ik niet 's avond nog op de fiets moet. Maar in het weekend lukt dat moeilijker. Dan gaat de tijd naar de kindjes en/of verbouwingen. Dus dan is het 's avonds fietsen ipv zetelhangen. 2 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 47 minuten geleden, tuscani zei: Ik fiets als het kan 3 keer per week 12km, en loop elke week rond de 30km en moet mijn best doen om onder de 80kg te blijven met 1m80. 65kg ! Pfieuw, 30km per week lopen is wel al wat! Ooit eens gelezen dat slechts 5% van de bevolking 10km aan een stuk kan lopen en dacht maar 1% een halve marathon of meer. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 12 minuten geleden, Tjeu zei: Een gezonde geest in een gezond lichaam is het doel. Fietsen helpt voor beiden. 100% maar koop je jezelf dan niet beter een koersfiets? Quote
Challazer 4.457 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 Ah, die km's 's avonds is om te bewegen, dacht voor uit te gaan of een andere activiteit. Quote
tuscani 11.787 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 56 minuten geleden, Polygoon zei: 100% maar koop je jezelf dan niet beter een koersfiets? Daar kan hij moeilijk zijn kinderen mee naar school brengen. Het nuttige aan het aangename koppelen. Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 Wij zijn hier ook begonnen aan de e-bike. Mijn vrouw heeft sinds twee weken eentje. Twee winkels bezocht; Raida, zoals verwacht matig tevreden en De Fietsenmaker/Soigneurs vélo in Zedelgem, uiterst tevreden van. Binnenwandelen, gebruiksprofiel meegeven, max budget meegeven en een hele hoop uitleg gekregen, testritje mogen doen, ... en onmiddellijk besteld. Een Norta, geen enkel idee of dat wat is. Me gewoon overgegeven aan de kennis van de verkoopster. Zelf eens mee gereden, en is wel ok. Ik zie dus gebeuren dat er snel een tweede komt. Als er nog iemand een damesfiets voor op kot wil, geef maar een seintje. Voor een symbolische 20 eur mag die weg. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 14 uren geleden, Tjeu zei: al betekent dat in de praktijk dat ik in het weekend vaak tussen 21u en 22u in de regen op de fiets zit. 46 minuten geleden, tuscani zei: Daar kan hij moeilijk zijn kinderen mee naar school brengen. Het nuttige aan het aangename koppelen. Juist Quote
Bjorno 2.272 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 Ik probeer hier ook wat af te wisselen. De Pedelec gebruik ik meestal voor woon/werk verkeer (20 km enkel). Maar soms pak ik ook wel eens de gravelbike. Nu gisteren van Brussel naar Antwerpen gefietst met de gravel bike en dan deze ochtend nog met de gravel bike naar men werk dus de rest van de week zal met de Pedelec worden! Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 februari 2025 Geplaatst: 10 februari 2025 2 uren geleden, Polygoon zei: 100% maar koop je jezelf dan niet beter een koersfiets? Heb ik, rij ik niet meer mee sinds ik de longtail heb. Te veel onderhoud en te veel gedoe (gepaste kledij). Sowieso doe ik zoveel mogelijk van de kilometers in mijn dagelijkse verplaatsing, dus veelal in nette kledij en regelmatig in kostum. En ook 's avonds zie ik dat omkleden niet meer zitten. Gewoon opstappen en rijden. Van dat beetje km's sta je niet nat in het zweet, zeker niet als je dat regelmatig doet. Moest iemand interesse hebben in een blauwe Merida Silex 400 maatje M gravelfiets met extra set velgen met GP5000 AS tubeless banden en cassette voor baangebruik, laat maar weten. Quote
B3noît 4.400 Geplaatst: 11 februari 2025 Geplaatst: 11 februari 2025 Op 10/2/2025 om 12:25, Bompa zei: Wij zijn hier ook begonnen aan de e-bike. Mijn vrouw heeft sinds twee weken eentje. Twee winkels bezocht; Raida, zoals verwacht matig tevreden en De Fietsenmaker/Soigneurs vélo in Zedelgem, uiterst tevreden van. Binnenwandelen, gebruiksprofiel meegeven, max budget meegeven en een hele hoop uitleg gekregen, testritje mogen doen, ... en onmiddellijk besteld. Een Norta, geen enkel idee of dat wat is. Me gewoon overgegeven aan de kennis van de verkoopster. Zelf eens mee gereden, en is wel ok. Ik zie dus gebeuren dat er snel een tweede komt. Als er nog iemand een damesfiets voor op kot wil, geef maar een seintje. Voor een symbolische 20 eur mag die weg. Herkenbaar, m'n peter is er ook vaste klant en is er zelfs van gesponsord bij al z'n deelnames aan iron mans. Heeft er ondertussen ook wel menig (dure) fietsen bij gekocht . https://www.instagram.com/reel/CsYKR8qKsaW/?igsh=MWQ2ZnZkb3diYmRwNg== 1 Quote
Stancke 4.650 Geplaatst: 11 februari 2025 Geplaatst: 11 februari 2025 Op 10/2/2025 om 11:25, Bompa zei: Wij zijn hier ook begonnen aan de e-bike. Mijn vrouw heeft sinds twee weken eentje. Twee winkels bezocht; Raida, zoals verwacht matig tevreden en De Fietsenmaker/Soigneurs vélo in Zedelgem, uiterst tevreden van. Binnenwandelen, gebruiksprofiel meegeven, max budget meegeven en een hele hoop uitleg gekregen, testritje mogen doen, ... en onmiddellijk besteld. Een Norta, geen enkel idee of dat wat is. Me gewoon overgegeven aan de kennis van de verkoopster. Ook al 3 fietsen gekocht bij Soigneurs en paar vrienden ook doorgestuurd naar hen. Allen tevreden van de service Quote
toere 16.927 Geplaatst: 31 maart 2025 Geplaatst: 31 maart 2025 Vraagje, Mijn vrouw heeft een fietsverzekering en vandaag zat de polis in de bus met enkele nieuwe voorwaarden en dit is de belangrijkste: In geval van diefstal is voortaan een franchise van toepassing ten belope van 20% van het verzekerde bedrag wat vorig jaar niet het geval was. Ja hallo zeg, dat is toch redelijk duur??? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 maart 2025 Geplaatst: 31 maart 2025 31 minuten geleden, toere zei: Vraagje, Mijn vrouw heeft een fietsverzekering en vandaag zat de polis in de bus met enkele nieuwe voorwaarden en dit is de belangrijkste: In geval van diefstal is voortaan een franchise van toepassing ten belope van 20% van het verzekerde bedrag wat vorig jaar niet het geval was. Ja hallo zeg, dat is toch redelijk duur??? Als hij ouder is dan twee jaar en voorzien is van een echt veilig slot zou ik die niet meer verzekeren. Wat gaan ze na paar jaar nog als restwaarde geven? 50%? En dan nog eens 20% franchise... Het geloop om aan de restbedrag te komen zou me de kolen niet waard zijn. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.