toere 16.927 Geplaatst: 31 maart 2025 Geplaatst: 31 maart 2025 44 minuten geleden, Tjeu zei: Als hij ouder is dan twee jaar en voorzien is van een echt veilig slot zou ik die niet meer verzekeren. Wat gaan ze na paar jaar nog als restwaarde geven? 50%? En dan nog eens 20% franchise... Het geloop om aan de restbedrag te komen zou me de kolen niet waard zijn. Komt 3j in Juli. Dus beslissen ze eerst wat hij ongeveer nog waard was en daarop dan nog 20% franchise? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 31 maart 2025 Geplaatst: 31 maart 2025 2 uren geleden, toere zei: Komt 3j in Juli. Dus beslissen ze eerst wat hij ongeveer nog waard was en daarop dan nog 20% franchise? Kijk eens uw polis na, maar het zou me verbazen dat ze na drie jaar aankoopprijs zouden geven als de fiets gestolen wordt... 1 Quote
tuscani 11.791 Geplaatst: 31 maart 2025 Geplaatst: 31 maart 2025 1 uur terug, Tjeu zei: Kijk eens uw polis na, maar het zou me verbazen dat ze na drie jaar aankoopprijs zouden geven als de fiets gestolen wordt... Jitse zijn fiets verloor elk jaar 12% ofzo. Uiteindelijk nog 270€ gekregen na afschrijving en nog eens aftrek familiale. ( aankoopprijs was een 1000€ en 3j oud) Quote
toere 16.927 Geplaatst: 1 april 2025 Geplaatst: 1 april 2025 Uiteindelijk gebruikt ze haar fiets zeer weinig en staat die nooit op rare plaatsen geparkeerd dus overweeg ook de verzekering stop te zetten. Maar langs de andere kant, het is maar 100€ polis dus als we dan in het ergste geval toch met diefstal te maken hebben en we krijgen nadien nog 1500€ terug is dit nog mooi meegenomen. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 2 april 2025 Geplaatst: 2 april 2025 Op 31/3/2025 om 22:06, tuscani zei: Jitse zijn fiets verloor elk jaar 12% ofzo. Uiteindelijk nog 270€ gekregen na afschrijving en nog eens aftrek familiale. ( aankoopprijs was een 1000€ en 3j oud) was die verzekerd in een fietsverzekering, tegen nieuwwaarde, of was dit een tussenkomst na recuperatie in rechtsbijstand op jullie familiale (BA Gezin), en dus een uitkering in zn. werkelijke waarde ? In dat geval zou je in theorie nog de franchise van jullie familiale (normaal rond de 300 euro) nog kunnen recupereren bij de aansprakelijke voor de schade. Quote
tuscani 11.791 Geplaatst: 2 april 2025 Geplaatst: 2 april 2025 37 minuten geleden, ex-Mooseman zei: was die verzekerd in een fietsverzekering, tegen nieuwwaarde, of was dit een tussenkomst na recuperatie in rechtsbijstand op jullie familiale (BA Gezin), en dus een uitkering in zn. werkelijke waarde ? In dat geval zou je in theorie nog de franchise van jullie familiale (normaal rond de 300 euro) nog kunnen recupereren bij de aansprakelijke voor de schade. was niet verzekerd, was een tip van een bevriend advocaat. Eigen ba betaald zelf uit, want advocaatkosten gaan hun duurder uitkomen. Naar aanleiding van vermeende daders gevonden, maar na controle bleken ze niet solvabel. Dus gewoon voor de zekerheid gegaan, wat beter dan niets is. Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 2 april 2025 Geplaatst: 2 april 2025 4 minuten geleden, tuscani zei: was niet verzekerd, was een tip van een bevriend advocaat. Eigen ba betaald zelf uit, want advocaatkosten gaan hun duurder uitkomen. Naar aanleiding van vermeende daders gevonden, maar na controle bleken ze niet solvabel. Dus gewoon voor de zekerheid gegaan, wat beter dan niets is. Niet vergelijkbaar met een echte diefstaldekking in een fietsverzekering. Jullie zijn uitbetaald onder het luikje 'insolvabiliteit van derden'. Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 Een long tail speed pedelec, bestaat dat überhaupt en heeft iemand hier daar ervaring mee? Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 21 minuten geleden, Ritsuke zei: Een long tail speed pedelec, bestaat dat überhaupt en heeft iemand hier daar ervaring mee? bestaat zeker en een collega is ook aan het zien voor zoiets te kopen. ik hou je op de hoogte 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 32 minuten geleden, Ritsuke zei: Een long tail speed pedelec, bestaat dat überhaupt en heeft iemand hier daar ervaring mee? Ken wel paar mensen met Riese en Müller. Zijn er allemaal tevreden van, maar gebruiken hem minder dan voorzien. Twee van de drie hebben er spijt van toch niet voor een gewone gegaan te zijn, gezien die toch toegankelijker is (lichter, geen helmplicht) en ze met de kinderen liever rustiger rijden (veiliger, vaak kunnen ze toch niet doorrijden door drukke omgeving en bij snelheid klagen de kinderen van wind en kou en kunnen ze niet met elkaar spreken/spelen, aan lage snelheid wel). Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 4 minuten geleden, Tjeu zei: Ken wel paar mensen met Riese en Müller. Zijn er allemaal tevreden van, maar gebruiken hem minder dan voorzien. Twee van de drie hebben er spijt van toch niet voor een gewone gegaan te zijn, gezien die toch toegankelijker is (lichter, geen helmplicht) en ze met de kinderen liever rustiger rijden (veiliger, vaak kunnen ze toch niet doorrijden door drukke omgeving en bij snelheid klagen de kinderen van wind en kou en kunnen ze niet met elkaar spreken/spelen, aan lage snelheid wel). Het is niet omdat je Ferrari 300 per uur kan, dat je er geen 50 mee kan rijden in de BBK toch? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 6 minuten geleden, Polygoon zei: Het is niet omdat je Ferrari 300 per uur kan, dat je er geen 50 mee kan rijden in de BBK toch? Ja, maar je betaalt wel een stukje meer, moet verzekering betalen en de andere zaken verbonden aan speedelec, enkel om dan zonder de kinderen sneller te kunnen. En ze gaven aan dat ze overschat hebben hoevaak ze het voordeel van die extra snelheid hebben en dat het voor hen niet opweegt tov de nadelen. De andere is er wel super tevreden van, maar gebruikt die in eerste plaats als speedelec en secundair als fiets waar de kinderen op mee kunnen. Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 koop gewoon een normale fiets en neem dan zo een speedbox of volspeed module om die begrenzer er uit te halen. Is maar een 200 euro en je kan gemakkelijk 30 a 35 km/u gaan zonder al dat gedoe van een speed pedelec Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 Het is, uiteraard, niet de bedoeling om met 2 kinderen achterop 45km/u te rijden. Echter vind ik het groot verschil tussen 25 en 30 km/u en voor dat laatste heb je een speed pedelec nodig. Het is ter vervanging van een Stromer omwille van een veranderde situatie dus de "hassle" van een speed pedelec kennen we. Al vind ik dat serieus meevallen. Zo'n speedbox is niet aan de orde, zeker niet met 2 kinderen achterop. Ik betaal met plezier een verzekering in deze context. Quote
flupke73 10.916 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 het is al DUUSD keer gezegd: bompa&co: max snelheid 18km/u sport-e-bikes en speedcommuters: 32 km/u dat was tov van het andere fietsverkeer zoveel beter geweest groetjes van de zeurende boomer Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 45 minuten geleden, Ritsuke zei: Het is, uiteraard, niet de bedoeling om met 2 kinderen achterop 45km/u te rijden. Echter vind ik het groot verschil tussen 25 en 30 km/u en voor dat laatste heb je een speed pedelec nodig. Het is ter vervanging van een Stromer omwille van een veranderde situatie dus de "hassle" van een speed pedelec kennen we. Al vind ik dat serieus meevallen. Zo'n speedbox is niet aan de orde, zeker niet met 2 kinderen achterop. Ik betaal met plezier een verzekering in deze context. https://velogic.fr/longtail-speed-bike/ 1 Quote
GTX 4.954 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 Een Speedpedelec kan via de gewone familiale verzekering gedekt worden. Een BA Motorvoertuigen is enkel nodig wanneer deze autonoom sneller dan 25km/u kan. Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 4 uren geleden, flupke73 zei: het is al DUUSD keer gezegd: bompa&co: max snelheid 18km/u sport-e-bikes en speedcommuters: 32 km/u dat was tov van het andere fietsverkeer zoveel beter geweest groetjes van de zeurende boomer Ik geef je 200% gelijk. 1 Quote
Redfive 242 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 2 uren geleden, Ritsuke zei: Ik geef je 200% gelijk. En vanaf wanneer ben je dan 'bompa'? Wie gaat dat bepalen? Er zijn er die al bompa zijn in hun begin 50'er jaren. Ga je die ook maar 18 km/u laten rijden? Domme uitspraak, kortzichtige gedachtengang.. Quote
walter 4.428 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 8 uren geleden, Ritsuke zei: Een long tail speed pedelec, bestaat dat überhaupt en heeft iemand hier daar ervaring mee? @Alexis mogelijks? Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 25 minuten geleden, Redfive zei: En vanaf wanneer ben je dan 'bompa'? Wie gaat dat bepalen? Er zijn er die al bompa zijn in hun begin 50'er jaren. Ga je die ook maar 18 km/u laten rijden? Domme uitspraak, kortzichtige gedachtengang.. Wanneer het geen commuter of sport e-bike is? Het valt niet te ontkennen dat er teveel onervaren ouderen met te snelle fietsen rijden. En zoals steeds, een discussie en meningsverschillen mogen maar hou het vriendelijk en volwassen. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 6 mei 2025 Geplaatst: 6 mei 2025 17 minuten geleden, walter zei: @Alexis mogelijks? Die heeft naar mijn weet speedelec, bullet bakfiets, design elektrische fiets en klassieke Cortina met riem, geen longtail. Quote
Redfive 242 Geplaatst: 7 mei 2025 Geplaatst: 7 mei 2025 10 uren geleden, Ritsuke zei: En zoals steeds, een discussie en meningsverschillen mogen maar hou het vriendelijk en volwassen. Ging er iets te fel in op, excuus. 1 Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 7 mei 2025 Geplaatst: 7 mei 2025 11 uren geleden, Redfive zei: En vanaf wanneer ben je dan 'bompa'? Wie gaat dat bepalen? Er zijn er die al bompa zijn in hun begin 50'er jaren. Ga je die ook maar 18 km/u laten rijden? Domme uitspraak, kortzichtige gedachtengang.. @Bompa : zeg het eens ! 1 Quote
Ritsuke 6.252 Geplaatst: 7 mei 2025 Geplaatst: 7 mei 2025 Het is inderdaad kortzichtig om iedere gepensioneerde op een fiets met snelheidsbeperking van 18km/u te zetten maar het is even nonchalant hoe er nu mee omgegaan wordt. Wanneer je iemand 45 km/u met een cadans van 40 rpm zie rijden dan weet je gewoon dat die persoon de situatie niet onder controle heeft. Persoonlijk vind ik dat er te veel mensen met een "laid back" mentaliteit rondfietsen met die dingen, uit onwetendheid of uit gemak. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.