Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lijkt het zo op de foto, of staat dat zadel serieus achterover.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Redfive zei:

Gazelle Eclipse heeft de grootste accu, 750 Wh..

Ah ok, nu ja. De bijna grootste accu dan 🙂 

In de praktijk fietst ze nooit meer dan 50km op een dag. Standaard 18km en dan hier en daar een aanvullende rit.

Geplaatst:
2 minuten geleden, tuscani zei:

Lijkt het zo op de foto, of staat dat zadel serieus achterover.

Nee, dat is zo. Maar niet direct de zaken waar ik mij zorgen over maak bij een fiets. Een imbussleutel + mijn eigen handjes lossen dat wel op 🙂 

Geplaatst:

Ik reed tot over twee jaar nooit e bike...... tot ik dus TQ aangedreven fietsen in de hand kreeg. Het meeste tijd om te fietsen heb ik in Zeeland. Zeeland......... waar het WK tegenwind gehouden wordt en een 3-4bft de standaard is. 

Het was een goede training, maar op den duur bleef ik meer "thuis" dan nog op de fiets te kruipen. Zelfs met een goede conditie pompen om tegen wind 24-25km/u te rijden stak me tegen. 

Nu merk ik (ondanks ik ook nog een Foil heb) dat ik automatisch naar de E-road pak. Mijn hartslag is er niet minder om, maar zoveel aangenamer om aan 30-32km/u tegenwind te kunnen rijden. (maar zelfs daarmee steekt de stevige tegenwind soms tegen. Soit, ondanks men me dikwijls scheef bekijkt, amuseer ik me en ben ik ook zeker dat het geen slecht doet aan mijn conditie......

Het probleem met nogal wat speedpedelecs rijders is, hierdoor krijgen deze (voor een stuk terecht) een negatieve perceptie. Ik som op :

1. Hun totale onbekwaamheid qua sturen en fietsen

2. Arrogantie

3. Niet defensief rijgedrag

Geplaatst:
3 minuten geleden, msxx zei:

Nee, dat is zo. Maar niet direct de zaken waar ik mij zorgen over maak bij een fiets. Een imbussleutel + mijn eigen handjes lossen dat wel op 🙂 

neen , idd niet om zorgen over te hebben. Maar vraag me gewoon af hoe sommige mensen op een fiets zitten. :D

Nu, een elektrische fiets zou ik precies liever nog niet 2dehands kopen. Garantiegewijs heb ik het daar nog wat moeilijk mee. (al zal dat gewoon nog wat in mijn kopje zitten) Een gewone fiets, daar kan elke boer ( ik dus :D ) aan sleutelen. 

Geplaatst:
1 minuut geleden, tuscani zei:

neen , idd niet om zorgen over te hebben. Maar vraag me gewoon af hoe sommige mensen op een fiets zitten. :D

Nu, een elektrische fiets zou ik precies liever nog niet 2dehands kopen. Garantiegewijs heb ik het daar nog wat moeilijk mee. (al zal dat gewoon nog wat in mijn kopje zitten) Een gewone fiets, daar kan elke boer ( ik dus :D ) aan sleutelen. 

Ik snap je volledig. Maar het risico zit hem feitelijk in de accu. Als de prijs ernaar is, er weinig kilometers op staan...  Het ding is in nieuwstaat, maar je kan zeker wat voorhebben. 

Geplaatst:
12 minuten geleden, msxx zei:

Ah ok, nu ja. De bijna grootste accu dan 🙂 

In de praktijk fietst ze nooit meer dan 50km op een dag. Standaard 18km en dan hier en daar een aanvullende rit.

Ook een grappige anekdote over. 

Sally heeft sinds een week of 2 een cube kathmandu met 800wH batterij en doet 10km per dag ( 5 enkele rit). Ondertussen bolt Jitse er af en toe ook eens mee naar de fitness, op de (natuurlijk) turbo-stand. En nu heeft Sally weer batterijvrees, zoals indertijd bij de Y. :D

• Grappig 1
Geplaatst:
48 minutes ago, Jokke_vlo said:

Ik herinner me tijden waarin je dat zelf ook deed 🙂  (en nog wat andere uitspraken toen ik zei: jouw tijd komt nog :))

Voila.

En ik mag dan niet lachen met iemand op een speed pedelec met klikpedalen?

😛 

Geplaatst:
44 minutes ago, msxx said:

Inbus.

Geplaatst:

Ik fiets zelf nog steeds geregeld.  Eigenlijk absoluut geen probleem met elektrische fietsen.  Ooit zou ik wel eens een Stromer willen hebben, maar dat zou dan enkel voor de fun, om af en toe uit te halen ipv de auto.  Uiteraard NIET om met wielrennerstenu op te kruipen!  Jong tweedehands valt wel te overwegen dan, lijkt mij.  Of mss toch eentje van drie jaar die einde leasing is?  Die kan je goedkoop op de kop tikken, maar rest wel de vraag hoeveel kosten je daar aan hebt in de komende jaren.  In onderhoud is zo'n Stromer niet echt goedkoop en als het er eentje is van een commuter, mag je ervan uitgaan dat die goed gebruikt geweest is, in weer en wind, en dikwijls zelfs zonder er erg veel zorg voor te dragen.  Je komt er zo regelmatig tegen waarvan de motor al vervangen geweest is.  Geen idee hoe snel zo'n ding verslijt, maar een elektrische aandrijving zou in principe toch vrij onderhoudsvrij moeten zijn?  Op YouTube is er een kanaal Bikesandcare van een koppel Nederlanders die veel Stromers verkopen en onderhouden.  Als je die filmpjes bekijkt, raden ze toch echt aan om regelmatig de fiets binnen te doen voor onderhoud.

@Jokke_vlo  En idd, tegenwind steekt mij ook meer en meer tegen.  Mss omdat ik ook niet meer de conditie heb van 15 jaar geleden.  Ik rijd nu met een Orbea Orca Aero, en soms schaam ik mij als ik dan aan 25 per uur tegen de wind in rijd.  Ik word al eens ingehaald door iemand op een oudere koersfiets ook.  En dan zit ik in het wiel, zonder dat ik echt kan overnemen.  Maar goed, off-topic, want een koersfiets of gravelbike met ondersteuning, zegt mij nog steeds niet veel.  Dat anderen dat gebruiken, snap ik wel, maar ik zal het zelf toch niet snel doen.

Geplaatst:
1 uur geleden, tuscani zei:

Ook een grappige anekdote over. 

Sally heeft sinds een week of 2 een cube kathmandu met 800wH batterij en doet 10km per dag ( 5 enkele rit). Ondertussen bolt Jitse er af en toe ook eens mee naar de fitness, op de (natuurlijk) turbo-stand. En nu heeft Sally weer batterijvrees, zoals indertijd bij de Y. :D

is idd zoals bij een EV he, het is aangenaam van een grote batterij te hebben, zo hoef je niet van lader tot lader te rijden. Ik heb ook die 85nm Bosch motor met 750wh batterij en doe een 20km per dag (bij goed weer) dus dat is maar 1x per week laden of soms zelfs niet. 

Want het blijft me toch wennen, vroeger smeet je die fiets in den hoek en je pakte die wanneer het uitkwam, nu heb ik al gehad dat ik die nam en dacht van SHIT vergeten op te laden, auto it is then 😂

• Grappig 1
Geplaatst:
22 uren geleden, ir_fuel zei:

Die speed pedelec "piloten" dat zijn allemaal 30'ers en 40'ers met een speed pedelec van de firma waarmee ze zullen en moeten aan 45 rijden waar ze kunnen. Ik ben nog geen enkel gepensioneerde op zo een ding tegen gekomen.

Tuut tuut! Zelf betaald meneer 😉 (was buiten budget op fietsleasing :D)
Ik heb meer dan de helft van mijn woon-werkritverkeer boerenbaantjes of hele kalm baan, daar rij ik doorgaans tussen de 40-45km/h.
Af en toe als de wind goed mee zit richting 48 km/h.

Nu, sinds 3 maanden kunnen we onze fietsen ook laden in acculockers 🙂 Dus het tempo ligt wel hoger nu als het verkeer het toelaat.
Ik rij ook altijd tussen de auto's in zone 30/50, imo veel veiliger dan op bepaalde fietspaden in de stadskern.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
35 minutes ago, Fille said:

Ik rij ook altijd tussen de auto's in zone 30/50, imo veel veiliger dan op bepaalde fietspaden in de stadskern.

Ik heb dat "probleem" al met mijn gravelbike, maar dat wordt niet altijd geapprecieerd door diezelfde auto's. Als je zo aan 30+ op 50cm van voordeuren, of nog erger langs 2 meter hoge hagen met een uitrit achter, moet rijden, dat is ronduit gevaarlijk.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
12 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb dat "probleem" al met mijn gravelbike, maar dat wordt niet altijd geapprecieerd door diezelfde auto's. Als je zo aan 30+ op 50cm van voordeuren, of nog erger langs 2 meter hoge hagen met een uitrit achter, moet rijden, dat is ronduit gevaarlijk.

Bij sommigen is de haat naar fietsers/wielertoeristen groot.  Vorig jaar reed ik met mijn koersfiets in een kortere afdaling hier.  Er is een apart fietspad, maar dat loopt ook langs opritten, met hagen e.d., waardoor mensen die van daaruit de straat op rijden al quasi met hun neus op het fietspad moeten komen om een goed zicht op de weg te hebben.  Beneden die afdaling is er dan ook nog een klein zijstraatje dat in een hoek van ongeveer 45 graden op die hoofdweg uitkomt.  Veel auto's komen daar niet uit, maar wel fietsers.  En die kijken bijlange niet allemaal in een hoek van 135 graden achter zich om te zien of er in die afdaling iemand op het fietspad komt aangereden.  In die afdaling haal je makkelijk 50-60 km/h.  Dus net waar het steilste stuk van de afdaling begint, rijd ik altijd op de weg ipv op het fietspad.  Anyway, kwam er van achter mij een grote witte bestelwagen.  Niet alleen reed hij heel dicht langs mij, maar ineens sneed hij mij nog af ook.  En dat scheelde amper 50 cm.  Ik reed toen ongeveer 45-50 km/h.  Die kerel had mij bijna letterlijk omver gereden.  Nog nooit zo kwaad geweest op een fietsritje.  En geen idee hoe het bij jullie zit, maar hier in de Vlaamse Ardennen is de haat tegenover wielertoeristen soms echt groot.  Vroeger had je dat veel minder.

Oh, op die weg mag je trouwens maar 50 km/h.  Ik zat daar dus aan met mijn fiets, maar die kerel moest mij per sé voorbij rijden omdat ik op een koersfiets zat.

Geplaatst:
Op 8/5/2025 om 11:22, msxx zei:

Ik snap je volledig. Maar het risico zit hem feitelijk in de accu. Als de prijs ernaar is, er weinig kilometers op staan...  Het ding is in nieuwstaat, maar je kan zeker wat voorhebben. 

Dat volg ik volledig. Hebben hier nu een fiets, met minder dan 2000 km op, met batterij die niet meer wil. Garantie is verlopen, leasing is ook al enkele jaren afgelopen. Nieuwe batterij is 750 euro, een refurbished kost de helft.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Vroeger moest ik 20km doen enkel van Borgerhout naar Kapellen. De eerste 5km ben ik niet sneller dan met mijn gewone fiets doot al de lichten. 

Vanaf Brasschaat maak ik wel tijd goed en de laatste 12 km is het op de baan waar ik wel bij droog weer wel tegen de max rijd (43, wat werkelijk maar 40km/h is). 
Als pedelec fietser zou het handiger zijn moesten alle 50 zone's 40 of max 45 worden zodat beide dezelfde snelheid kunnen aanhouden. Als auto rijder sta ik dan weer niet te springen dat ze zone 50 ook nog eens gaan verlagen. Maar toch het zou wel veiliger zijn. 

Bij veel wind tegen en zeker bij regen begeef ik me dan liever op het fietspad met een lagere snelheid (afhankelijk van staat fietspad en aantal opritten). Ook al heb ik een gele helm, fel groene jas en veel verlichting, op mijn gemak voel ik mij niet met zo een weer. 

Mijn R&M is ook al van 2018 dus als er veel wind tegen is dan ga ik ook zeker niet de topsnelheden halen. Maar op zich fiets ik er wel graag op omdat ik van deze fiets de verhouding mens en machine perfect vind. Ik heb wel toen ik de tandwielen en riem heb vervangen de verhoudingen iets gewijzigd. 
Enkel mag de batterij wle wat langer mee gaan. In de winter haalde ik het net niet en moest ik smorgens en savonds laden. 

Nu is mijn werk op 11km en probeer ik zoveel mogelijk de Gravel bike te nemen. Hiermee ben ik meestal tijdens de spits even snel op mijn werk en terug thuis. Maar het is toch leuk om de pedelec te hebben staan als je toch snel naar huis moet. Is recht op recht dus kan redelijk goed en veilig doorknallen. Heb nu wle regelmatig een kerel op een koersfiest die graag in mijn zog wil rijden. Heb daar geen probleem mee en zo hebben zo ook ineens een bel om mensen te waarschuwen dat ze er aankomen. 
Want dat snap ik nog altijd niet dat die het vertikken om een bel te monteren. 

Vanaf Juni trekken we in ons huis in Putte, Stabroek en dan denken we ook veel naar zeeland te gaan om te fietsen....maar idd die wind daar...

Ik had gedacht de Pedelec weg te doen nu ik dichter bij mijn werk woon maar ik ga hem houden, blijf het toch handig vinden. 

Op 9/5/2025 om 22:59, josenjef zei:

Dat volg ik volledig. Hebben hier nu een fiets, met minder dan 2000 km op, met batterij die niet meer wil. Garantie is verlopen, leasing is ook al enkele jaren afgelopen. Nieuwe batterij is 750 euro, een refurbished kost de helft.

Ex collega van me heeft een fiets via het werk gekregen en heeft ook extra betaald voor garantie op de batterij. Na 1,5 jaar is er door slijtage van de stekker een slecht contact geweest en kortsluiting/brandje geweest. De batterij moet dus vervangen ( dacht dat die zij dat dat 1500€ gaat kosten) worden maar die extra verzekering en de garantie van de fiets wil het niet betalen want is niet de accu dat het probleem was maar de aansluiting. Of zoiets. 

Nu kan hij terug op zijn gewone fiets de 11km enkel doen en die fiets staat er nu al 4 maand.

Geplaatst:

Die Stromers blijven toch veel kleine en grotere kwaaltjes kennen. 
'Mijn' (lease) ST2 heeft nu weer iets dwaas voor. De knopjesmodule links op het stuur om ondersteuning te regelen (3 standen) en schakelaar grootlicht/dimlicht werkte plots niet meer. Snelle google search leerde me dat de ST2 ook geen stuurhoekuitslagbeperking (is dat zelfs een woord) heeft. Mogelijk ooit eens stuur te ver langs 1 kant gedraaid bij parkeermaneuver? Vriendelijke man van Grand Depart (echt topservice!! binnenkomen kwartier voor sluitingstijd en goed en vriendelijk geholpen worden zonder kost, echt zeer sterke service) wees echter op mogelijkheid dat kabeltje puur door tegen andere te schuren zou kunnen doorslijten. 
Heeft schermpje eruit gewipt, module opengemaakt, effe andere schakelaar in de fiche geklikt, ondersteuning op 2 gezet ipv 1 zodat ik toch wat versatieler ben naar ritten toe tot hij hersteld is, en alles weer samengevezen. 

Ingepland voor herstelling na mijn vakantie. 

Tegen de beste man nog bezig geweest over de versnellingskabel die nu 'vrij lang' al mee ging. 
Eerste lag eraf na nog geen 1000km. Nu zit ik aan 3900km. Jinxed it, want daags nadien voelde ik al meteen dat hij aan het gaan was 🥲

Geen zot werk, maar toch bizar dat dat echt een slijtage onderdeel is dat in mijn geval minstens 1x per jaar vervangen moet worden. Ik ga het vanaf nu ook std bij elk onderhoud doen. 
Als de versnellingskabel afknapt, gaat het Sturmey Archer versnellingsapparaat ook automatisch in z'n hoogste (vijfde) versnelling staan. Chanceke dat ik dan al tenminste op de 2e ondersteuningsstand sta, anders niet evident om vlot aan te zetten :D 

Ga bij einde lease (in september 2 van de 4 jaar) toch twijfelen om hem over te nemen puur voor verkoop, of om zelf te houden. 
Toch echt een pak minder bullet proof dan ... onze Bullitt bakfiets (pun intended). Dat ding blijft gewoon rijden zonder morren. Heeft wel telkens deugd van zijn onderhoudje, maar heeft me nog nooit laten staan. Daarmee net de kaap van 14.000km gepasseerd. 

Geplaatst:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/21/fatbike-elektrische-fiets-maasmechelen-vrij-verboden-controle-op/

Waarom maken ze dat allemaal zo moeilijk? In Nederland ook al. Die dingen zijn 99% van de tijd opgedreven en/of hebben een gashendel. Zet ze aan de kant en op de rollen. Je kan ze direct in beslag nemen.

Nee, nu mag opa en oma op hun elektrische stadsfiets daar ook niet meer passeren. Serieus man.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Iemand die dit merk kent ?

Heb bij een leverancier genoeg punten om dit te kunnen 'krijgen' mits een opleg van 500 EUR. 
Maar ken het merk niet, dus wil weten of dat wat de moeite is...
Vind het nu niet bepaald de mooiste fiets, maar zou wel voldoende zijn voor mij.
Naast mijn MTB heb ik enkel een 30 jaar oude Norta damesfiets en die zou ik willen vervangen 🙂 

image.png.3c6063c91f24e80fbd78dc972f9b7327.png

Geplaatst:
Op 9/5/2025 om 22:59, josenjef zei:

Fietsenmaker heeft het ding naar bikebat gestuurd. 380 euro + zijn werk betaald. Is niet het einde maar wel zuur op een fiets met net geen 1800 kilometer. Wel 2 jaar garantie terug op de batterij nu.

Advies dat we kregen was om de batterij regelmatig bij te laden. Aangezien wij die bijna uitsluitend op de lichtste ondersteuning gebruiken en enkel voor korte ritten zat er soms maanden tussen laadbeurten. Dat gaan we in de toekomst vermijden.

Geplaatst:
Op 21/5/2025 om 11:57, ir_fuel zei:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/21/fatbike-elektrische-fiets-maasmechelen-vrij-verboden-controle-op/

Waarom maken ze dat allemaal zo moeilijk? In Nederland ook al. Die dingen zijn 99% van de tijd opgedreven en/of hebben een gashendel. Zet ze aan de kant en op de rollen. Je kan ze direct in beslag nemen.

Nee, nu mag opa en oma op hun elektrische stadsfiets daar ook niet meer passeren. Serieus man.

Dus je moet zelfs niet meer trappen op die dingen? 

Dan heeft dat idd nog weinig met een fiets te maken. :lol:

Geplaatst:
4 uren geleden, Maxime S zei:

Iemand die dit merk kent ?

Heb bij een leverancier genoeg punten om dit te kunnen 'krijgen' mits een opleg van 500 EUR. 
Maar ken het merk niet, dus wil weten of dat wat de moeite is...
Vind het nu niet bepaald de mooiste fiets, maar zou wel voldoende zijn voor mij.
Naast mijn MTB heb ik enkel een 30 jaar oude Norta damesfiets en die zou ik willen vervangen 🙂 

image.png.3c6063c91f24e80fbd78dc972f9b7327.png

Is dat ook met VAA zoals @toere z'n reischeques?

Geplaatst:
2 uren geleden, tuscani zei:

Dus je moet zelfs niet meer trappen op die dingen? 

Dan heeft dat idd nog weinig met een fiets te maken. :lol:

In Holland gooien ze je dood ermee, en je hoort ze van vér al komen met die onnozele banden... 

Geplaatst:
10 minuten geleden, JanC zei:

In Holland gooien ze je dood ermee, en je hoort ze van vér al komen met die onnozele banden... 

Hier is dat echt een unicum om te zien. En dat is niet erg blijkbaar. :D

Geplaatst:
19 minutes ago, tuscani said:

Hier is dat echt een unicum om te zien. En dat is niet erg blijkbaar. :D

Hangt er vanaf. Hoe dichter je bij de Nl grens komt hoe meer je ze ziet. In (Noord)-Limburg beginnen ze toch meer en meer in het straatbeeld te verschijnen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid