Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er zijn zelfs mensen die al pijn in hun nek krijgen van enkel nog maar naar een fiets te kijken. :D

Het probleem is dat vele (beginnende) e-bike/speedpedelec rijders voordien nooit of zelden met een fiets hebben gereden, al zeker niet tegen die snelheden. Plots met zo'n fiets (...halve brommer) gaan rijden kan dan al snel resulteren in pijntjes allerlei. 

Geplaatst:
Op 25/3/2026 om 07:46, Jantes zei:

De Klever is gemakkelijker in handling (aldus mijn vrouw), zit rechter, rijdt effectief 45 km/h, de ST3 zo'n 43 km/h, heeft richtingaanwijzers , heeft standaard voorvering en de Klever was ook goedkoper. 

Een ST3 rijdt ook gewoon 45 km/u hoor. Ik heb momenteel eentje. Een stromer ligt heel solide op de weg maar dat betekent inderdaad wel dat hij minder agiel is/aanvoelt. Voor een volgende zou ik zelf toch ook zeker eens een Klever willen testen. 

Geplaatst:
3 uren geleden, DuDe zei:

Een ST3 rijdt ook gewoon 45 km/u hoor. Ik heb momenteel eentje. Een stromer ligt heel solide op de weg maar dat betekent inderdaad wel dat hij minder agiel is/aanvoelt. Voor een volgende zou ik zelf toch ook zeker eens een Klever willen testen. 

Op de teller rijdt die 45, reële snelheid is zo'n 43. Zelf gemeten met de Garmin GPS op m'n racefiets. 

Geplaatst:
28 minuten geleden, Jantes zei:

Op de teller rijdt die 45, reële snelheid is zo'n 43. Zelf gemeten met de Garmin GPS op m'n racefiets. 

De mijne rijdt op teller 48 … In elk geval is zo’n Klever geen mooie fiets vglm een Stromer.

Geplaatst:
Just now, Fred said:

In elk geval is zo’n Klever geen mooie fiets vglm een Stromer.

Dat is nog subtiel uitgedrukt, met die tas in het frame.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Fred zei:

De mijne rijdt op teller 48 … In elk geval is zo’n Klever geen mooie fiets vglm een Stromer.

Klopt, had ik ook al gezegd dat die niet zo mooi is. Maar... hij rijdt gemakkelijker (...aldus mijn vrouw) en zit comfortabeler (rechter), hij is sneller en is ook goedkoper (zelfs met de standaard voorvering). 

Geplaatst:
1 uur terug, Jantes zei:

Heeft ondersteuning tot +/- 48km/u op de teller wat 45km/u op gps is. Sneller zal toch minimaal zijn, vermoed ik. Ik rijd +/- 15 km op de Scheldelaan waar het vergeven is van andere speedpedelecs. Ik ben nog nooit ingehaald door een Stromer of Klever op snelheid. Als je iets wilt dat sneller is, zal je eerder naar een Elio of Opium moeten kijken. 

Geplaatst:
1 uur terug, Jantes zei:

Klopt, had ik ook al gezegd dat die niet zo mooi is. Maar... hij rijdt gemakkelijker (...aldus mijn vrouw) en zit comfortabeler (rechter), hij is sneller en is ook goedkoper (zelfs met de standaard voorvering). 

Goedkoper? Ja. Makkelijker? Geen idee. Comfortabeler? Ook geen idee van. Sneller? Nope. 🙂

Geplaatst:

43km/u vs 45km/u is dat echt een discussiepunt bij speedpedelecs?

Geplaatst:
1 minute ago, Polygoon said:

Uiteraard. De clichés moeten kloppen he :D 

Geplaatst:
12 minuten geleden, Polygoon zei:

Helemaal niet. Ik geef het gewoon mee... .

Geplaatst:
12 minuten geleden, Jantes zei:

Helemaal niet. Ik geef het gewoon mee... .

Ik wou geen discussie starten, vroeg het me oprecht af.

Geplaatst:
17 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik wou geen discussie starten, vroeg het me oprecht af.

Als je lang rechtdoor kunt knallen op een overzichtelijke rechte weg, is dat misschien handig. Maar die 2 per uur zou voor mij ook van geen belang zijn in de bepaling van een keuze. Mijn vrouw doet woon-werk 2x14 km/dag met de speedpedelec, maar die rijdt nooit topsnelheid, te drukke wegen en fietspaden. Komt aan een gemiddelde snelheid van zo'n 32 km/h

Geplaatst:
4 uren geleden, Jantes zei:

Als je lang rechtdoor kunt knallen op een overzichtelijke rechte weg, is dat misschien handig. Maar die 2 per uur zou voor mij ook van geen belang zijn in de bepaling van een keuze. Mijn vrouw doet woon-werk 2x14 km/dag met de speedpedelec, maar die rijdt nooit topsnelheid, te drukke wegen en fietspaden. Komt aan een gemiddelde snelheid van zo'n 32 km/h

Je kan het blijven negeren maar die 43 km/h klopt niet. Ik heb een log van vorige week toegevoegd. Gps kan acuut zich wel vergissen maar gemiddelde tijd en afstand zal nog wel redelijk kloppen. 

IMG_0500.png

Geplaatst:

Pak op w-w vaak eens effe een speedpedelec wiel en omzeggens niks rijdt rapper dan 44.5 gemeten met mijn Garmin wielsensor

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Net op training achter een Ellio speedpedelec gestayerd, zo'n ding met kleine wielen. Die reed effectief 45 km/h. 

Geplaatst:
Op 31/3/2026 om 15:44, Polygoon zei:

Ja, daarom neemt niemand nog een R&M

Geplaatst:
Op 29/3/2026 om 17:03, Jantes zei:

Er zijn zelfs mensen die al pijn in hun nek krijgen van enkel nog maar naar een fiets te kijken. :D

Het probleem is dat vele (beginnende) e-bike/speedpedelec rijders voordien nooit of zelden met een fiets hebben gereden, al zeker niet tegen die snelheden. Plots met zo'n fiets (...halve brommer) gaan rijden kan dan al snel resulteren in pijntjes allerlei. 

Ik ben toch een wekelijkse fietser en mijn "nieuwe" (ondertussen heb ik die al een hele tijd natuurlijk) heeft een vast carbonvork waar men vorige een verende vork had. En met de huidige heb ik eens een week 2 slapende vingers gehad na een rit van 90km. Wat ik dus vooral op het minder filteren van de schokken steek.  Ik vergelijk dat met een luchtophanging of gewone ophanging bij wagens. Putten en dergelijke ga je niet volledig wegfilteren, maar je comfort gaat er op vooruit, met dwarsliggers of oneffenheden. 

En onderhoud, heb ik nooit laten doen. Voor gewoon stadsverkeer, blijft dat goed werken zelfs na 10j. 

• 1 maand later...
Geplaatst:

Hier toevallig niemand een contact die een bosh BDU38 motor op een E-mtb kan verzetten van EU naar US spec. Dan gaat dat ding 31kmh :D

Geplaatst:

Moet eens wat verder zoeken. De oplossing van polygoon met dat verhangen van de snelheidssensor gaat niet werken want die recente mtb werken met zo'n smart system dat op je ventiel van je wiel zit.

• 4 weken later...
Geplaatst:
Op 24/3/2026 om 21:12, manneke zei:

Welke merken zijn aan te raden voor speedelecs?  Het merk dat ik het meest zie is Stromer.  Instapmodel is de ST1, met een paar opties komt die op €6k ongeveer.  Zijn er vergelijkbare modellen die beter scoren?

stromer_st1_sport_petrol_blue.jpg

Het is de Stromer ST1 geworden. Met verende zadelpen, zonder voorvorkvering. Van de winkel naar huis gereden. Voelt heel degelijk en stabiel aan.  Ben benieuwd naar mn dagelijks ritje Brugge-Zeebrugge en terug. 

IMG_8625.jpeg

• Vind ik leuk 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid