Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
4 uren geleden, kefkie zei:

Momenteel laden we onze auto’s aan de gewone stekker, in afwachting van een nieuwe oprit en laadpaal.

Bestaat er een tellersysteem dat tussen het stopcontact en de lader van de auto kan gestoken worden om zo de laadsessies wat bij te houden? Het stopcontact hangt tegen de gevel dus het zou wel iets waterbestendig moeten zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met EV's dus misschien verkoop ik hier flauwe zever, maar is dit niet gewoon voldoende als je iets basic zoekt?

https://www.coolblue.be/nl/product/924158/tapo-p115-slimme-stekker-2-pack.html?cmt=c_a%2Ccid_21499771603%2Caid_166730519722%2Ctid_pla-333481035525%2Cgn_g%2Cd_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzPy8BhBoEiwAbnM9O186LTHPj7W4t-auusxjSAUgAO-ltRlSzIVV_sxIpTi5rwplj9qKIxoC8h8QAvD_BwE

Ik heb er zo twee die ik eigenlijk gewoon gebruik als slimme stekker, maar door de functionaliteit misschien wel geschikt voor je doel.

Deze dient voor een elektrisch vuurtje op de badkamer, dat elke ochtend een tijdje werkt: zie screenshots. Dan hebt je toch gebruiksgegevens.

EDIT: niet waterdicht maar dat valt wel op te lossen met wat knutselen.

Screenshot_20250202_230958_Tapo.jpg

Screenshot_20250202_231021_Tapo.jpg

Geplaatst:
23 minuten geleden, SB-01 zei:

Deze dient voor een elektrisch vuurtje op de badkamer, dat elke ochtend een tijdje werkt: zie screenshots. Dan hebt je toch gebruiksgegevens.

EDIT: niet waterdicht maar dat valt wel op te lossen met wat knutselen.

Er staat in de spec sheet duidelijk dat je die niet in vochtige ruimtes of buiten mag gebruiken. Dus eigenlijk gebruik je die zelf al foutief. :fp:

Daarnaast maken die dingen ook vaak een onderscheid tussen het maximale piekvermogen, en het maximale doorlopend vermogen. Bij de slimme stekkers van HomeWizard is dat respectievelijk 16A en 12A, waar je met een EV normaal gezien al stelselmatig over die 12A zal zitten, en het ding naar de vaantjes zal gaan.

Sorry, maar dat zijn echt pruloplossingen waar je niet urenlang een zwaar vermogen door wilt sturen.

Geplaatst:
10 uren geleden, Goesting zei:

Een kWh-meter in de zekeringskast van Loxone of HomeWizard lijkt me dan een betere keuze eerlijk gezegd.

8 uren geleden, Joske zei:

Een slimme kabel van bv NRGkick.

Kunt ge (laten) koppelen met een back-office als ge wilt.

Die beide zal ik idd eens bekijken, merci!

Geplaatst:
8 uren geleden, Goesting zei:

Er staat in de spec sheet duidelijk dat je die niet in vochtige ruimtes of buiten mag gebruiken. Dus eigenlijk gebruik je die zelf al foutief. :fp:

Daarnaast maken die dingen ook vaak een onderscheid tussen het maximale piekvermogen, en het maximale doorlopend vermogen. Bij de slimme stekkers van HomeWizard is dat respectievelijk 16A en 12A, waar je met een EV normaal gezien al stelselmatig over die 12A zal zitten, en het ding naar de vaantjes zal gaan.

Sorry, maar dat zijn echt pruloplossingen waar je niet urenlang een zwaar vermogen door wilt sturen.

ook een gewoon Niko stopcontact is maar rated voor 10A continu belasting 😉

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

@Joske Zo'n nrgkick kabel kost € 765,00 ex. Maar doet wel alles wat ik nodig heb.

Geplaatst:

Ja, ik weet niet wat die kabel kost

Ik heb zo ene omdat de partner waar mijn werkgever mee samenwerkt deze kabel opgedrongen heeft. Ik heb de type2 connector besteld en gebruik die nu samen met mijn laadpaal thuis.

• 3 weken later...
Geplaatst:

een post van op fb, die ik nog al gelezen heb. zijn er hier met Alfen laadpalen?

OK, ik kreeg net een zelfde broodje aap verhaal binnen van onze facility manager als we hier al eens eerder gelezen hebben van BMW.
We hebben 2 EQC’s met een defecte batterij…. Mercedes garage zegt dat het de schuld in van onze Alfen laadpalen. 1 van de 2 wagens heeft ook nog nooit in zijn leven aan een DC laadpaal gehangen, de andere al enkele keren. Wagenparkbeheerder wil dat we maandag alle laadpalen uitzetten tot dit onderzocht is door Alfen + Installateur.
Heb even in het kort samengevat dat een Alfen laadpaal eigenlijk geen lader is maar een gecomputeriseerd stopcontact dat niet meer doet dan communiceren met de wagen om wisselspanning van het net door te sturen naar de on board charger.. welke dan de ac spanning omzet naar de DC spanning van de batterij…. Volgens hen (Mercedes) zouden onze Alfen laadpalen dit “te snel doen” (wtf)
Mercedes, het is uw wagen die de laadpaal aanstuurt en zegt geef me spanning en geef me geen spanning. En de OBC blijft normaal de baas over wat deze wel of niet kan nemen aan stroom met enkel de laadpaal die kan zeggen dat er minder vermogen beschikbaar is (loadbalancing). Vermits ik in de laadpaal geen componenten zitten die kunnen afremmen. (Voor zover ik kan zien)
Ter info: foto is een didactisch voorbeeld van de binnenkant…. De palen die volgens Mercedes “de dader zijn” is een installatie met 29 dubbele laadpalen.

Geplaatst:

Zou me sterk lijken. Veel openbare palen hier in de streek zijn zelfs van Alfen. AC-laadpaal komt toch helemaal niet in contact met de batterij, daar zit de on board omvormer van de auto nog tussen.

Geplaatst:
1 uur geleden, Joske zei:

Zou me sterk lijken. Veel openbare palen hier in de streek zijn zelfs van Alfen. AC-laadpaal komt toch helemaal niet in contact met de batterij, daar zit de on board omvormer van de auto nog tussen.

Zou het ook raar vinden, maar blijkbaar is het Mercedes en BMW, die de schuld wat naar daar schuiven....

Geplaatst:

De laatste publieke palen die hier in de buurt zijn bij gekomen, zijn ook allemaal van Alfen.

Geplaatst:

Hier ook een ALFEN Eve Double Pro sinds 2022, heel content van buiten dat de connectiviteit een drama is. 

En ik zoek nog altijd een systeem om die slim aan te sturen als mijn omvormers van de PV's stroom geven, maar 2 jaar geleden was zowel die MyEve applicatie niet bruikbaar en kon hun systeem nog niet met dat OCCP-protocol werken. Iemand een idee of dit nu al mogelijk is?

WhatsAppImage2025-02-24at14_25_24.thumb.jpeg.d7fe8b5ff52d202d5abc638f30916dbb.jpeg

Geplaatst:

Die moet slim aan te sturen zijn met modbus als ik t goed onthouden heb. 

Alfen was volgens mij toen ik aan t rondkijken was een van de palen die redelijk aan te sturen waren. Moet daar es terug achter zoeken, ik heb daar zelfs al communicatie en logica voor geschreven om die slim aan te sturen. Alleen nooit deftige reclame gemaakt.

Geplaatst:

Mocht je het terug vinden, laat het zeker weten want ik zit al met het modbus protocol op mn domotica voor m'n airco's.

Geplaatst:
6 uren geleden, Spillies zei:

Hier ook een ALFEN Eve Double Pro sinds 2022, heel content van buiten dat de connectiviteit een drama is. 

En ik zoek nog altijd een systeem om die slim aan te sturen als mijn omvormers van de PV's stroom geven, maar 2 jaar geleden was zowel die MyEve applicatie niet bruikbaar en kon hun systeem nog niet met dat OCCP-protocol werken. Iemand een idee of dit nu al mogelijk is?

Ja, afhankelijk van welke firmware versie je draait. Hopelijk beschik je over het wachtwoord van de laadpaal, want er zijn installateurs die dat liever voor zich houden. En nee, er is geen andere manier om erin te geraken.

De configuratie van Alfen doe je best met hun tool (ACE Service Installer) op een Windows PC. Die applicatie voelt wel zo modern aan als Windows 98...

Geplaatst:

Zonet een draagbare laadpaal besteld van chargeking. Kunnen we nu gewoon gebruiken via de stekker en dan later via de wallbox als vaste laadpaal gebruiken.

IMG_3709.jpeg

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Dat is voor snel te laden, want de stroom komt rapper naar beneden. 😅

• Grappig 3
Geplaatst:

Mag die wel zo kort bij t zebrapad staan? 🙂

Geplaatst:

Normaal moet er 5m zijn als ik mij niet vergis.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
On 6/10/2025 at 8:44 AM, Luv4DLM said:

Dan is zijn kabel te kort :D 

• Grappig 2
Geplaatst:

Stadsmensproblemen

Geplaatst:
Op 10/6/2025 om 08:40, Joske zei:

Mag die wel zo kort bij t zebrapad staan? 🙂

Op 10/6/2025 om 08:44, Luv4DLM zei:

Inderdaad. Zelfs zonder zebrapad mag je niet op 5 m van een kruispunt staan.

Geplaatst:
Op 10/6/2025 om 08:44, Luv4DLM zei:

In principe staat alleen 5m voor het zebrapad in de wetgeving. Na het zebrapad staat niet beschreven, dus in principe moet je geen plaats laten.

Een zebrapad is normaal 3m lang, dus zelfs al is dat dicht bij een kruispunt, zal die Tesla wel zeker 5m van het kruispunt staan.

• Thanks Friendly 1
  • 2 maanden later...
Geplaatst:
Op 24/2/2025 om 15:40, Spillies zei:

WhatsAppImage2025-02-24at14_25_24.thumb.jpeg.d7fe8b5ff52d202d5abc638f30916dbb.jpeg

Ik kom even terug op bovenstaande post, want heb hier een uitdaging met de beheerder van onze laadpaal (via het werk van mijn vrouw).

Lang verhaal kort, vroeger was de beheerder van de laadpaal hier Eneco en kon je via het portaal van hun uw elektriciteitskost zelf doorgeven wat uiteraard handig was. Nu is ze sinds vorig jaar veranderd van wagen en is de beheerder nu ook veranderd naar D'Ieteren Energy, waar we dus onze elektriciteitskost niet meer kunnen doorgeven.

Ik stuur hun dit vriendelijk mailtje nadat ze 6 maanden nagelaten hebben om onze oplaadbeurten te vergoeden en ik dan pas hun terugbetaling kon zien; 

image.thumb.png.9c884d056a9accccbe62ec7db8d724b3.png

Nu na veel vijven en zessen (we zijn inmiddels als 3 maand later) laten ze weten dat ze niet aan dat tarief willen komen maar ook niet die laadpaal uit beheer willen geven, gezien ze dit enkel doen als je ontslag neemt of verhuist. Nu de makkelijkste oplossing zou zijn om gewoon aan het werk aan een fast charger aan € 0,7 de kWh te gaan laden, dan is iedereen content because nobody cares maar dat is minder comfortabel voor ons. 

Mijn aangereikte oplossing om zelf de abonnementskosten van het beheer op mij te nemen was nochtans een mooi voorstel, maar de kafka carrousel van ING laat dit helaas niet toe. Ik zou gewoon deze paal willen resetten en zelf terug Eneco ((of een andere provider) deze laadpaal in beheer laten nemen, dat we dan zelf terug onze correcte vergoeding kunnen instellen maar dat de terugbetaling van de laadbeurten (door verschillende laadpassen) automatisch verloopt. Zoals je als het ware aan een publieke laadpaal in uw straat zou gaan laden. In extremis anders die SIM er gewoon fysiek uit trekken. Dat ING dat minder aangenaam zal vinden lijkt mij logisch, maar dat is ons probleem. 

Wie kan mij helpen?

Geplaatst:
4 minuten geleden, Spillies zei:

Wie kan mij helpen?

Geen ervaring met Alfen maar lijkt me dat de paal gekoppeld is aan een service installer. Dan ga je die zelf niet kunnen resetten maar de installateur wel.

https://knowledge.alfen.com/download/attachments/293634103/UM_EV2P_V1.0_EN_0 (1).pdf

4.3.1 Preparation
Eve Double Pro-line charging stations are easily configured
using the Service Installer Application. This application
allows you to access many settings, view the factory
settings and see all the completed transactions and recognised charge passes.
The version number of the Service Installer Application is
connected with that of the firmware to show you which
new functionalities are supported by your charging station.
Tip: Before installing the charging station, make sure you
have a user account and are using the newest version
of the Service Installer Application. You can request an
account at: http://support.alfen.com. Click on ‘Sign up for an
account’. Note that new account creation may take several
working days.
Connect the charging station to your laptop with an
Ethernet cable (UTP).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid