ir_fuel 58.282 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 Als je fysiek toegang hebt tot die paal, zou je die dan niet kunnen "factory resetten" op eoa manier? En dan met een app op verbinden? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 8 minutes ago, dragonfly said: Geen ervaring met Alfen maar lijkt me dat de paal gekoppeld is aan een service installer. Dan ga je die zelf niet kunnen resetten maar de installateur wel. https://knowledge.alfen.com/download/attachments/293634103/UM_EV2P_V1.0_EN_0 (1).pdf Ah precies niet. Tof, zo gerief thuis hebben staan waar je zelf niet in kan. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 Ik ben al sinds 2 juni bezig om, via mijn werkgever, een laadpaal aan mijn gevel te krijgen. Alles wordt uitbesteed via Pluginvest, maar die blijven maar beloven dat ze me gaan terugbellen om concreet af te spreken. Voorlopig kan ik nog verder met de smartcable, maar de leveringsdatum van de EV begint stilaan dichterbij te kruipen. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 Mag je zelf geen laadpaal zetten? Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 7 minuten geleden, ir_fuel zei: Ah precies niet. Tof, zo gerief thuis hebben staan waar je zelf niet in kan. Inderdaad, vandaar dat ik een Wallbox heb. Daar kan je alles zelf instellen Quote
Spillies 1.595 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 En kent er iemand een Alfen technieker die zoiets kan fiksen voor mij? Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 11 minuten geleden, ir_fuel zei: Mag je zelf geen laadpaal zetten? Ja. Maar dan moet ik ze ook zelf betalen. En foefelen met de kWh-prijs om aldus je aanschafprijs te compenseren lukt ook niet (max. vergoeding = CREG) Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 2 september 2025 Auteur Geplaatst: 2 september 2025 Zojuist, ex-Mooseman zei: Ja. Maar dan moet ik ze ook zelf betalen. Can't have the cookie AND eat the cookie hé. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 Er waren drie mogelijkheden om aan cake te geraken: Ofwel was het: 1) te voorzien via de werkgever van mijn vrouw, met belangrijke impact op haar leasebudget - enkele collega's waren ook nier zo tevreden over de installatie 2) zelf te voorzien, en dus zelf te betalen 3) via mijn werkgever, zonder impact op mijn leasebudget - los van het feit dat 'je er moet achter zitten', had ik nog geen klachten gehoord over Pluginvest Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 1 uur terug, ex-Mooseman zei: Ja. Maar dan moet ik ze ook zelf betalen. De paal zelf is goedkoop hoor. Dus eens je kabels er liggen is dat snel gewisseld. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 2 september 2025 Auteur Geplaatst: 2 september 2025 1 uur terug, ex-Mooseman zei: Er waren drie mogelijkheden om aan cake te geraken: Ofwel was het: 1) te voorzien via de werkgever van mijn vrouw, met belangrijke impact op haar leasebudget - enkele collega's waren ook nier zo tevreden over de installatie 2) zelf te voorzien, en dus zelf te betalen 3) via mijn werkgever, zonder impact op mijn leasebudget - los van het feit dat 'je er moet achter zitten', had ik nog geen klachten gehoord over Pluginvest Kijk naar het probleem van @Spillies en kijk nog eens naar je lijstje Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 2 uren geleden, ir_fuel zei: Als je fysiek toegang hebt tot die paal, zou je die dan niet kunnen "factory resetten" op eoa manier? En dan met een app op verbinden? Alfen en met een app verbinden is wel iets dat enkel frustraties met zich mee brengt. @Spillies, vijs m eens open, 9/10 zit de installateur code in de bak. Heb hier zelf alle rechten op die Alfen, maar wat een kut app is me dat. Verbinden lukt meer niet dan wel, updates uitvoeren eindigen veel met het toestel dat ineens verdwenen is... Dacht eerst dat het aan mij lag, maar als je er wat op zoekt, blijk je niemand te vinden die er blij mee is. Nochtans, in begin werkte dat vrij goed. Pas vanaf je een account moest aanmaken kwam de miserie eigenlijk. Quote
Goesting 431 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 6 uren geleden, Spillies zei: Wie kan mij helpen? Ik heb redelijk wat ervaring met Alfen. Heb er zelf eentje gekocht op de firma én ik beheer deze ook zelf volledig én deze is verbonden met een zelfgekozen backoffice. De Alfen is beschermd met een eigenaarswachtwoord, dat normaal gezien met de laadpaal geleverd wordt op een flyer. Het kan zich ook binnenin de laadpaal bevinden zoals @CAS schreef, maar bij mij was dat niet het geval. Het is ook zeer waarschijnlijk dat de backoffice dat wachtwoord veranderd heeft. Dan kan je het enkel resetten met een Password Recovery Code, die op dezelfde meegeleverde flyer staat: https://knowledge.alfen.com/space/IN/627179708/How+to+reset+the+password+using+the+Password+Recovery+Code+(PRC)%3F Als je noch over wachtwoord, noch over PRC beschikt, dan is er enkel nog een waterkansje dat een Alfen installateur het wachtwoord via Secure Service Access kan resetten (en dan moet deze functie ook aangevinkt zijn in de instellingen). Maar dat is dus iemand die effectief op het installateursportaal in de cloud moet kunnen aanloggen. De hamvraag is dan ook wel: wie is er eigenaar van die laadpaal? Heb jij die zelf betaald en laten plaatsen? Of is een van de genoemde partijen de eigenaar? Want dat is het punt net van het eigenaarswachtwoord: een installateur mag dat alleen resetten van de eigenaar, en niet van de persoon tegen wiens gevel dat ding toevallig hangt. 6 uren geleden, ir_fuel zei: Tof, zo gerief thuis hebben staan waar je zelf niet in kan. Zie wat ik hierboven schreef. Het ergste van al is dat ik die wachtwoord flyer nooit te zien heb gekregen, en dat de installateur het wachtwoord veranderd had naar iets wat bij al hun klanten blijkbaar hetzelfde is. Met als gevolg dat ze pas na een kwade telefoon van mij zijn teruggekomen om dat wachtwoord naar iets anders te veranderen, zodat ik, als rechtmatige eigenaar, mijn eigen laadpaal zou kunnen beheren. Blijkbaar was dat een zeer uitzonderlijke vraag van een klant om dat wachtwoord te krijgen, en vinden ze dat nog steeds een slecht idee omdat je daarmee "de boel stuk kan maken". 6 uren geleden, dragonfly zei: Inderdaad, vandaar dat ik een Wallbox heb. Daar kan je alles zelf instellen Als je bij een Alfen het wachtwoord hebt, kan je ook alles zelf instellen. 6 uren geleden, ir_fuel zei: Mag je zelf geen laadpaal zetten? 6 uren geleden, ex-Mooseman zei: Ja. Maar dan moet ik ze ook zelf betalen. En foefelen met de kWh-prijs om aldus je aanschafprijs te compenseren lukt ook niet (max. vergoeding = CREG) Ja mannen, als je zelf een laadpaal zet die (semi)publiek is, dan mag je dat vooral niet tegen je werkgever vertellen. Dan ben je op papier namelijk publiek aan het laden hé. Dat je die publieke laadpaal zelf aan het uitbaten bent met een zelfgekozen prijs, dat weten ze beter niet voor evidente redenen. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 27 minuten geleden, Goesting zei: Ja mannen, als je zelf een laadpaal zet die (semi)publiek is, dan mag je dat vooral niet tegen je werkgever vertellen. Dan ben je op papier namelijk publiek aan het laden hé. Dat je die publieke laadpaal zelf aan het uitbaten bent met een zelfgekozen prijs, dat weten ze beter niet voor evidente redenen. Waarom niet? Wanneer publiek laden toegestaan is kan dat toch ook gewoon op je oprit? Quote
josenjef 436 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 6 uren geleden, ex-Mooseman zei: Er waren drie mogelijkheden om aan cake te geraken: Ofwel was het: 1) te voorzien via de werkgever van mijn vrouw, met belangrijke impact op haar leasebudget - enkele collega's waren ook nier zo tevreden over de installatie 2) zelf te voorzien, en dus zelf te betalen 3) via mijn werkgever, zonder impact op mijn leasebudget - los van het feit dat 'je er moet achter zitten', had ik nog geen klachten gehoord over Pluginvest Gaat jouw werkgever die dan publiek zetten zodat je vrouw met haar pas van haar werkgever kan laden? Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 2 september 2025 Geplaatst: 2 september 2025 9 minuten geleden, josenjef zei: Gaat jouw werkgever die dan publiek zetten zodat je vrouw met haar pas van haar werkgever kan laden? Inderdaad, dat wordt semi-publiek gezet. Ik ga ook moeten badgen. Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 3 september 2025 Geplaatst: 3 september 2025 Staat zo'n Alfen niet altijd semi-publiek? Ik kan op onze Alfen - zijnde van mijn echtgenote haar werkgever, via Arval - gewoon badgen met mijn BMW Charging kaart. Quote
Subaru555 3.609 Geplaatst: 12 september 2025 Geplaatst: 12 september 2025 Wij hebben thuis een EVBox laadpaal, type G4E-WBO-M5320E. Aangezien EVBox/Everon haar diensten binnenkort stopzet, zijn wij op zoek naar een nieuwe back-office/provider die onze bestaande paal kan overnemen. Zijn er hier mensen in dezelfde situatie en eventueel andere providers kunnen aanraden. Dit type paal ondersteunt OCPP, dus dat biedt wel opties als ik me niet vergis? Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 12 september 2025 Geplaatst: 12 september 2025 42 minuten geleden, Subaru555 zei: Wij hebben thuis een EVBox laadpaal, type G4E-WBO-M5320E. Aangezien EVBox/Everon haar diensten binnenkort stopzet, zijn wij op zoek naar een nieuwe back-office/provider die onze bestaande paal kan overnemen. Zijn er hier mensen in dezelfde situatie en eventueel andere providers kunnen aanraden. Dit type paal ondersteunt OCPP, dus dat biedt wel opties als ik me niet vergis? Ik gebruik TapElectric. Zeer eenvoudig op te zetten en kosten zijn zeer beperkt (€2,5 per maand) Quote
Subaru555 3.609 Geplaatst: 12 september 2025 Geplaatst: 12 september 2025 14 minuten geleden, Monterey Jack zei: Ik gebruik TapElectric. Zeer eenvoudig op te zetten en kosten zijn zeer beperkt (€2,5 per maand) Dat is ongeveer de kost die we nu hadden voor de EVBox. Ik check eens de opties. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 12 september 2025 Geplaatst: 12 september 2025 7 hours ago, Subaru555 said: Dit type paal ondersteunt OCPP, dus dat biedt wel opties als ik me niet vergis? Dan kan je gelijk waar terecht. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 12 september 2025 Geplaatst: 12 september 2025 6 hours ago, Monterey Jack said: Ik gebruik TapElectric. Zeer eenvoudig op te zetten en kosten zijn zeer beperkt (€2,5 per maand) Wat doen die juist? Ik zit nu bij Mobiflow en dat is 7 euro ex btw / maand. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 13 september 2025 Geplaatst: 13 september 2025 8 uren geleden, ir_fuel zei: Wat doen die juist? Ik zit nu bij Mobiflow en dat is 7 euro ex btw / maand. Hoe bedoel je? Mijn laadpaal staat semi-publiek, enkel te gebruiken door enkele geregistreerde pasjes. Prijs stel je zelf in en 1x per maand krijg je het hele bedrag op je rekening. En voor de laadsessies krijg je een factuur via je pasje. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.