DDke 8.688 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 7 uren geleden, Goesting zei: Heel begrijpelijk, maar deze vereiste alleen al gaat het duur maken. Los van de nodige upgrade naar 3-fasen, zit je dan al snel aan 2500 - 3000 euro enkel en alleen voor laadpaal hardware zonder installatie. Mogelijkheden: Peblar Business (2 stuks) - deze kan je laten samenwerken voor load balancing. Prijs van 1 laadpaal is 1100 euro, eventueel te verhogen met de kost van een vaste laadkabel van 4 à 7,5 meter. Dat zou ik toch aanraden voor maximaal comfort zodat je niet hoeft te zeulen met losse laadkabels. Alfen Eve Double Pro-line. Ondanks dat ik zelf een Alfen heb hangen, zou ik dit merk niet meer aanraden. Dit exemplaar met 2 sockets alleen al kost 3000 euro, maar helaas is een vaste laadkabel hier geen optie. Daarnaast is de interactie met de software ook niet meer van deze tijd. Loxone Wallbox 11kW: 2 x 650 euro (excl. BTW). Hier moet je wel nog andere Loxone componenten bijtellen, zoals de Miniserver (500 à 650 euro excl. BTW) en vermoedelijk ook hun energiemeters. Dit zou de meest logische optie zijn als je niet snel zou verhuizen en Loxone ook voor andere doeleinden zou uitrollen (domotica): https://www.loxone.com/nlnl/producten/energie/ Die laadpalen zou ik eventueel kunnen meenemen naar het volgende huis ook. En ik heb al een laadpaal, alleen kan die niet load balancen. Die zou ik dan wel kunnen terughangen voor de verkoop van dit huis. Quote
Spillies 1.595 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 Op 2/9/2025 om 14:57, Spillies zei: Ik kom even terug op bovenstaande post, want heb hier een uitdaging met de beheerder van onze laadpaal (via het werk van mijn vrouw). Lang verhaal kort, vroeger was de beheerder van de laadpaal hier Eneco en kon je via het portaal van hun uw elektriciteitskost zelf doorgeven wat uiteraard handig was. Nu is ze sinds vorig jaar veranderd van wagen en is de beheerder nu ook veranderd naar D'Ieteren Energy, waar we dus onze elektriciteitskost niet meer kunnen doorgeven. Ik stuur hun dit vriendelijk mailtje nadat ze 6 maanden nagelaten hebben om onze oplaadbeurten te vergoeden en ik dan pas hun terugbetaling kon zien; Nu na veel vijven en zessen (we zijn inmiddels als 3 maand later) laten ze weten dat ze niet aan dat tarief willen komen maar ook niet die laadpaal uit beheer willen geven, gezien ze dit enkel doen als je ontslag neemt of verhuist. Nu de makkelijkste oplossing zou zijn om gewoon aan het werk aan een fast charger aan € 0,7 de kWh te gaan laden, dan is iedereen content because nobody cares maar dat is minder comfortabel voor ons. Mijn aangereikte oplossing om zelf de abonnementskosten van het beheer op mij te nemen was nochtans een mooi voorstel, maar de kafka carrousel van ING laat dit helaas niet toe. Ik zou gewoon deze paal willen resetten en zelf terug Eneco ((of een andere provider) deze laadpaal in beheer laten nemen, dat we dan zelf terug onze correcte vergoeding kunnen instellen maar dat de terugbetaling van de laadbeurten (door verschillende laadpassen) automatisch verloopt. Zoals je als het ware aan een publieke laadpaal in uw straat zou gaan laden. In extremis anders die SIM er gewoon fysiek uit trekken. Dat ING dat minder aangenaam zal vinden lijkt mij logisch, maar dat is ons probleem. Wie kan mij helpen? Ik heb dus enkele providers aangeschreven om het beheer over te nemen van die paal, Electricea stelt een abonnement voor van € 15,95 per maand voor. Dit lijkt mij heel veel te zijn? Zijn natuurlijk wel 2 laadpunten. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 17 uren geleden, Goesting zei: Heel begrijpelijk, maar deze vereiste alleen al gaat het duur maken. Los van de nodige upgrade naar 3-fasen, zit je dan al snel aan 2500 - 3000 euro enkel en alleen voor laadpaal hardware zonder installatie. Mogelijkheden: Peblar Business (2 stuks) - deze kan je laten samenwerken voor load balancing. Prijs van 1 laadpaal is 1100 euro, eventueel te verhogen met de kost van een vaste laadkabel van 4 à 7,5 meter. Dat zou ik toch aanraden voor maximaal comfort zodat je niet hoeft te zeulen met losse laadkabels. Alfen Eve Double Pro-line. Ondanks dat ik zelf een Alfen heb hangen, zou ik dit merk niet meer aanraden. Dit exemplaar met 2 sockets alleen al kost 3000 euro, maar helaas is een vaste laadkabel hier geen optie. Daarnaast is de interactie met de software ook niet meer van deze tijd. Loxone Wallbox 11kW: 2 x 650 euro (excl. BTW). Hier moet je wel nog andere Loxone componenten bijtellen, zoals de Miniserver (500 à 650 euro excl. BTW) en vermoedelijk ook hun energiemeters. Dit zou de meest logische optie zijn als je niet snel zou verhuizen en Loxone ook voor andere doeleinden zou uitrollen (domotica): https://www.loxone.com/nlnl/producten/energie/ Met Loxone is dat perfect te doen allemaal inderdaad. Je zou zelfs twee wallboxen van hen kunnen nemen en in het midden van de nacht de ene afzetten en de andere opzetten of dergelijke. Energiemeters moeten niet van Loxone zelf zijn. Je kan externe api's uitlezen met Loxone, ook api's die enkel toegankelijk zijn vanuit uw lokaal netwerk. Zuiver aan Loxone componenten zit je met twee wallboxen en een miniserver wel al snel voorbij de 2000 euro ook. Als je het niet zelf kan installeren, komt daar denk ik al een aardig uurtje van een elektricien/programmeur bovenop. Alles wat DDke vraagt is ook perfect haalbaar met Home Assistant en SmartEVSE ook, dan heb je voor pakweg 750 euro twee nieuwe laadinstallaties die volledig aanstuurbaar zijn, wisselen, apart throttlen, zon volgen, min laadvermogen, max laadvermogen... Maar dat is iets wat je niet wil aanraden aan iemand dat zelf nog nooit 1) wat code heeft geschreven, hoe simpel ook en 2) zelf al iets meer gedaan op 230/400V dan een gloeilamp ingedraaid. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 22 minuten geleden, Spillies zei: Ik heb dus enkele providers aangeschreven om het beheer over te nemen van die paal, Electricea stelt een abonnement voor van € 15,95 per maand voor. Dit lijkt mij heel veel te zijn? Zijn natuurlijk wel 2 laadpunten. Ik betaal bij mobiflow 9,50 EURO voor 1 paal dus valt nog mee zeker. 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 On 9/16/2025 at 3:15 PM, ex-Mooseman said: De iX1 mag dan komen, al zal die, gezien de éénfasige installatie, niet wreed rap kunnen laden. Dat is voldoende. Ik kan hier niet sneller laden dan 7kW wegens enkelfase. Ik kan altijd naar driefase upgraden maar ik heb in 2 jaar en bijna 100.000km elektrisch rijden dat nog nooit nodig gehad. On 9/16/2025 at 4:05 PM, glennvc said: Ik kan aan 11 kW laden als ik wil. Ik beperk het meestal tot +- 4 kW of gewoon de "zonoverschot" (ergens tussen de 1 en de 9 kW). Dat zal dan niet enkelfasig zijn, of je zet de elektriciteit uit voor de rest van je huis? Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 (aangepast) 10 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is voldoende. Ik kan hier niet sneller laden dan 7kW wegens enkelfase. Ik kan altijd naar driefase upgraden maar ik heb in 2 jaar en bijna 100.000km elektrisch rijden dat nog nooit nodig gehad. Dat zal dan niet enkelfasig zijn, of je zet de elektriciteit uit voor de rest van je huis? Tot +- 4kW wordt er monofase geladen, daarboven gaat het systeem over naar 3 fasen inderdaad. 6 oktober 2025 aangepast door glennvc Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 20 hours ago, DDke said: ik zou de wagens idealiter wel tegelijkertijd willen laden. Want ompluggen om middernacht, da’s miserie. En dan kunnen ze ook beiden preconditioneren op de stekker ‘s morgens. Het probleem is dat laadpalen met 2 aansluitingen echt een pak geld kosten. Veel meer dan 2 aparte laadpalen. Contacteer deze mensen eens: https://www.plugnet.be/ (die hebben thuis de installatie gedaan) en leg gewoon je vraag voor om te zien wat de mogelijkheden zijn. Ik had hier ook loadbalancing voor er een digitale teller was, via een aparte module in de zekeringkast. Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 1 uur geleden, glennvc zei: Alles wat DDke vraagt is ook perfect haalbaar met Home Assistant en SmartEVSE ook, dan heb je voor pakweg 750 euro twee nieuwe laadinstallaties die volledig aanstuurbaar zijn, wisselen, apart throttlen, zon volgen, min laadvermogen, max laadvermogen... Maar dat is iets wat je niet wil aanraden aan iemand dat zelf nog nooit 1) wat code heeft geschreven, hoe simpel ook en 2) zelf al iets meer gedaan op 230/400V dan een gloeilamp ingedraaid. En toch zou ik hier wat info over willen, want ik heb een Home Assistant draaien... 1 gaat nog lukken. 2 is al wat moeilijker.... Welke laadpunten zijn dat dan? Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 56 minuten geleden, ir_fuel zei: Het probleem is dat laadpalen met 2 aansluitingen echt een pak geld kosten. Veel meer dan 2 aparte laadpalen. Contacteer deze mensen eens: https://www.plugnet.be/ (die hebben thuis de installatie gedaan) en leg gewoon je vraag voor om te zien wat de mogelijkheden zijn. Ik had hier ook loadbalancing voor er een digitale teller was, via een aparte module in de zekeringkast. 2 aparte is ook goed he. Maar die moeten dan wel met elkaar babbelen. Merci voor de link, ga ze bellen Is exact de info waar ik naar op zoek ben, goeie contacten. Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 Ik heb wel de indruk dat dat wereldje tegenwoordig vol met gangsters zit. Beetje zoals zonnepanelen. Wallbox kost wat? 750 eur? Bij die installers, zoals die die @ir_fuel aangeeft: vanaf 1925 EUR. Installatie wel inbegrepen, maar... miserie.. Ik wil 2 laders kopen, en die laten installeren... Ik ga daar echt geen 5k voor betalen.. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 2 uren geleden, DDke zei: En toch zou ik hier wat info over willen, want ik heb een Home Assistant draaien... 1 gaat nog lukken. 2 is al wat moeilijker.... Welke laadpunten zijn dat dan? Mijn "oplossing" is heel erg DIY, daarom in mijn ogen niet minder veilig of degelijk, maar het vergt wat kennis van zaken én - en dit is wel het grote nadeel - je gaat ze moeilijk of niet door de keuring krijgen van je elektrische installatie. Ik heb echter twee systeempjes lopen zo, één bij mijn ouders en één bij mijn schoonouders en dat werkt daar zeer goed. Mijn CE conforme Loxone Wallbox daarentegen heeft al uit het niets een doorslag gehad op de printplaat, stevige 3 fase kortsluiting en niet minder dan 4 automaten in serie doen afslaan, waaronder de automaat in de meterkast. Over wat gaat het dan? Een samenstelling van de volgende componenten: 1. Een module die de contactor opent of sluit en zo je laadkabel al dan niet onder spanning zet. Deze module is verantwoordelijk voor de communicatie met de auto. Je kan ze aansturen via MQTT, dus je kan er volledige controle over hebben via home assistant met wat eenvoudige automations. https://www.stegen.com/nl/ev-producten/66-smart-evse-controller.html 2. De contactor waarvan sprake in puntje 1. Dit kan vanalles zijn, dit zal bijvoorbeeld perfect werken: https://www.amazon.com.be/-/en/Schneider-Electric-contactor-240VAC-A9C20844/dp/B00902FUR2/ref=asc_df_B00902FUR2?mcid=c97989168a3b3cc994f03337dccbc486&tag=begogshpadde-21&linkCode=df0&hvadid=713024169980&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=1401951969027193325&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9196234&hvtargid=pla-539323073652&language=en_GB&gad_source=1&th=1 3. Een kabel, bijvoorbeeld dit: https://www.stegen.com/nl/ev-producten/139-type-2-laadkabel-3x32a-met-open-uiteinde-5-meter-8718375369166.html Als je dat in een doos steekt, heb je een "laadpaal". Let wel, hierin zitten nog niet de nodige beveiligingen vervat. Dat geheel moet nog achter een differentieel en eigen automaat, je kan dat deel in je algemeen verdeelbord steken, of je zou dat mee kunnen steken in uw doos. Het geheel moet ook beveiligd zijn tegen DC lekstromen. Een DC lekstroom kan uw differentieel van uw hoofdbord "blind" maken, dat wil je niet. Ofwel steek je een nog een DC-beveiliging bij in je laadpaaldoos, ofwel zorg je ervoor dat elke stroomopwaartste differentieel van het type B is. Type B differentieels zijn best prijzig, maar soms kan je deals doen op bijvoorbeeld amazon ook. Reken toch al snel op 200-300 euro voor een diff van een A-merk. De home assistant moet natuurlijk nog weten wat je netuitwisseling is. Daar heb ik wel goede ervaringen met dit (heeft een cloud api, maar ook een lokale api, en daar hou ik wel van): https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter-2/ Als je puntje 1 tot 3 in tweevoud koopt, heb je twee "laadpalen". Meer informatie over zo'n projectje kan je ook vinden in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648387/last. Of de github: https://github.com/SmartEVSE/SmartEVSE-3/blob/master/schematic/SmartEVSEv3.pdf Disclaimer: Alles op eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Het is geen rocket science, zoiets in elkaar vijzen, maar de nodige basiskennis en voorzichtigheid is geboden. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 (aangepast) 35 minuten geleden, DDke zei: Ik heb wel de indruk dat dat wereldje tegenwoordig vol met gangsters zit. Beetje zoals zonnepanelen. Wallbox kost wat? 750 eur? Bij die installers, zoals die die @ir_fuel aangeeft: vanaf 1925 EUR. Installatie wel inbegrepen, maar... miserie.. Ik wil 2 laders kopen, en die laten installeren... Ik ga daar echt geen 5k voor betalen.. Het is absurd wat dat kost. Een laadpaal out of the box installeren is niet veel moeilijker dan een klassiek stopcontact installeren. De hardware van de paal in kwestie kost misschien 200 euro om te maken? Als het al zoveel is... 6 oktober 2025 aangepast door glennvc Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 6 oktober 2025 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2025 3 uren geleden, DDke zei: 2 aparte is ook goed he. Maar die moeten dan wel met elkaar babbelen. Merci voor de link, ga ze bellen Is exact de info waar ik naar op zoek ben, goeie contacten. Heeft de paal hier ook geplaatst. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 22 minutes ago, glennvc said: Het is absurd wat dat kost. Een laadpaal out of the box installeren is niet veel moeilijker dan een klassiek stopcontact installeren. De hardware van de paal in kwestie kost misschien 200 euro om te maken? Als het al zoveel is... Dingen worden niet verkocht aan "productiekost * winstmarge". Dat is veel te simplistisch. Moest dat zo zijn zou alle software gratis zijn. 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 Lijken mij sowieso zotte kosten als je daar nog maar max. 3 jaar blijft wonen. Quote
Goesting 431 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 4 uren geleden, glennvc zei: Energiemeters moeten niet van Loxone zelf zijn. Je kan externe api's uitlezen met Loxone, ook api's die enkel toegankelijk zijn vanuit uw lokaal netwerk. Ja ja, dat ken ik. Op die manier doe ik het nu ook in Loxone, en dat is de reden waarom ik het momenteel NIET als sturing gebruik, maar enkel voor energie monitoring met de nieuwste energy flow monitor bouwsteen. Mijn setup in Loxone: HomeWizard P1-meter via HTTP Alfen laadpaal via Modbus TCP Huawei omvormer via Modbus TCP Nu, wat is het probleem? Het laagste interval om al die dingen uit te lezen in Loxone is 10 seconden. Deze drempel zou bestaan om de Miniserver niet te overbelasten. Daarom laat ik de sturing van solar charging gewoon aan de Alfen laadpaal zelf over, die zich netjes elke seconde aanpast op basis van de P1-poort. Maar Loxone's eigen energiemeters kunnen wel elke seconde uitgelezen worden. Vandaar ook mijn raad om ze toch te nemen indien de Loxone kaart getrokken wordt, kwestie van het meteen goed te doen. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 1 uur terug, DDke zei: Ik heb wel de indruk dat dat wereldje tegenwoordig vol met gangsters zit. Beetje zoals zonnepanelen. Wallbox kost wat? 750 eur? Bij die installers, zoals die die @ir_fuel aangeeft: vanaf 1925 EUR. Installatie wel inbegrepen, maar... miserie.. Ik wil 2 laders kopen, en die laten installeren... Ik ga daar echt geen 5k voor betalen.. Als je al kabels liggen hebt is dat een stuk eenvoudiger. Dan contacteer je beter een elektricien die je laadpaal aansluit. Quote
glennvc 185 Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 27 minuten geleden, Goesting zei: Ja ja, dat ken ik. Op die manier doe ik het nu ook in Loxone, en dat is de reden waarom ik het momenteel NIET als sturing gebruik, maar enkel voor energie monitoring met de nieuwste energy flow monitor bouwsteen. Mijn setup in Loxone: HomeWizard P1-meter via HTTP Alfen laadpaal via Modbus TCP Huawei omvormer via Modbus TCP Nu, wat is het probleem? Het laagste interval om al die dingen uit te lezen in Loxone is 10 seconden. Deze drempel zou bestaan om de Miniserver niet te overbelasten. Daarom laat ik de sturing van solar charging gewoon aan de Alfen laadpaal zelf over, die zich netjes elke seconde aanpast op basis van de P1-poort. Maar Loxone's eigen energiemeters kunnen wel elke seconde uitgelezen worden. Vandaar ook mijn raad om ze toch te nemen indien de Loxone kaart getrokken wordt, kwestie van het meteen goed te doen. Daar valt enerzijds wat voor te zeggen, maar het nut ontgaat me wel wat van sneller dan 10 seconden een nieuwe laadstroom naar je laadpaal te sturen. De standaard Loxone energiemanager rekent dacht ik maar zelfs om de 60 seconden een nieuwe balans uit om alle dynamische lasten aan te sturen. Bij mij thuis is het dus elke 60 seconden een update naar alle lasten, waaronder ook de laadpaal. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 7 oktober 2025 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2025 Mijn digitale teller heeft maar 1 poort waar momenteel al een HomeWizard P1 meter in zit. Stel dat ik mijn laadpaal enkel op zonne-energie wil laten werken, hoe doe ik dit? De UTP kabel van laadpaal naar kelder ligt er al, ik weet enkel niet waarop aan te sluiten Zou een switch werken op die digitale teller? Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 7 oktober 2025 Geplaatst: 7 oktober 2025 20 minuten geleden, Polygoon zei: Mijn digitale teller heeft maar 1 poort waar momenteel al een HomeWizard P1 meter in zit. Stel dat ik mijn laadpaal enkel op zonne-energie wil laten werken, hoe doe ik dit? De UTP kabel van laadpaal naar kelder ligt er al, ik weet enkel niet waarop aan te sluiten Zou een switch werken op die digitale teller? https://www.homewizard.com/nl-be/shop/actieve-p1-splitter/ zo'n spel, idd een switchke Quote
DDke 8.688 Geplaatst: 7 oktober 2025 Geplaatst: 7 oktober 2025 Ik denk dat ik bij mij thuis het volgende ga doen: Hoofdzekering aankomst electriciteit 40A (is er al) In de hoofdkast toevoegen: - zekering 40A - load balancer (Walbox Power Meter) met kabel naar P1 poort van meter. Dan mijn bestaande kabel van 4G6 op die 40A naar een subkast. In die subkast: 2 zekeringen van 32A Met daarop elk een Wallbox Pulsar Max Ik zou idealiter die load balancer en die Wallboxen zelf willen bestellen. Het geheel dan laten installeren door een plaatselijke electricien. En dan laten keuren. Dat zou me moeten toestaan om beide wagens tegelijkertijd op ongeveer 4.4 kW te laten laden. OF 1 wagen op 7.4 kW (vol vermogen op mono 32 A). Waarschijnlijk gaat het dan in de praktijk zo lopen: Madam DDke komt thuis en vergeet haar auto niet in te pluggen (dat gaat ze maar 3 keer doen, want het is een EV ) ==> laadt aan vol vermogen DDke komt thuis en plugt in ==> vermogen wordt gedeeld. In de vooravond staat er dan dikwijls nog een vaatwasser of wasmachine aan, en wordt het vermogen wat toegeknepen. Maar vanaf een uur of 1 gaan beide wagens laden aan 4.4, en zou genoeg moeten zijn om vol te zitten tegen 7-8u. Worst case is ongeveer 60 kWh nodig: X5: 29 kWh - deze is zo goed als altijd leeg als ik thuis kom Madam DDke: 32 kWh - deze zal zelden leeg zijn Wat denken jullie daarvan? Hoe stel ik dan die Wallboxen in? Hebben die tegenwoordig een webinterface? Ik zou beiden op een gedeeld vermogen van 38A willen laten werken. Idealiter zou ik ook voorrang willen geven aan de auto van madam indien nodig. Want de mijne is hybrid. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 9 oktober 2025 Geplaatst: 9 oktober 2025 On 10/7/2025 at 4:08 PM, DDke said: Idealiter zou ik ook voorrang willen geven aan de auto van madam indien nodig. Want de mijne is hybrid. Kan je niet gewoon een maximale laadsnelheid instellen in je auto? Quote
glennvc 185 Geplaatst: 10 oktober 2025 Geplaatst: 10 oktober 2025 (aangepast) Op 7/10/2025 om 16:08, DDke zei: Wat denken jullie daarvan? Hoe stel ik dan die Wallboxen in? Hebben die tegenwoordig een webinterface? Ik zou beiden op een gedeeld vermogen van 38A willen laten werken. Idealiter zou ik ook voorrang willen geven aan de auto van madam indien nodig. Want de mijne is hybrid. Er bestaat een home assistant integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/wallbox/), via die weg kan je precies wel controle nemen over je paal. Dat wil zeggen dat er in elk geval een "way in" is, maar het lijkt me wel via een api buiten uw lokaal netwerk te gaan. Fantasietjes zoals "voorang auto x" kan je dan zelf coderen in home assistant als je er de tijd wil in steken. 10 oktober 2025 aangepast door glennvc Quote
Subaru555 3.609 Geplaatst: 2 november 2025 Geplaatst: 2 november 2025 Op 13/9/2025 om 17:38, Monterey Jack zei: Ik vond de instructies best eenvoudig, duurde wel even voor de laadpaal zichtbaar was. Wel een Smappee hier. Ik gebruik hun TAP-badge, maar normaal zou die moeten werken met elke RFID en kan je die ook laten whitelisten. Ging dat eens proberen met mijn andere kaarten maar TAP werkt met zo een 'druppel' die je aan je sleutels hangt, handiger dan een kaart Noob vraag maar waar in de app kan je de huidige RFID badges whitelisten? Ik zie daar op eerste zicht nergens meldingen van. Of moet je eerst de laadpaal gekoppeld hebben? Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 2 november 2025 Geplaatst: 2 november 2025 26 minuten geleden, Subaru555 zei: Noob vraag maar waar in de app kan je de huidige RFID badges whitelisten? Ik zie daar op eerste zicht nergens meldingen van. Of moet je eerst de laadpaal gekoppeld hebben? Moet via de web-app. Lukt niet op de gsm. Daarvoor moet je wel de RFID code hebben van de andere badges, dat is ook niet evident. Andere optie is via hun support gaan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.