Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iets wat ik me onlangs afvroeg: waarom laten ze niet meer auto's toe in 't startersveld? Ik dacht te weten dat het reglementair beperkt is, maar waarom? Zou toch tof zijn mochten de teams 3 auto's (per team) mogen inzetten en/of dat er nog 2 of 3 bijkomende teams mochten deelnemen. (Zijn er nog nieuwe zotten die in dit circus willen instappen?)  Een grid van 30 karren, tof. :inlove: 

Geplaatst:
10 minuten geleden, gTa zei:

Iets wat ik me onlangs afvroeg: waarom laten ze niet meer auto's toe in 't startersveld? Ik dacht te weten dat het reglementair beperkt is, maar waarom? Zou toch tof zijn mochten de teams 3 auto's (per team) mogen inzetten en/of dat er nog 2 of 3 bijkomende teams mochten deelnemen. (Zijn er nog nieuwe zotten die in dit circus willen instappen?)  Een grid van 30 karren, tof. :inlove: 

Ik vermoed om de kosten te drukken. Wolf wil ook 3 auto's

https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/367052/mercedes-overweegt-talentenprogramma-stop-te-zetten/

Geplaatst:

https://www.hln.be/sport/formule-1/sauber-toro-rosso-of-exit-f1-zitje-vastkrijgen-voor-2019-wordt-geen-sinecure-voor-vandoorne~acccef1f/

Sauber, Toro Rosso of... exit? F1-zitje vastkrijgen voor 2019 wordt geen sinecure voor Vandoorne

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfe
 De Coster
FORMULE 1 Het is nu officieel: Stoffel Vandoorne (26) rijdt in 2019 niet voor McLaren. Onze landgenoot wordt vervangen door Lando Norris, beschermeling van CEO Zak Brown. Wat nu? Het management van de West-Vlaming werkt al maanden aan een stek voor 2019. Maar zowat overal liggen de kaarten moeilijk. Zowel bij Sauber als Toro Rosso, op dit moment de enige uitwegen.

Het zat er al lang aan te komen. McLaren en Stoffel Vandoorne, het was een afgesloten verhaal. Dat vijf jaar geleden nochtans heel mooi begon. Toenmalig McLaren-baas Ron Dennis werd door ex-coureur Alexander Wurz getipt over een groot, nieuw talent. Een jonge Belg die toen in de Formule Renault 2.0 reed. Zowat iedereen die de carrière van de West-Vlaming volgde, wist: uit het juiste hout gesneden voor de absolute top. Vandoorne werd prompt opgenomen in het jeugdprogramma van McLaren, pakte ondertussen met groot vertoon de titel in GP2 - nu ‘Formule 2’ - en promoveerde in 2017 naar de Formule 1. Helaas voor hem op een verkeerd moment. 

McLaren was een team in vrije val, de aandeelhouders kregen bonje, Dennis werd uitgekocht door de huidige Arabische eigenaars, de andere Vandoorne-believers werden ook geliquideerd. Er kwam een nieuwe sterke man, de Amerikaan Zak Brown, met zijn eigen agenda, want belangen op veel fronten waar Vandoorne niet meteen in het scenario paste. Zo wordt gefluisterd dat Brown betrokken is bij het management van Lando Norris, de jonge Brit die Vandoorne volgend seizoen vervangt. Of dat geen belangenvermenging is, aangezien Brown loontrekker is bij McLaren en daar nu iemand binnenloodst van wie hij misschien zelf beter wordt? Neen dus. Op dat niveau wordt het slim gespeeld. Zak Brown is CEO van McLaren en zit niet in de raad van bestuur, die op papier beslist over de rijders.

De teambaas van Sauber is het idee om Vandoorne op te vangen niet ongenegen. Fred Vasseur weet wat hij kan - ze werkten samen in de GP2. Daarnaast zit Vandoornes manager in het bestuur van Sauber

Bij McLaren had Vandoorne nog een probleem: Fernando Alonso. De moeilijkste teamgenoot die je kunt treffen. Niet alleen begenadigd snel, ook de meest complete coureur, en vooral: een politiek beest dat overal het team naar zijn hand zet ofwel opstapt nadat hij er eerst chaos creëert. Vandoorne slaagde er nooit in een vuist te maken tegen Alonso, niet op het circuit, niet achter de schermen. De West-Vlaming moest toezien hoe de Spanjaard de lakens helemaal naar zich toetrok, niet alleen in de garage maar ook op het niveau waar de beslissingen worden genomen. Alonso slaagde er zelfs in zich voor 2019 te laten vervangen door zijn vriend Carlos Sainz Jr..

BELGA

Het persbericht dat McLaren gisteren uitstuurde, hield ook goed nieuws in. Het meldde dat Vandoorne pas eind 2018 vertrekt. Eind juli lag immers nog een ander scenario op tafel, waarin hij nog in de loop van het seizoen zou moeten wijken voor eerst Carlos Sainz, of na de verrassende transfer van Ricciardo naar Renault, voor Esteban Ocon. Laatstgenoemde ging zelfs zijn stoeltje passen bij McLaren - toen we dat vernamen wisten we genoeg...

Geen sponsors achter zich

Belangrijker voor Vandoorne is de vraag hoe het nu verder moet met zijn toekomst in de Formule 1, want de beschikbare plaatsjes zijn beperkt. Vandoorne heeft geen grote constructeur (zoals Ocon met Mercedes) of sponsor (zoals Sergio Pérez met de bedrijven van miljardair Carlos Slim) achter zich. Sauber-Alfa Romeo kan een mogelijkheid zijn. Teambaas Fred Vasseur noemde Vandoorne een paar weken geleden luidop “geen optie voor 2019”, maar dat is een rookgordijn. Volgens onze bronnen is de Fransman het idee niet ongenegen om Vandoorne op te vangen. Hij weet wat onze landgenoot kan, want was baas van het team waarmee Vandoorne kampioen werd in de GP2. Bovendien zit de Italiaanse manager van Vandoorne, Alessandro Alunni Bravi, in het bestuur van Sauber, en duwt die uiteraard mee aan de kar. De zeer intelligente en sluwe Vasseur zou op zijn eigen discrete en diplomatische manier al geprobeerd hebben om de Zweedse eigenaars van het team te overtuigen dat Ericsson - die er nu rijdt - misschien niet is wat het team nodig heeft om nog meer progressie te maken. Het is op zijn minst ambitieus van Vasseur, want volgens ruwe schattingen (overname van de schulden, de infrastructuur, investeringen en operationeel budget voor twee seizoenen) is het niet ondenkbaar dat de Zweedse eigenaars ondertussen al een klein half miljard in het team hebben gestopt. Vasseur en Alunni Bravi zullen dus een straf konijn uit de hoed moeten toveren om Ericsson uit de auto te krijgen en Vandoorne erin.

Bij Toro Rosso staat Vandoorne op een uitgebreide lijst. Mogelijk struikelblok is wel dat de Belg vijf jaar geleden niet wilde toetreden tot de Red Bull-familie, ten voordele van McLaren

Photo News

Nog 1 of 2 zitjes bij Toro Rosso?

Daarnaast is er Toro Rosso, waar wellicht twee plaatsjes vrijkomen: Gasly promoveert naar Red Bull en Hartley wordt wellicht gedumpt wegens dikke onvoldoende dit seizoen. In Monza kwamen we te weten dat Toro Rosso nog geen shortlist heeft, wel een uitgebreide lijst met wel tien namen. Kortom: zowat alle coureurs die beschikbaar zijn, dus ook Vandoorne. Alleen zijn er ook hier struikelstenen. Sportieve baas Helmut Marko is niet vergeten dat hij Vandoorne vijf jaar geleden een voorstel deed om tot de Red Bull-familie toe te treden, maar Vandoorne bedankte en zette in op McLaren. Bovendien nam Red Bull in zijn geschiedenis nog maar drie keer een coureur binnen die het niet zelf had opgeleid. Maar vooral: dat Vandoorne dit seizoen geen enkele keer uit de schaduw raakte van Alonso, sterkt zijn kandidatuur niet. En de tijd dringt: volgens een zeer betrouwbare bron is het al voor 99,5 procent zeker dat de Rus Kvyat een van de twee zitjes krijgt bij Toro Rosso. Nog eentje vrij dus. En of het spannende weken worden voor Stoffel Vandoorne.

Geplaatst:

Dit gaat Ferrari dit jaar ook niet helpen:

Sebastian Vettel is unhappy with the way Kimi Raikkonen behaved himself during the Grand Prix, after the Finn firstly qualified in front of him and then didn't let him pass during the Grand Prix itself at the start.

The German started the race from P2 behind Raikkonen, but when he tried a move on Raikkonen in the first chicane, the Ice Man defended hard, clearly not wanting to give up his place to his teammate. Directly after the race, Vettel wanted a word with the team before talking to the media.

https://www.gpblog.com/en/news/20539/vettel-unhappy-with-raikkonen-i-m-racing-3-cars-.html?utm_source=diehardf1fans&utm_medium=fb&utm_campaign=network

FERRARI HAD ALREADY SACKED RAIKKONEN, IMPOSSIBLE TO ASK FOR MORE SACRIFICES.

The Kimi Raikkonen and Ferrari saga has taken an ugly turn in the last few days, with multiple reports suggesting that the Finn is on his way out, following an agreement that was made between Marchionne and Leclerc. Marchionne was a massive Leclerc fan and wanted him to drive for Ferrari in 2019. That ‘initial agreement’ has now created a massive ruckus, as Kimi now faces the sack, despite the new management preferring the Finn over the young Sauber driver.

A sensational own goal . The team that was to dominate the Grand Prix of Italy found themselves with a handful of flies in their hands . And the splendid second place of Raikkonen and the good race he has played is not a consolation , because he too had the numbers to win and he did not succeed. The world title of Vettel seems to go away hopelessly considering that 30 points to recover on Hamilton are many.

https://drivetribe.com/p/ferrari-had-already-sacked-raikkonen-El-FGaaRRvG0_aDf_ZD-4g?iid=aiA7fIu7QXmV6CtJNYZ1uw&utm_campaign=diehardf1fans&utm_medium=fb&utm_source=network

Geplaatst:
3 Auto's per team: meer (weliswaar beperkte) kosten
Meer teams: minder TV geld per team?
Geplaatst:
33 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Dit gaat Ferrari dit jaar ook niet helpen:

Raikkonen heeft dit jaar al vaak pech gehad, terwijl Vettel gewoon al een paar keer zijn eigen race verloot heeft. Vergooit daarmee toch wel zijn kans op het WK.

Ik hoop oprecht dat Kimi nog een jaartje mag blijven. 

Indien niet moet hij toch nog minstens 1x op de hoogste trede staan, die eer verdient hij wel.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
3 minutes ago, Glenn-N said:

Raikkonen heeft dit jaar al vaak pech gehad, terwijl Vettel gewoon al een paar keer zijn eigen race verloot heeft. Vergooit daarmee toch wel zijn kans op het WK.

Indien niet moet hij toch nog minstens 1x op de hoogste trede staan, die eer verdient hij wel.

Als hij effectief moet vertrekken dan zie ik hem ook gewoon rijden voor zichzelf :D Ik gun het hem zeker.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Glenn-N zei:

Jammer genoeg is hij niet snel genoeg meer, behalve 'op zijn dag'.

En buiten Monza (de start, de re-pass bij Hamilton) is het ook geen killer meer. De Kimi van vroeger bestaat niet meer, al niet meer sinds hij McLaren verlaten heeft. Spijtig genoeg.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Eigenlijk had die dat zondag verdient. Zijn 100ste podium in Monza met Ferrari

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, TCT zei:

Eigenlijk had die dat zondag verdient. Zijn 100ste podium in Monza met Ferrari

Mee eens. Maar ondanks het feit dat Vettel in (Frankrijk en) Italië gewoon los de mist in gaat, is het toch echt straf wat Hamilton dit seizoen presteert in een auto waarvan toch moeilijk kan gezegd worden dat het zonder meer de beste van het veld is. Wel een killer.

Geplaatst:
Op 3/9/2018 om 21:36, Timo zei:

Vettel heeft ook nul uitstraling.

Iemand zoals Vandoorne is financieel dik binnen (als de cijfers online kloppen). Dan zou ik proberen om in de F1 te blijven of anders wat DTM en zo te doen. Wat boeit het dan nog.

Is dat zo ? Is misschien een lelijke mens maar toch een pak meer persoonlijkheid in zijn interviews dan Stoffel.

Geplaatst:

https://www.formula1.com/en/latest/article.opinion-why-great-talent-stoffel-vandoorne-deserves-a-second-chance.1m2qeFKY12w2GSkaCi0e8G.html

“Have you got time for a coffee? I’d like you to meet someone.”

It was Monaco 2013 and McLaren’s then Head of Communications, Matt Bishop, was walking me back to the team’s hospitality unit where a slight, unassuming teenager sat alone at a table.

“Will, this is Stoffel. He’s going to be McLaren’s next Formula 1 world champion.”

The kid looked up, clearly a little embarrassed at the plaudit yet with an expression that portrayed it wasn’t the first time he’d heard the words slip from Matt’s lips.

Just under a year later, I would witness Stoffel Vandoorne arrive in Bahrain for the start of his rookie GP2 campaign. It was to be my last season behind the microphone for the championship and what I saw that year left me astounded.

I knew his stats, I’d read about his exploits and I’d seen the YouTube highlights. I had also now met him a few times and on each occasion been impressed by his calm and measured confidence in his own abilities. But I’d never seen him race for real.

He was peerless. Pole position. Race win. On debut.

The self-assuredness and mastery of his craft was mind-blowing. Sure, it wasn’t the strongest field GP2 had ever seen, but in a car and on tyres that, so the perceived wisdom suggested, needed at least a year to fully understand, this guy had just walked in and dominated. It was a calling card for what was to come.

GP2 Series 2015 "I told anyone who’d listen that this guy was the most impressive GP2 rookie I’d seen since Lewis Hamilton. And I meant it"

His team struggled to get on top of the tyres for the next few rounds, leaving him with a points deficit from which he could never hope to recover, but his performances were continually brilliant. He would finish his rookie year as runner-up and, to my mind, the best rookie of the Pirelli era at that point. I made no bones about it. I told anyone who’d listen that this guy was the most impressive GP2 rookie I’d seen since Lewis Hamilton. And I meant it.

The next season, his form was, quite simply, ridiculous. He took seven victories, a record at the time [since broken by none other than Charles Leclerc], and almost doubled the points of his nearest rival Alexander Rossi. There was no contest. And the field was strong. It included the aforementioned Rossi (now an Indy 500 winner and a man still very much in the hunt for the 2018 IndyCar championship) and mega talents like Pierre Gasly, Sergey Sirotkin, Mitch Evans, Alex Lynn, Raffaele Marciello, Richie Stanaway and Oliver Rowland.

With the exception of Rossi, nobody got within 200 points of Stoffel Vandoorne.

His Formula 1 debut was equally as impressive as had been his GP2 arrival. Again, it fell at Bahrain, yet this time without any testing – and, with Fernando Alonso only passed unfit to race at the final moment, so little warning that Vandoorne was in Japan, preparing for his season of Super Formula racing, rather than in the Middle East. He jumped on a plane and read the operating manual for the McLaren MP4-31 en route. He would qualify two places higher than his world champion team-mate Jenson Button and score points on debut, the first of the season for McLaren.

To those who knew him, to those who had watched his ascent through the junior formulae like me, there was no shock at his performance. Of course, he’d done what nobody expected. Ironically, that’s exactly what you expected of him. That’s just what Stoffel did.

And then off he went to complete his season in Super Formula.

Formula One World Championship "He’d done what nobody expected. Ironically, that’s exactly what you expected of him. That’s just what Stoffel did" – Vandoorne making his 2016 debut with McLaren in Bahrain

With this in mind, it seems almost unfathomable to me that we sit here today with this mighty talent facing an uncertain future. There is every chance that he won’t be lining up on the F1 grid in 2019, a thought that I regard as both tragic and infuriating. So how have we got here?

Of course Vandoorne’s results have been nowhere near the expectations we’d built for him on his arrival. How could they be in a car that even Fernando Alonso has struggled to drag into a respectable position? Vandoorne finished just four points behind his team mate and one of the most highly regarded drivers in the sport in his first full season, something that is perhaps overlooked. As are the raw statistics which show that, from a pace perspective, he’s been one of the closest team mates Alonso has ever had.

Yet the impression remains that he’s underperformed. This season in particular, with Alonso taking the MCL33 to a wealth of early season points, Vandoorne has failed to qualify strongly and has shown only the rarest glimpse of the racing excellence that marked him out as a champion of the future. Even taking into consideration the chassis issues that Alonso himself admitted had cost his team mate vast chunks of lap time, there’s a feeling he’s just not done well enough.

The lingering question is: why?

Perhaps, some might crow, he’s just not cut out for Formula 1. It wouldn’t be the first time a mega junior has graduated to the top level only to discover his peak had already been reached. There have been countless racers who’ve looked godlike on their way up the ladder, only to reach the summit and discover the final step to have been one too far.

Perhaps it’s on us. Perhaps we place too much hope on the next generation and are too quick to proclaim feeder series champions as once in a lifetime world beaters. Perhaps Stoffel was the best of an average bunch, his performances made to look all the more impressive because the field against whom he competed weren’t at the level of those he’d eventually face in the toughest paddock of all.

Perhaps he’s just not as good as we believed. But I don’t buy that.

Few believe Vandoorne to be anything other than a phenomenally talented racer. Yet even fewer believe he’s lived up to expectations.

Will Buxton

Perhaps the answer lies in his team. McLaren has had a high turnover of drivers in recent years and has built up a reputation, whether fair or not, as being unforgiving on youth. To Stoffel Vandoorne’s story we could easily add the names of Kevin Magnussen, Sergio Perez and Heikki Kovalainen from the last decade alone.

It has been 20 years since McLaren has had a solid enough foundation to take a constructors’ championship. And with all the changes that have occurred over the last decade, from tumult with power unit providers to an ever-evolving management and team structure, even the most ardent McLaren fan would probably admit it’s been far from an ideal atmosphere for a driver who's striving to learn and develop in their early years to prosper.

One wonders whether Vandoorne will become a Kovalainen, and eventually fade out of the sport, or whether he, like both Perez and Magnussen before him, will use his experience as the foundation stone of a rejuvenated existence as a racer and as a man. There is every chance that all he needs is a change of environment to allow that mighty talent that many recognise exists within him to break through.

Few believe Vandoorne to be anything other than a phenomenally talented racer. Yet even fewer believe he’s lived up to expectations.

Is he the great talent of a generation which so many of us believed him to be? Perhaps the greatest sadness of all is that, should he fail to find a way to continue his Formula 1 journey into 2019, we may never get to truly discover the answer. I’m hoping he does.

• Vind ik leuk 7
  • Thanks Friendly 2
Geplaatst:

Zoveel loftrompetten voor Stoffel. Ik hoop dat we snel duidelijkheid krijgen.

Geplaatst:
12 uren geleden, TCT zei:

Zoveel loftrompetten voor Stoffel. 

En volledig terecht! 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

https://www.change.org/p/maurizio-arrivabene-ferrari-should-keep-kimi-raikkonen-for-another-year

https://twitter.com/grandprixdiary

Verbazend dat er nog geen nieuws is...

- Marchionne wilde Leclerq
- Vettel, Arrivabene, mechanics en fans willen Kimi.

Tranen van Minttu verklaren misschien dat er in Monza is meegedeeld dat Kimi moet vertrekken, maar we zijn inmiddels een week verder.

Kimi nog een afscheidsjaar in de Ferrari en Leclerq bevestigen voor 2020, zou mooi zijn.

Geplaatst:

Kimi weg bij Ferrari en naar Sauber (volgens zijn IG)

Geplaatst:

End of an era :( oprecht jammer, zeker na Monza

Geplaatst:

En nu Stoffel naar Ferrari! :D

Als Ferrari vasthoudt aan tradities zetten ze geen rookies in de wagen, dus geen Leclerq.(al verdient die jongen dat wel, die zou dat Duits praatmakertje een veeg uit de pan geven)

Geplaatst:

Wat was dit toch een verdomd schitterende wagen qua livery :inlove:

Raikkonen keert in 2019 terug naar Sauber

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid