gTa 28.022 Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart Veelbelovende race in het begin, maar dat viel al snel stil. Je hebt er als kijker maar het raden naar wie nog een turbo-boost in z'n batterij heeft zitten. Hatelijk. Ze hebben het nog meer om zeep gekregen dan voorheen. Het is niet transparant, niet helder, het gaat véél te veel om efficiëntie (banden sparen, energie sparen) in plaats van om racen. Nog een geluk dat er nog MotoGP en WSB is. Daar is het nog racen op zuivere wijze. 7 1 Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart 14 uren geleden, TCT zei: Ik heb een zeer aangename race in Melbourne gezien, gevechtjes overal in het veld, laat dat een voorbode zijn aub. Ferrari gegokt en verloren, had de gok eerder gesplitst. Gevechtjes? Elkaar inhalen is niet hetzelfde als racen he. 1 3 Quote
TCT 6.310 Geplaatst: 8 maart Auteur Geplaatst: 8 maart Ow srry, dan snap ik het concept racen niet. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 8 uren geleden, TCT zei: Ow srry, dan snap ik het concept racen niet. Of rap tevreden. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 23 uren geleden, ICM zei: Ze kunnen precies wel dichter achter elkaar blijven rijden. Benieuwd of dat is omdat den enen dan plots meer vermogen heeft en dus kan volgen, of als het effectief door de aero is. Ik heb net gekeken en ik vind er geen zak aan. Ok, die eerste 10 laps -> veel actie. Maar alles is zo gemaakt. Ja er zijn positiewissels, maar waarom? Heeft niks met driver skills te maken (al is management van iets, ook een skill, da's waar) en het is puur kunstmatig. Je zou kunnen argumenteren dat het wel racen is, want iedereen heeft "dezelfde regels en hetzelfde boostniveau dat ze kunnen gebruiken" maar tja... kweet het nog niet. Ergens rond lap 8 kwam Antonelli plots 2sec dichter op de eerste 3 -> in een normale race is dat eigenlijk onmogelijk. Dus dat is dan gewoon een lapke niet boosten, om dan de fastest lap te rijden omdat je langer je PK's hebt. ZzZZzZzz Maar we gaan zien in de komende races, mss komt er nog iets positiever uit eens ze beter snappen hoe met alles om te gaan enz. Edith zegt dat ik wel vind dat de auto's er goed uitzien. Ze zijn imo mooier en agressiever qua styling en het fijn dat ze kleiner zijn is zeker positief. Quote
Simoni 6.175 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik heb de kwalificatie gekeken en daarna ook de uitgebreide samenvatting van Sporza (zo’n half uurtje denk ik), en eerlijk gezegd vond ik het eigenlijk best boeiend om te volgen. Er zat redelijk wat actie in, er gebeurde constant wel iets op de baan met veel positie wissels. Daardoor bleef het interessant en had je niet echt het gevoel dat het ergens stilviel; al kon de camera en commentator dat precies niet altijd volgen. Tegelijk voelt het wel een beetje “gemaakt” aan. Door dat voortdurende spelen met batterij, boost en energiebeheer lijkt het soms bijna meer op een computergame dan op klassieke autosport. Af en toe kreeg ik zelfs een beetje een Mario Kart-gevoel, waarbij iedereen zit te wachten op het juiste moment om zijn extra boost te gebruiken. Maar aan de andere kant kan dat er net wel voor zorgen dat het seizoen spannend blijft. Omdat die boosts en energie-inzet zo’n grote rol spelen, kunnen situaties op de baan heel snel veranderen. Als iemand het echt goed onder de knie krijgt, kan dat een groot verschil maken tijdens een race. Wat ook opviel, is dat er nog redelijk wat mechanische en softwareproblemen waren; voorlopig zorgt dat wel voor een verrassingsfactor. Beetje zoals 20 jaar geleden... En los daarvan: de auto’s zelf vind ik eigenlijk wel echt geslaagd; stijlvol en agressief. Al bij al ben ik wel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen eens we een paar races verder zijn en de teams alles beter onder controle hebben. Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Juist, kunnen we met zijn allen evengoed Formule E kijken. Hopelijk voeren ze een reglement wijziging uit na Suzuka. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 1 uur geleden, PJH zei: Benieuwd of dat is omdat den enen dan plots meer vermogen heeft en dus kan volgen, of als het effectief door de aero is. Ik heb net gekeken en ik vind er geen zak aan. Ok, die eerste 10 laps -> veel actie. Maar alles is zo gemaakt. Ja er zijn positiewissels, maar waarom? Heeft niks met driver skills te maken (al is management van iets, ook een skill, da's waar) en het is puur kunstmatig. Je zou kunnen argumenteren dat het wel racen is, want iedereen heeft "dezelfde regels en hetzelfde boostniveau dat ze kunnen gebruiken" maar tja... kweet het nog niet. Ergens rond lap 8 kwam Antonelli plots 2sec dichter op de eerste 3 -> in een normale race is dat eigenlijk onmogelijk. Dus dat is dan gewoon een lapke niet boosten, om dan de fastest lap te rijden omdat je langer je PK's hebt. ZzZZzZzz Maar we gaan zien in de komende races, mss komt er nog iets positiever uit eens ze beter snappen hoe met alles om te gaan enz. Edith zegt dat ik wel vind dat de auto's er goed uitzien. Ze zijn imo mooier en agressiever qua styling en het fijn dat ze kleiner zijn is zeker positief. 1 uur terug, Simoni zei: Ik heb de kwalificatie gekeken en daarna ook de uitgebreide samenvatting van Sporza (zo’n half uurtje denk ik), en eerlijk gezegd vond ik het eigenlijk best boeiend om te volgen. Er zat redelijk wat actie in, er gebeurde constant wel iets op de baan met veel positie wissels. Daardoor bleef het interessant en had je niet echt het gevoel dat het ergens stilviel; al kon de camera en commentator dat precies niet altijd volgen. Tegelijk voelt het wel een beetje “gemaakt” aan. Door dat voortdurende spelen met batterij, boost en energiebeheer lijkt het soms bijna meer op een computergame dan op klassieke autosport. Af en toe kreeg ik zelfs een beetje een Mario Kart-gevoel, waarbij iedereen zit te wachten op het juiste moment om zijn extra boost te gebruiken. Maar aan de andere kant kan dat er net wel voor zorgen dat het seizoen spannend blijft. Omdat die boosts en energie-inzet zo’n grote rol spelen, kunnen situaties op de baan heel snel veranderen. Als iemand het echt goed onder de knie krijgt, kan dat een groot verschil maken tijdens een race. Wat ook opviel, is dat er nog redelijk wat mechanische en softwareproblemen waren; voorlopig zorgt dat wel voor een verrassingsfactor. Beetje zoals 20 jaar geleden... En los daarvan: de auto’s zelf vind ik eigenlijk wel echt geslaagd; stijlvol en agressief. Al bij al ben ik wel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen eens we een paar races verder zijn en de teams alles beter onder controle hebben. Can't agree more. Het "spannende" in het begin, de positiewissels, dat kwam vooral omdat de rijders allemaal met weinig ervaring aan 't leren waren wat kon en niet kon. Na verloop van tijd zag je dat ze allemaal (ongeveer) de meest optimale lap beet hadden en dan bleef het plots weer heel statisch, vond ik. Een bijkomende opdoffer voor de kijker is het feit dat de drivers blijkbaar toch erg weinig te zeggen hebben, dat was klaar & duidelijk in de vocale Hamilton. Die stelde de beslissingen van z'n team meermaals woordelijk in vraag ... ergens zou 't tof zijn mocht men de communicatie vanuit de paddock naar de auto's (sterk) beperken, zodat het terug véél meer een race skill wordt ipv een (AI-assisted) race strategy game gestuurd vanuit de paddock. Er zit potentieel in, albeit "kunstmatig", maar ik vind het nu vooral veel te weinig transparant. Je kan als fan niet echt in detail meevolgen, niet mee"denken" ... je hebt er gewoon het raden naar wie hoeveel deployment over heeft etc. Na verloop van tijd kwamen de onboards erdoor en dan zie je wel de charge- en deploy-indicatoren en dat helpt wel wat. En je zit toch wel weer naar een (zeer dynamisch) managements-event te kijken veel meer dan naar echt racen. Dat is wat me hoofdzakelijk stoort. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik vond het leuk om te zien, maar de helft van de nieuwe reglementen doen het niet. Nieuwe aero vind ik wel oké, auto’s konden beter volgen. PU verhaal is iets anders. Te veel management. Je krijgt als kijker veel te weinig info ook om het goed te volgen. Maar ik ga het hele concept niet afschieten na 1 race. Denk dat de teams nog veel moeten leren en dat het (gelukkig) nog veel gaat evolueren. Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Auto's konden volgens mij nog steeds niet goed volgen. Zag je goed bij toen VER op anderhalve seconde bleef hangen van Norris. Auto's zien er wel beter uit, verhoudingen kloppen beter en zijn wellicht leuker om te rijden, zonder EV zever gerekend dan. Ik hoop dat ze de regelmenten aanpassen van 55-45 verhouding ICE/EV naar 80-20 ofzo.. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Eigenlijk hebben ze van range anxiety een sport gemaakt. Kun je beter gaan zweefvliegen imo 1 Quote
Salokin 8.973 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik moet toegeven dat ik in het begin op het puntje van mijn stoel zat. Leclerc - Russel, weer Leclerc, fuck weer Russel, ja Leclerc!!! Maar dan was de fun wel voorbij, los of Ferrari nu zou gewonnen hebben want ik ben natuurlijk biased. Ik wil het ook na één race niet afschieten maar ik ben weinig hoopvol. Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart BREAKING: A fan who shared a flight to Shanghai with Isaac Hadjar and Kimi Antonelli claims the two drivers were discussing the Formula 1 rounds in the Middle East, reportedly already confirmed to be cancelled. Hadjar jokingly told Antonelli: “That’s two fewer races for you to win.” Wellicht geen Bahrain / Saudi I presume Quote
Riskitalltowin 3.293 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 24 minuten geleden, Lotuzzz zei: Sebiet zien. Of morgen luisteren tijdens het fietsen Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Eerlijk gezegd, ik heb me er ook ni zo erg aan gestoord dat het niet puur racen is, maar dat is al lang het geval. Het is begonnen met die verschillende rubbercompounds ergens rond 2010, en die vette logge hybrids vanaf 2014 hebben het nog verder om zeep geholpen. Nooit fan geweest van dat kutgeluid en de omvang. Bon, laat het ons nog wat afwachten. De auto’s zien er alleszins al pakken beter uit en zijn vermagerd. Geluid is er ni slechter op geworden. Misschien een 70-30 verdeling voor moteur/elentrik en de mannen achter t stuur gaan zich wa meer piloot voelen terug Paar interessante zaken die me opvielen: - de Ferrari is zo slecht ni. Hoogste bochtenspeed, raketstart, en ook duidelijk dapperder met de rem. Zij kunnen later, dieper en met meer gevoel de bocht inremmen dan Mercedes. - wat heeft Merc gelapt aan zijn klanten? Komen qua power nauwelijks in de buurt van het officiële team. Iets van “oei hebben jullie dat mailtje met de laatste software update ni gekregen?” wordt ongetwijfeld vervolgd. De blaam dat McLaren afgelopen de betere was is precies ni goed verteerd - je zou zo Aston nog gelijk moeten gaan geven om Merc opzij te schuiven. Ze zijn er met Honda vandaag nog ni, maar ik volg het graag op de voet. Ik was positief verrast in qualif dat Alonso eigenlijk nog vrij goed aansloot met zijn 2.7s off pace. We hadden slechter verwacht. En voor nooit starts te hebben geoefend ging Alonso er als een speer vandoor. We kijken uit naar de 3de GP op Suzuka waar Honda voor eigen publiek wil uitpakken met significante upgrades en betrouwbaarheid - een herboren Lewis. Mentaal scherp, attent, rijdt goed en optimistisch. Dat is effe lang geleden. Je mag em of je haat em, maar ik denk dat iedereen blij is voor de F1 dat hij weer beter gaat presteren - Lindblad… miljaar petje af. Effe binnenkomen heet dat. Ook knap wat Hadjar, Bearman en Bortoletto lieten zien. Heb het al vaker gezegd, het wordt heel moeilijk voor een aantal gevestigde mediums en seniors want die jonge garde is gewoon beter 4 Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Idd, als Ocon het weer aflegt tegen Bearman dan is hij exit… idem voor Hul, Bottas, Perez, Lawson en Colapinto Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Dit is misschien wel nog het meest spannende van het 2026 seizoen. De interpretatie van het rulebook: Quote
Bjorno 2.273 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik weet ook nog niet goed wat ik er van moet denken maar ga nog eerst wat race's zien voor ik mijn oordeel geef. Denk wel dat de toeschouwers meer genoten hebben van de Australian Supercars, daar is weer stevog gevochten en wat aan gort gereden. Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Uiteindelijk is het inhalen even artificieel dit seizoen als de jaren waarin ze DRS hebben geïntroduceerd, met als grote verschil dat de rijders nu zelf kunnen kiezen waar ze hun "DRS" deployen, ipv altijd op hetzelfde stuk circuit. In dat opzicht is het interessanter geworden. Het klopt wel dat men veel meer informatie aan de kijker zou moeten geven hierover, desnoods in een kolom naast de posities links op het scherm. Zou al veel helpen om te begrijpen wat er gebeurt. Nu, al dat management van energie enzo bestaat ook al jaren in de WEC en daar hoor ik niemand over klagen. 1 Quote
ir_fuel 58.280 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 2 hours ago, msxx said: Idd, als Ocon het weer aflegt tegen Bearman dan is hij exit… idem voor Hul, Bottas, Perez, Lawson en Colapinto Bottas die hebben ze 50% nodig voor wat hij kan en 50% voor marketing. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 4 minuten geleden, ir_fuel zei: Bottas die hebben ze 50% nodig voor wat hij kan en 50% voor marketing. Ok, waarom dan? Hij komt uit een klein land, is bijzonder stil / op de achtergrond? Van Perez is bekend dat hij rijke investeerder aan kan spreken zoals Carlos Slim maar van Bottas heb ik dat nooit zo begrepen.. Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart Bottas … tonnen ervaring van bij Mercedes. Hoe werkt zo een topteam, wat is de structuur, welke sleutelfiguren zijn belangrijk. Bovendien had hij ook kennis van de Ferrari drivetrain. Is een goeie afsteller en zeker ni traag. Net als Perez. Keuze van rijders bij Cadillac begrijp ik 100%. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.