Jump to content
Jochen

Hersteller dashbordverlichting gezocht

Recommended Posts

Jochen    3,323
Jochen

Sinds de aanschaf van mijn A4 heeft deze sporadisch last van flikkerende lampjes in de instrumentencluster. Namelijk die van de benzine- en temperatuurmeter. Sinds een paar weken is de verlichting van de benzinemeter er helemaal mee opgehouden:

IMG_20210226_080547.thumb.jpg.a68fe7b980df547bf9a8df07e25263cc.jpg

 

Dit is uiteraard een 'gekend probleem' en ik ben nu op zoek naar iemand die dit kan herstellen. Ik heb een bedrijfje gevonden in Eindhoven die dit doet maar als iemand iets zou weten in de buurt van Limburg/Antwerpen/Vlaams-Brabant, dat zou iets handiger zijn. De hele cluster zou vrij makkelijk uit te bouwen zijn, de lampjes vervangen is iets moeilijker. Vandaar dat ik het liever laat doen door iemand die er verstand van heeft en er garantie op geeft.

Als iemand een idee heeft, shoot!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,437
gTa
2 minuten geleden, Jochen zei:

Dit is uiteraard een 'gekend probleem'

said no dealer ever.

 

"Nog NOOIT gezien, madammeke!"

  • Funny 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
ST TDCi    1,878
ST TDCi

Zijn dat gewoon steeklampjes of vaste leds? In het eerste geval ben jij volgens mij wel bekwaam genoeg om dat zelf te doen.
Ik heb het zelf ook al gedaan een paar jaar geleden, en mag het deze zomer nog eens doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jochen    3,323
Jochen
6 uren geleden, ST TDCi zei:

Zijn dat gewoon steeklampjes of vaste leds? In het eerste geval ben jij volgens mij wel bekwaam genoeg om dat zelf te doen.
Ik heb het zelf ook al gedaan een paar jaar geleden, en mag het deze zomer nog eens doen...

Dat zijn LED's die gesoldeerd zijn. Heel het ding moet dan open om ze langs achter los te solderen.

NX0Rsge.jpg

 

Maar nu ik het zo zie zijn dat telkens 2 LED'S. Het kan dus niet dat het de LED's zijn die stuk zijn maar eerder de aansluiting ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
teus_    242
teus_

SMD leds, geen amateurs aan laten prutsen. als het een gekend probleem is, wat is dan de typische oorzaak? 
kan zijn dat de ledjes het gewoon  begeven hebben. of een slecht contact van de ledjes of ergens op de print. of een driver chip die altijd kapot gaat. heb al eens een E30 dashboard hersteld waar de pinker niet meer werkte. als je het dashboard te hard ging aanvijzen, dan kun je een baantje breken dat net naast het montagepunt loopt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jochen    3,323
Jochen
19 uren geleden, Ugeken zei:

Uw probleem staat in hun lijstje, wel in Gits.

https://www.dashbord.be/reparatielijst/

 

52 minuten geleden, Jan zei:

Aanrader als je het paneeltje 3x wilt in-en uitbouwen.. Geen goeie ervaring met die mens.

Was ik ook al tegengekomen, is wat ver inderdaad.

2 uren geleden, teus_ zei:

SMD leds, geen amateurs aan laten prutsen. als het een gekend probleem is, wat is dan de typische oorzaak? 
kan zijn dat de ledjes het gewoon  begeven hebben. of een slecht contact van de ledjes of ergens op de print. of een driver chip die altijd kapot gaat. heb al eens een E30 dashboard hersteld waar de pinker niet meer werkte. als je het dashboard te hard ging aanvijzen, dan kun je een baantje breken dat net naast het montagepunt loopt. 

Weet niet juist wat de oorzaak is, daarmee dat ik er liever iemand aan laat prutsen die er iets van kent. Lijkt me straf dat het de leds zijn vermits er twee per klokje zijn. Dan zouden ze links tegelijk moeten flikkeren en rechts tegelijk stuk gegaan zijn. Lijkt me eerder een slecht contact.

 

Op fora enkele keren deze tegengekomen: https://www.verotronics.nl/

Heb een offerte gevraagd gisteren maar voorlopig nog geen reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
teus_    242
teus_
Quote

I have found these guys tho
http://www.clusterrepairsuk.co.uk/repair/model/audi-a4-b8-instrument-cluster-repair-service
They said it’s a transistor on circuit board that fails and gives too much voltage to leds and they start to fail
Quoted £109 for an ‘illumination upgrade ‘ appears to be leds replaced & circuit board repaired with new ones , which are brighter and a soft fade in on off .
Definitely appears worth it.

dat is alle transistors uitmeten, en dan alle verdachte transistors met hun ledjes vervangen. of alles direct in één keer vervangen, aangezien demontage en het geven aan een hersteller wel wat gedoe is.

https://web.archive.org/web/20190316112339/http://www.clusterrepairsuk.co.uk/repair/model/audi-a4-b8-instrument-cluster-repair-service

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frekkel    8,761
Frekkel
Op 26/2/2021 om 21:26, Jochen zei:

Sinds de aanschaf van mijn A4 heeft deze sporadisch last van flikkerende lampjes in de instrumentencluster. Namelijk die van de benzine- en temperatuurmeter. Sinds een paar weken is de verlichting van de benzinemeter er helemaal mee opgehouden:

IMG_20210226_080547.thumb.jpg.a68fe7b980df547bf9a8df07e25263cc.jpg

 

Dit is uiteraard een 'gekend probleem' en ik ben nu op zoek naar iemand die dit kan herstellen. Ik heb een bedrijfje gevonden in Eindhoven die dit doet maar als iemand iets zou weten in de buurt van Limburg/Antwerpen/Vlaams-Brabant, dat zou iets handiger zijn. De hele cluster zou vrij makkelijk uit te bouwen zijn, de lampjes vervangen is iets moeilijker. Vandaar dat ik het liever laat doen door iemand die er verstand van heeft en er garantie op geeft.

Als iemand een idee heeft, shoot!

 

In Antwerpen zit er één, kun je wel googlen.

Op 26/2/2021 om 22:54, Ugeken zei:

Uw probleem staat in hun lijstje, wel in Gits.

https://www.dashbord.be/reparatielijst/

Al geweest. Wel content van.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soundstorm    1,827
Soundstorm
On 2/27/2021 at 6:34 AM, Jochen said:

Maar nu ik het zo zie zijn dat telkens 2 LED'S. Het kan dus niet dat het de LED's zijn die stuk zijn maar eerder de aansluiting ofzo.

Als die in serie staan moet er maar eentje kapot gaan. Dan gaat het andere ook niet meer oplichten.

Op zich eenvoudig te vervangen, maar je hebt er wel specifiek SMD soldeermateriaal voor nodig. Moeilijkste lijkt mij nog om de juiste vervang LEDs te vinden. Niet leuk als dat uiteindelijk een andere kleur of helderheid heeft.

Edit: had er over gelezen dat de temperatuurmeter ook knipperde. Dan is het misschien eerder de LED controller die er aan is. Lijkt mij wel een mogelijkheid dat het 1 controller is voor de kleine meters, en dan nog 1 voor (elke) grote meters.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jochen    3,323
Jochen
8 uren geleden, Frekkel zei:

In Antwerpen zit er één, kun je wel googlen.

 

Bedoel je deze? http://www.bercu.be/index.htm

7 uren geleden, Soundstorm zei:

Als die in serie staan moet er maar eentje kapot gaan. Dan gaat het andere ook niet meer oplichten.

Op zich eenvoudig te vervangen, maar je hebt er wel specifiek SMD soldeermateriaal voor nodig. Moeilijkste lijkt mij nog om de juiste vervang LEDs te vinden. Niet leuk als dat uiteindelijk een andere kleur of helderheid heeft.

Edit: had er over gelezen dat de temperatuurmeter ook knipperde. Dan is het misschien eerder de LED controller die er aan is. Lijkt mij wel een mogelijkheid dat het 1 controller is voor de kleine meters, en dan nog 1 voor (elke) grote meters.

Ik heb of verschillende fora gevallen gelezen dat er een deel van de snelheidsmeter wegvalt. Ik denk dan eerder dat er, zoals je zegt, een aantal in serie staan.

Ik las van iemand die bij die in Eindhoven was geweest dat ze de LED's testen met een koude spray en de slechte dan vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soundstorm    1,827
Soundstorm
12 minutes ago, Jochen said:

Ik heb of verschillende fora gevallen gelezen dat er een deel van de snelheidsmeter wegvalt. Ik denk dan eerder dat er, zoals je zegt, een aantal in serie staan.

Ik las van iemand die bij die in Eindhoven was geweest dat ze de LED's testen met een koude spray en de slechte dan vervangen.

Ja, dat is zo wat de normale manier van werken om defecte elektronica te ontdekken. Wat alcohol over de componenten gieten, en waar het snel verdampt, weet je dat er iets kapot is.

Voordeel van zo'n bedrijf die niet anders dan dat doet, is dat ze waarschijnlijk wel alle componenten hebben liggen. Anders moet je uitbouwen en diagnose doen, terug dicht en weer in de auto. Stukken bestellen, en daarna alles er weer uit op te herstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jochen    3,323
Jochen
48 minuten geleden, Soundstorm zei:

Voordeel van zo'n bedrijf die niet anders dan dat doet, is dat ze waarschijnlijk wel alle componenten hebben liggen. Anders moet je uitbouwen en diagnose doen, terug dicht en weer in de auto. Stukken bestellen, en daarna alles er weer uit op te herstellen.

Inderdaad, en het zou handig zijn als ze het on the fly kunnen herstellen. Even afwachten of ze reageren :) 
Had ook al een firma in Duitsland gevonden maar dan zit je 2 weken zonder auto hè.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jochen    3,323
Jochen

Na 3 weken een antwoord gehad van Verotronics. 100-150€ excl btw voor de herstelling.

Als de grenzen weer open zijn bel ik voor een afspraak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • Rabbit
      By Rabbit
      Hij is er eindelijk.
      Wel gecharmeerd dat er echt Audi kwaliteit is, surtout als je wat die dezelfde basis deelt met de ID4.
       
    • D Squaloid
      By D Squaloid
      Audi breidt zijn elektrische aanbod uit met de E-tron GT. Een flitsend vormgegeven GT die z'n basis deelt met de Porsche Taycan. Naast een (voorlopige) basisversie krijgen we ook direct de RS E-tron GT voorgeschoteld.
      Highlights
      E-tron GT direct ook als RS 530 pk (basis) of 646 pk (RS) 488 km rijbereik Snelladen: 100 km in 5 minuten Wat in 2018 begon met de spraakmakende E-tron GT Concepten eind vorig jaar concreter werd met een gecamoufleerd pre-productiemodel ontaardt nu in de E-Tron GT en RS E-tron GT. Een volledig elektrische vierdeurs die prestaties levert waar menig sportauto met verbrandingsmotor jaloers op wordt. Dat geldt zeker voor de RS-versie, maar daarover straks meer.
      Audi E-tron GT
         
      E-tron GT
      De basis ligt voorlopig namelijk bij de reguliere E-tron GT. Zoals in één oogopslag te zien is, heeft Audi de conceptversie slechts op detailniveau nog bijgeschaafd. Het uiterlijk is dan ook geen grote verrassing meer, maar velen zullen dat ongetwijfeld geen probleem vinden. De 4,99 meter lange en slechts 1,41 meter hoge E-tron GT is een opvallende verschijning en behalve het esthetische aspect van het ontwerp zit ook het aerodynamische deel wel goed. De E-tron GT heeft namelijk een Cw-waarde van slechts 0,24. Geen overbodige luxe dat-ie efficiënt door de lucht snijdt, want met zo'n 2.300 kilo is de van twee elektromotoren voorziene E-tron GT bepaald geen lichte auto.
      Dankzij een stevig vermogen moet dat gewicht desondanks goed van z'n plaats komen. De standaard op 19-inch wielen staande E-tron GT beschikt over 476 elektrische pk's en 630 Nm koppel. Met een boostfunctie kun je dat 2,5 seconden lang opkrikken naar 530 pk. Als dat is ingeschakeld, schiet de E-tron GT in 4,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Bij 245 km/h is de koek pas op. Het vermogen wordt verdeeld over alle vier de wielen en daarbij zorgt een tweetraps transmissie ervoor dat het extra efficiënt opgebouwd wordt. Overigens rijdt de E-tron GT bij rustig rijden en voldoende grip enkel met voorwielaandrijving. Als er sportiever gereden wordt en/of extra grip nodig is, schakelt de motor op de achteras ook aan en doen de achterwielen mee. Bij gas los gaat de auto 'zeilen' en met remmen win je energie terug. Het remmen gebeurt zelfs voor een groot deel (tot 0,3 G vertraging) door de motor(en), waarmee er volgens Audi tot een vermogen van 265 kW stroom teruggewonnen kan worden.
      Wie bekend is met de techniek van de Porsche Taycan, weet dat er ook van het bijladen van de E-tron GT veel verwacht mag worden. De Audi heeft dezelfde 800 Volt-techniek aan boord en dat draagt eraan bij dat het accupakket met een netto-capaciteit van 86 kWh in slechts 5 minuten 100 km actieradius bij kan laden aan een 270 kW-snellader. In 23 minuten moet je van 5 naar 80 procent kunnen laden. Wie 'm thuis aan gelijkstroom hangt, kan in eerste instantie met 11 kW bijladen. In een later stadium volgt 22 kW, vernam AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Daarmee is de accu volgens Audi in 5 uur vol. Als de boel op 100 procent staat, moet je volgens de WLTP-cyclus 488 km ver kunnen komen.
      Audi E-tron GT
      Interieur
      Het geheel laat zich bedienen vanuit een interieur dat onmiskenbaar van Audi afkomstig is en wellicht net iets minder spetterend oogt dan het exterieur doet vermoeden. Herkenbaarheid troef, maar het ziet er prima uit. Op een centraal in het dashboard geplaatst 10,1-inch infotainmentscherm draait Audi's laatste versie van het MMI-systeem, dat standaard ook met spraakassistent te bedienen is. Via Audi Connect kunnen er tal van diensten op opgeroepen worden of extra aangeschaft worden. Optioneel zijn zaken als Alexa-spraakassistent en navigatie met Google Earth. Verder voorziet een 12,3-inch digitaal instrumentarium je van alle relevante rij-informatie.
      De E-tron GT is een vierzitter en volgens Audi moet je ook op de twee stoelen achterin riant plaats kunnen nemen. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Audi het accupakket daar zo diep mogelijk in de bodem verwerkt. De sportieve stoelen zijn naar wens met imitatieleer bekleed. Geen echt leer meer, want Audi gaat naar eigen zeggen liever voor een 'leervrije' toekomst en heeft zodoende kunstleer ontwikkeld op basis van gerecycled materiaal. Helemaal van deze tijd.
      Audi RS E-tron GT
      RS
      Zoals gezegd komt de E-tron GT ook direct als RS op de markt. Daarbij hanteert Audi Sport een wat andere aanpak dan we gewend zijn. Bij de E-tron GT geen dik uitgebouwde koets of grotere inlaten; nee, de RS E-tron GT onderscheidt zich aan de buitenkant door niet veel meer dan RS-logo's en vier donkere ringen in z'n grille van de reguliere versie. “De E-tron is zo al prachtig en breed genoeg. De RS onderscheidt zich met z’n prestaties,” was de korte verklaring van Audi hierover aan AutoWeek bij de presentatie van de E-tron GT. Opvallend, maar op zich heeft men wel gelijk dat de prestaties van een andere orde zijn. In de RS-versie leveren de twee elektromotoren samen namelijk maar liefst 598 pk en 830 Nm. Met de boostfunctie komt het tijdelijk uit op 646 pk. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die slechts 3,3 seconden in beslag neemt. Dat zijn cijfers waarvoor je bij Porsche op de Taycan Turbo aangewezen bent. Toch houdt de Taycan Turbo S nog voldoende voordeel ten opzichte van zijn Audi-neef.
      In de RS doet verder hetzelfde accupakket dienst als in de reguliere versie, maar er zijn wel degelijk technische zaken die de RS standaard heeft en de 'gewone' E-tron GT niet. Zo is er het een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel aan de achterkant, driekamerluchtvering, keramische remmen en adaptieve dempers. Ook staat-ie op 20-inch of optioneel 21-inch wielen, waar de standaardmaat 19-inch is. Daarbij heeft de RS E-tron GT standaard matrix-ledkoplampen en kun je bijtekenen voor Audi Laser Light. Optioneel is vierwielbesturing leverbaar. Overigens geldt dat deze zaken ook leverbaar worden voor de reguliere E-tron GT, maar bij de RS stap je dus niet alleen qua vermogen gelijk hoog in.

      Audi RS E-tron GT
      Breder aanbod
      In mei verwacht Audi Nederland de eerste E-trons GT in de showroom en dat zijn dan dus gelijk de voorlopige basisversie en de RS. Het ligt vanwege het grote gat tussen die twee versies voor de hand dat er nog eentje tussenkomt. Wellicht wordt dat dan de S E-tron GT, met een basisvermogen van pakweg 550 pk. Ook is het zeker niet ondenkbaar dat er nog een versie ónder de voorlopige instapper komt. Porsche onthulde onlangs immers een Taycan met enkel achterwielaandrijving, dikke kans dat Audi ook dat voorbeeld volgt. In dat geval zal de vanafprijs dan waarschijnlijk onder de € 100.000 uitkomen, maar voor de nu gepresenteerde varianten kun je logischerwijs op bedragen daarboven rekenen. De precieze prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
       
      autoweek.nl
    • Cyrano.ak
      By Cyrano.ak
      Video – Audi geeft e-tron GT het RS label
      https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-geeft-e-tron-gt-het-rs-label-180672
      We hebben bewegende beelden van de Audi RS e-tron GT.
      Update: 5-11-2020, 13.50 uur
      Audi voegt vandaag het RS label toe aan de e-tron GT naam. En er is nu bewegend beeld, waarop de RS e-tron GT (even wennen…) ook echt zelf in beweging is.
      Onderstaande tekst verscheen op 8-10-2020, 12.58 uur.
      Ze zijn er maar druk mee bij de Volkswagen Group. Het dieselgate schandaal forceerde hen om toch een andere richting te kiezen dan softwarematig conformeren. Aan de ene kant kun je zien dat het een ‘moetje’ is om de ontwikkeling van elektrische auto’s in een stroomversnelling te laten gaan.
      Audi e-tron GT
      Aan de andere kant is het ook gewoon een kans. De Audi e-tron is een duidelijk voorbeeld dat een elektrische auto ook erg goed kan zijn. Sterker nog, als je die derde zitrij niet nodig hebt is het een betere auto dan de Audi Q7. Alleen de actieradius is nog een dingetje, maar gelukkig maken de Duitsers ook stappen.
      Layout
      Een van de hoogtepuntjes is toch wel de nieuwe Audi e-tron GT. Audi heeft jarenlang een bepaalde vormtaal gehad. Deze werd mede bepaald door de layout van de techniek. De motor is voor de vooras geplaatst, een ideale manier voor vierwielaandrijving en voor wie dat niet wil is voordelige voorwielaandrijving mogelijk. Het nadeel is dat de voorzijde optisch erg zwaar is.
      Veelbelovend
      De concept versie van de Audi e-tron GT zag er veelbelovend uit. Audi heeft nu al afbeeldingen van de productieversie ‘gelekt’. Net als bij de e-tron heeft de e-tron GT een bizarre wrap, waardoor de subtiele lijnvoering nog niet helemaal zichtbaar is.
      Fraaie lijnen
      Wel is te zien dat de e-tron GT zijn fraaie lijnen grotendeels gaat behouden. Bij de Porsche Taycan (met wie de e-tron GT veel techniek zal delen) zag je dat de vertaling van concept (Mission-E) naar productiemodel goed ging, zij het dat de carrosserie wat smal en zielig werd (voor een betere stroomlijn en dus betere range). Dat gezegd hebbende, de e-tron wordt aanzienlijk minder breed.

      Productie e-tron GT
      Ook de Audi e-Tron moet inboeten, maar als de foto’s ons niet bedriegen, behoudt de e-tron GT voldoende wulpse vormen. Naast de afbeeldingen heeft Audi ook een videootje waarbij ze laten zien dat de productie bijna op gang begint te komen. De productie staat gepland voor eind 2020, voor die tijd zal het productiemodel onthuld gaan worden.
    • The Swede
      By The Swede
      Vakantietijd => k Moet sleurhut buitenhalen. Spijtig genoeg heeft de huidige X5 geen trekhaak. 
      Fleetmanager stelde me een SQ7 of X5 50d voor.
      Ander alternatief is de GLE450.
      Thoughts? En waarom?
    • Jules_W
      By Jules_W
      Beste vrienden, 
       
      zoals de topictitel doet vermoeden ben ik op zoek naar een Audi B5 S4 van 1999-2001. Het moet dus een facelift zijn. Bij voorkeur een sedan. Sub 200k km’s en liefst in originele toestand maar is geen must of dealbreaker. Ik ken de advertenties op 2dehands en autoscout in België en zou hier graag eens polsen voor ik naar het buitenland trek. 
      Mijn budget is conform het aanbod maar wil een extra inspanning doen voor een nogaroblauwe. Als er toevallig iemand ergens iets weet staan of iemand die overweegt om te verkopen hoor ik het graag. 
       
      Thanks

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions