ir_fuel 58.284 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari een 70kWh batterij, 70% geladen, dat is 49kWh. Bij deze temperaturen zit je boven de 20kWh/100km, dan geraak je max 250km ver op dat moment, en dat is 250km tot je batterij op 0% staat, dus dat doe je in de praktijk ook niet. 1 Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Op 28/12/2025 om 21:30, Dawud zei: Skivakantie met de BMW I5 Touring 82kWh, onze eerste lange familietrip ermee sinds ik hem heb ontvangen eind september. Wij zijn van het type mensen die 's nachts rijden, we stoppen enkel om naar het wc te gaan, eten is gewoon in de auto, mijn auto's hadden tot nu toe steeds een bereik van minstens 900km. Maar dat moest nu dus anders Regio Sint Niklaas - Tonale (IT): 1250km Altijd toegelaten snelheid proberen aan te houden, in Duitsland 130km/u op teller als het ongelimiteerd was. Temperatuur op terugreis was continu 80% rond het vriespunt. 2 volwassenen, 2 kinderen, koffer zat vol. Heenreis was opgesplitst in 3 rijdagen, eerste stint was 500km. Eerste keer gebruik makend van de BMW navigatie omdat die de optimale route en laadstations zou bepalen. Dat werkte dus niet... Een hele hoop dingen geprobeerd tot frustratie toe, bleek achteraf een optie die je moest enablen, pas voor de terugreis ontdekt waar die setting stond. Ik zocht dan maar op een gegeven moment naar laadpalen in de buurt, maar dan geeft hij alles van traag tot snel aan. 1km van de autostrade was er een shell met wat laadpalen. Een dik kwartier geladen, maar om terug de autostrade op te komen moest ik omrijden wegens enkel richting. Mijn eerste crisis was een feit Toegekomen aan het hotel na de eerste stint en bleek de 2 laadplekken ingenomen door niet EV-ers... en moest ik dus met mijn volle koffer op straat gaan staan. Die laadbeurt heb ik gestart om 23u en geëindigd om 8u toen ik opstond en mijn auto op de parking van het hotel heb gezet. 5h30 zitten laden, 4u niet. Kostprijs van niet laden was 28€. Nu snap ik waarom daar dus niemand stond... In totaal 53kWh geladen, €74,53 betaald. Voor de rest van de ritten niet veels bijzonder te melden Terugreis was zaterdag om 8u en uiteindelijk zijn we om 23:38 thuis aangekomen na 1213km. Ja, dus 15u30 onderweg geweest Oorzaak is de slechte ligging van Tonale, drukte tot een stuk in Duitsland en laden. Vertrokken op 100%, onze eerste laadbeurt was na 374km en al 5u gereden :o. Laden was op 1km van de autostrade bij een hotel met 1 paal aan 150kWh. Ik riskeerde dat niet (als er iemand bij komt te staan zit je maar 75kWh te laden) en we hadden honger. 500m verder was een mcdonalds met 300kWh. Auto stelde voor om tot 56% te laden, maar doordat we aan het eten waren is dat wat meer geworden: 14% -> 80% in 32min: € 38,61 En dan begon het riedeltjes van elke 1h45 te stoppen, telkens +-200km, telkens 20-30min laden: - 1 keer een non-EVer kunnen vragen om ergens anders te gaan parkeren zodat ik de enigste vrije plek nog kon innemen - 1 keer zijn we naar een laadpaal op de autostrade gestuurd en daar was alles vol toen we aankwamen. ipv te wachten dan maar doorgereden naar hetvolgende tankstation en daar bleek maar 1 van de 4 palen te werken, maar dus ook bezet en een hoop wachtende. Weer verder en ik ben toen beland op een supermarktparking met 4% over aan een paal van 150kWh die ik moest delen en dus 1u heb zitten laden tot 80%. Hebben dan in de supermarkt iets gegeten - 1 keer stuurde hij ons naar een mcdonalds, maar die laadpaalplaatsen (300kWh) werden gebruikt door niet laders, gelukkig schuinover een Aral station waar er nog vrij stonden - 1 keer vroeg hij om maar 9min te laden en de volgende 30min. Die 9min is dus waist of time, want je bent langer bezig van de autostrade te rijden naar de paal dan te laden. de BMW app heeft de route in 2 gesplitst: 760km - 8h52min - 85,8km/h - 21kWh/100km 453km - 4h1min - 112,5km/h - 25,4kWh/100km In totaal 2h4m effectief geladen. Via de BMW routeplanner nu zou de route nu 1127km zijn, 11u15 rijden, 1u51min laden in 5 keer. Ik hou echt van lange autoritten, maar nu heb ik na 3/4de het stuur aan mijn vrouw gegeven uit frustratie. Ik had het echt gehad, wat een gedoe was deze rit, combi letten om wat eco vriendelijk te rijden, drukte en laden. De rijtijd is te kort, de laadtijd te lang. Ik ga niet elke 1u45 iets halen om te eten of naar het wc en als ik dat doe is dat klaar na 10min, ja, ook mijn kinderen. Het was dan ook koud, dus buiten de auto wat rondstappen was niet iets dat je verkoos. Bij de meest courante laadstations (op de autostrade of vlak erbij) was het altijd vol of quasi vol, 99% Nederlanders en Belgen. Gelukkig heeft Duitsland een zeer goed netwerk en is er op 1km van de autostrade meestal een ruim aanbod van laadstations. Deze zomer stond de Franse alpen op het programma, dikke 1000km, mijn vrouw was al aan het spreken van een auto te lenen of een vliegvakantie te boeken. Mijn hoop is dat in de zomer de range beter zal zijn, en sowieso rijden we deze keer wel terug 's nachts. Mijn fiets zal ik waarschijnlijk niet meepakken en ginder huren, want dat doet het verbruik ook de hoogte injagen. Nog wat over de auto zelf: - Aangenaam voelende reisauto (comfort, ruimte) - De GPS van BMW is niet mijn vriend - Teveel elektronica en veiligheidsmaatregelen aan boord Je hebt het volledig fout aangepakt man, dit kan niet 1 2 Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Op 23/1/2026 om 18:22, Lotuzzz zei: Ophemelen? Ik zie vooral veel EV-afbraak van mensen die van-horen-zeggen. Ik denk dat er voor de rest vooral feiten gedeeld worden. Stil, trillingsvrij, effortless, instant power. mmmm niet volledig akkoord. Je kan wel degelijk niet voor een EV kiezen en goed weten wat de voor maar ook de nadelen zijn. Ik heb hier toch een 8 tal EV rondrijden en meermaals zelf aan het stuur gezeten bv. Wat ik vooral vaststel is dat men nadelen nogal makkelijk onder de mat veegt wanneer men met het een of ander rijdt. Plots is het andere niet meer goed. Vandaag op ons bedrijf is de policy aangepast: - Bedienden: EV - sales reps : allemaal terug naar LV diesel (deze moeten ook regelmatig naar buitenland). Dit geeft DUIDELIJK ook de gelukkigste rijders. (het gezaag op EV komt van 1 lakker en zowat alle reps). Bedienden zijn dan weer (heel) blij met hun EV. Maar dat er twee soorten mensen bestaan en er voor en nadelen aan het andere zijn, ligt hier echt wel moeilijk. De volgende auto voor mijn vrouw zal ook EV zijn, dat is voor privé gebruik in onze huidige situatie het best. (kijk naar mij: ik krijg de stempel anti ev, terwijl ik in feite gewoon genuanceerd ben). Verder weten we allemaal dat fiscaliteit nog altijd een heel grote driver is om ev te rijden of (bedrijven) aan te kopen. Puur op gebruik zou de verdeling er anders uit zien vandaag de dag. (zelfde TCO). 4 3 Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 13 uren geleden, BMWMB zei: Enkel tijdens een verre reis is hybride gemakkelijker dan een EV, maar voor alle andere ritten blijft EV als firmawagen voor mij de veel betere auto, en zie ik geen enkel voordeel in een hybride. Tot voor kort was er inderdaad nog het fiscale voordeel, en zelfs dat is nu weg. Moest ik een particulier zijn, ik kocht mij een leuke benzine. Ik vind een hybride dan weer zeker geen slecht gegeven ! Het voordeel voor de echte korte afstanden op EV te doen (en dus minder tanken) en voor de lange afstanden de nadelen van EV weer uit te schakelen. Ik had zo die Panamera 4S en vond dat echt een fijne auto. (al was de reikwijdte puur ev om mee te lachen). Mocht ik qua fiscaliteit moeten kiezen dan zou ik een hybride genomen hebben. Voor mijn gebruik ideaal ! 2 2 Quote
Dawud 4.616 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 1 uur terug, Jokke_vlo zei: Maar dat er twee soorten mensen bestaan en er voor en nadelen aan het andere zijn, ligt hier echt wel moeilijk. Ik zou eerder zeggen dat er meerdere soorten mensen zijn, maar daar komt het is essentie op neer. Ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan uitmaken of zo een EV geschikt zal zijn of niet, maar 't is hier vaak het kamp van de uiterste en meningen opdringen. Maar het onbekende schrikt natuurlijk wel af, dus is het fijn om een plek te hebben om de positieve en de negatieve pistes te lezen. 2 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 55 minuten geleden, Dawud zei: Ik zou eerder zeggen dat er meerdere soorten mensen zijn, maar daar komt het is essentie op neer. Ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan uitmaken of zo een EV geschikt zal zijn of niet, maar 't is hier vaak het kamp van de uiterste en meningen opdringen. Maar het onbekende schrikt natuurlijk wel af, dus is het fijn om een plek te hebben om de positieve en de negatieve pistes te lezen. Dat vind ik ook, maar oh wee wanneer je de negatieve piste hier uitschrijft. Quote
SB-01 4.348 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 18 minuten geleden, Liquid Li0n zei: Dat vind ik ook, maar oh wee wanneer je de negatieve piste hier uitschrijft. Misschien omdat het serieus afgezaagd begint te worden? Nu goed, het extreme pro EV gedoe ook hoor. Wie dat wil koopt dat, wie dat niet wil koopt dat niet. Klaar toch? 1 Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 1 hour ago, Liquid Li0n said: Dat vind ik ook, maar oh wee wanneer je de negatieve piste hier uitschrijft. Zeker als je uit eerstehand spreekt, he @Liquid Li0n. @Dawud zijn ervaringen daar kan ik me in vinden. Dat hij dat achteruitgang vindt, zeker in koude periodes, daar valt 100% iets voor te zeggen. Ik heb daar geen last van omdat ik nooit in die situaties zit (ik zit niet met een vrouw en kleine kinderen te koekeloeren aan een laadpunt in the middle of nowhere op weg naar mijn skibestemming). Maar dat er hier zijn die slecht geïnformeerd tot in den treure moeten herhalen van "horen zeggen" van hun incompetente collega's die nergens kunnen laden "zonder apps van de fabrikant van de laadpaal", terwijl ze er zelf nog geen deftige trip mee gedaan hebben, daar is niks "oh wee" aan, dat is gewoon zeiken om te zeiken. 5 1 1 Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 2 hours ago, Jokke_vlo said: - sales reps : allemaal terug naar LV diesel (deze moeten ook regelmatig naar buitenland). Welke LV diesel wordt dat dan? Kan me voorstellen dat er daar wel tussen zitten die een achterbank nodig hebben? Een vloot V-klasses aanschaffen is ook geen goedkope affaire. Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari V klasse (al 2 rijdende) en Vito. Aangevuld met de Ford Transit (delen veel met VW). Vorige week is er een V klasse met dubbele cabine geleverd (sales rep betaalt de hoge VAA). 2 Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 30 minuten geleden, Jokke_vlo zei: V klasse (al 2 rijdende) en Vito. Aangevuld met de Ford Transit (delen veel met VW). Vorige week is er een V klasse met dubbele cabine geleverd (sales rep betaalt de hoge VAA). wel een goede oplossing en knappe minibusjes, die V klasses. Zijn dat dan 300d's? Quote
ir_fuel 58.284 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 49 minutes ago, Jokke_vlo said: V klasse (al 2 rijdende) en Vito. Aangevuld met de Ford Transit (delen veel met VW). Vorige week is er een V klasse met dubbele cabine geleverd (sales rep betaalt de hoge VAA). V klasse dubbel cabine? Dat is al serieus materiaal medunkt. Hopelijk beseffen die mannen dat een beetje. 1 Quote
SpeedExceed 262 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 1 uur terug, Jokke_vlo zei: V klasse (al 2 rijdende) en Vito. Aangevuld met de Ford Transit (delen veel met VW). Vorige week is er een V klasse met dubbele cabine geleverd (sales rep betaalt de hoge VAA). Daarom hebben wij twee Vito Mixto's gekocht hier, en die rekenen we gewoon geen VAA aan. (hangt wel vol reclame) Quote
josenjef 436 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 2 uren geleden, ir_fuel zei: Welke LV diesel wordt dat dan? Kan me voorstellen dat er daar wel tussen zitten die een achterbank nodig hebben? Een vloot V-klasses aanschaffen is ook geen goedkope affaire. Mijn Transit dubbele cabine met veel opties op was 40 excl. BTW. Ik heb wel de diesels gemeden, zeker bij Ford. Multivan dubbele cabine was wel al direct 20k meer en maar een 1.5 PHEV. 1 Quote
Krikkie 9.832 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 1 uur geleden, Jokke_vlo zei: Aangevuld met de Ford Transit Wel dikke brol , ken drie mensen met een recente Transit, alle drie dezelfde problemen, versneld distributieriem moeten vervangen, dpf problemen, iets aan de ophanging weet niet meer wat en één heeft een nieuw blok moeten steken omdat de adblue een gat gemaakt heeft in het blok, garage wist er al een jaar van maar kreeg het niet opgelost. Ik zou bij MB blijven Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Ik heb een 5 tal Transits rondrijden......... 1 met dat probleem idd, rest niet.... we zijn over het algemeen tevreden over Ford. Volvo EX30.......... dat is een pak miserie ja. Maar het is hier EV zeker? Nee geen 300 wel : Mercedes V250d L2 AVANTGARDE Ikzelf heb een 300 (zie apart topic): big fan ! 1 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 29 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Volvo EX30.......... dat is een pak miserie ja. Ik heb de indruk dat dat de miseriebak onder de miseriebakken is. Nog niemand tevreden over gehoord. 1 Quote
Fastflupke 163 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari @Jokke_vlo top oplossing met de split tussen sales en technische profielen met LV Ze mogen niet klagen met VKlasse, top materiaal 2 Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 2 uren geleden, BMWMB zei: Welke problemen zijn er met die auto? Niet openen….. wat natuurlijk een serieus probleem is Scherm dat niet werkt zodat je niet eens je lichten kan aansteken Een gigantisch hard gepiep : reden onbekend (ook buitenkant te horen) Niet willen laden De lijst is waanzin…. enz enz enz 2 Quote
DDke 8.689 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 21 uren geleden, BMWMB zei: Enkel tijdens een verre reis is hybride gemakkelijker dan een EV, maar voor alle andere ritten blijft EV als firmawagen voor mij de veel betere auto, en zie ik geen enkel voordeel in een hybride. Tot voor kort was er inderdaad nog het fiscale voordeel, en zelfs dat is nu weg. Moest ik een particulier zijn, ik kocht mij een leuke benzine. 8 uren geleden, Jokke_vlo zei: Ik vind een hybride dan weer zeker geen slecht gegeven ! Het voordeel voor de echte korte afstanden op EV te doen (en dus minder tanken) en voor de lange afstanden de nadelen van EV weer uit te schakelen. Ik had zo die Panamera 4S en vond dat echt een fijne auto. (al was de reikwijdte puur ev om mee te lachen). Mocht ik qua fiscaliteit moeten kiezen dan zou ik een hybride genomen hebben. Voor mijn gebruik ideaal ! je kan dat niet veralgemenen. Voor @BMWMB kan een EV genoeg zijn voor dagelijkse verplaatsingen. Dan moet je idd de goeie EV kunnen kiezen, en als je de baas bent dan mag je zelf de prijs kiezen. Maar zelfs dan, als je toevallig de baas bent, en veel ruimte in de hoogte nodig hebt, en veel snelwegkms doet, dan ben je de lul. Want dan sta je na 200 kms aan de kant, liefst laat ‘s avonds wanneer je omvalt van de slaap en je vrouw al aan het zagen is dat ze weer alleen naar de tv heeft moeten kijken. Als je dan nog eens werknemer bent, en je baas zegt dat een batterij van 40 kwh genoeg is, of je kan niet thuisladen, dan… Ik ben ook een zeer grote fan van een goeie hybrid, in mijn geval. Ik kan ongeveer 100km elektrisch rijden, en de rest op naft. En het bewijs dat het imo voor mij ook echt nodig is: Mijn hybrid kost me een pak meer geld dan mijn EV’s. 1 1 Quote
Mich 2.891 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 7 uren geleden, SB-01 zei: Misschien omdat het serieus afgezaagd begint te worden? Nu goed, het extreme pro EV gedoe ook hoor. Wie dat wil koopt dat, wie dat niet wil koopt dat niet. Klaar toch? We zijn nog steeds op zoek naar het topic “Hoe ziet een roadtrip met een verbrandingsmotor eruit” 1 1 Quote
Jokke_vlo 16.913 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 5 minuten geleden, Mich zei: We zijn nog steeds op zoek naar het topic “Hoe ziet een roadtrip met een verbrandingsmotor eruit” Volgens mij heeft iemand dat hier ooit gestart. Denk dat hij nog met pek en veren rond loopt en dat op een autoforum 3 Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari 8 uren geleden, Jokke_vlo zei: V klasse (al 2 rijdende) en Vito. Aangevuld met de Ford Transit (delen veel met VW). Vorige week is er een V klasse met dubbele cabine geleverd (sales rep betaalt de hoge VAA). Is een V klasse niet altijd “dubbele cabine”? Quote
Ice_Ken 6.465 Geplaatst: 27 januari Geplaatst: 27 januari 12 uren geleden, Jokke_vlo zei: Niet openen….. wat natuurlijk een serieus probleem is Scherm dat niet werkt zodat je niet eens je lichten kan aansteken Een gigantisch hard gepiep : reden onbekend (ook buitenkant te horen) Niet willen laden De lijst is waanzin…. enz enz enz En brandgevaar...recall zal nog wel komen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.