Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoe traag was die lader? Of ben je om 5h 's morgens terug vertrokken?

Ik denk vooral heel laat pas aangehangen.

Geplaatst:
10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoe traag was die lader? Of ben je om 5h 's morgens terug vertrokken?

Rond 1u toegekomen, iets voor 8u terug vertrokken. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
26 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je hebt daar toch helemaal geen abonnement voor nodig? Ik kan ook laden bij Tesla.

Nog niet nagekeken,  maar je zal toch iets moeten activeren waarschijnlijk, aangezien ze geen scan of badge mogelijkheid hebben? 

Geplaatst:
5 minutes ago, tuscani said:

Nog niet nagekeken,  maar je zal toch iets moeten activeren waarschijnlijk, aangezien ze geen scan of badge mogelijkheid hebben? 

Gewoon de app installeren.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:

Ja @Liquid Li0n gij kunt toch een potje neuten hoor :D Heel dit topic volgen is toch een soort van SM voor u, neen?

Ik had het in het begin ook niet zo voor heel dat EV gedoe, minder omwille van range maar vooral qua beleving. Ondertussen ben ik ook al wat ouder, en waardeer ik heel hard de rust in een EV terwijl je toch nog goed kan doorrijden indien gewenst. Het zijn op de enkele momenten wanneer je nog eens echt fun kunt beleven dat ik mijn A45 mis, voor de rest geniet ik vooral. Het moeiteloos optrekken, auto lekker opgewarmd in de winter, stuurtje verwarmd, muziek die niet gestoord wordt door een ratelende viercilinder (de Volvo is horror op dat vlak).

Qua range, ik had het mij op zich wel wat rooskleuriger voorgesteld maar al bij al voor mijn gebruik is het ok. En zeker als je thuis kan laden zie ik geen enkel probleem. Nu ja, ik ga ook geen 30x per jaar een weekendje weg zoals sommigen hun vrienden. Heb ook wel het voordeel vrij centraal in het land te wonen, dus eens naar de zee of de Ardennen vereist geen laadstop. En niet te vergeten, range was niet de grootste vereiste voor mij bij deze wagen.

Mijn grootste ergernis blijft het feit dat ik geblindeerde ruiten heb, dus het zit wel snor op dat vlak. Ah ja, en een nukkige linker achterdeur die niet altijd open wil :D 

Ik zou geen "normale" benzine / diesel meer willen. Maar, eerlijk is eerlijk, moest een BMW M3 betaalbaar geweest zijn zou ik wss toch voor dat gegaan zijn. Maar de financiële / fiscale realiteit is wat ze is.

• Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
3 minutes ago, Roger said:

Ik zou geen "normale" benzine / diesel meer willen. Maar, eerlijk is eerlijk, moest een BMW M3 betaalbaar geweest zijn zou ik wss toch voor dat gegaan zijn. Maar de financiële / fiscale realiteit is wat ze is.

Voor mij exact hetzelfde. Teruggaan naar de aandrijving van mijn vorige M340i is op geen enkel vlak vooruitgang, behalve op het vlak van range. 't is nu niet dat de sound zo om van achterover te vallen was, jammer genoeg (geluidsnormen zijn geluidsnormen, helaas).

Geplaatst:

Ik kan dit ook enkel beamen. Bij ons is gans het gezin ondertussen over naar EV, en niemand wil nog terug naar een ICE.

Zelf rij ik nog een keer of 6 per jaar naar Polen, buiten de vakanties in het buitenland, en zelfs dan stoort het mij allerminst om een extra half u pauze te nemen tussendoor. De tijden dat ik in Duitsland minstens 200 wilde knallen, liggen ook al efkes achter mij.

Ik heb nog een jaar of 2 te gaan, met mijn ID4, waar de eerste generatie software zéker voor verbetering vatbaar is. Maar sinds een recente trip naar China, kijk ik al uit om daarna privé een Chinese EV te gaan rijden.

• Verdrietig 1
Geplaatst: (aangepast)
42 minuten geleden, Roger zei:

Ja @Liquid Li0n gij kunt toch een potje neuten hoor :D Heel dit topic volgen is toch een soort van SM voor u, neen?

Ik had het in het begin ook niet zo voor heel dat EV gedoe, minder omwille van range maar vooral qua beleving. Ondertussen ben ik ook al wat ouder, en waardeer ik heel hard de rust in een EV terwijl je toch nog goed kan doorrijden indien gewenst. Het zijn op de enkele momenten wanneer je nog eens echt fun kunt beleven dat ik mijn A45 mis, voor de rest geniet ik vooral. Het moeiteloos optrekken, auto lekker opgewarmd in de winter, stuurtje verwarmd, muziek die niet gestoord wordt door een ratelende viercilinder (de Volvo is horror op dat vlak).

Qua range, ik had het mij op zich wel wat rooskleuriger voorgesteld maar al bij al voor mijn gebruik is het ok. En zeker als je thuis kan laden zie ik geen enkel probleem. Nu ja, ik ga ook geen 30x per jaar een weekendje weg zoals sommigen hun vrienden. Heb ook wel het voordeel vrij centraal in het land te wonen, dus eens naar de zee of de Ardennen vereist geen laadstop. En niet te vergeten, range was niet de grootste vereiste voor mij bij deze wagen.

Mijn grootste ergernis blijft het feit dat ik geblindeerde ruiten heb, dus het zit wel snor op dat vlak. Ah ja, en een nukkige linker achterdeur die niet altijd open wil :D 

SM is nu wat overdreven misschien. Al lees ik het hier graag af en ik hoor graag de ervaringen of frustraties van collega's en vrienden. Oh wacht, dus misschien toch? :D

Het is ook zo verschillend. de ene haat het, de andere wil niets anders meer. Het is ook veel perceptie en hoe je er tegenover staat zeker. Zoals vroeger ook al was he, het ene gezin of persoon doet wat meer planning terwijl de andere vertrekt en niet nadenkt. Ik heb vrienden die een auto met slechte range gekregen hebben en dat als hun enige voertuig hebben. Heb andere vrienden die dan maar een EV kopen omdat de boekhouder dat zegt maar zeggen van...al die apps installeren, daar ga ik niet mee beginnen ze. Met dat gedoe.
En ook is iedere situatie anders he. De ene gaat veel weg, de andere weinig weg, de ene heeft kinderen, de andere kan niet thuisladen, etc etc

Ik ken mezelf in het feit dat ik dit met een laptop of gsm ook heb. Ik wil een toestel met een goede batterij en dan zit ik die nog wat te tweaken qua settings en alles op donkere modus om het meeste uit de batterij te halen en uiteindelijk kan je die gsm overal laden. Op het werk, thuis, in de auto, bij vrienden of zelfs met een powerbank. Dus hoeft die batterij helemaal niet zo groot te zijn. Maar toch maakt dit dat bij mij, en precies bij vele andere mensen, een grote batterij wel het grootste argument is. Weegt zwaarder door dan gedacht, ook al kan je overal laden. Maar de auto's die her verst komen op 1 batterijlading zijn ook de duurste.

Bij mij wringt het ook wat. nu we meer kapitaal hebben om te besteden omdat we wat ouder worden en langer werken zou ik ook liever een M340i of een M3 Touring aanschaffen dan een geruisloze EV. Ik heb precies liever een sportieve ICE dan een Taycan, Model S Plaid of Zeekr. Ik zie me geen ardennenrit of autobahn rit doen met een EV. Vaak als ik eens naar Duitsland ga neem ik nog de 1 serie om die toch eens over de 250 te krijgen. Snelheid blijft een verslaving. En autorijden een hobby, Dat is precies een argument dat ik nooit nog lees de laatste jaren. Net zoals vroeger bij de bedrijfswagens ik nog voor een manueel koos, de fleet manager was van...met al die files altijd zou ik dat niet meer willen...alsof je de meerderheid van je autoritten precies in file staat lol. Dat was het pre-EV argument toen, manueel of automaat.

Ik doe meer dan 30 000 km per jaar en kan niet thuis laden, dat zal er ook niet aan helpen om pro EV te worden. Mijn auto is ook op voorhand verwarmd of gekoeld dus dat is zelfde tussen ICE of EV. Het ding is, ik ga maandelijks een (verlengd) weekendje weg. Aan die 30 keer kom ik niet, maar het zal niet veel schillen :D. Zou mijn google agenda eens moeten nagaan. Was september naar Duitsland, oktober naar Tarragona (deels voor het werk), november naar Parijs, december Duitsland 2x en Zuiden van Frankrijk voor oud op nieuw. Dit zal ook wel lukken met een EV maar het zal toch anders zijn als ik het hier zo lees.

Ik hoop dat dat mijn situatie wat schetst. 
Al moet ik wel zeggen, als er op de duur een 2de hands Model 3 voor een 10 000 euro te koop komt, dan kan het wel eens zijn dat ik het koop voor een auto erbij, maar dan zou het niet mijn reisauto of weekendauto worden.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
18 uren geleden, Polygoon zei:

Diezelfde collega’s waar je 10 jaar terug geen woord van autoadvies van zou hebben aangenomen zijn nu de bronnen om je waarheid op te baseren. 

Ik ga de Liquide Leeuw toch een beetje gelijk geven.
Net die groep mensen gebruiken een wagen om van A naar B te rijden, in de zuiverste vorm. 
En wij, de “liefhebbers” en de “early adopters”, gaan allemaal eens een keertje zeggen dat ze ongelijk hebben. Da’s textbook marketing om de Late Majority & Laggards te willen beïnvloeden, terwijl je ook wel beseft wat de gebreken van het concept EV zijn…
(ik spreek van het heden, niet over wat straks gaat zijn of wat jouw 100K kostende EV allemaal kan, je moet het mij niet uitleggen). 

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
19 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Bij mij wringt het ook wat. nu we meer kapitaal hebben om te besteden omdat we wat ouder worden en langer werken zou ik ook liever een M340i of een M3 Touring aanschaffen dan een geruisloze EV. Ik heb precies liever een sportieve ICE dan een Taycan, Model S Plaid of Zeekr. Ik zie me geen ardennenrit of autobahn rit doen met een EV. Vaak als ik eens naar Duitsland ga neem ik nog de 1 serie om die toch eens over de 250 te krijgen. Snelheid blijft een verslaving. En autorijden een hobby, Dat is precies een argument dat ik nooit nog lees de laatste jaren. Net zoals vroeger bij de bedrijfswagens ik nog voor een manueel koos, de fleet manager was van...met al die files altijd zou ik dat niet meer willen...alsof je de meerderheid van je autoritten precies in file staat lol. Dat was het pre-EV argument toen, manueel of automaat.

Verstand komt met de jaren zeggen ze. 😛
Nee, we worden allemaal een dagje ouder, en voor mij wil dat zeggen dat ik een handgeschakelde auto in de file op een gegeven moment beu was. En nog wat later, me zelfs ben gaan irriteren aan het lawaai van een koude start. 😮 Als ik objectief bekijk hoe gemakkelijk/comfortabel de mijne nu rijdt (en rap is), mis ik het verleden op dat vlak niet. Maar ik weet nog goed de eerste keer dat ik als jonge gast met een Aston Martin Volante, top down en met V12 gebrul mocht doorvlammen. Zo’n kaliber van wagen (in onervaren handen), met ene plebs gelijk mij achter het stuurwiel, gaf me onbeschrijfelijk veel sensaties tegelijk. Of hoe ik jaren later die M4 kocht, de eerste dagen, maanden en zomeravonden, … daar kan echt geen enkele EV tegenop. Ik snap dat volledig. En toch, op een gegeven moment wen je daar ook weer aan en moet je ofwel nog straffere dingen opzoeken of iets nieuws (zoals die Taycan bijvoorbeeld). Maar first things first, eerst die M3 Touring voor u. 😉 

• Vind ik leuk 1

Een echte ICE liefhebber ga je sowieso moeilijk kunnen overtuigen denk ik. Maar de snelheidsverslaving, daar ben ik zeker ook niet vreemd aan. Alleen wordt er altijd zo precies gedaan of je kan überhaupt niet sportief rijden, met een EV. Dat vind ik dus wel.

Mijn dochter rijdt met een I4 en hell yeah, dat ding is écht wel lekker om te sturen. En je kan daar ook makkelijk 50km aan een stuk mee doorblazen in Duitsland. OK, dan moet je wat vroeger stoppen, maar het kan wel. 

En altijd naar vroeger verwijzen...tja het was toen ook ànders autorijden, dat ervaar ik ook dagelijks. Mijn woon-werk traject is op 25j van 25m naar bijna 40min geëvolueerd door allerlei traject controles en dergelijke... dan rijdt een EV gewoon een stuk fijner.

Maar ieder zijn meug..gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Mocht ik terug voor een ICE gaan, dan zou hij ook zo analoog mogelijk moeten zijn. Mijn laatste Volvo XC60 was een handgeschakelde D3. Die wil ik meteen terug rijden voor een paar jaar ook.

aangepast door bud wijzer
  • Vind ik leuk 3
Geplaatst:
1 uur terug, bud wijzer zei:

En altijd naar vroeger verwijzen...tja het was toen ook ànders autorijden, dat ervaar ik ook dagelijks. Mijn woon-werk traject is op 25j van 25m naar bijna 40min geëvolueerd door allerlei traject controles en dergelijke... dan rijdt een EV gewoon een stuk fijner.

Ik volg dat eerste stuk volledig, een ACC die de snelheidsborden volgt is een zaligheid tegenwoordig. Het tweede stuk dat dat aan een EV gekoppeld is ben ik het niet zonder meer mee eens, bij mij is dat eerder gekoppeld aan een recente wagen met goedwerkende tech. De aandrijving daarvan is daar voor mij niet doorslaggevend in.

Ik vraag me op dit moment wel af of een wagen zonder een vorm van electrificatie voor mij nog iets zou zijn dat ik veel ga gebruiken. Ik bekijk wel eens de optie van een MX-5 als derde wagen, maar ik twijfel oprecht of ik die wel zou gebruiken. Ik ben hier in het dorp al 7 keer geflitst door de vaste camera in een zone 30, op het viaduct van Vilvoorde om 11 uur s'avonds geflitst aan 52 per uur, .... Dat motiveert echt niet om met een wagen te gaan rijden waarbij je niet gewoon als een halve zombie kan gaan zitten en je "laten" rijden.

Langs de andere kant blijf ik wel een autoliefhebber dus ik wil niet zomaar de handdoek gooien 🙂 Dus ik bekijk oprecht alle tussenvormen die een soort hybride zouden kunnen zijn tussen genoeg tech om "zombiemodus" te rijden, maar langs de andere kant toch wat betrokkenheid geven. Mijn 11-jarige zoon groeit op in EV's maar smeekt toch om iets met een motor te kopen (geluid vooral), dus het is niet puur een oude zakken ding 😉

On topic: roadtrip met een EV, we doen het niet meer sinds we een PHEV hebben. Niet uit overtuiging maar in de praktijk is het inspringen en rijden toch een factor dat onbewust mee speelt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik laat mij er allerminst door weerhouden om te roadtrippen. Misschien als ik binnen een paar jaar privé EV rijd, dat het anders zal zijn. Want snelladen is toch wel pokkeduur eigenlijk, als het niet door de firma betaald wordt.

Een retourtje Polen kost me toch steevast tegen de 300€ zoiets, terwijl dat met mijn diesel altijd onder de 200 was.

5 minuten geleden, bud wijzer zei:

Ik laat mij er allerminst door weerhouden om te roadtrippen. Misschien als ik binnen een paar jaar privé EV rijd, dat het anders zal zijn. Want snelladen is toch wel pokkeduur eigenlijk, als het niet door de firma betaald wordt.

Een retourtje Polen kost me toch steevast tegen de 300€ zoiets, terwijl dat met mijn diesel altijd onder de 200 was.

ja, maar dat heb je al met een PHEV of benzine. Kameraad had vroeger een A6 2.0 TDI en nu een X5 45e en dat kost hem ook 100 a 200 euro meer + hij geraakt niet meer tot het buitenverblijf zonder tanken onderweg.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja, maar dat heb je al met een PHEV of benzine. Kameraad had vroeger een A6 2.0 TDI en nu een X5 45e en dat kost hem ook 100 a 200 euro meer + hij geraakt niet meer tot het buitenverblijf zonder tanken onderweg.

Dat klopt ook weer, want ik heb hier nog een tijdje met een Mazda CX60 hybride gereden. Die was eigenlijk bijna even duur, heen en weer.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
43 minuten geleden, bud wijzer zei:

Met het voordeel (of nadeel) dat er voor snelladers, in tegenstelling tot benzineprijzen, geen minimum of maximumprijzen zijn vastgelegd. Waardoor je zowel 89cent/kWh kan betalen aan een lader een snelwegparking, of voor 35cent/kWh als je bij een Tesla supercharger gaat. In het geval van die laatste ga je sowieso een pak goedkoper afzijn dan op benzine of diesel.

Geplaatst:
Op 28/12/2025 om 21:30, Dawud zei:

Skivakantie met de BMW I5 Touring 82kWh, onze eerste lange familietrip ermee sinds ik hem heb ontvangen eind september.
Wij zijn van het type mensen die 's nachts rijden, we stoppen enkel om naar het wc te gaan, eten is gewoon in de auto, mijn auto's hadden tot nu toe steeds een bereik van minstens 900km. 
Maar dat moest nu dus anders 🙂

Regio Sint Niklaas -  Tonale (IT): 1250km
Altijd toegelaten snelheid proberen aan te houden, in Duitsland 130km/u op teller als het ongelimiteerd was.
Temperatuur op terugreis was continu 80% rond het vriespunt.
2 volwassenen, 2 kinderen, koffer zat vol. 

Heenreis was opgesplitst in 3 rijdagen, eerste stint was 500km. Eerste keer gebruik makend van de BMW navigatie omdat die de optimale route en laadstations zou bepalen. Dat werkte dus niet... Een hele hoop dingen geprobeerd tot frustratie toe, bleek achteraf een optie die je moest enablen, pas voor de terugreis ontdekt waar die setting stond. Ik zocht dan maar op een gegeven moment naar laadpalen in de buurt, maar dan geeft hij alles van traag tot snel aan. 1km van de autostrade was er een shell met wat laadpalen. Een dik kwartier geladen, maar om terug de autostrade op te komen moest ik omrijden wegens enkel richting. Mijn eerste crisis was een feit 🙂

Toegekomen aan het hotel na de eerste stint en bleek de 2 laadplekken ingenomen door niet EV-ers... en moest ik dus met mijn volle koffer op straat gaan staan. Die laadbeurt heb ik gestart om 23u en geëindigd om 8u toen ik opstond en mijn auto op de parking van het hotel heb gezet. 5h30 zitten laden, 4u niet. Kostprijs van niet laden was 28€. Nu snap ik waarom daar dus niemand stond... 
In totaal 53kWh geladen, €74,53 betaald.

Voor de rest van de ritten niet veels bijzonder te melden 

Terugreis was zaterdag om 8u en uiteindelijk zijn we om 23:38 thuis aangekomen na 1213km. Ja, dus 15u30 onderweg geweest 😮
Oorzaak is de slechte ligging van Tonale, drukte tot een stuk in Duitsland en laden. 

Vertrokken op 100%, onze eerste laadbeurt was na 374km en al 5u gereden :o. Laden was op 1km van de autostrade bij een hotel met 1 paal aan 150kWh. Ik riskeerde dat niet (als er iemand bij komt te staan zit je maar 75kWh te laden) en we hadden honger. 500m verder was een mcdonalds met 300kWh. 
Auto stelde voor om tot 56% te laden, maar doordat we aan het eten waren is dat wat meer geworden: 14% -> 80% in 32min: € 38,61 

En dan begon het riedeltjes van elke 1h45 te stoppen, telkens +-200km, telkens 20-30min laden:
- 1 keer een non-EVer kunnen vragen om ergens anders te gaan parkeren zodat ik de enigste vrije plek nog kon innemen
- 1 keer zijn we naar een laadpaal op de autostrade gestuurd en daar was alles vol toen we aankwamen. ipv te wachten dan maar doorgereden naar hetvolgende tankstation en daar bleek maar 1 van de 4 palen te werken, maar dus ook bezet en een hoop wachtende. Weer verder en ik ben toen beland op een supermarktparking met 4% over aan een paal van 150kWh die ik moest delen en dus 1u heb zitten laden tot 80%. Hebben dan in de supermarkt iets gegeten
- 1 keer stuurde hij ons naar een mcdonalds, maar die laadpaalplaatsen (300kWh) werden gebruikt door niet laders, gelukkig schuinover een Aral station waar er nog vrij stonden
- 1 keer vroeg hij om maar 9min te laden en de volgende 30min. Die 9min is dus waist of time, want je bent langer bezig van de autostrade te rijden naar de paal dan te laden. 

de BMW app heeft de route in 2 gesplitst:
760km - 8h52min - 85,8km/h - 21kWh/100km
453km - 4h1min - 112,5km/h - 25,4kWh/100km
In totaal 2h4m effectief geladen. 

Via de BMW routeplanner nu zou de route nu 1127km zijn, 11u15 rijden, 1u51min laden in 5 keer.

Ik hou echt van lange autoritten, maar nu heb ik na 3/4de het stuur aan mijn vrouw gegeven uit frustratie. Ik had het echt gehad, wat een gedoe was deze rit, combi letten om wat eco vriendelijk te rijden, drukte en laden.
De rijtijd is te kort, de laadtijd te lang. Ik ga niet elke 1u45 iets halen om te eten of naar het wc en als ik dat doe is dat klaar na 10min, ja, ook mijn kinderen. Het was dan ook koud, dus buiten de auto wat rondstappen was niet iets dat je verkoos. Bij de meest courante laadstations (op de autostrade of vlak erbij) was het altijd vol of quasi vol, 99% Nederlanders en Belgen. Gelukkig heeft Duitsland een zeer goed netwerk en is er op 1km van de autostrade meestal een ruim aanbod van laadstations. 
Deze zomer stond de Franse alpen op het programma, dikke 1000km, mijn vrouw was al aan het spreken van een auto te lenen of een vliegvakantie te boeken. 
Mijn hoop is dat in de zomer de range beter zal zijn, en sowieso rijden we deze keer wel terug 's nachts. Mijn fiets zal ik waarschijnlijk niet meepakken en ginder huren, want dat doet het verbruik ook de hoogte injagen.

Nog wat over de auto zelf:
- Aangenaam voelende reisauto (comfort, ruimte)
- De GPS van BMW is niet mijn vriend
- Teveel elektronica en veiligheidsmaatregelen aan boord

Heel fijn om te lezen en nog meer dat je eerlijk bent.

Voor mij is daar dus geen plezier aan, nu niet, nooit niet.

Begrijp mij niet verkeerd, onze mensen in ons bedrijf moeten nu ook allemaal elektrisch gaan rijden en dat zal zeker normaliseren, maar zo ga ik niet op reis. 🙂 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
3 hours ago, Liquid Li0n said:

...al die apps installeren, daar ga ik niet mee beginnen ze

Je hebt helemaal geen apps nodig om EV te rijden. Tenzij je een Tesla koopt.

Geplaatst:
7 minutes ago, Parsifal said:

Met het voordeel (of nadeel) dat er voor snelladers, in tegenstelling tot benzineprijzen, geen minimum of maximumprijzen zijn vastgelegd. Waardoor je zowel 89cent/kWh kan betalen aan een lader een snelwegparking, of voor 35cent/kWh als je bij een Tesla supercharger gaat. In het geval van die laatste ga je sowieso een pak goedkoper afzijn dan op benzine of diesel.

Ik heb onlangs meer dan 1euro /kWh betaald aan een trage lader op de parking van de lokale supermarkt :tct:

Geplaatst:
6 minutes ago, SpeedExceed said:

Begrijp mij niet verkeerd, onze mensen in ons bedrijf moeten nu ook allemaal elektrisch gaan rijden en dat zal zeker normaliseren, maar zo ga ik niet op reis. 🙂 

Er is gewoon weinig plezier aan 1000km een snelweg afjakkeren, met gelijk welk voertuig, IMO. En kom niet het tegendeel beweren, want moest het zo leuk zijn men zou zich zo niet in bochten wringen om dat traject toch maar in zo min mogelijk tijd af te haspelen.

Geplaatst:
2 hours ago, Logic said:

me zelfs ben gaan irriteren aan het lawaai van een koude start. 😮

Paging @gTa

M140i met verwijderde middendemper aan de kassa gevraagd :D 

• Grappig 1
12 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je hebt helemaal geen apps nodig om EV te rijden. Tenzij je een Tesla koopt.

voor te gaan laden bij Tesla had ze toch een app en account nodig. En op andere plekken, weet nu niet meer waar, moest ze ook een account maken ipv bankkaart te kunnen gebruiken. Want ik zei haar nog dat dat vanaf 2027 in de EU ging veranderen. Toen zei ze nog dat het allemaal veel te vroeg is met die EV's. Het is zoals hierboven gezegd wordt door @Logic, de early adaptors en andere maken wel een accountje of installeren wel een app, maar de Jan modaals willen gewoon in het binnen of buitenland aan de paal komen, bankkaart er in of er tegen, laden en weer vertrekken.

15 minuten geleden, SpeedExceed zei:

ah voila. op den duur begint ge hier te denken dat ik nog de enige ben die dat toch wel niet aangenaam vindt

Geplaatst:
3 minutes ago, Liquid Li0n said:

voor te gaan laden bij Tesla had ze toch een app en account nodig. En op andere plekken, weet nu niet meer waar, moest ze ook een account maken ipv bankkaart te kunnen gebruiken. Want ik zei haar nog dat dat vanaf 2027 in de EU ging veranderen. Toen zei ze nog dat het allemaal veel te vroeg is met die EV's. Het is zoals hierboven gezegd wordt door @Logic, de early adaptors en andere maken wel een accountje of installeren wel een app, maar de Jan modaals willen gewoon in het binnen of buitenland aan de paal komen, bankkaart er in of er tegen, laden en weer vertrekken.

Ja dat is dus "de mensen waar je vroeger geen advies van moest spreken nu de heilige waarheid". Je hebt alleen maar een app nodig als je bij Tesla wil gaan laden. Elke publieke laadpas werkt op elke publieke lader tegenwoordig. Je hebt helemaal geen app nodig en een account om ergens te laden. Vraag een laadpas aan en klaar. Ik heb 2 laadpassen. 1 voor thuis voor mijn split billing en 1 voor onderweg. Die 2 werken overal. Ik ben nog geen lader tegengekomen waar ik een andere kaart moest pakken.

3 minutes ago, Liquid Li0n said:

ah voila. op den duur begint ge hier te denken dat ik nog de enige ben die dat toch wel niet aangenaam vindt

Je hebt nooit een EV gehad, laat staan ermee op reis geweest, maar je vindt het niet aangenaam. Ok dan.

Om even te schetsen hoe gebrainwasht ik ben: ik heb een luchthaven op 5 minuten van mijn woning. Mijn vakantiebestemming daar kan ik rechtstreeks op vliegen, en dan nog 20 minuten met een taxi en ik ben er. Het is 1000km van thuis. En toch ga ik nu voor de 2e keer (vorig jaar ook, de jaren ervoor 2 keer gevlogen) met de EV die ik 1 miljoen keer ga moeten opladen onderweg aan vieze laadstations zonder toilet, ipv met het vliegtuig (dat me notabene minder kost heen en terug).

Geplaatst:
14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Er is gewoon weinig plezier aan 1000km een snelweg afjakkeren, met gelijk welk voertuig, IMO. En kom niet het tegendeel beweren, want moest het zo leuk zijn men zou zich zo niet in bochten wringen om dat traject toch maar in zo min mogelijk tijd af te haspelen.

Gho, ik kan daar wel van genieten eigenlijk. Liefst wel op een rustig moment op de baan (dus 's nachts of tijdens een rustig moment). Maar op een traject van een goede 1000km nog eens 2u extra erover doen met geforceerde laadstops en u nog inhouden qua snelheid in Duitsland is me teveel. Dat wordt dan ook een punt voor een volgende skivakantie, of met de vlieger, of max 1000km en sowieso 's nachts.

Maar met de volgende generatie EV's met grotere batterij genre IX3, EX60, .... gaat dat al wat beter worden voor de eerste stint. Laden gaat op de drukke momenten even lang duren, want de kans de je alleen aan een paal stond was in mijn geval 0. Probleem is dat die qua budget voor privé niet in mijn bereik vallen (en ik gok voor veel normale gezinnen), als leasewagen gelukkig wel. 

Ieders noden en wensen zijn anders, geen nood daarover te discusiëeren. Wat ik vreesde met de overgang naar EV is effectief zo in mijn geval, andere die ik ken ervaren niet de nadelen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Just now, Dawud said:

Gho, ik kan daar wel van genieten eigenlijk. Liefst wel op een rustig moment op de baan (dus 's nachts of tijdens een rustig moment). Maar op een traject van een goede 1000km nog eens 2u extra erover doen met geforceerde laadstops en u nog inhouden qua snelheid in Duitsland is me teveel.

Je moet je niet inhouden qua snelheid in Duitsland. Je gaat sneller moeten stoppen om te laden ja, maar dat is met een ICE ook, en zolang je sneller kan laden dan je verbruikt op de rit maak je winst.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid