Ga naar inhoud

Transit Custom, Vito of Jumpy/Vivaro


Kaneda

Aanbevolen berichten

Momenteel rijd ik met een Nissan X-Trail 1.6 Dig-T benzine Tekna, nieuwe full-option stockwagen gekocht bij een officiële dealer in januari 2019.

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kids, 6 in totaal dus. Mijn vriendin heeft in 2020 een Transit Custom met 6 plaatsen gekocht ; zij is zelfstandig maar gezien wij altijd haar auto moeten nemen wanneer we er met 6 willen opuit trekken, is dat wel wat lastig.

Ik denk er daarom aan om zelf ook een wagen met 6 zitplaatsen aan te schaffen : de financiering van mijn X-Trail loopt af in september en dan zal hij net geen 4 jaar oud zijn ;  ook zal de kilometerstand niet zo hoog zijn (normaal doe ik er ongeveer 23 à 24k op een jaar) maar wegens corona veel thuisgewerkt dus ik zal er tegen het najaar nog geen 60k hebben. Ik verwacht dan ook nog een redelijke restwaarde dus eigenlijk wel het uitgelezen moment om iets nieuws aan te schaffen 😉

Ik wil dus geen 7-zitter SUV waar je dan nog bagageruimte hebt voor een zak aardappelen en 6 bananen maar iets gelijkaardig aan de Transit. Voor eventjes had ik een EV overwogen maar die technologie staat nog in de kinderschoenen (de infrastructuur in België zelfs nog in babyschoentjes) en dus ga ik voor diesel (waarschijnlijk de laatste auto met verbrandingsmotor, gezien ik verwacht dat het EV landschap er over 4 à 5 jaar wel interessanter zal uitzien).

Overdreven veel opties zijn er niet : VW Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar, Ford Transit Custom, Mercedes Vito, en dan de broertjes Citroën Jumpy/Peugeot Expert/Opel Vivaro/Toyota ProAce/Fiat Scudo.

De Transporter, Trafic en Primastar vallen af, gewoon omdat ik ze lelijk vind.

De Transit ken ik, ziet er goed uit, rijdt heel fijn en is een kwalitatief heel degelijke wagen. Jumpy en consoorten vind ik ook mooi, volgens reviews blijkt de kwaliteit prima te zijn (enkel de neus/rooster met logo verschillen dus dan vind ik de Jumpy en Vivaro de mooiste). De Vito vind ik qua looks de meest geslaagde, maar het is dan ook de duurste.

Ik neem altijd (quasi) full-option dus heb eens vergeleken en uitgerekend :

Ford Transit Custom Sport, 2L Diesel automaat, 170pk, en opties (en dat zijn er heel wat) : rond de 45k excl. BTW

Jumpy Driver, 2L Diesel automaat, 180pk, heel beperkte optielijst maar gewoon alles aangevinkt : net geen 43k excl. BTW

Opel Vivaro : configurator momenteel niet beschikbaar, maar ik veronderstel ongeveer dezelfde prijs als de Jumpy

Mercedes Vito Mixto, 2L diesel automaat, 190pk (de 237pk versie leek me nu wat overkill), alle opties die ik wil : rond de 52k excl. BTW.

 

De Mercedes is dus zoals verwacht de duurste, maar zal zonder twijfel ook de hoogste restwaarde hebben. Of is die Vito de meerprijs over de Jumpy niet echt waard  ?

Ik ben momenteel particulier maar ik overweeg eind dit jaar over te stappen naar freelance dus dan wordt zo'n auto fiscaal nog aantrekkelijker. Of heb ik als particulier ook al baat bij zo'n auto ?

Advies ? Suggesties ?

 

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom de Vito en niet de V-klasse? 

Gezien je toch nog voor een diesel gaat, zou ik voor een 2de hands V-klasse gaan. Wel een facelift van het laatste model. Binnen paar jaar zal de restwaarde van een diesel erg klein zijn, dus pak je beter een tweede hands om dat verlies wat te beperken. Daarnaast klopt het dat die mercedessen zeer goed scoren qua restwaarde, dus opnieuw heb je daar een risicobeperking. 

Als tweede zou ik voor de Jumpy gaan. Ziet er guitig uit en is binnenin toch iets minder camionette dan de rest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tjeu zei:

Waarom de Vito en niet de V-klasse?

Kan je de V-klasse krijgen met 2 x 3 plaatsen en bagageruimte zat achterin ?

Wil geen 2/3/2 configuratie qua zetels...

 

20 minuten geleden, Tjeu zei:

Binnen paar jaar zal de restwaarde van een diesel erg klein zijn, dus pak je beter een tweede hands om dat verlies wat te beperken.

Heb een EV overwogen maar in de praktijk geraak je maar 200km ver, ongeacht het merk. Een uitstapje naar Efteling bijvoorbeeld kan al niet zonder bij te laden onderweg. Onaanvaardbaar...

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen 3 plaatsen voor. Maar in XL  versie heb je nog koffer zat. 

Drie plaatsen voor is voor camionetten. Is niet fijn om op de tweede rij daarachter te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 3 plaatsen voorin blijken totaal geen probleem te zijn voor de kids op de tweede rij, is meermaals gebleken in de Transit Custom van mijn vriendin. Kids hebben weinig oog voor het landschap en al het moois dat langs de weg te zien is. Door het raam kijken is voor, en ik citeer "oude mensen" 😏

Zo'n recente V-klasse in XL-versie, en mezelf kennende ga ik 'losgehen' met de optielijst, enfin, voor een tweedehands toch wel uitkijken naar een tot de tanden gewapende versie, zal volgens mij nog een heel stuk duurder zijn dan een Vito met alles erop en eraan.

Zeg nu zelf, ziet er toch goed uit :

1210298979_Vitoback.thumb.jpg.489357d71865d2b3dc1a464dcd184663.jpg

 

784069685_Vitofront.thumb.jpg.76585b8ca67cc8b85b4835dacce249cd.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, flupke73 zei:

Wat is de BIV van zo’n busje?

Uitgerekend op de site van Belastingen Vlaanderen, voor nieuwe Vito :

1.9 CDI 190pk, CO2-uitstoot 198g, max. toegelaten gewicht 2,8 ton, ingeschreven als lichte vracht en als particulier (4 categorieën om als lichte vracht erkend te worden, 1 daarvan is bestelwagen met dubbele cabine, bestuurder + max. 6 zitplaatsen), 1 maart gekozen als datum van inverkeersstelling :

Jaarlijkse verkeersbelasting : 134,64 euro

BIV : 0 euro

Aanvullende verkeersbelasting : 0 euro

 

Hopelijk klopt dit maar als dat effectief juist is, dan zou je gek zijn om een gewone personenwagen te kopen waar je de volle pot betaalt qua taksen.

Als zelfstandige heb je dan ook nog eens fleetkorting (correct me if I'm wrong) dus nog interessanter. Wat de V-klasse betreft, denk ik niet dat je die als lichte vracht kan inschrijven, tenzij je alle stoelen eruit gooit, afgezien van de twee vooraan ; V-klasse is volgens mij officieel personenwagen, geen bestelwagen.

Lijkt me dus wel heel interessant, zo'n Vito, zeker om dit jaar nog te kopen, zelfs als particulier. Mercedes dus hoge restwaarde ; het enige wat de herverkoopwaarde over 4 of 5 jaar negatief zou kunnen beïnvloeden, is dat ze de BIV en bijkomende taksen voor dit soort auto's met dieselmotor astronomisch laten stijgen om de mensen naar EV te sturen...

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Kaneda zei:

Uitgerekend op de site van Belastingen Vlaanderen, voor nieuwe Vito :

1.9 CDI 190pk, CO2-uitstoot 198g, max. toegelaten gewicht 2,8 ton, ingeschreven als lichte vracht en als particulier (4 categorieën om als lichte vracht erkend te worden, 1 daarvan is bestelwagen met dubbele cabine, bestuurder + max. 6 zitplaatsen), 1 maart gekozen als datum van inverkeersstelling :

Jaarlijkse verkeersbelasting : 134,64 euro

BIV : 0 euro

Aanvullende verkeersbelasting : 0 euro

 

Als zelfstandige heb je dan ook nog eens fleetkorting (correct me if I'm wrong) dus nog interessanter. Wat de V-klasse betreft, denk ik niet dat je die als lichte vracht kan inschrijven, tenzij je alle stoelen eruit gooit, afgezien van de twee vooraan ; V-klasse is volgens mij officieel personenwagen, geen bestelwagen.

Lijkt me dus wel heel interessant, zo'n Vito, zeker om dit jaar nog te kopen. Mercedes dus hoge restwaarde ; het enige wat de herverkoopwaarde over 4 of 5 jaar negatief zou kunnen beïnvloeden, is dat ze de BIV en bijkomende taksen voor dit soort auto's met dieselmotor astronomisch laten stijgen om de mensen naar EV te sturen...

Ik had een V-klasse als lichte vracht, maar dan met 5 plaatsen. 

Interieur V-klasse en Vito is wel een wereld van verschil. Ook naar geluidsisolatie zit er verschil op. De V-klasse weegt dan ook een pak meer dan een gelijke Vito. 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tjeu zei:

Ik had een V-klasse als lichte vracht, maar dan met 5 plaatsen. 

Interieur V-klasse en Vito is wel een wereld en aarde van verschil. Ook naar geluidsisolatie zit er verschil op. De V-klasse weegt dan ook een pak meer dan een gelijke Vito. 

De prijs is ook een wereld en aarde van verschil... 😉

 

Ik begrijp het wel, hoor, V-klasse is prachtwagen, ken ik ook, de broer van mijn vriendin heeft er zo één (denk een drietal jaar geleden gekocht), denk een dikke 70k nieuw (excl. BTW) en was dan nog zeker de duurste niet. Luxueuzer zal die wel zijn maar ben daar niet echt naar op zoek. Dan liever een nieuwe Vito dan een tweedehands V-Klasse. Trouwens, die V-klasse van haar broer heeft ook 5 plaatsen en zal waarschijnlijk ook wel als lichte vracht ingeschreven zijn, is enkel voor personen, maar hij heeft dan daarnaast nog een Sprinter voor het 'zware werk' 😃

Ik denk ook, naar herverkoop toe, dat een Vito met gescheiden laadruimte dan ook wel meer in de smaak kan vallen bij een zelfstandige, én bij particulieren, waar je in een V-klasse toch niet snel je boormachines of weet ik nog wat van materiaal gaat ingooien... Enfin, zo zie ik het toch.

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Kaneda zei:

Die 3 plaatsen voorin blijken totaal geen probleem te zijn voor de kids op de tweede rij, is meermaals gebleken in de Transit Custom van mijn vriendin. Kids hebben weinig oog voor het landschap en al het moois dat langs de weg te zien is. Door het raam kijken is voor, en ik citeer "oude mensen" 😏

Zo'n recente V-klasse in XL-versie, en mezelf kennende ga ik 'losgehen' met de optielijst, enfin, voor een tweedehands toch wel uitkijken naar een tot de tanden gewapende versie, zal volgens mij nog een heel stuk duurder zijn dan een Vito met alles erop en eraan.

Zeg nu zelf, ziet er toch goed uit :

1210298979_Vitoback.thumb.jpg.489357d71865d2b3dc1a464dcd184663.jpg

 

784069685_Vitofront.thumb.jpg.76585b8ca67cc8b85b4835dacce249cd.jpg

 

 

Als het binnen het budget past, dan zou ik sowieso hiervoor gaan!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de vergelijking, eens een tweedehands V-klasse uitgerekend. Mooi exemplaar gevonden : V 220D, AMG line, zat veel opties, van oktober 2020, net geen 20k km.

67k euro BTW incl., is dus rond de 55k excl. BTW als ik goed kan tellen (tov 52k voor de Vito)

2.1L, 120kw, 163pk, CO2-uitstoot 158g, ingeschreven als personenauto en particulier, 6 zitplaatsen (3x2), dus niet veel kofferruimte meer :

Jaarlijkse verkeersbelasting : 1075,38 euro

BIV : 1575,17 euro

Aanvullende verkeersbelasting : 0 euro

 

Op de site van de dealer staat 'ombouw lichte vracht mogelijk'. Maar wat houdt dat dan in ?   Gaan er dan zitplaatsen sneuvelen ?  Ik heb er 6 nodig. Waarschijnlijk minder taksen te betalen maar niet de nodige zitplaatsen en bagageruimte.
Heel mooie auto, en het interieur is luxueus, een echte Mercedes dus, maar 2 jaar oud en 20k km... Ok, is ietsje meer dan een nieuwe Vito maar het doet pijn om zo veel geld uit te geven aan een tweedehands auto...

Als ik een jongere zoek, dan gaat de prijs nog veel hoger zijn.

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kaneda zei:

Voor de vergelijking, eens een tweedehands V-klasse uitgerekend. Mooi exemplaar gevonden : V 220D, AMG line, zat veel opties, van oktober 2020, net geen 20k km.

67k euro BTW incl., is dus rond de 55k excl. BTW als ik goed kan tellen (tov 52k voor de Vito)

2.1L, 120kw, 163pk, CO2-uitstoot 158g, ingeschreven als personenauto en particulier, 6 zitplaatsen (3x2), dus niet veel kofferruimte meer :

Jaarlijkse verkeersbelasting : 1075,38 euro

BIV : 1575,17 euro

Aanvullende verkeersbelasting : 0 euro

 

Op de site van de dealer staat 'ombouw lichte vracht mogelijk'. Maar wat houdt dat dan in ?   Gaan er dan zitplaatsen sneuvelen ?  Ik heb er 6 nodig. Waarschijnlijk minder taksen te betalen maar niet de nodige zitplaatsen en bagageruimte.
Heel mooie auto, en het interieur is luxueus, een echte Mercedes dus, maar 2 jaar oud en 20k km... Ok, is ietsje meer dan een nieuwe Vito maar het doet pijn om zo veel geld uit te geven aan een tweedehands auto...

Als ik een jongere zoek, dan gaat de prijs nog veel hoger zijn.

Een V lichte vracht met 6 plaatsen dat bestaat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, josenjef zei:

Een V lichte vracht met 6 plaatsen dat bestaat niet.

Dacht ik ook wel, wou 't gewoon eens vergelijken omwille van de suggestie "tweedehands V-klasse ipv nieuwe Vito"...

V-klasse met 6 plaatsen lukt wel maar dan als personenwagen (3 rijen van 2 stoelen) en met een te verwaarlozen kofferruimte. Meer dan 1000 euro per jaar aan wegenbelasting, no thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Kaneda zei:

Dacht ik ook wel, wou 't gewoon eens vergelijken omwille van de suggestie "tweedehands V-klasse ipv nieuwe Vito"...

V-klasse met 6 plaatsen lukt wel maar dan als personenwagen (3 rijen van 2 stoelen) en met een te verwaarlozen kofferruimte. Meer dan 1000 euro per jaar aan wegenbelasting, no thanks.

+ 1.200 liter bagageruimte verwaarloosbaar noemen is toch ook wel wat kort door de bocht... (bij een L3) Hoe groot moet de bagage ruimte zijn als je al Transit hebt bollen? 

Verkeersbelasting is idd een zure, maar als je 2de hands gaat wordt die wel gecompenseerd door een kleiner waardeverlies. 

En waarom V boven Vito? Hierom. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tjeu zei:

En waarom V boven Vito? Hierom. 

 

Logisch ook, Americans have no taste...😏

1200 liter bagageruimte is niet niks, weet ik ook wel, zeker in vergelijking met mijn X-Trail, is een koekedoos, eigenlijk qua koffer. Maar wanneer ik vergelijk met wat voor ruimte er in die Transit is... Daarom wil ik 3+3 configuratie, en dan heb ik zelfs met een L2 nog een zee van ruimte. Gezin van 6, he, alle leeftijden, je hebt altijd van alles mee, fietsen meenemen, bvb, je brengt op terugweg nog boodschappen mee (voor 6 heb je 't één en ander mee, geloof me), enz.

Ik ontken niet dat die V-klasse een prachtwagen is, en met een kleiner gezin met 2 of 3 kids zou die perfect zijn, maar niet in mijn geval. Ben het ook nog allemaal aan 't uitzoeken, ik overweeg om zelfstandig te worden, maar praktisch en financieel is zo'n Vito enorm interessant.

Misschien later, wanneer de kids het huis uit zijn, dan een V-klasse EV, L1 zou genoeg moeten zijn dan 😉

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog enkele reviews gelezen en bekeken en over het algemeen is men toch niet zo lovend over het interieur van de Vito. Rij-eigenschappen, comfort, al de rest is allemaal prima maar het interieur, meer bepaald het dashboard en afwerking van de deuren zou niet zo fameus zijn. Gezien de hogere prijs tov de concurrentie zou dit toch niet mogen.

Iemand die dit kan bevestigen ?

Dit terwijl reviews van de Jumpy en consoorten wel te spreken zijn over de kwaliteit van het interieur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Kaneda zei:

Nog enkele reviews gelezen en bekeken en over het algemeen is men toch niet zo lovend over het interieur van de Vito. Rij-eigenschappen, comfort, al de rest is allemaal prima maar het interieur, meer bepaald het dashboard en afwerking van de deuren zou niet zo fameus zijn. Gezien de hogere prijs tov de concurrentie zou dit toch niet mogen.

Iemand die dit kan bevestigen ?

Dit terwijl reviews van de Jumpy en consoorten wel te spreken zijn over de kwaliteit van het interieur...

Voor zoiets is vooral wat ze na een paar jaar doen belangrijk voor mij, nieuw zullen daar geen absolute rammelbakken tussen zitten denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat mij eerder over de 'touch', hoe het dashboard aanvoelt. Goedkoop, hard plastic verwacht ik niet in de Vito, zeker niet met die prijs, wel van die ietwat zachte kunststof met reliëfstructuur...

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Vito is dan ook een lv werkbus, met een ster op.  Als je de afwerking van een personenauto wilt moet je de v-klasse nemen.  (Iets wat hier al staat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kaneda zei:

Nog enkele reviews gelezen en bekeken en over het algemeen is men toch niet zo lovend over het interieur van de Vito. Rij-eigenschappen, comfort, al de rest is allemaal prima maar het interieur, meer bepaald het dashboard en afwerking van de deuren zou niet zo fameus zijn. Gezien de hogere prijs tov de concurrentie zou dit toch niet mogen.

Iemand die dit kan bevestigen ?

Dit terwijl reviews van de Jumpy en consoorten wel te spreken zijn over de kwaliteit van het interieur...

Dat is wat ik al heel de tijd zeg. Blij dat je er eindelijk bent...

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tjeu zei:

Dat is wat ik al heel de tijd zeg. Blij dat je er eindelijk bent...

 

Mja, 'k ga het uiteindelijk toch eens zelf moeten ervaren. Als het interieur van de Vito effectief teleurstellend is (ik hoop het niet want ik vind 'm wel cool qua looks), kan ik dan toch beter voor de Jumpy gaan. Lagere restwaarde, weliswaar, maar de aankoopprijs ligt dan ook serieus lager dus maakt uiteindelijk niet veel verschil uit.

En als ik er niet uit geraak, neem ik gewoon de Transit Custom in Sport uitvoering, ik weet gewoon uit ervaring dat de kwaliteit daar wel snor zit. De Sport uitvoering ziet er wel cool uit maar de Transit heeft door z'n hoogte meer 'bestelwagengehalte' dan de Vito of de Jumpy en dat is de enige reden waarom ik niet meteen voor de Ford ga.

Enkele dealerbezoeken dringen zich sowieso op...

Uiteindelijk ook geen 'lelijkaards'...

Ford-Transit-Custom-Sport-Schuinvoor.thumb.jpg.7897d8b7bffe24bba2389f0d7da09e01.jpg1588191370_Jumpyfront.thumb.jpg.aae31794ff7c6bf01e8363b7f5eee8c6.jpg

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien ik geen zware ladingen ga vervoeren vroeg ik me af of er eigenlijk veel verschil is in prestaties tussen de Vito met 116CDI (163pk) en de 119CDI (190pk) ? Toch wel een prijsverschil van 2000 euro...

Iemand hier die ervaring heeft met beide motoren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Knalpot ? 

16 minuten geleden, Kaneda zei:

Gezien ik geen zware ladingen ga vervoeren vroeg ik me af of er eigenlijk veel verschil is in prestaties tussen de Vito met 116CDI (163pk) en de 119CDI (190pk) ? Toch wel een prijsverschil van 2000 euro...

Iemand hier die ervaring heeft met beide motoren ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/2/2022 om 19:59, tuscani zei:

Een Vito is dan ook een lv werkbus, met een ster op.  Als je de afwerking van een personenauto wilt moet je de v-klasse nemen.  (Iets wat hier al staat)

Dit klopt. Mensen verwachten veel, want “Mercedes”, maar het blijft een camionette. Qua afwerking, infotainment en gerammel in het interieur is het niet top. Op dat vlak scoort VW beter. Qua rijden (motor en wegligging) is de Vito dan wat beter. 
 

Met andere merken geen ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid