Ga naar inhoud

Transit Custom, Vito of Jumpy/Vivaro


Kaneda

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Knalpot zei:

Dit klopt. Mensen verwachten veel, want “Mercedes”, maar het blijft een camionette. Qua afwerking, infotainment en gerammel in het interieur is het niet top. Op dat vlak scoort VW beter. Qua rijden (motor en wegligging) is de Vito dan wat beter. 
 

Met andere merken geen ervaring.

Die VW is een no-go, vind 'm echt niet mooi.

Wat gerammel en infotainment betreft, daar moet ik toch zeggen dat de Transit van mijn vriendin verdomd goed scoort. Ik geef het niet graag toe maar ik vind het interieur in de cabine zelfs beter qua afwerking dan mijn X-Trail, en dat Connect 3 systeem van Ford met bijhorende foon aap werkt heel vlot, niets op aan te merken.

Misschien is die Vito ook op dat niveau : ik verwacht nu geen premium afwerking zoals in een V-klasse maar het zou toch op z'n minst hetzelfde niveau van de concurrentie mogen hebben. Voor de Transit had mijn vriendin het vorige model van Jumpy en dat was inderdaad hard plastic rondom, met bijbehorend gerammel. Maar de nieuwe versie zou een enorme verbetering zijn...

Er zijn verschillende factoren die meespelen, uiteindelijk. Zware lasten moet ik niet vervoeren, max. 6 personen en bagage, eens een paar fietsen, of eens een grote bestelling bij de Ikea afhalen http://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_biggrin.gif ) ; ik zou ook een afneembare trekhaak nemen maar dat is eens voor een lichte aanhangwagen te trekken, en dan nog heel sporadisch. Een caravan komt er nooit achter, kamperen staat niet in ons woordenboek... Een CDI116 met 163pk zou dus wellicht genoeg zijn, scheelt dan nog eens 2000 euro...

Omdat ik hem dus hoofdzakelijk als 'personenauto' ga gebruiken, moet ik er ook rekening mee houden dat ik hem dikwijls eens ga moeten parkeren in de stad of in een parkeergarage, en dan zijn afmetingen belangrijk.

De Jumpy spreekt me aan, is ongeveer 1,9m hoog dus perfect voor een parkeergarage (je blijft naar het schijnt het best onder de grens van 2m als je geen problemen wilt) ; enige nadeel is dat de versie met 2x3 plaatsen enkel in XL versie verkrijgbaar is, dus 5,3 m lang.
De Transit kan ik bestellen zoals ik wil, met 6 plaatsen, L1 of L2. L1 is voldoende, en die is 4,96m lang, veel handiger dus ; anderzijds is de Transit rond de 2m hoog, wat dus potentieel problemen kan geven in sommige parkeergarages (hoewel de limiet in de meeste garages wel iets hoger ligt, denk ik).
De Vito ten slotte, is ongeveer even hoog als de Jumpy, en de 2x3 configuratie kan ik ik ook in L2 krijgen, bij de Vito rond de 5,1m. Zou dus het beste compromis zijn. De Mercedes is wel de mooiste maar als de kwaliteit van het interieur echt zo pover is als gezegd wordt, dan vind ik het onnozel om 9k meer uit te geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, flupke73 zei:

Bij Ford heb je ook de Trail versies

(ook van de Nugget)

 

https://www.nl.ford.be/bedrijfsvoertuigen/transit-custom/trail

Weet ik, vind ik wel iets hebben, maar jammer genoeg is de Trail er enkel met manueel schakelen...

Soms rare keuzes, bij eender welk merk. Mijn vriendin heeft een L2 Transit Custom in Limited uitvoering. Ze vond de Sport wel iets hebben maar in de L2 versie is die er niet in automaat, enkel manueel ; de L1 dan weer wel in automatisch of manueel naar keuze. En zo zijn er nog wel dingen...

Nugget is zo'n kampeerversie, bah...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens uitgerekend, 3 mogelijkheden met alle opties en in de uitvoering die ik wil :

Vito 190pk : 53k excl. BTW of eventueel 163pk 51k

Transit Custom 185pk : 47k excl. BTW

Jumpy 180pk : 43k excl. BTW

Rest nu alleen ze nog eens in levende lijve te gaan bekijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Tjeu zei:

Allemaal L2 +/-5m10? 

Dan zou ik voor de Jumpy gaan.

De Transit is L1, is ongeveer 4,98 m lang, wel iets hoger dan de Vito en de Jumpy (enkel keuze uit L1 en L2)

Vito is L2, met een lengte van 5,1 m (L1 is wat te kort en ook niet mooi voor de Vito, vind ik - L3 is 5,3m niet nodig)

Jumpy is met dubbel cabine enkel verkrijgbaar in XL (of L3, als je wil), en die is 5,3 m lang.

 

5,3 m is dezelfde lengte als de L2 Transit van mijn vriendin. Zij heeft die laadruimte nodig maar is toch lang en soms niet ideaal om ergens te parkeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan toch de Transit, als de ruimte op de tweede zitrij ok is. 5m30 is idd een gedoe om te parkeren. Daar geraak je in bijna geen enkele ondergrondse parking mee binnen of buiten of geparkeerd. Dat stoort snel. 
(toch aan dees kanten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Tjeu zei:

dan toch de Transit, als de ruimte op de tweede zitrij ok is. 5m30 is idd een gedoe om te parkeren. Daar geraak je in bijna geen enkele ondergrondse parking mee binnen of buiten of geparkeerd. Dat stoort snel. 
(toch aan dees kanten)

Wel, ik was eigenlijk ook al meer naar de Transit aan 't kijken : een proefrit is sowieso al niet nodig want ik ken de auto door en door (de Sport versie die ik zou kopen zou wellicht nog iets vlotter rijden, heeft 185pk ipv 170pk op die van mijn vriendin). Ruimte op de 2e zitrij is 'genereus' om het zacht uit te drukken : aan ruimte en ook opbergvakken/bagageruimte geen gebrek. En de kwaliteit is echt top, hoor, voor een bestelwagen. Enige 'potentieel' probleem voor parkeergarages is de hoogte. Ik was in de veronderstelling dat je best onder de 2m blijft qua hoogte om problemen in parkeergarages te vermijden.

Op de site van Ford, bij de afmetingen staat de hoogte aangegeven 1925 - 2060 mm voor de L1H1 versie, volgens de SAE methode (exacte lengte is trouwens 4973mm).

"SAE-methode Dit is de methode die gebruikt wordt door de Society of Automotive Engineers. De
SAE-waarde wordt bepaald door de gemiddelden van telkens twee afmetingen voor hoogte, lengte en breedte, die worden vermenigvuldigd om het
volume in m³ te berekenen."

Wat dat precies betekent, weet ik niet, maar ik veronderstel dat de hoogte vooraan 1925mm is en achteraan 2060mm (misschien beeld ik het me in maar ik heb de indruk dat de Transit Custom achteraan iets hoger staat. Of zie ik het verkeerd ?

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou rekening met de onderdelentekorten.

Bij Opel zeiden ze dat de Vivaro mogelijks geleverd wordt zonder de gevraagde opties. Ze worden achteraf niet nageplaatst, enkel kosteloos annuleren is mogelijk. De verkoper gaf zelf enkele voorbeelden waarbij bv. parkeersensoren niet op het geleverde voertuig zaten.

Aangezien de Vivaro een kloon is van de Jumpy vrees ik dat het daar ook het geval kan zijn.

Kameraad gaat om die reden alsnog voor Ford gaan. Die leveren conform de bestelling maar daardoor kan de levertijd wel oplopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet, wordt de Transit Custom in Turkije gebouwd, leveringstermijn ongeveer 5 maanden...

 

Nieuwe Transit in 2023 :

https://fordmediacenter.nl/nieuwe-generatie-ford-transit-custom-verschijnt-in-2023-inclusief-volledig-elektrische-varianten-productie-door-ford-otosan-in-turkije/

Alle soorten aandrijflijnen, van gewoon diesel, tot hybride, plug-in hybride en ook volledig elektrisch. Productie zou starten in de eerste helft van 2023, laat ons aannemen dat hij pas leverbaar zal zijn vanaf september 2023...

Enfin, zou mij er niet van weerhouden om een Transit in zijn huidige vorm te kopen.

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch... die Vito is toch wel mooi om te zien...

https://voc.mercedes-benz.com/voc/be_nl/stage/44770313BM40002-0#overview

of

https://voc.mercedes-benz.com/voc/be_nl/stage/44770313BM40002-0#overview

 

Jumpy en consoorten al van de lijst geschrapt, ga toch nog even langs bij Mercedes, misschien kan er nog wat van de prijs af. Sowieso even proefrit doen met een 116CDI automaat (eventueel 119CDI om te weten of het die extra 2000 euro waard is).  En mocht de kwaliteit van het interieur van de Vito toch tegenvallen dan wordt het sowieso de Transit Custom Sport...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/2/2022 om 22:16, Kaneda zei:

Nog eens uitgerekend, 3 mogelijkheden met alle opties en in de uitvoering die ik wil :

Vito 190pk : 53k excl. BTW of eventueel 163pk 51k

Transit Custom 185pk : 47k excl. BTW

Jumpy 180pk : 43k excl. BTW

Rest nu alleen ze nog eens in levende lijve te gaan bekijken...

Jumpy zou ik in 120pk nemen 😉 

https://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/17-citroen/870-jumpy-spacetourer/11173-2019/11785-2-0-bluehdi/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ST TDCi zei:

Citroën + chiptuning is niet altijd zonder problemen. Vooral de modellen met Eolyse durven last krijgen van verstopte roetfilter. Zelf gehad en was niet de enige. Nu, van de Jumpy weet ik niet of het Ad-Blue is of Eolyse. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tjeu zei:

Citroën + chiptuning is niet altijd zonder problemen. Vooral de modellen met Eolyse durven last krijgen van verstopte roetfilter. Zelf gehad en was niet de enige. Nu, van de Jumpy weet ik niet of het Ad-Blue is of Eolyse. 

Tegenwoordig allemaal ad-blue => BlueHDi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chiptuning begin ik niet aan, sowieso.

Mail gestuurd naar Mercedes dealer in de buurt vorige week, nog geen antwoord. Goeie reclame is 't alvast niet...

Nu, er zijn nog andere dealers.

Nog eens verder gekeken op 't net, nog geen tijd gehad om effectief langs te gaan bij dealers, bezig met voorbereiding verhuis.

Transit ga ik niet doen, volgend jaar volledig nieuw model, dus die valt af. Jumpy/Vivaro lijkt me nogal krap vooraan met 3 plaatsen wegens 'uitsteeksel' van versnellingspook (ook met automaat, met het draaiknopsysteem zit er nog een stevige bult) en is al in een paar reviews als minpunt naar voor gekomen.

Daarom ook eens beginnen kijken naar de 'Tourer' versies. Vivaro/Jumpy zouden dan sowieso afvallen omdat die enkel in EV versie verkrijgbaar zijn (respectievelijk Zafira en Spacetourer).

Ook zelfs eens gekeken naar de Renault Trafic/Nissan Primastar, zowel in bestelwagen als 'tourer'. Die Spaceclass van de Trafic heeft wel heel veel troeven maar uiteindelijk vind ik 'm niet mooi om naar te kijken.

Maar ik ga qua voorkeur waarschijnlijk eindigen bij Mercedes. Ik neem nu ook de V-klasse mee in mijn zoektocht. Eens gekeken bij een L2 en de zetelconfiguratie is heel flexibel zodanig dat je toch nog flink wat bagageruimte hebt. Een Vito Tourer is ook nog een mogelijkheid.

Vito Tourer is natuurlijk een stuk goedkoper dan een V-klasse : vergelijking Vito Tourer L2 met 116CDI en alle opties, tov een V-Klasse Avantgarde met 250D (beetje valsgespeeld, equivalent van 116CDI is de 220D, maar kom).

Vito Tourer 116CDI : 54k euro excl.

Vito Mixto 116CDI : 51k euro excl.

V-Klasse 250D Avantgarde : 64k euro excl.

Een flinke hap meer dus voor de V-klasse, maar goed, 'k ga er dan ook 5 jaar mee rijden, en is eerlijk gezegd eens wat verwennerij, nog nooit een premium gereden. Vreemd hoe je alsmaar je lat hoger en hoger legt 😇

Ook eens de stockwagens aan 't bekijken bij Mercedes, zijn er ook wel bij met grote kortingen. En ook eventueel jonge tweedehands (ja, werd hier gesuggereerd, dus wie het ook was, je had gelijk 😊 ) ; feit is wel dat de kans minuscuul klein is dat ik er één vind met net die opties die ik allemaal wil...

 

De Vito Mixto is natuurlijk de enige die ik als lichte vracht zou kunnen inschrijven (hoewel, blijkbaar zouden de fiscale voordelen van een lichte vracht voor particulieren op de schop gaan...).

 

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga sowieso eens proefrijden met een Vito (heb ondertussen antwoord gekregen van de dealer) maar ik heb ook nog eens alles herbekeken, onze gezinssituatie, en als ik heel eerlijk ben, heb ik geen auto nodig met die gigantische laadruimte van een Transit Custom.

Na wikken en wegen is de Vito uiteindelijk de enige die overschiet en waarmee ik écht graag zou rijden omdat hij er met een beetje aankleding verdomd goed uitziet. Maar 't is ook verdomd veel geld : 53k excl. BTW, en mocht ik dan toch niet overschakelen op een zelfstandig statuut, dan kan ik de BTW niet in rekening brengen en hem ook niet afschrijven ; de som die ik dan moet neertellen als particulier is heel zuur (64k), ook al vermijd ik dan de BIV en de meer dan 1000 euro jaarlijkse rijtaks.

Voor de (weinige) reizen van lange duur die we doen waar we heel veel bagage nodig hebben, kunnen we nog steeds de Transit gebruiken. Maar de 6 zitplaatsen zijn in elk geval primordiaal, voor de korte uitstappen of weekenduitstapjes met het gezin. En dan hebben we automatisch minder mee te nemen.

Ik heb daarom dan ook eens een auto bekeken die ik een tijd geleden al in het oog had, nl. de VW Caddy Maxi. Het nieuwe model ziet er super uit en van de verschillende reviews die ik gelezen heb, blijkt die in Maxi versie met 7 zitplaatsen nog genoeg kofferruimte over te hebben voor bagage (als je de 7e zetel inklapt of verwijdert die wij sowieso niet nodig hebben, heb ik meer dan dubbel de kofferruimte van mijn X-Trail (rechte achterdeur dus ook makkelijker stapelen).

De nieuwe Tourneo Connect van Ford is nagenoeg dezelfde auto, maar ik vind de VW gewoon mooier, en de prijzen zullen wellicht heel gelijklopend zijn. Een bezoekje aan de VW dealer dringt zich dus ook op. Als die goed rijdt, dan zal de keuze misschien snel gemaakt zijn, tenzij die proefrit met de Vito mij kan overtuigen om toch door de zure appel te bijten. Ik start een nieuw draadje over de Caddy...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel ambetant dat je na 15 minuten je post niet meer kan wijzigen...

Afijn, een andere kanshebber, die iets duurder is dan de Caddy (en ook heel anders) maar toch iets heeft dat mij bevalt, en dat is de Renault Trafic Spaceclass. Ik start ook een nieuw draadje 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, dragonfly zei:

Abonnee 12,50 euro per jaar, ok, ça va, maar enkel verlengde tijd tot 1 uur.

Platinum + abonnee, éénmalige aankoop van 10.000 euro, mét onbeperkte tijd... Nu, met 10k kan je al wat 😁

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gereden met een CDI116 Tourer, en dat rijdt super, vind ik, een duidelijk verschil met de Transit Custom van mijn vriendin.
Heel vriendelijke ontvangst, heel aangenaam. Heb gezegd dat het maar voor augustus/september zou zijn dat ik beslis, was natuurlijk geen probleem. 6 maand leveringstermijn, da's natuurlijk wel minder, maar goed, niks aan te doen. Heel misschien zou ik nog een 119CDI overwegen maar in principe is die 116 zeker vlot genoeg.

Om eerlijk te zijn heb ik niet veel zin meer om met de Renault Trafic Spaceclass te gaan rijden, heb een Trafic Passenger gezien vandaag en is toch veel minder aantrekkelijk in werkelijkheid dan op foto.
De Caddy Maxi zou ik nog eens willen zien, maar ik vrees dat die veel te klein gaat zijn voor mijn 'eisen'.

Enfin, 95% zeker dat het een Vito wordt, een Tourer dan, ben afgestapt van de Mixto. Ik neem er de BIV en hogere taks dan maar bij...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid