Jenkins 2.089 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 De mijne liggen er sinds maandag ook op. Verbruik omhoog en meer rolgeluid [emoji20] Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 Ik heb mijn C ook net voorzien van winterschoeisel. Qua rolgeluiden, comfort en verbruik is het allemaal net beter dan de 20'ers die er in de zomer onder liggen. Enkel de looks zijn veel minder. Quote
brjefs 15.468 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 Net eens gekeken voor een setje voor onder m'n 1, prijzen zijn ook niet van de poes... € 360 per stuk voor Pirelli Sottozero, lijkt ook zowat de enige band die in mijn maten te krijgen is. Iemand aanraders in 225/35/18 en 245/35/18? Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 16 minuten geleden, brjefs zei: Net eens gekeken voor een setje voor onder m'n 1, prijzen zijn ook niet van de poes... € 360 per stuk voor Pirelli Sottozero, lijkt ook zowat de enige band die in mijn maten te krijgen is. Iemand aanraders in 225/35/18 en 245/35/18? https://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?dsco=100&cart_id=65200032.100.8792&sowigan=Wi&Breite=225&Quer=35&Felge=18&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=E-C-72-2&details=Ordern&typ=R-277716 Achteraan gewoon dezelfde maat laten monteren in de winter? Quote
brjefs 15.468 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 Ik ben precies niet zot van Continental, of ik moet in het verleden pech gehad hebben en toevallig elke keer kutbanden besteld hebben. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 53 minutes ago, brjefs said: Net eens gekeken voor een setje voor onder m'n 1, prijzen zijn ook niet van de poes... € 360 per stuk voor Pirelli Sottozero, lijkt ook zowat de enige band die in mijn maten te krijgen is. Iemand aanraders in 225/35/18 en 245/35/18? ALS GE MET NEN DIKKE BEE EM WEE WILT RIJDEN .... Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 40 minuten geleden, brjefs zei: Ik ben precies niet zot van Continental, of ik moet in het verleden pech gehad hebben en toevallig elke keer kutbanden besteld hebben. in die maat vind ik zelfs niet meteen een alternatief. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 245/40/18 zal ook wel lukken Quote
brjefs 15.468 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 1 uur geleden, ir_fuel zei: ALS GE MET NEN DIKKE BEE EM WEE WILT RIJDEN .... Allemaal goed en wel, maar als je dan weet dat ik een maand of drie terug nog voor 300 euro twee nieuwe achterbanden heb laten steken dan stel ik mij toch vragen bij die tarieven Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 Den eerste keer heb ik braaf vroeg mijn winterbanden gelegd. Dat sleet mij te veel en het was te plastisch. Nu is het belangrijkste hoe voorspelbaar de band is, en verder moet ge anticiperen. De competitie die de lat voor banden altijd verlegt geeft de indruk dat ze 10 of 20 jaar geleden geen banden konden maken. Mensen die regelmatig een noodstop maken kunnen eigenlijk niet rijden. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 6 minuten geleden, janvkn zei: Nog nooit een idioot tegengekomen die ineens voor jouw de baan op kwam? Een wagenlengte of twee kan dan heel veel verschil maken. Wacht ik zal't uitvergroten: Quote Mensen die regelmatig een noodstop maken kunnen eigenlijk niet rijden Ja een wagenlengte kan verschil maken, maar u aanpassen aan de omstandigheden maakt nog meer verschil. Ik ga ook voor goede banden maar ik denk dat er wat overdreven wordt in de jacht naar bandenkwaliteit. Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 Dat heb ik al gezegd maar dat ga ik nu niet meer highlighten zie. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 17 minutes ago, janvkn said: Ik hoop alleen dat je dan bij sneeuwval en bij ijzel van de baan blijft met je zomerrubber. Dat is voor mij dan ook de enige echte meerwaarde van zo een band: als het sneeuwt. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 36 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is voor mij dan ook de enige echte meerwaarde van zo een band: als het sneeuwt. En als je op een schaatsbaan gaat rijden, uiteraard. Quote
ir_fuel 58.287 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 2 hours ago, janvkn said: Dat, en makkelijker driftjes zetten wegens minder snappy overstuur gedrag. Dat vind ik nu absoluut niet. Nuja ik heb dan ook een sper op mijn 1 Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 2 uren geleden, janvkn zei: Ik hoop alleen dat je dan bij sneeuwval en bij ijzel van de baan blijft met je zomerrubber. Ik heb jaren aan een stuk altijd met zomerbanden gereden en nooit problemen mee gehad. Sinds november 2015 all-seasons op de C4 gelegd en op de Megane begin dit jaar bij aankoop ook ineens all-seasons laten plaatsen. Quote
gTa 28.026 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 9 uren geleden, janvkn zei: Ik wacht ook zo lang mogelijk (8 december komen de mijne erop), maar dan eerder om nodeloze slijtage te vermijden en niet met nutteloze half afgesleten winterbanden te zitten wanneer het dan echt eens nodig is. Maar wat je kontgevoel zegt is niet noodzakelijk de objectieve realiteit. Winterbanden voelen sowieso minder scherp, door het zachtere rubber en die lamellen die meer meegeven. Er is echter een veel groter overgangsgebied tussen "grip beginnen te verliezen" en "alle grip kwijt zijn". Zomerbanden zijn bij koud nat weer veel snappier. Dat gript en gript, en dat voelt scherp tot ze plots niet meer grippen en je achterstevoren staat. Daarnaast denk ik dat winterbanden ook niet echt geoptimaliseerd zijn voor zijdelingse grip bij herfstweer, maar eerder voor grip in de langsrichting. Ik geloof dat @wooter een paar jaar geleden eens een vergelijking heeft gedaan dmv een performance box van de remafstand met winterbanden en zomerbanden, en dat ie toen zelf verschoot van de resultaten (in het voordeel van de winterbanden), omdat ze ook tegen zijn kontgevoel ingingen. Heb jij zo geen performance box ding? Test dat eens uit he, want ik ben ook wel benieuwd wat dat geeft op een 1 reeks met moderne banden Remafstand is één ding. Er zijn nog veel andere dingen ook. Ik heb hetzelfde gedaan, bijzonder grondig, met PerformanceBox. Maar dan op een openbaar 'circuit', dus met nadruk op (bochten)snelheid. De conclusie was overduidelijk: op droog of licht vettig zijn zomerbanden bij 5°C een héél pak sneller (het verschil was enorm). Ook SportAuto heeft een tijd terug een grondige vergelijkende test gedaan tussen zomer-, allseason- en winterbanden in de typische Duitse winteromstandigheden (vriestemperaturen, droog/nat/ijs/sneeuw). Ook daar net dezelfde conclusie: zolang er geen ijs of sneeuw aan te pas komt zijn zomerbanden, zelfs bij temperaturen onder nul, even snel of sneller dan winterbanden. En dat is ook compleet logisch: ook 's winters worden zomerbanden (goed) warm, hé (dat gebeurt door interne beweging/squat en door wrijving, niet door het overnemen van de temperatuur van de omgeving..) (Eigenlijk was het een test om het nut van allseasons te testen en dat was ontnuchterend pover: in winterse omstandigheden nauwelijks of niet beter dan zomerbanden en bij alle andere omstandigheden veel slechter dan zomerbanden en nauwelijks beter dan winterbanden.) Qua remafstand klopt het: door de lamellen bijten winterbanden zich beter vast in de vaste ondergrond dan zomerbanden. Zelfs op 't droog gaan winterbanden bij koude temperaturen even goed of beter remmen dan zomerbanden. Maar van zodra 't ook om bochten gaat: andersom. (Tenzij op ijs en sneeuw, uiteraard.) 3 weken geleden nog, met maximaal 1 uur verschil (het regende): oprit in fluisterasfalt met zomerbanden aan 70 door zonder onderstuur uit te kunnen lokken door snokjes te geven, met winterbanden aan nog geen 60 zat ik op de gripgrens te net-niet-glijden en de minste extra stuurimpuls deed 'm meteen in onderstuur wegglijden. 4 Quote
Lefty 19.511 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 Dat gaat compleet in tegen alles wat ik altijd gehoord heb. Dus winterbanden zijn enkel zinvol als er sneeuw en/of ijs ligt? Quote
knight-rider 105 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 8 minuten geleden, janvkn zei: Ah ja all seasons... Kwestie dat je doorheen heel het jaar even weinig grip hebt Maar bedankt voor je bijdrage knight-rider. Ik heb met mijn all seasons nu niet minder grip dat dat ik had met mijn zomerbanden daarvoor, dus die bullshitverhalen geloof ik niet. Ik heb altijd meer dan voldoende grip met de banden die ik nu heb, droog, regen of het nu 35° is in de zomer of -10° in de winter. Quote
Krikkie 9.833 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 De Michelin crossclimate's op mijn vrouw haar auto hebben genoeg grip, behalve als het 30° en meer is en in diepe sneeuw. Quote
gTa 28.026 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 16 minuten geleden, janvkn zei: Maar voor de doorsnee bestuurder is die remafstand wel het belangrijkste, want die gaat niet tegen de grip limiet door de bocht. Dus op zich vind ik die aanbeveling om winterbanden te steken zodra het kouder wordt niet zo slecht. Ik volg, ik betwist niet. Maar wij hier zijn geen doorsnee bestuurder, denk ik. Ik had 'ons' in gedachten met mijn post. Anderen die inderdaad 'doorsnee bestuurder' zijn, raad ik ook altijd winterbanden aan, zelfs in ons milde zeeklimaatje (zoals fuel zegt: 6 maand herfst, want 'winter' kennen we hier echt niet). Quote
Gast wooter Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 10 minutes ago, gTa said: Maar wij hier zijn geen doorsnee bestuurder, denk ik. Van het moment dat je naar je werk pendelt of 's avonds laat naar huis rijdt met 1 hand op het stuur, ben je even goed doorsnee bestuurder. En bovendien, zolang je in je auto geen infrarood detector hebt voor gladde plekken zoals deze ochtend rondom Brugge ben je met omgevingstemperaturen van 6 graden en minder in het voordeel met winterbanden. Dat weegt niet op tegen het feit dat je op een bocht zonder rijm- en ijzerplekken betere grip zou hebben op de limiet. Quote
gTa 28.026 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 1 uur terug, Lefty zei: Dat gaat compleet in tegen alles wat ik altijd gehoord heb. Dus winterbanden zijn enkel zinvol als er sneeuw en/of ijs ligt? Het is veel genuanceerder dan dat. Je laatste zin is noch te ontkennen noch te bevestigen, lijkt me. Tests inzake "veiligheid" gaan (veelal) enkel kijken naar remafstand, eventueel aquaplaning, misschien nog een paar andere dingen die op kleine proving grounds makkelijk kunnen gemeten worden. Dat is redelijk makkelijk te doen, en zeker 'remafstand' heeft maar één hoger doel: veiligheid (van jezelf en anderen). De doorsnee koper hecht ook helemaal geen belang aan het testcriterium 'rondentijd' of 'stuurgevoel' als hij een degelijke (maar wel liefst goedkope) band wil voor zijn huis-, tuin- en keukenmonovolume. Dus geen enkel magazine gaat daar effectief bladruimte aan spenderen, laat staan testen ... tenzij misschien magazines die zich echt op een niche (sportieve bestuurders, sportauto's, ...) richten. Zijdelingse grip objectief testen is trouwens al een pak minder makkelijk, zeker in termen van 'veiligheid' (ook al is de link tussen de twee uiteraard wél evident). Je kan het doen op bewaterbare grip circles (zijdelinge aquaplanage), b.v. Maar echt gaan testen hoe een band een chauffeur met 'sportieve' (veeleisende) aspiraties tevreden kan stellen, is allerminst evident. En duur. En de markt is zo veel kleiner... Soms doet een toonaangevend magazine het wel eens, omdat ze de resources hebben (beschikking over degelijke testlocatie, de mensen en de middelen om het geregeld te krijgen, de naam en de faam om van de leveranciers het materiaal te verkrijgen, ...). SportAuto heeft het eens gedaan en je zag duidelijk in het artikel dat ze zich in wisten te houden om de conclusie t.a.v. all seasons niet beenhard en dodelijk te maken (nochtans waren de cijfers overduidelijk). De conclusie die ik hoger stelde, nl. dat zomerbanden zelfs bij vriestemperaturen sneller (= op circuit, dus rondentijd) waren dan winterbanden, stond zelfs niet eens woordelijk vermeld (maar was enkel af te leiden uit de cijfertabel). De beste winterbanden waren trouwens ook niet of nauwelijks slechter dan de beste zomerbanden in die discipline, en scoorden wél beter dan de zomerbanden bij de meeste andere disciplines. Dus dat alleen al is een reden om jouw laatste zin te ontkennen, of anders gezegd: winterbanden zijn zeker zinvol in de winter. Als je weet dat de werking van magazines voor een mooi deel wordt mogelijk gemaakt door de makers van de dingen die ze in die magazines testen, is het evident dat ze dingen die die makers liever niet hebben, ook niet snel gaan zeggen. De conclusie dat een zomerband op proper droog asfalt even snel of sneller is (circuit, dus vnl. bochten) dan een winterband, druist in tegen het belang van de bandenfabrikanten (zij hebben bijzonder hard baat bij de "vanaf 7°C en kouder MOET je winterbanden leggen"). Ik heb zelf (in eerste lijn) meegemaakt dat entiteiten die je materiaal ter beschikking stellen voor een (zgz. 'objectieve') test zéér duidelijk hun eisen stellen (al dan niet met vermelding van de potentiële consequenties). Enkele dagen geleden hier las ik nog dat een importeur een bepaalde organisatie een auto weigerde omdat ze in een reportage in het verleden het merk geen aandacht schonken. Bandenfabrikanten zijn al betrapt op het produceren van batches specifiek voor testdoeleinden met media-exposure. Autofabrikanten zijn al betrapt op het aanleveren van een testvoertuig met tweaks die tot doel hadden om een (aanzienlijk) voordeel te verschaffen tegenover de concurrentie. Wat jij gehoord hebt is misschien ook 'kouder' dan wat de doorsnee Westvlaming als ik hoorde. Duitsland en Zwitserland kennen compleet andere winterse omstandigheden dan pakweg Gent. Vorige winter heeft het hier 3 nachten gevroren (aan de grond), dat is alles. Duitsland kent tientallen dagen met sneeuw op wegdek, nog meer met ijs, enz. Daar zijn winterbanden uiteraard he-le-maal zinvol, en ook terecht verplicht. Ik weet (en geloof) al het bovenstaande en toch leg ik ook winterbanden zelfs hier in coastal Vlaanderen. Ook al voel ik dat ze minder zijdelingse grip hebben bij zachte temperaturen op ons verschrikkelijke fluisterasfalt. Omdat de momenten dat ze wél renderen, er zeker ook zijn. Om te beginnen al qua remafstand. Maar ook als het wél eens écht koud wordt, voor de occasionele gevallen van rijm- en ijzelplekken en voor m'n wintersporttrips (vorig jaar beestig ge4WD-drift doorheen een ValTho dat net een dump op z'n dak kreeg en waar zelfs non-4WD met winterbanden mee strandden... héérlijk). 1 Quote
gTa 28.026 Geplaatst: 29 november 2017 Geplaatst: 29 november 2017 23 minuten geleden, knight-rider zei: Ik heb met mijn all seasons nu niet minder grip dat dat ik had met mijn zomerbanden daarvoor, dus die bullshitverhalen geloof ik niet. Ik heb altijd meer dan voldoende grip met de banden die ik nu heb, droog, regen of het nu 35° is in de zomer of -10° in de winter. Niemand betwist dat, en dat is ook net de hoofdreden waarom het zeer valabel is om wél winterbanden te adviseren aan "iedereen", zelfs in het zachte winterklimaat van Vlaanderen. Ondertussen zijn allseasons ook al wat volwassener geworden. Een paar jaren geleden was dat (ongeveer) de eerste generatie van die dingen, en toen waren dat echt ondingen. Niet het beste van twee werelden, maar wel het slechtste van twee werelden. Nu nog altijd is het een compromis dat geen echte troeven heeft, maar voor de doorsnee bestuurder die geen zin heeft om 2 keer per jaar z'n velgen te laten herschoeien kan het een valabel alternatief zijn, zeker als je een voorzichtige, normale, zorgvuldige bestuurder bent en je het geluk hebt van nooit extreme omstandigheden te moeten trotseren. Het is geen brol meer. Het is wel (vanuit 'ons' standpunt van 'geeks/carnuts/...' gesproken hier op dit forum) een zeer mediocre compromis dat zich vooral richt op de doorsnee bestuurder die niet te veel eisen stelt en vooral naar 't gemak kijkt. Niks mis mee, dus. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.