Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, dragonfly zei:

Dan heb je geluk, ik heb eens PA3 & PA4 gehad op 1 wagen en dat was een ramp.

4x4 is niet te vergelijken op dat vlak denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, msxx zei:

Op de F11 heb ik non-RFT Conti's laten leggen.

Op de F31 heb ik voor RFT Sottozero's (weet niet precies welke) maar ik wilde een breedset en voor 255 achter bestaat geen RFT... dus daar liggen non-RFT's Conti's op.

Ik ben echt verschoten van de grip van de Sottozero's op die voorste wielen. Had die zelf nooit gekozen, maar na deze ervaringen zal ik geen moment twijfelen en ze er zo onder leggen. Vooral omdat ze bij ' normaal' Vlaams weer het ook zo goed doen, ook op het droge bijvoorbeeld. Een wat stuggere winterband feitelijk, ideaal dus.

@Jokke_vlo had ze op zijn GTS en was ook verschoten van de grip

Klopt ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Toen ik gisteravond naar huis reed was ik amper 20m ver toen ik dacht oei, druk te laag, direct aan de kant gezet om te checken voor lek. druk rondom was overal 2 tienden te laag. Was wel verrassend snel gezakt maar toch, loop persies een beetje nerveus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Michelins waren zogezegd ook top in de winter. Ik vind de Pirelli een pak beter.
Spreken jullie dan over Porsche of de daily? Ik moet zeggen op de Porsche zijn die belachelijk goed! Maar denk dat het onderstel er ook veel toe doet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb een buurman met een BMW 1 met M-Pack (en ja dat is belangrijk voor wat volgt) die al het hele jaar met winterbanden rijdt. Dan ontgaat mij de meerwaarde van de BMW 1 toch een beetje.

Ik word al knettergek in temperaturen zoals deze (10° Celsius) om met mijn FWD-Audi een bocht te nemen met winterbanden. Meer zelfs, ik werd al zot met mijn Skoda. Die had dan wel geen problemen om zijn (gebrek aan) vermogen op de weg te zetten (75 pk), wat die Audi dus wel vaak heeft als het wat nat is (150 pk) en je opeens de gas induwt.

Maar dat zou opgelost kunnen zijn. Gisteren linksvoor lek gereden op de snelweg, direct naar de bandencentrale gevoerd waar ze zo lief zijn geweest meteen twee Pirelli Sottozero's op te leggen ter vervanging van de Uniroyals die er op lagen. Leasing, dus had niets te zeggen over het merk. Enfin, ik lees hier dat grip met die Pirelli's goed is. Ik zal het snel genoeg merken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua droog weggedrag ben ik geneigd winterbanden vooral als een 'sliphoek' eigenschap te zien . Het is niet dat ge daarmee geen grip hebt of niet snel door een bocht kunt maar het stuurt niet direct en onder druk rijdt ge nogal onder een grote hoek.

Zelf wil ik alleen winterbanden als het vriest.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Marvin zei:

Ik heb een buurman met een BMW 1 met M-Pack (en ja dat is belangrijk voor wat volgt) die al het hele jaar met winterbanden rijdt. Dan ontgaat mij de meerwaarde van de BMW 1 toch een beetje. Ik word al knettergek in temperaturen zoals deze (10° Celsius) om met mijn FWD-Audi een bocht te nemen met winterbanden.

Toyota verkoopt z'n GT86 met minder goed (dynamisch) presterende banden (presteren goed qua rolweerstand). Als de basisbalans van de wagen maar goed zit, is dat toch plezant rijden? :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook recentelijk mijn winterbanden laten leggen, en mijn bandenboer, zet die altijd steevast op 2.8kg druk.

Ik heb hem al tig keer gezegd dat ik dat niet wil, maar hij zweert er bij.

"Dat verbruikt minder"...

Dus elke keer als ik dan thuis kom...ff wat lucht uit laten.😊

Ik rij een Volvo XC60  met Pirelli zomerbanden. 235+60 18"

Als ik de continental winterbanden leg voel ik toch opmerkelijk meer "hang" in de bochten. Geeft een veel minder dynamisch gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Logic zei:

Toyota verkoopt z'n GT86 met minder goed (dynamisch) presterende banden (presteren goed qua rolweerstand). Als de basisbalans van de wagen maar goed zit, is dat toch plezant rijden? :) 

De maximale zijdelingse grip van Primacy HP ligt tegen de 0.9G aan bij die auto maar het opvallende van de Primacy HP is dat ge veel situaties hebt met lage grip. De Primacy 4 daarentegen heeft weinig situaties met lage grip, maar de piekgrip is vergelijkbaar. In wegsituaties hebt ge niet echt meer nodig. Ik vind Primacy 4 nogal winterband achtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand ervaring met een walvis en zomer/winterbanden?

indertijd begonnen met winterbanden bij de ford, want die was niet echt wintervast op 18inch. de abarth idem, voelt veel vaster op de baan  met winterrubber ipv met zomerbanden, ook al zijn dezelfde afmetingen en grootte

met de allroad puur uit gewoonte van bij de ford, ook winterbanden gelegd, (17inch ipv 18inch in de  zomer), en je voelde dat ook wel.

de walvis gaat zijn eerste winter tegemoet, en momenteel liggen daar 20inch zomersloffen op. best ook investeren in winterrubber? of is dat minder noodzakelijk door al zijn gewicht. of blijven winterbanden steeds hun nut hebben ongeacht soort wagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet buiten belgie bij wijze van spreken.

maar ik weet dan een brede zomerband gevoeliger is dan een smalle band. aangezien er nu 285 /20 zomerbanden liggen, vraag ik me af, of dat gaat meevallen, of dat het gewicht en 4x4 al een deel gaat compenseren (tegenover bv een porsche 911 of bmw 5 met 20inch velgen) mijn vorige wagen had bv 235/18 liggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Le Capri Mauve said:

Zelf wil ik alleen winterbanden als het vriest.

Begrijp ik. Zou ik ook verkiezen als dat kon, maar er staan praktische bezwaren in de weg. 

1 hour ago, Logic said:

Toyota verkoopt z'n GT86 met minder goed (dynamisch) presterende banden (presteren goed qua rolweerstand). Als de basisbalans van de wagen maar goed zit, is dat toch plezant rijden? :) 

Misschien wel. Het zal een kwestie zijn van wat rijplezier voor jou en mij betekent :) ik heb liever grip, maar iemand anders met meer vaardigheden heeft misschien liever iets dat gemakkelijk scheef gaat. Ik ben geen avonturier op dat vlak. 

Ik dacht vanuit mijn ervaring: met een auto die gemaakt is voor rijplezier, haal je veel van dat rijplezier weg door in de zomer bijvoorbeeld met een minder-geschikt type band te rijden. Ik vind dat zonde. 

Maar dat komt vanuit mijn denkkader van 'wat is rijplezier' en ik extrapoleer qua grip vanuit mijn winterbandervaringen. Die  tonen dus dat ik bijvoorbeeld 45°- of 90°-bochten aan een lagere snelheid moet nemen met winterbanden dan met zomerbanden. Ook op andere types bochten aan hoge snelheid (op- en afritten op de snelweg) heb ik al ervaren dat de stabiliteit achteruitgaat. En dat vind ik niet leuk: liever snel stabiel door een bocht, dan  rechtdoor of dat mijn achterkant mij inhaalt ;) 

aangepast door Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nu al enkele jaren met CrossClimates rond, eerst op de Citroën C4, nu op Renault Megane GT.

Tot op heden ben ik heel tevreden van die banden, zowel bij warm weer in de zomer als bij koude presteren ze goed. Ook bij felle regen is het een goede band, het V profiel zorgt er namelijk voor dat het water goed word afgevoerd wat de kans op aquaplanning heel sterk verminderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Marvin zei:

. Ook op andere types bochten aan hoge snelheid (op- en afritten op de snelweg) heb ik al ervaren dat de stabiliteit achteruitgaat. En dat vind ik niet leuk: liever snel stabiel door een bocht, dan  rechtdoor of dat mijn achterkant mij inhaalt ;) 

De stabiliteit is inderdaad minder, al denk ik dat een groter effect is dat ge u moet aanpassen aan de band: hoe harder ge gaat hoe meer ge uw stuur moet draaien in de bocht. Het is vooral daardoor dat mensen denken dat die band niet gript.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid