Ga naar inhoud

///M Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zijn écht propere E30 ondertussen niet al sowieso zeer duur? Met dikke sixpack voorbij de 10k, bedoel ik dan?

Geplaatst:

Zijn écht propere E30 ondertussen niet al sowieso zeer duur? Met dikke sixpack voorbij de 10k, bedoel ik dan?

Meestal. Wat raad je dan aan? Alfa 75 V6? Vind je nu nog voor 5k hier en daar.

Geplaatst:

Iemand die kennis heeft over een E30 320is? De Italo M3 als het ware.

Volgens mij gaan die kisten binnenkort ook skyrocket gaan. Je vindt ze nu nog rond de 10-15k, terwijl de "echte" M3 richting 30k gaat.

@@Carlito @@gTa

Skyrocket niet, maar die zullen wel een beperkt publiek hebben door hun gelimiteerd productieaantal.

Geplaatst:

Als het is om occasioneel als daily te gebruiken, zoek je imho beter een goede E36 M3. Qua prijzen kan je daar al een goede vinden voor hetzelfde bedrag als ze tegenwoordig voor een mint E30 325i vragen en dan is zo een E36 M3 toch net iets leuker (wel duurder qua onderhoud natuurlijk).

Geplaatst:

Al gehad. En dat is nog 15 of 16 fiscale pk's want nog geen oldtimer ;)

Dan kan ik beter de mijne nu houden aan 1000€ taks per jaar.

Geplaatst:

Is dat die Zuid-Afrikaanse M3?

Geplaatst:

Is dat die Zuid-Afrikaanse M3?

Ja, maar in Frankrijk vind je er ook een paar, met LHD, dus vandaar mijn vraag. In Z-Afrika rijden ze rechts.

Geplaatst:

In sommige markten had je nog andere zaakjes, ja. Maar meestal 't werk van de importeurs. Als ik me niet vergis is een 325is een gewone 325i met het M Sportpakket II en nog wat opties. Een beetje zoals de E28 M535i eigenlijk ook gewoon een 535i was met een spoilerkit en enkele opties erbij. Ik *denk* dat dat niets bijzonders was, eigenlijk. :oops: 

Geplaatst:

Meestal. Wat raad je dan aan? Alfa 75 V6? Vind je nu nog voor 5k hier en daar.

Koop dat eens 

Geplaatst:

In sommige markten had je nog andere zaakjes, ja. Maar meestal 't werk van de importeurs. Als ik me niet vergis is een 325is een gewone 325i met het M Sportpakket II en nog wat opties. Een beetje zoals de E28 M535i eigenlijk ook gewoon een 535i was met een spoilerkit en enkele opties erbij. Ik *denk* dat dat niets bijzonders was, eigenlijk. :oops:

PJ zal dat wel weten, ik zie alvast dat het een 2.7 is:

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=31064

Geplaatst:

Dat is m.i. niet origineel. Da's het eta-blok met andere inlaatzijde, om zo een power-versie te bekomen van de M20. Wordt wel vaker gedaan. Maar 't zou me verwonderen mocht BMW (France) dat zo geleverd hebben af fabriek (onmogelijk, nooit een HO eta-blok geweest) of vanuit de importeur (alleszins nooit iets over gelezen).

Geplaatst:

Koop dat eens 

Ik heb schrik dat dat enkel om naar te kijken gaat zijn. Al lees ik dat dat wel meevalt qua betrouwbaarheid, zo'n 75.

Geplaatst:

Ik heb schrik dat dat enkel om naar te kijken gaat zijn. Al lees ik dat dat wel meevalt qua betrouwbaarheid, zo'n 75.

Zoeken naar een deftige. Ik hou het de laatste tijd niet meer zo in't oog maar het is echt niet simpel om er eentje te vinden die zijn geld echt helemaal waard is.

Rijdt wel echt plezant, oldschool. 

Geplaatst:

90% van die kisten zal al krokant zijn onderaan wss.

Ik twijfel wel nog welke dé 75 is, de V6 of de 1.8 turbo. De Evoluzione is het antwoord wss :D

Geplaatst:

90% van die kisten zal al krokant zijn onderaan wss.

Ik twijfel wel nog welke dé 75 is, de V6 of de 1.8 turbo. De Evoluzione is het antwoord wss :D

Ik heb de 1.8 turbo gereden en vond dat een vreemde auto. Eén van mijn ex'en had een 2.0 twin spark en die vond ik een PAK leuker. Minder snel, maar leuker. Mechanischer. Meer werken. Meer rewarding. Preciezer.

Ik heb helaas nooit de V6 zelf kunnen rijden maar m'n pa heeft er lang geleden nog eentje gehad (om door te verkopen). Kar is maar een paar weken thuis geweest, daarna was 'ie weg. Ik herinner me de auto nog vaag (ik was 10, ofzo) maar ik weet wel dat m'n pa nu nog altijd getuigt dat dat één van de zaligste auto's was die 'ie ooit had.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Enkel ketels in 1.8T

De Turbo America is the one to have volgens jou?

Geplaatst:

Nope, de V6. Anders zou ik de premium voor de turbo niet betalen en zoeken naar een (minstens) even goeie twin spark voor de helft van de prijs.

Weet wel dat dat bijzonder onderhoudsintensieve auto's zijn, ondertussen...

Geplaatst:

Sowieso V6 QV.

Of als het echt moet een 1.8T maar dan enkel eentje met de nodige aanpassingen.

Geplaatst:

We zien wel, eerst de M3 kwijt geraken :)

On-topic:

DSCN0071.jpg

Ga wel een traantje of 2 laten als hij weg is denk ik :)

Geplaatst:

Waarom gaat 'ie weg als ik vragen mag?

Geplaatst:

Omdat het mij wat pijn doet om elk jaar 1000€ taks op te hoesten, bijna nog eens zoveel verzekering, terwijl ik nog geen 7500km rijd per jaar.

Ook ondertussen een huis gekocht nu een jaar, dus dan zijn die kosten voor mijn hobby, want dat is het, een beetje overbodig. Ik moet dat thuis verkocht blijven krijgen :D Een oldie kost mij 35€ taks en 40€ BIV. Dus dan mag er al wat onderhoud aan zijn, en mag het wat zuipen, voor de 7500km die ik maar rijd.

Geplaatst:

325is is een 325i met M-tech ophanging en aeropackage. Dat was origineel enkel in de USA te krijgen, ik denk nooit te koop geweest in belgië.

Bij de E30's zijn er 3 "is" versies van de gewone modellen, telkens om een speciale reden.

318is:

- USA versie: identiek aan de 318i, maar dan met extra spoilers en sportzetels enz af fabriek. Een full option dus eigenlijk, met een aantal niet te krijgen opties er nog bij. In de USA was de 318i ook met een M42 uitgerust. In de US was het dus niet echt de moeite om dit te kopen boven een normale. Het werd meer gezien als "een einde reeks" dan wat anders.

- Euro spec: verschillend van de 318i, omdat de 318i hier niet met een M42 motor kwam. In europa was het dus WEL de moeite om deze te kopen, want je kreeg een aandere aandrijving met veel opties en een betere ophanging voor niet al te veel geld meer. Verkocht dus best goed

320is:

- De italiaanse M3. Beschikt over de S14B20 motor, wat gewoon een S14 M3 motor is, maar dan in 2 liter ipv 2.3 om de taksen te beperken.

325is:

- USA only: full option auto af fabriek, om zo de laatste modellen weg te krijgen. Zeer luxueuze auto's destijds met airco, servo, schuifdak, ... Het was een gewone 2.5L M20, geen 2.7.

Deze site legt het eigenlijk ook goed uit: http://www.bimmer-mag.com/issues/113/articles/the-is-mystique#.VCxpRRbTpRF

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

In de préfacelift E30 (die dus al oldtimer zijn) werd in de folders gesproken van een 320is en een 325is. Dat waren dan een 320i en een 325i voorzien van wat sportaddenda. Op de 320i was dat dan een achterspoiler, alu velgen en shadowline. Op de 325i kwamen daar dan nog een leren sportstuur, sportstoelen bij. Vrij beperkte meeruitrusting dus. Maar die zijn nooit 'gebadged' als 320is of 325is.

Op de Amerikaanse markt had je in facelift wel een auto die als 325is werd gebadged. Dat was dan een facelift E30 325i met M-Technik II pakket, sportstoelen, 15" kruisspaakvelgen, een sperdiff en de dogleg 5-bak (eerste versnelling links onderaan).

Als ik mij goed herinner werd in Frankrijk ook gesproken van een 325is, voor de 325i met M-Technik II bodykit. Voor zover het klopt was het verschil met de Amerikaanse versie wel dat de Franse geen sperdiff en doglegbak standaard had. Dus een meer gewone 325i en ook 325i gebadged.

Zoals gezegd kunnen er verschillen opzitten per land, afhankelijk van de invoerders. Afhankelijk van de markt had je dan nog zeldzame speciallekes, zoals de 333i, een préfacelift E30 met een grote M30 zescilinder op de Zuidafrikaanse markt.

OEM BMW vind je een 2,7 liter enkel terug in de 325e (eta), een zogenaamde ecoversie van destijds. Dat was een 2,7 liter met het vermogen van een 320i, maar met lager verbruik (en ook lagere prestaties).

Als je het onderblok van zo een eta combineert met bepaalde cilinderkoppen van de 325i, krijg je een powerversie van de 2,7 liter. Onder andere Alpina pastte dat proces toe op hun C2-2,7 of B3-2,7.

Allemaal leuke karren, maar moeilijk te vinden en dan nog in goede staat en betaalbaar.

Een andere leuke oldie Bmw die redelijk waardevast is, is de E21 323i: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=256707655&asrc=fa|as

Ik heb vroeger met verschillende versies van de Alfa's 33, 75, 90 en 164 gereden. Ondanks FWD was nog één van de leukere karren een Alfa 164 2.0 V6 Turbo.  Dat was er wel één van de Alfa-invoerder, ik weet niet of die ooit verkocht is op de Belgische markt.

De 75 Turbo testen  is er nooit van gekomen, wegens meer in panne dan rijdend. Over de Alfa 75 td zwijg ik liever .

Het meeste heb ik gereden met een Alfa 90 QV 2.5 V6, de 75 TwinSpark en de Alfa 33 1.3 4C.  Alledrie heel verschillende karren, maar elk op zijn manier even verslavend.

In vergelijking met de 75 TwinSpark is een 75 QV America 3.0 V6 motorisch superieur, maar qua rijden was de 75 TS toch leuker en evenwichtiger.

Als je die motoren goed warm reed en tijdig onderhield, waren al die Alfa's mechanisch heel betrouwbaar. De ergste problemen waren de afwerking en de electriciteit.

Als oldie kan ook de beschikbaarheid van onderdelen wat lastiger zijn. En op leeftijd uiteraard opletten voor roest.

• Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid