Ga naar inhoud

///M Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kijk hier heb ik iets aan, thx gasten!

Zo'n E21 is ook wel een knap kistje ja :inlove: En voor een vrij mint exemplaar valt de prijs nog enigszins mee..

Geplaatst:

E21 rijdt naar het schijnt wel meer zoals "een oude auto". Niet zo ragbaar als de E30.

Koop eens een 2002 :inlove:

Geplaatst:

E21 rijdt naar het schijnt wel meer zoals "een oude auto". Niet zo ragbaar als de E30.

Koop eens een 2002 :inlove:

En een 2002 wel :D? Ik herinner mij dat ik op de zeelandrit eens achter een 1602 of 2002 zat, die witte, en daar kom je toch stevig mee raggen :lol:

Een 2002 tii kan je hier en daar nog betaalbaar vinden. Altijd wel al fan van geweest. 2002 turbo :inlove:

Geplaatst:

Een 2002 turbo zit van prijs in het vaarwater van de E30 M3 en de onderdelen zijn zo mogelijk nog duurder.

2002 en E30 zijn inderdaad wel leukere karren dan de 'standaard' E21.  Die standaard E21 rijden goed voor hun leeftijd, maar je voelt wel goed dat het al oudere auto's zijn. Als week-end kar zijn die best geschikt, als daily riskeert dat wat tegen te vallen als je uit een E46 M3 komt.

Als occasionele daily zit je dan het best met een E30. Die rijden nog best modern en je kan er je nog goed mee amuseren.

Voor dezelfde prijs ongeveer kan je een E21 323i vinden of een E30 320is of een E30 325i. Met die keuze zou de 320is voor mij op de eerste plaats komen (dat vierpittertje hangt verslavend aan het gas), dan de E30 325i als perfecte allrounder en als laatste de E21 323i (meer als oldtimer/verzamelkar).

Geplaatst:

2002 turbo is eigenlijk de E21 M3, heb dat nu pas door :D

E20

E21 is de eerste 3 Reeks.

Geplaatst:

Er is ook een Alfa lovers topic :D

De 75 altijd al mooier gevonden dan de 90.

Geplaatst:

Er is ook een Alfa lovers topic :D

De 75 altijd al mooier gevonden dan de 90.

Idem
Geplaatst:

In de préfacelift E30 (die dus al oldtimer zijn) werd in de folders gesproken van een 320is en een 325is. Dat waren dan een 320i en een 325i voorzien van wat sportaddenda. Op de 320i was dat dan een achterspoiler, alu velgen en shadowline. Op de 325i kwamen daar dan nog een leren sportstuur, sportstoelen bij. Vrij beperkte meeruitrusting dus. Maar die zijn nooit 'gebadged' als 320is of 325is.

Op de Amerikaanse markt had je in facelift wel een auto die als 325is werd gebadged. Dat was dan een facelift E30 325i met M-Technik II pakket, sportstoelen, 15" kruisspaakvelgen, een sperdiff en de dogleg 5-bak (eerste versnelling links onderaan).

Als ik mij goed herinner werd in Frankrijk ook gesproken van een 325is, voor de 325i met M-Technik II bodykit. Voor zover het klopt was het verschil met de Amerikaanse versie wel dat de Franse geen sperdiff en doglegbak standaard had. Dus een meer gewone 325i en ook 325i gebadged.

Zoals gezegd kunnen er verschillen opzitten per land, afhankelijk van de invoerders. Afhankelijk van de markt had je dan nog zeldzame speciallekes, zoals de 333i, een préfacelift E30 met een grote M30 zescilinder op de Zuidafrikaanse markt.

OEM BMW vind je een 2,7 liter enkel terug in de 325e (eta), een zogenaamde ecoversie van destijds. Dat was een 2,7 liter met het vermogen van een 320i, maar met lager verbruik (en ook lagere prestaties).

Als je het onderblok van zo een eta combineert met bepaalde cilinderkoppen van de 325i, krijg je een powerversie van de 2,7 liter. Onder andere Alpina pastte dat proces toe op hun C2-2,7 of B3-2,7.

Lijkt me helemaal te kloppen. Zo herinner ik 't me ook. Ik heb anderzijds wel nog minstens één "325is" gebadgede Franse 325is gezien. Herinner ik me levendig, want die bestond langs hier niet en door die kar te spotten ben ik aan 't zoeken geslagen (toen nog zonder internet, uiteindelijk zijn we even langs Auto Lille gereden om dat na te gaan vragen). Ik denk zelfs dat ik er meerdere gezien heb.

Ofwel de US-monogrammen nagerust, ofwel heeft de Franse importeur daadwerkelijk die karren zo gebadged? Ik durf 't niet zeggen... Iemand zou dat eens op een Frans bimmerforum moeten gaan opsnorren.

Geplaatst:

Ik heb vroeger met verschillende versies van de Alfa's 33, 75, 90 en 164 gereden. Ondanks FWD was nog één van de leukere karren een Alfa 164 2.0 V6 Turbo.  Dat was er wel één van de Alfa-invoerder, ik weet niet of die ooit verkocht is op de Belgische markt.

De 75 Turbo testen  is er nooit van gekomen, wegens meer in panne dan rijdend. Over de Alfa 75 td zwijg ik liever .

Het meeste heb ik gereden met een Alfa 90 QV 2.5 V6, de 75 TwinSpark en de Alfa 33 1.3 4C.  Alledrie heel verschillende karren, maar elk op zijn manier even verslavend.

In vergelijking met de 75 TwinSpark is een 75 QV America 3.0 V6 motorisch superieur, maar qua rijden was de 75 TS toch leuker en evenwichtiger.

Als je die motoren goed warm reed en tijdig onderhield, waren al die Alfa's mechanisch heel betrouwbaar. De ergste problemen waren de afwerking en de electriciteit.

Als oldie kan ook de beschikbaarheid van onderdelen wat lastiger zijn. En op leeftijd uiteraard opletten voor roest.

Ook dit onderschrijf ik volledig, en quasi identieke ervaringen. Niet met de 33, maar wel met Alfetta, 90, 75, 164 en ook de 166. Ik heb een paar duizend km ervaring met de 75 TS en dat was een echt uitgerijpte 75. Ik heb 't ook vaak mogen horen dat er geen enkele andere 75 de TS benaderde qua totaalpakket.

Alfa van de jaren '80 en '90 :inlove:

Zo ook: BMW van de jaren '80 en '90. :inlove:

Eigenlijk; auto's van de jaren '80 en '90. :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De 75TS voelt lichtvoetiger aan (logisch), maar als totaalpakket vond ik de V6 toch veel veel veel aangenamer. Minder bitsig ook.

Geplaatst:

Ik zou ook zonder twijfelen een V6 pakken, 't zal wel zijn.

Geplaatst:

Heeft nog wel iets en is ten slotte maar een wrap dus je kan het er zo weer afhalen als je het beu bent.

bmw-m5-f10-c850905102014111029_8.jpgbmw-m5-f10-c850905102014111029_1.jpgbmw-m5-f10-c850905102014111029_5.jpg

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ook dit onderschrijf ik volledig, en quasi identieke ervaringen. Niet met de 33, maar wel met Alfetta, 90, 75, 164 en ook de 166. Ik heb een paar duizend km ervaring met de 75 TS en dat was een echt uitgerijpte 75. Ik heb 't ook vaak mogen horen dat er geen enkele andere 75 de TS benaderde qua totaalpakket.

Alfa van de jaren '80 en '90 :inlove:

Zo ook: BMW van de jaren '80 en '90. :inlove:

Eigenlijk; auto's van de jaren '80 en '90. :inlove:

Alfa's  Bialbero, de boxers met carburator(en), de V 'Busso' en de  2.0 TS zijn schitterende motoren. Alleen spijtig dat de verpakking er rond niet altijd even roestbestendig was en ook niet altijd zo goed afgewerkt.

Hoe graag ik ook met die Alfa's mogen rijden heb, mijn eigen centen stak/beleg ik dan toch liever in Duitse Gründlichkeit.

Jaren 90: check ( 1990 E30 320i cabrio M20 manueel)

en meer on topic, jaren '80 : check (1986 E30 M3 S14 200pk) en die laatste blijft mijn absolute favoriet :inlove: (beste totaalpakket van wegligging/prestaties/rijplezier).

pmxy.jpg

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

de foto van die M4 :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

De jouwe, Raf?

Ja. Ik was 16 als de M3 uitkwam en stond al zot van BMW's. Grotendeels de schuld van de beste schoolkameraad van mijn broer die toen al bezitter was van  een E21 323i. Mijn broer deed automechanica en de meeste van zijn maten hadden aan hun 16 al één of andere auto om aan te werken, waaronder dus ene met die E 21 323i.

Als de E30 M3 uitkwam, hing die direct aan mijn slaapkamermuur :inlove: . Ik heb dan ook de hele periode van sportieve successen meegemaakt van de M3 op circuit en in rally's en ik moest en zou er ooit één hebben.

Na een paar andere E30's (316i en 320i cabrio) had ik dan een 8-tal jaar geleden de M3 gezien op eBay, waar die niet verkocht geraakte. Ik had kort daarvoor al eens meegereden met een E30 320is en dat was toch wel even iets anders dan een 320i of zelfs 325i.

Bij het bezichtigen van die kar, stond die allesbehalve mint, want hij werd gebruikt als daily driver. Maar de auto stond wel volledig origineel, er was een overzicht van het onderhoud en de verkoper reed nog met een E36 323ti Compact en een Estoril E36 M3 3.2 .

En dan iets wat ik niet had mogen doen en dat was een testrit met de auto. Letterlijk en figuurlijk verkocht. Door al zijn gebreken, was de prijs zoveel jaar geleden nog betaalbaar, nu betaal je voor ene in dezelfde toestand meer dan het dubbele.

Iets wat voor mij belangrijk was (niet voor de waarde), is dat het één van de eerste 5000 exemplaren is, een zogenaamd homologatiemodel en een origineel Belgische auto. Omdat die als hobby-auto toch niet veel zou rijden, moest het er ook één zijn zonder airco en liefst met schuifdak (die zonder zijn zeldzamer).

De verkoper was wel de derde eigenaar, maar pluspunt was ook dat die de 17" aftermarket velgen waarmee hij de auto gekocht had, al de prullenbak had ingegooid en vervangen door de 16" kruisspaakvelgen. En de set OEM 15" waren ook bij de deal, maar die tonen wat schriel onder de uitgebouwde wielkasten van een M3.

Intussen geniet de auto van een rustig leventje. Als het kriebelt en mooi weer is, kom ik er mee buiten voor pure plezierritjes. En van tijd tot tijd wordt er technisch één en ander op punt gezet of bepaalde dingen hersteld.

Ik moet er geen doekjes om winden, hij heeft 200.000 km en is dus zeker geen beauty-queen. Maar ik hou ervan zoals hij is, dans son jus.

De kleinste van 8 jaar thuis, is inmiddels ook al compleet gek van de ///M , zodat het zeker een blijvertje is.

• Vind ik leuk 7
Geplaatst:

Ik zie Vlaams-Brabant, toevallig omgeving Leuven?

Ik zag deze zomer nog enkele keren eentje in de omstreken, maar herinner me niet of het één in lachssilber of zwart was.

Leuk verhaal, trouwens!

Geplaatst:

Ja. Ik was 16 als de M3 uitkwam en stond al zot van BMW's. Grotendeels de schuld van de beste schoolkameraad van mijn broer die toen al bezitter was van  een E21 323i. Mijn broer deed automechanica en de meeste van zijn maten hadden aan hun 16 al één of andere auto om aan te werken, waaronder dus ene met die E 21 323i.

Als de E30 M3 uitkwam, hing die direct aan mijn slaapkamermuur :inlove: . Ik heb dan ook de hele periode van sportieve successen meegemaakt van de M3 op circuit en in rally's en ik moest en zou er ooit één hebben.

Na een paar andere E30's (316i en 320i cabrio) had ik dan een 8-tal jaar geleden de M3 gezien op eBay, waar die niet verkocht geraakte. Ik had kort daarvoor al eens meegereden met een E30 320is en dat was toch wel even iets anders dan een 320i of zelfs 325i.

Bij het bezichtigen van die kar, stond die allesbehalve mint, want hij werd gebruikt als daily driver. Maar de auto stond wel volledig origineel, er was een overzicht van het onderhoud en de verkoper reed nog met een E36 323ti Compact en een Estoril E36 M3 3.2 .

En dan iets wat ik niet had mogen doen en dat was een testrit met de auto. Letterlijk en figuurlijk verkocht. Door al zijn gebreken, was de prijs zoveel jaar geleden nog betaalbaar, nu betaal je voor ene in dezelfde toestand meer dan het dubbele.

Iets wat voor mij belangrijk was (niet voor de waarde), is dat het één van de eerste 5000 exemplaren is, een zogenaamd homologatiemodel en een origineel Belgische auto. Omdat die als hobby-auto toch niet veel zou rijden, moest het er ook één zijn zonder airco en liefst met schuifdak (die zonder zijn zeldzamer).

De verkoper was wel de derde eigenaar, maar pluspunt was ook dat die de 17" aftermarket velgen waarmee hij de auto gekocht had, al de prullenbak had ingegooid en vervangen door de 16" kruisspaakvelgen. En de set OEM 15" waren ook bij de deal, maar die tonen wat schriel onder de uitgebouwde wielkasten van een M3.

Intussen geniet de auto van een rustig leventje. Als het kriebelt en mooi weer is, kom ik er mee buiten voor pure plezierritjes. En van tijd tot tijd wordt er technisch één en ander op punt gezet of bepaalde dingen hersteld.

Ik moet er geen doekjes om winden, hij heeft 200.000 km en is dus zeker geen beauty-queen. Maar ik hou ervan zoals hij is, dans son jus.

De kleinste van 8 jaar thuis, is inmiddels ook al compleet gek van de ///M , zodat het zeker een blijvertje is.

Tijd voor een topic!

Zo'n leuke auto met een leuk verhaal erbij!

Geplaatst:

Ik heb je eens gespot in Begijnendijk denk ik wel een paar maanden geleden.

Er werd in ieder geval nog sportief mee gereden, zoals het hoort.

Geplaatst:

@ Vicious/Greg: wegens familiale omstandigheden en een geërfde hoop te renoveren bakstenen, is de M deze zomer nauwelijks op de baan geweest. Als hij te zien was, was dat meer in de buurt van Grimbergen/Meise en omstreken.

Meer in het voorjaar op familiebezoek in de buurt van Begijnendijk gezien geweest zijn, zou wel kunnen. Dat is meteen wel het grootste minpunt van zo een E30 M3, namelijk dat je nogal blijkt op te vallen in het verkeer. Vorige week was de middelbare school thuis om de hoek op wandel en zag ik alle vingertjes richting M3 wijzen als ik langs reed (nochtans heel op het gemakje wegens koude motor).

Ik ben doorgaans een heel rustig chauffeur, maar zo een M3 nodigt gewoonweg op  natuurlijke wijze  uit tot een wat vlotter rijgedrag ;) . Vooral op kleine verlaten boerenbaantjes, is de M3 precies als een jachthond die net wordt losgelaten van zijn leiband :lol:

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid