Maxime S 2.859 Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 33 minuten geleden zei Francis: Als je ziet wat voor présence die B10 V8S van het filmpje hierboven heeft zal de G30 hard z'n best mogen doen. Verder nog 2 ideeën: -Zou het mogelijk zijn om de ALPINA Classics 20" van de E38-E39 onder de G30 te pleuren? -ALPINA zou voor mijn part gerust met een soort 'business line' mogen uitkomen om hem wat meer sleeper gehalte te geven met bv andere achterbumper waarbij de 2 rechtse uitlaten niet zichtbaar zijn. Zou zich zo nog iets meer onderscheiden van de M divisie van BMW. E38-E39 stonden volgens mij niet op 20"? Quote
Francis 35 Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 1 uur geleden zei Maxime S: E38-E39 stonden volgens mij niet op 20"? E38 ben ik quasi zeker van. E39 zal idd wel kleiner geweest zijn, vermoedelijk 19". Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Vooraf: het vervelende is dat de E39 als één van de enige BMW's een andere naafdiameter heeft: in plaats van 72,5mm (zoals quasi elke andere BMW) heeft de E39 een naafgat van 74,1mm. Dat betekent dat je een E39-velg niet op de centreerring van de naaf (of beter: van de remschijfunit) kan 'hangen' en je dus het risico loopt van een niet volledig correct gecentreerd wiel te hebben. Of je moet met spacers gaan werken die als adapter daarvoor kunnen dienen, maar die zijn vrij breed, wat samen in combinatie met de al vrij breed staande velgen van de E39 (doorgaans grote offset ofte kleine ET-waarde) maakt dat je veel te breed gaat uitkomen. Maar... de E39 Alpina B8-modellen kwamen enkel met 18" en 19" ... en aangezien dat op een G30 niet groot genoeg is, is 't raadzaam om dus bij andere modellen te kijken. We vergelijken best met de 20" Individual-velgen die al verkrijgbaar zijn op de G30/G31; de afmetingen van Alpina-velgen van de net voorgestelde Alpina G30 zijn nog niet te vinden. Dus: 8Jx20" ET30 vooraan en 9Jx20" ET44 achteraan. En daarmee staat de G30 eigenlijk erg smal, heeft niet echt een brede, potente stance daarmee. De E38 B12-modellen hadden 9Jx20" ET20 vooraan en 10Jx20" ET32 achteraan. Ter vergelijking met de G30 20": Als je 't mij vraagt: moet perféct passen en de G30 net die stance geven die 'ie kan gebruiken. Gezien de binnenste velgrand vooraan 2,7mm meer naar binnen komt, zou je daar gerust nog een spacertje van enkele b.v. 5 mm kunnen gebruiken. En dan meteen achteraan hetzelfde. Als je dan ook nog 'es de diepte van die velgen bekijkt: = mmmmmmm Maar ik weet niet of die "oude" styling wel echt goed gaat staan op die nieuwe G30... Edit: Hold your horses ... ik lees net dat de G30 LK 5x112 heeft en naafdiameter 66,5mm ?!? WTF kunnen we Audi-velgen gaan monteren Schrap dus al het vorige. WHY ?!? 2 Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 W T F Maar eigenlijk wel geschift wat gij effe aan kennis uit uw mouw schudt Photoshoppen geblazen? Quote
BMWMB 12.408 Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Heeft de G30 nu steek 5x112? Dan passen mijn Ispiri's. [emoji2] Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 4 uur geleden zei Vicious: Maar eigenlijk wel geschift wat gij effe aan kennis uit uw mouw schudt Alsof ik dat allemaal van buiten weet. Dat van die naafdiameter van de E39, dat weet elke BMW-fan die de nineties en nillies (Wil iemand alsjeblieft eens een deftig woord uitvinden hiervoor?) actief meegemaakt heeft, vermoed ik. Zeker zij die ooit geprobeerd hebben om velgen van de nieuwere '5 (toen E60) op een E39 '5 te pleuren zullen het zich levendig herinneren. Ook de X5 2e generatie (E70) heeft de 74,1mm naafdiameter. Gek genoeg heeft z'n gestroomlijnde (nou ja...) broer X6 (1e generatie, E71) vooraan ook die 74,1mm maar achteraan is dat dan weer de gewone 72,5mm. (Komt door de veel grotere offset achteraan bij de X6, men wil zo dus verhinderen dat ge die achterste velgen per abuis op uw vooras legt neem ik aan.) Van da Alpina E38 was me bijgebleven dat die vooraan 9Jx20" had en achteraan 10Jx20", maar de offsets heb ik moeten opzoeken hoor. Idem alles over de G30. Quote
Maxime S 2.859 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 14 uur geleden zei gTa: Vooraf: het vervelende is dat de E39 als één van de enige BMW's een andere naafdiameter heeft: in plaats van 72,5mm (zoals quasi elke andere BMW) heeft de E39 een naafgat van 74,1mm. Dat betekent dat je een E39-velg niet op de centreerring van de naaf (of beter: van de remschijfunit) kan 'hangen' en je dus het risico loopt van een niet volledig correct gecentreerd wiel te hebben. Of je moet met spacers gaan werken die als adapter daarvoor kunnen dienen, maar die zijn vrij breed, wat samen in combinatie met de al vrij breed staande velgen van de E39 (doorgaans grote offset ofte kleine ET-waarde) maakt dat je veel te breed gaat uitkomen. Maar... de E39 Alpina B8-modellen kwamen enkel met 18" en 19" ... en aangezien dat op een G30 niet groot genoeg is, is 't raadzaam om dus bij andere modellen te kijken. We vergelijken best met de 20" Individual-velgen die al verkrijgbaar zijn op de G30/G31; de afmetingen van Alpina-velgen van de net voorgestelde Alpina G30 zijn nog niet te vinden. Dus: 8Jx20" ET30 vooraan en 9Jx20" ET44 achteraan. En daarmee staat de G30 eigenlijk erg smal, heeft niet echt een brede, potente stance daarmee. De E38 B12-modellen hadden 9Jx20" ET20 vooraan en 10Jx20" ET32 achteraan. Ter vergelijking met de G30 20": Als je 't mij vraagt: moet perféct passen en de G30 net die stance geven die 'ie kan gebruiken. Gezien de binnenste velgrand vooraan 2,7mm meer naar binnen komt, zou je daar gerust nog een spacertje van enkele b.v. 5 mm kunnen gebruiken. En dan meteen achteraan hetzelfde. Als je dan ook nog 'es de diepte van die velgen bekijkt: = mmmmmmm Maar ik weet niet of die "oude" styling wel echt goed gaat staan op die nieuwe G30... Edit: Hold your horses ... ik lees net dat de G30 LK 5x112 heeft en naafdiameter 66,5mm ?!? WTF kunnen we Audi-velgen gaan monteren Schrap dus al het vorige. WHY ?!? Damn... moeilijk post. Ik snap het niet allemaal even goed Wat wil LK 5x112 zeggen? En naafdiameter? en waarom zouden Audi-velgen dan passen? Die hebben altijd dergelijke waardes ? Quote
3000 1.084 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Dat van de verschillende naafdiameters van de X6 had ik nog niet van gehoord LK = lochkreis https://de.m.wikipedia.org/wiki/Lochkreis Quote
Soundstorm 2.642 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 15 hours ago, gTa said: Vooraf: het vervelende is dat de E39 als één van de enige BMW's een andere naafdiameter heeft: in plaats van 72,5mm (zoals quasi elke andere BMW) heeft de E39 een naafgat van 74,1mm. Dat betekent dat je een E39-velg niet op de centreerring van de naaf (of beter: van de remschijfunit) kan 'hangen' en je dus het risico loopt van een niet volledig correct gecentreerd wiel te hebben. Of je moet met spacers gaan werken die als adapter daarvoor kunnen dienen, maar die zijn vrij breed, wat samen in combinatie met de al vrij breed staande velgen van de E39 (doorgaans grote offset ofte kleine ET-waarde) maakt dat je veel te breed gaat uitkomen. Maar... de E39 Alpina B8-modellen kwamen enkel met 18" en 19" ... en aangezien dat op een G30 niet groot genoeg is, is 't raadzaam om dus bij andere modellen te kijken. Je kan daar gewoon centreerringen voor kopen hoor, geen nood om speciale spacers te gebruiken. Nu, op zich maakt dat helemaal niks uit als het naafgat groter is dan de naaf zelf. Bij BMW (en zo goed als alle merken tegenwoordig) worden bout-gecentreerde velgen gebruikt. De naaf wordt dan alleen maar gebruikt om de velg min of meer uit te lijnen tijdens montage. Vanaf je 2 bouten hebt gemonteerd, is de velg daarop gecentreerd, en niet meer op de naaf. Mottig als dat nu effectief 5x112 is geworden. Ik veronderstel dat alle andere modellen wel zullen volgen. De 1/2/3-reeks zullen misschien nog iets langer 5x120 hebben, zoals toen bij 4x100 het geval was. Ik gok dat dit puur voor het ontwerp is. Je kan het hart van de velg dan kleiner laten beginnen, waardoor de velg groter lijkt. Technisch gezien is het wel een achteruitgang door de minder grote klemkracht en klemoppervlak. Het inertiemoment wordt wel wat kleiner, maar op wielen die toch >30kg wegen maakt dat volgens mij niks meer uit. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Damn... moeilijk post. Ik snap het niet allemaal even goed [emoji33] Wat wil LK 5x112 zeggen? En naafdiameter? en waarom zouden Audi-velgen dan passen? Die hebben altijd dergelijke waardes ?LK of Lochkreis of bolt pattern geeft weer hoeveel wielbouten er zijn en de diameter van de cirkel waarop ze zitten. BMW E30 is 4x100 (ook Golf I-III muv bv de III GTI, waardoor je toen in de tijd veel kruisbestuiving zag qua velgen tussen golfkes en E30's), dus 4 bouten op een cirkel van 10cm diameter. E30 M3 is 5x120, wel, zoals nagenoeg alle BMW's sinds die tijd. Dus 5 bouten op een cirkel van 12cm diameter. Porsche sportwagens waren de laatste 3-4 decennia 5x130 (misschien bepaalde suv nu niet meer, ik weet dat niet van buiten). Audi en Mercedes zijn al zeer lang 5x112 (maar vaak met verschillend naafgat, dus niet altijd makkelijk interchangeable). Heel wat Japanners zijn 4x98 of 5x114,3. Golfkes met 5 bouten waren 5x110 (maar geen idee of dat recent nog zo is). Opel was dacht ik meestal 4x108 en 5x108. Enzovoort. Maar 't zit ver dus pin me niet vast op alles; bottom line zit wel goed. Blijkbaar schakelt BMW dus om van het voor hen zo typerende 5x120 naar 5x112. Onder druk van velgenfabrikanten (uniformiteit)?Anyway: daardoor kan je geen enkele vroegere bmw- of alpina-velg op de nieuwe G30 kwijt, tenzij met adapters (niet legaal in België). Is de G01 '7 dan nog altijd 5x120 of ook al 5x112?Het naafgat of center hole of ND of Nabendurchmesser is de diameter van de centreerring die op de naaf (beter : op de remschijf assembly) zit. Je weet wel: als je je velg monteert, kan je ze al zonder bouten correct hangen en (als de handrem aangetrokken is) op de achteras ook ronddraaien om de boutgaten in de velg uit te lijnen met de boutgaten in de naaf (je moet het wiel wel wat tegenhouden anders valt het er af). Wel dat is het centrale gat in de velg (waar je na montage het naafkapje op klikt bv) dat over een richel past in de naaf. Dat centrale gat en die richel moeten overeen stemmen, zoniet past het gewoonweg niet (richel groter dan centrale gat in velg) of is perfecte montage moeilijker: als het gat groter is dan de richel, loop je het risico dat je je velg niet helemaal gecentreerd monteert, je centreert je wiel dan door kruiselings je bouten aan te trekken maar dat kan nog altijd 'speling' geven, met vibraties of erger tot gevolg. Omdat de e39 '5 een naafgat had dat groter was dan de andere bmw's, waren in die tijd veel aftermarket velgen voorzien van het grotere 74,1mm naafgat zodat ze op de e39 pasten, maar leverde men er plastic clipjes bij die je in het naafgat kon klikken waardoor die velg ook perfect gecentreerd kon worden op de 72,6mm ND van de andere bmw's. 1 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Nieuwe '7 G11 ed is ook al 5x112.Wat dus moet toelaten om de fantastische 21" van de B7 op de B5 te leggen, als offset en breedte wat overeen komen. Quote
Maxime S 2.859 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 1 uur geleden zei gTa: LK of Lochkreis of bolt pattern geeft weer hoeveel wielbouten er zijn en de diameter van de cirkel waarop ze zitten. BMW E30 is 4x100 (ook Golf I-III muv bv de III GTI, waardoor je toen in de tijd veel kruisbestuiving zag qua velgen tussen golfkes en E30's), dus 4 bouten op een cirkel van 10cm diameter. E30 M3 is 5x120, wel, zoals nagenoeg alle BMW's sinds die tijd. Dus 5 bouten op een cirkel van 12cm diameter. Porsche sportwagens waren de laatste 3-4 decennia 5x130 (misschien bepaalde suv nu niet meer, ik weet dat niet van buiten). Audi en Mercedes zijn al zeer lang 5x112 (maar vaak met verschillend naafgat, dus niet altijd makkelijk interchangeable). Heel wat Japanners zijn 4x98 of 5x114,3. Golfkes met 5 bouten waren 5x110 (maar geen idee of dat recent nog zo is). Opel was dacht ik meestal 4x108 en 5x108. Enzovoort. Maar 't zit ver dus pin me niet vast op alles; bottom line zit wel goed. Blijkbaar schakelt BMW dus om van het voor hen zo typerende 5x120 naar 5x112. Onder druk van velgenfabrikanten (uniformiteit)? Anyway: daardoor kan je geen enkele vroegere bmw- of alpina-velg op de nieuwe G30 kwijt, tenzij met adapters (niet legaal in België). Is de G01 '7 dan nog altijd 5x120 of ook al 5x112? Het naafgat of center hole of ND of Nabendurchmesser is de diameter van de centreerring die op de naaf (beter : op de remschijf assembly) zit. Je weet wel: als je je velg monteert, kan je ze al zonder bouten correct hangen en (als de handrem aangetrokken is) op de achteras ook ronddraaien om de boutgaten in de velg uit te lijnen met de boutgaten in de naaf (je moet het wiel wel wat tegenhouden anders valt het er af). Wel dat is het centrale gat in de velg (waar je na montage het naafkapje op klikt bv) dat over een richel past in de naaf. Dat centrale gat en die richel moeten overeen stemmen, zoniet past het gewoonweg niet (richel groter dan centrale gat in velg) of is perfecte montage moeilijker: als het gat groter is dan de richel, loop je het risico dat je je velg niet helemaal gecentreerd monteert, je centreert je wiel dan door kruiselings je bouten aan te trekken maar dat kan nog altijd 'speling' geven, met vibraties of erger tot gevolg. Omdat de e39 '5 een naafgat had dat groter was dan de andere bmw's, waren in die tijd veel aftermarket velgen voorzien van het grotere 74,1mm naafgat zodat ze op de e39 pasten, maar leverde men er plastic clipjes bij die je in het naafgat kon klikken waardoor die velg ook perfect gecentreerd kon worden op de 72,6mm ND van de andere bmw's. Amai, knappe post. Ik begrijp het helemaal. Bedankt Tante! Ik vind dat altijd moeilijke materie om 'weten' of 'vinden'. Hoeveel keer ik de vraag niet heb gekregen van klanten bij BMW of de winterwielen van hun oud model ook zouden passen op de nieuwe. Daar moesten we van Bornem standaard nee op antwoorden en een nieuwe set proberen te verkopen (Deuuh). Maar als een klant er op aandrong, ging ik vaak te rade bij de collega's van de naverkoop, maar die hebben die informatie dus niet ter beschikking (of dat zeiden ze me toch). Nochtans vind ik dat vrij nuttige info. Quote
Stancke 4.650 Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 Ons advies: we gon da ne kji moet'n test'n Quote
Simoni 6.184 Geplaatst: 10 maart 2017 Geplaatst: 10 maart 2017 En zo had een Audi RS2 de 5x130 van een Porsche ipv de 5x112 van audi. 2 Quote
quadrifoglio 3.641 Geplaatst: 11 maart 2017 Geplaatst: 11 maart 2017 En heeft een Exige V6 vooraan een steek van 5x110 en achteraan 5x114,3 Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 16 maart 2017 Geplaatst: 16 maart 2017 Ik zag zonet dat de specifieke Alpina-optie (Drexler) sperrdifferentieel beschikbaar is op de nieuwe B5 (enkel Allrad) maar ook op de B3 S. In de optielijst wordt bij de laatste niet vermeld dat dat enkel voor de RWD-versie is. En daarmee begon ik te twijfelen: was de optie sperdifferentieel bij de B3 (en D3) tot nu enkel op de RWD of kon je dat ook al op de Allrad krijgen? Quote
B3noît 4.411 Geplaatst: 16 maart 2017 Geplaatst: 16 maart 2017 Wanneer komt de D5?Juli dacht ik Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 16 maart 2017 Geplaatst: 16 maart 2017 3 uur geleden zei Maxime S: ook op allrad Thanks! En inderdaad: de eerste die 'k open doe: 't is van datte. Ik dacht dat dat niet kon dus Allrads bekeek ik sowieso nooit. Maar 'k zie er nu al ene staan, nen Allrad, waarbij het optionele sper in de annoncetekst vermeld staat als gemonteerde optie. Wat zou dat geven qua rijden? Idee van? RWD met sper nog zoveel beter? Quote
Maxime S 2.859 Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 12 uur geleden zei gTa: Thanks! En inderdaad: de eerste die 'k open doe: 't is van datte. Ik dacht dat dat niet kon dus Allrads bekeek ik sowieso nooit. Maar 'k zie er nu al ene staan, nen Allrad, waarbij het optionele sper in de annoncetekst vermeld staat als gemonteerde optie. Wat zou dat geven qua rijden? Idee van? RWD met sper nog zoveel beter? Ik heb er helaas nooit mee kunnen rijden. Was er ook wel benieuwd naar. Ook maar 1 keertje verkocht... Quote
Davy_ 1.514 Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Thanks! En inderdaad: de eerste die 'k open doe: 't is van datte. Ik dacht dat dat niet kon dus Allrads bekeek ik sowieso nooit. Maar 'k zie er nu al ene staan, nen Allrad, waarbij het optionele sper in de annoncetekst vermeld staat als gemonteerde optie. Wat zou dat geven qua rijden? Idee van? RWD met sper nog zoveel beter?Ik vraag het me ook af, enig idee van prijs? Quote
Bouncing Bullet 2.932 Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Op 9-3-2017 om 01:14 zei gTa: Alsof ik dat allemaal van buiten weet. Dat van die naafdiameter van de E39, dat weet elke BMW-fan die de nineties en nillies (Wil iemand alsjeblieft eens een deftig woord uitvinden hiervoor?) Noughties Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.