Vicious 3.886 Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 Nog altijd een s-c-h-i-t-t-e-r-e-n-d ding Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Huidige Alpinagrün is dus wel degelijk verschillend met het vroegere Alpinagrün, wat ook vrij duidelijk was aan de hand van foto's. Nu is het veel donkerder en meer 'brilliant', vroeger wat zachter en lichter. Waarom ze het veranderd hebben? Trend naar donkerder kleuren, schat ik. Beide echter schitterende kleuren. Op de vraag of je je auto nog in het ouder Alpinagrün kan krijgen, was het antwoord ja maar je moet er geschift veel voor neertellen. Burkard rijdt liefst diesel en gebruikt dan ook dagelijks een D3 biturbo coupé. Heeft ook nog een Testarossa, Jag E-type... en ook nog een model van élke Alpina ooit geproduceerd. Florian Bovensiepen rijdt een D3 biturbo touring en een B5 biturbo. Andreas Bovensiepen een B5 biturbo. Vorige auto was eentje met Lavalina II cognac gewolkt. Huidige weet ik niet. Titanium uitlaatlijn van Akrapovic (23kg) zou op meerdere modellen standaard komen in de toekomst. En de B7 biturbo krijgt midden 2012 eindelijk de boite die hij verdient, nl. de 8gang zoals ook in de B5 en B6. Net een stukje van in 2011 teruggevonden, fijn nog eens te herlezen want die info was grotendeels uit mijn geheugen verdwenen Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Vergelijkende test: http://www.e34.de/e34/tests/m5b10omega500e.htm Quote
Ambi 1.769 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Bijzonder lelijk wel, die detector in het midden vooraan. Magnifiek zou een goeie opvolger zijn voor de 335, kofferspoiler vind ik wel net iets te. Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Nee, integendeel. Met de vorige B7 turbo was de turbo lag heel groot (ong. 3 sekonden). In de B10 BT is het bijna niks (onmerkbaar ) danks zij de twee kleine Garrett T25 laders (dezelfde as in de 90's Ford Fiesta Turbo b.v.b.) die beginnen te spinnen voor 3000 rpm en houden een constante druk van + 0,4 toto +0,8 bar "all the way" tot 6500 rpm. Het druk is electronisch regelbaar door een knop . In feite is dit B10 BT zeer soft om te rijden, veel meer dan een M5 (bijna geen lawaai, komfortable ophanging, en konstante druk (578 Nm gemeten op de mijne ) beschikbaar op elk moment. Ik vergelijk dit wagen eerder aan een Bentley dan aan enige andere BMW. De vermogen zijn absoluut phenomenaal, maar altijd zonder moeite. Op de snelweg moet ik echt opletten. De 4de gand draait tot 240 zonder dat je iets merkt...de 5e gang is enkel om flat te rijden, of tussen 240 en 295...onder is de echte punch er nog niet....Om meer efficient te vinden op de snelweg moet je kijken naar een Porsche Turbo 996 of 997 ,en Bentley Continental, een AMG 6.3 of iets zo. Maar een "track race" wagen is het niet. Te soepel, te zwaar, en toch zijn dan de turbos nog wat te traag. Stukjes van weleer, gepost door MrQ Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 't Hout in één van de laatste 50 B10 Biturbo's, meer bepaald #472. Details Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 MrQ De positionering van Alpina is heel simpel (nog vorige week met hen besproken). Ze krijgen elk jaar honderden aanvragen voor andere modellen, en soms unieke modellen (uit middle east of East: V12 met 4 turbos en 1000 pk's... alle gekke toys voor miljardairen). Elk ontwikkeling voor een nieuwe model (voorbeeld: Z4) kost hen een paar miljoenen euros (interne en externe kosten). Ze moeten tenminste 500 wagen van dit model verkopen, om de kosten te recupereren. Langs een endere kant zijn zij beperkt tot een produktie van ong. 1000 wagen per jaar (behalve US B7 die volledig in de V.S. worden verwerkt). De familie Bovensiepen wilt in Buchloe bijven, wilt niet verhuizen, en is geen fan van "groei voor het groei" maar eerder van "small is beautiful". Dus is de equatie simpel: zij gaan voor de meest "verkoopbare" (maar altijd met de uiterste kwaliteit standaarden) ontwikkelingen in de traditionele BMW offerte, en ze hopen dat hun Alpina offerte 1000 aankopers kan overtuigen op een jaarlijkse basis. Tot nu toe hebben ze nog nooit gedwaald...so "why bother"? Call it "easy go", maar zo'n bedrijf nog hebben na 40 jaren, met BMW er bij, zou ik wel willen. Filosofie Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 Deze week 'n bezoekje gebracht in Buchloe. Maar waar te beginnen met 't verhaal? 'n Heel gemoedelijke ontvangst, rustig wat gedronken met de heer Weber, welke 'n zéér ruime kennis bleek te hebben over het hele reilen en zeilen in het bedrijf: huidige modellen, oude modellen, toekomstige modellen waar in se nog weinig tot niets over geweten is, wie wat heeft besteld... Na hem te hebben bestookt met een hele hoop vragen de kans gekregen om met de B7 biturbo Allrad te rijden. Droom van een wagen, luxe tot en met, knap uiterlijk en een schitterende motor met bak-ken koppel. Alleen stoorde me 1 ding: de boite. De B7 heeft nog een 6-gang, en slecht is deze niet, maar je merkt dat ze onderhand wat gedateerd is. Een limousine van dat kaliber mag bij constant 160km/h niet aan 3000 toeren/min rijden, vind ik. 't Geeft overigens een storend geluid, dat je wel kan appreciëren bij regelmatig versnellen, maar niet wanneer je gedurende een uur aan die snelheid rijdt, vind ik. Vanaf de facelift in mid-2012 zou 'ie de 8-gang krijgen. De Allrad merkte je weinig van gezien de afwezigheid van natte/besneeuwde wegen. Zonde! Even daarna dan met de B5 biturbo (sedan, Touring nog niet te rijden voor Genève) gereden. Wat. Een. Droom. Onvoorstelbaar hoe snedig dat ding rijdt, een heel stuk lichter aanvoelend dan de B7, en de 8-gang draagt daar zeker z'n steentje toe bij. Voor mij een heel stuk boven de B7 uitstekend dus. Of hoe een boite een dergelijk verschil kan maken... 't Sperdiff zorgt ook voor 'n aangename stabiliteit wanneer je op wat bemodderde plekjes op veldwegen. Aangezien de B7 niet dermate vaak besteld wordt stonden in de werkplaatsen vooral modellen van de D3/B3- en B5-reeks. Het exemplaar dat wij reden van deze laatste was gemaakt in Alpinablau met Oyster interieur en Pianolack. Niet lelijk, maar absoluut niet mijn kopje thee. Een ander testexemplaar was uitgerust in een Saffierzwarte kleur met Cognac gewolkt + zwarte Piping Lavalina. Gadverdamme dat was knap. In de werkplaats dan stonden enkele B5 biturbo's waaronder eentje in Alpinagrün met Birke en een -denk ik- groen biesje. Erg knap, maar een ietwat warmer interieur kan mij meer bekoren. In die ruimte stond ook nog een legendarische B7 Turbo S (sedan) die helemaal gerestaureerd zou worden. Mr. Weber vertelde ook nog dat een Luxemburgse klant van Alpina een dergelijke auto in 't verleden voor de mooie som van 100.000 euro he-le-maal had laten restaureren, zodat 'ie was alsof hij net van de band rolde. De Sattlerei als eindpunt was ook een knap staaltje craftsmanship: aan één Lavalina-interieur wordt gedurende 14 dagen gewerkt. Quasi alles wordt met de hand gedaan, behalve twee machines: eentje voor laser-matig het leder te snijden en eentje waardoor een lapje leder zodanig 'afgeraspt' (of beter: aan de onderkant met mesjes zodanig besneden) wordt dat het dun wordt als een vel papier. 't Nut van dat laatste? Als je de knopjes van de zetelbediening wil bekleden met leder... Echt geschift. Er reed ook nog een nieuwe 6 coupé rond die ongetwijfeld een vermomde (gecamoufleerde) B6 was, gezien de gezonde roffel, de OAL-plaat en de Alpina-classics. Als weetje vertelde de beste man nog dat Burkhard Bovensiepen van elk model van Alpina een exemplaar houdt, soms zelfs het allereerste productiemodel... behalve van de 2002 tii Alpina. Althans, zo werd ons verteld. Erg knap, leerrijk, (nog meer) bewondering kwekend en magisch. Bedankt aan Alpina en nog meer aan wie 't mogelijk maakte! Ahh, the memories Quote
Vicious 3.886 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 gTa Nee hoor. Hebben geen uitstaans met elkaar. Wat wél waar is, is dat BMW, ten tijde dat ze met de ontwikkeling begonnen van de turbomotoren (geïntroduceerd in de 335i en de X6 5.0i), ze gretig gebruik hebben gemaakt van de know-how van Alpina, en dan in het bijzonder van Karl-Otto Noelle (een eminentie op het vlak van drukvulling bij benzinemotoren, al menige jaren) ... ware daar niet het feit dat die man op dat moment al aan 't scheiden was van Alpina (en ondertussen zijn eigen bedrijfje heeft opgericht). Ondertussen had BMW zijn participatie in Alpina ook al vergroot. Maar de motoren die je aanhaalt hebben zeer weinig of eigenlijk bijna niks met elkaar gemeen. De vorige motor in de B5, een 4,4-liter V8 (basis is generatie N62) werd van een ASA-radiaalcompressor voorzien. Dat ding houdt somewhat het midden tussen een compressor (mechanisch aangedreven dus geen lag, maar de geleverde druk is rechtstreeks afhankelijk van het toerental) en een turbo (aangedreven door uitlaatgassen, maar geleverde druk is minder afhankelijk van het toerental). De motor veranderde niet toen BMW met een "facelift" van die motor kwam (de N62N, met de 4- en de 5-liter). De basismotor blijft de N62, maar Alpina heeft wel nog een registertje extra opengetrokken en de B5S gelanceerd (met wat extra paardjes doorheen de gehele revrange), maar in feite is dat dezelfde motor. De vorige '7 in Alpina-versie, de B7, had trouwens identiek dezelfde motor (maar er is nooit een S-versie van geweest), en de vorige '6 idem (B6 en B6S). De huidige Alpina B5 heeft eigenlijk een motor zoals de B3: een "gechiptunede" en licht mechanisch aangepaste standaardmotor van BMW. De B3 en B3S hebben de biturbo 3-liter uit de 335i, aangepast door Alpina om resp. 360 en 400 pk te leveren (ongeveer). Maar daar zit erg weinig eigen ontwikkeling in. De nieuwe B5 en de huidige B7 hebben een Alpina-versie van de biturbo 4,4-liter V8 (generatie N63), door Alpina van een goeie 400 naar ca. 500 pk gebracht middels (voornamelijk) aanpassing van de motorsturing (software). De vorige B5/B6/B7 hadden dus een uiterst speciale, en Alpina-only motor. De huidige B5/B6 en de toekomstige B6 hebben dat niet meer (net zomin als de B3 en B3S).De X5M en X6M hebben een BMW M GmbH versie van die biturbo 4,4-liter V8 (motorcode S63). Die motor is duidelijk méér aangepast/veranderd dan de Alpina biturbo uit de huidige B5 en B7. De kans dat de komende M5 niét diezelfde motor (eventueel met wat meer vermogen, b.v.) zal hebben, is uitermate klein. Tussen de Alpina 4,4-liter met radiaalverdichter uit de vorige B5 en de motor van de komende M5 is er dus zo goed als geen enkele link meer. Oké, 't zijn beide V8-motoren van 4,4-liter met drukvulling, en ergens hebben ze wel een gemeenschappelijk gen in hun DNA ... maar daar stopt het zo ook een beetje. Quote
gTa 28.077 Geplaatst: 11 december 2013 Geplaatst: 11 december 2013 vind ik niet leuk @@Naish Wat denkt ge? Ik gok op nen ouwe (ja duh) Fanatic en ne Mistral. Nog een groen bolleke! 't Hout in één van de laatste 50 B10 Biturbo's, meer bepaald #472. Details alpina pinstripes op (ik denk) BMW Individual Pappel natur Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.