Ga naar inhoud

Gezinsuitbreiding, grotere auto


Phacoid

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk niet helemaal zoals de topictitel doet vermoeden, maar na het verlies van onze trouwe viervoeter inmiddels 5 jaar geleden, zijn we klaar voor een nieuwe avontuur. Op reis (voor het werk dan nog) heb ik een lokale organisatie bezocht die zich inzet voor het redden van straathonden. We hebben besloten om er eentje te adopteren en de procedure hiervoor is reeds in gang gezet.

Dat betekent voor ons weer heel wat veranderingen hier in huis. Destijds hadden we specifiek voor onze hond een grotere auto gekocht, maar na het verlies heb ik mijn zinnen verzet door een MX-5 te kopen. Dat maakt dat samen met de auto van mijn vrouw, een Fiat 500, er geen auto aanwezig is die groot genoeg is om comfortabel de viervoeter mee te nemen op reis of op uitstappen. Dat is iets dat we beiden wel willen en op een veilige manier, dus met een bench erin.

Graag had ik van jullie wat tips gekregen over een mogelijke vervanger voor de Fiat 500. Ik ben niet klaar om afscheid te nemen van de MX-5 (en mensen die er eentje hebben of hebben gehad, zullen dit begrijpen). Misschien maak ik nog van mijn hart een steen, maar tot dan wordt de Fiat vervangen.

We zijn op zoek naar tips voor die vervanger. Belangrijk gegeven is dat we beiden met de fiets gaan werken en dat de auto's de meerderheid van de tijd stilstaan. De fiat doet 10k km per jaar maximum, dat is sinds het werken met de fiets gedaald. We gaan net daarom ook niet "investeren" in een nieuwe auto: tweedehands it is!

Budget: 15.000 euro
Vereisten:

  • Groot genoeg voor bagage + bench (voor hond van gemiddelde grootte), dit mag zeker met de zetels plat, zolang beiden maar passen zonder geduw en getrek
  • Betrouwbaar
  • Comfortabele reisauto (met een Peugeot 2008 1.2 of 1.0 naar Zuid-Frankrijk rijden kan, maar aangenaam gaat het niet zijn en al helemaal niet in de bergen)
  • Kilometerstand maakt niet zo heel veel uit, gezien het beperkte aantal kilometers dat we maar rijden, zolang het niets is dat 15k aankoop kost en dan de volgende 5 jaar nog eens 5k aan reparatiekosten
  • Benzine lijkt me, gezien de weinige kilometers aan te raden
  • Zetelverwarming zou voor de vrouw een pluspunt zijn, maar is voor mij geen absolute vereiste
  • Automatisch geschakeld zou voor mij een pluspunt zijn, maar is geen absolute vereiste
  • Vier zitplaatsen zijn een vereiste, af en toe breng ik mijn grootouders nog naar het ziekenhuis, de dokter, ...)

Wat zou er enigszins leuk en zeer betrouwbaar karren zijn? We zijn niet gehaast om te beslissen, het duurt nog minstens een maand eer de hond er is en we kunnen daarna zeker nog overbruggen met de 500.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, The Swede zei:

- Mercedes GLS 63

- BMW X7 M

- Panamera Turbo S E-Hybrid

 

Je vergeet de w124

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even serieus.

Overweeg je eventueel iets dat wat ouder is, evt met weinig kms.

E60 520i Touring, was een 2.2 zescilinder nog. Betrouwbare motoren, ruimte zat en je kan als autoliefhebber nog genieten van een zes in lijn benzine, ipv 4 cil turbo of, erger, electrisch te gaan.

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2395444914

Laatste generatie E200 break (Kompressor). 

https://www.autoscout24.de/angebote/-18cfc929-1f08-4679-9c89-1d4c47ccd6c2

A6 2.4 Avant

https://www.autoscout24.de/angebote/-ad90f5bb-5a3a-4516-a8e6-19bec306a934

Saab 9-5 Estate 2.3? (Nog es serieus snel ook)

https://www.leboncoin.fr/voitures/2332942873.htm

Of @Bompa’s geliefkoosd model, Volvo v70 (2.0 in dor geval)

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2450961739

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Jules_W zei:

Zijn die E200 wel een beetje betrouwbaar? Wat met onderdelen en garage/service bij aanschaf Saab?

Die 4 cilinder 16v 2.0 en 2.3 van Mercedes zijn super betrouwbare blokken. Eigenlijk de E230 nog meer dan den 200K.

Zijn bovendien ook nog erg zuinig. Ik heb 240000km gedaan met een E230 W210. En redelijk wat E200K als renters gehad. Die dingen mocht je als een zieke aftrappen, kwam je zelden boven de 10.5L mee.

Je moet wel wegblijven van de eerste jaargangen want die stonden in de catalogus al te roesten.

Bij de Saab volg ik je wel. Vind het persoonlijk wel de mooiste break en die dingen reden goed. Alleen weet ik niet hoezeer onderdelen nog makkelijk te krijgen zijn. 

(Voor een garage, ga je gewoon bij de @Frekkel 😉. Top service).

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Die A6 zou ik skippen, goed blok maar een multitronic is een te gevoelig.

Klopt. Maar er zijn ook handgeschakelde A6’en.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, The Swede zei:

Klopt. Maar er zijn ook handgeschakelde A6’en.

Ja als je graag iets koopt om nadien nooit meer vanaf te raken, is dat perfect!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de suggesties tot nog toe. Betrouwbaarheid is wel een groot punt hier, meer dan de leeftijd. Een V70 spreekt me als Volvoliefhebber aan, maar ik heb ondertussen voldoende ervaringen met Volvo dat ik die niet meteen zou aanstippen als betrouwbaar helaas. BMW stond op de shortlist, maar daar heb ik inderdaad wat vragen m.b.t. betrouwbaarheid.

Restwaarde achteraf, als het een oudere wagen is, zal quasi onbestaand zijn. Vast voldoende voor het oud ijzer. Er weer vanaf raken lijkt me dan niet zo'n probleem.

Die Ford Focus van de eerste reactie lijkt me al geen slecht idee eigenlijk. Hoe zit het daar met betrouwbaarheid?

Wat trouwens opvalt is dat het nu allemaal stations zijn die aangeraden worden, geen probleem, maar we gaan van een 500 naar een grotere auto. Ik denk dat een tussenmodel (iets tussen een 500 en een V70) met de zetels plat, ook perfect lukt. Er komen geen kinderen bij en lange reizen met anderen erbij betekende nu ook al twee auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, de S80 dan :D

S90 heeft geen vijfcilinders meer dus die vermelden we niet.

Ik zou zo m'n eigen V70 D4 kunnen aanraden (nog de 5 cil, van de 4 cil moet je wegblijven), maar die houd ik voor mezelf. Deze zou wel degelijk de meeste checkboxes afvinken, maar er bestaan zeker en vast nog genoeg lekkere alternatieven. Of lekkerdere.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Dimitri zei:

En een E60 zou ik nu ook niet meteen aanraden als betrouwbare auto 😅

Is dat zo? @gTa?

Bij een handgeschakelde 520i zie ik weinig dat echt kan veel kosten bij het kapot gaan.

Die zescilinders zijn makkelijk om aan te werken en het meeste is DIY, je hebt stalen veren, geen automaat,… de rest zijn electronische accessoires die je online makkelijk kan hebben en wisselen. 

1 minuut geleden, Bompa zei:

Ok, de S80 dan :D

S90 heeft geen vijfcilinders meer dus die vermelden we niet.

Ik zou zo m'n eigen V70 D4 kunnen aanraden (nog de 5 cil, van de 4 cil moet je wegblijven), maar die houd ik voor mezelf. Deze zou wel degelijk de meeste checkboxes afvinken, maar er bestaan zeker en vast nog genoeg lekkere alternatieven. Of lekkerdere.

Die V70 ga je zowieso verkopen eens je die CX 25 TRD Turbo 2 hebt.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bompa zei:

Ok, de S80 dan :D

S90 heeft geen vijfcilinders meer dus die vermelden we niet.

Ik zou zo m'n eigen V70 D4 kunnen aanraden (nog de 5 cil, van de 4 cil moet je wegblijven), maar die houd ik voor mezelf. Deze zou wel degelijk de meeste checkboxes afvinken, maar er bestaan zeker en vast nog genoeg lekkere alternatieven. Of lekkerdere.

Is dat dezelfde D4 van 10 jaar geleden? Wij hebben nog samen een meet gedaan met een rondrit en dan samen richting huis vanuit Henegouwen. Mijn V50 met PSA-motor was een absoluut dramahok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

W204 of W205 Mercedes C klasse break? Nooit zo een goede auto gehad als nu met die van mij, benzines (w204) zijn wel gevoelig aan hun distributieketting, maar als die al vervangen is...

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Phacoid zei:

Is dat dezelfde D4 van 10 jaar geleden? Wij hebben nog samen een meet gedaan met een rondrit en dan samen richting huis vanuit Henegouwen. Mijn V50 met PSA-motor was een absoluut dramahok.

Nee, dat was een 2.4 D5 5cil van 2005. Nu is dat een 2.0 D4 5cil van 2013. Wel gelijke kleursetting, ook volgeladen met alle opties, maar minder "sportief", eerder "elegant" uiterlijk. Deze van op die rondrit (herinner me het nog) is op 300 000 km naar Litouwen gegaan 🙂 (en werd vervangen door een XC60 R-design).

Topicjes allemaal te vinden hier in deze rammeldoos 😉

Je mag de PSA-versies niet vergelijken met de eigen motoren van Volvo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, walter zei:

Een Volvo V60? Via Volvo Selekt 3 jaar garantie trouwens.

Maar blijf weg van de D2. Ook al heb ik er nooit miserie mee gehad, dat is geen al te aangename motor. De niet-PSA 2.0 D2 valt nog een beetje mee, de PSA 1.6 niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Bompa zei:

Maar blijf weg van de D2. Ook al heb ik er nooit miserie mee gehad, dat is geen al te aangename motor. De niet-PSA 2.0 D2 valt nog een beetje mee, de PSA 1.6 niet.

Diesel ligt sowieso niet in de kaarten voor de minimale kilometers die er maar mee gereden worden.

Er staan trouwens bij Volvo Selekt enkel recente wagen wanneer je naar benzine kijkt.

Clubman is ook BMW en ik weet niet hoe het ziet met de betrouwbaarheid van de modellen en motoren, maar kan een optie zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honda Accord break? Vaak een auto die vergeten wordt maar die erg goed afgewerkt was, veel betrouwbaarder dan Europese wagens en rijdt nog es aangenaam ook.

Zie deze: 9900 euro, 100000km, perfecte staat. (enkel window tints eraf halen)

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2445957751

Of je neemt voor iets meer het model erna:

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2443683505

7668B40E-82D9-483E-8F3D-46B3F8374C00.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid