Ga naar inhoud

Gezinsuitbreiding, grotere auto


Phacoid

Aanbevolen berichten

Of een Mazda CX5? Voor dit geld vind je redelijk recente wagens met niet super veel kms, opnieuw uitzonderlijk betrouwbaar, mooi afgewerkt en er loopt hier ergens een forumlid rond die u raad kan geven ( @Mazdastruction)

Deze bvb. 2.0 160pk, AWD, 2016, schuifdakje,  leder,… waarom met een Focus 1.0 rondbollen dan?

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2456111962

Mazda 6 Break is ook een optie

https://www.2ememain.be/v/autos/mazda/m1982439427-mazda-6-break-2-2-break-full-option?type=Part

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mazda is zeker een optie.

Ik doelde trouwens op die Focus die helemaal in het begin stond, geen 1.0. Een 1.0 is ook nooit een overweging. Ik ga volgende week op onderhoud met mijn MX-5 en ik ga eens opsmijten daar dat ik iets nodig heb. Misschien kan ik, net zoals ik met mijn MX-5 had, de deal van mijn leven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mazda is echt een mooi voorbeeld van "onbekend is onbemind". Een in Roemenie gebouwde en door Renault ontworpen Dacia Duster is even duur in tweedehands... En ik vrees dat de betrouwbaarheid en kwaliteit ietsje minder zal zijn.

Bij de Aziaten, kan je ook de Avensis Break en Hyundai i40 break bekijken. Beiden zullen je een lage totale kost in gebruik geven. Alleen moet ik toegeven dat ik dan toch wel de afwerking en verfijning van een Honda kies.

Iemand die doorgaans een redelijk nuchtere manier van denken heeft (en weet hoe betrouwbaar tweedehandsmodellen zijn), is de @Frekkel

Misschien dat hij zijn licht hier ook es kan laten op schijnen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Phacoid zei:

Mazda is zeker een optie.

Ik doelde trouwens op die Focus die helemaal in het begin stond, geen 1.0. Een 1.0 is ook nooit een overweging. Ik ga volgende week op onderhoud met mijn MX-5 en ik ga eens opsmijten daar dat ik iets nodig heb. Misschien kan ik, net zoals ik met mijn MX-5 had, de deal van mijn leven doen.

De Focus ST is echt wel een betrouwbare auto, je moet alleen zien dat ze niet gechipt zijn, daar zijn ze wat gevoelig voor. Voor de rest zijn dat echt wel goede karren, zou voor mij ook een optie zijn moest ik de ruimte nodig hebben.

De Skoda Octavia RS en Seat Leon Cupra behoren tot hetzelfde segment en ik veronderstel rond dezelfde prijs. Maar die rijden in mijn ogen een tik saaier dan de Ford, en zijn ook een stuk onbetrouwbaarder.

Ik snap hier wel vele suggesties niet. Een Focus 1.0 is niet alleen tam, maar die motoren zijn ook echt onbetrouwbare hokken. Voor een Accord heb ik ook wel een zwak, maar die rijd toch een stuk minder leuk als de ST terwijl als ik het goed voorheb de belastingen op de Accord een heel stuk hoger zijn. Betrouwbare techniek, dat wel.

Enfin, als je opzoek wilt naar de combinatie Fun en betrouwbaarheid lijkt mij tot nu toe de ST echt wel de beste keuze 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Octavia is ook nog wel een leuke keuze misschien? In hatchback zijn ze een stukje goedkoper dan de break en je hebt toch een ruime koffer + 5-deurs.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Dimitri zei:

De Focus ST is echt wel een betrouwbare auto, je moet alleen zien dat ze niet gechipt zijn, daar zijn ze wat gevoelig voor. Voor de rest zijn dat echt wel goede karren, zou voor mij ook een optie zijn moest ik de ruimte nodig hebben.

De Skoda Octavia RS en Seat Leon Cupra behoren tot hetzelfde segment en ik veronderstel rond dezelfde prijs. Maar die rijden in mijn ogen een tik saaier dan de Ford, en zijn ook een stuk onbetrouwbaarder.

Ik snap hier wel vele suggesties niet. Een Focus 1.0 is niet alleen tam, maar die motoren zijn ook echt onbetrouwbare hokken. Voor een Accord heb ik ook wel een zwak, maar die rijd  toch een stuk minder leuk als de ST terwijl als ik het goed voorheb de belastingen op de Accord een heel stuk hoger zijn. Betrouwbare techniek, dat wel.

Enfin, als je opzoek wilt naar de combinatie Fun en betrouwbaarheid lijkt mij tot nu toe de ST echt wel de beste keuze 🙂

Ik ben je mee van een 1.0 in een zware familieauto af te raden. Ja, turbotechniek helpt etcetc. Maar je blijft met een kleine, gecompliceerde en "opgedreven" motortje zitten dat na 150000km een stuk minder fris zal zijn dan een simpele atmo 2.0 van Honda. En het stopt niet bij de betrouwbaardheid van de motor/versnellingsbak. Ongeveer alles op een Honda gaat een stuk minder snel kapot dan op een Ford, VW, Skoda of BMW.
Dat een 2.0 meer kost in taks, zeker... maar dan moet je dat "heel stuk hoger" wel in vergelijking zetten met de kost als er wat fout gaat met je 1.0 turbo. En er zal wat fout gaan. 

Je springt dan op de ST van de 1.0. ... Welke motor en model heb je dan in gedachte? De 2.0T ? De oude 2.5 ST (zalige vijfcilinder trouwens)?
 

1 minuut geleden, Jochen zei:

Een Octavia is ook nog wel een leuke keuze misschien? In hatchback zijn ze een stukje goedkoper dan de break en je hebt toch een ruime koffer + 5-deurs.
 

Jein. Een Skoda is en blijft een Volkswagen. En die betrouwbaarheid gaat nooit die van Mazda zijn. Alzeker niet op lange termijn. 

De RS was ook in me opgekomen, maar ik vrees toch dat je er redelijk wat gaat hebben die goed afgeragd zijn. Dat gaat zich misschien niet zowieso vertalen in motorproblemen, maar als je de wagen wat fris wil, riskeer je de remmenschijven rondom, ophangingsrubbers, dempers, etc te moeten vervangen. Geen drama, wel enkele duizendjes al snel als je het niet zelf doet. 

Verwacht de topicstarter enkel een betrouwbare wagen, goedkoop en zorgeloos rijden? Of wil hij rijplezier, karakter,... en is hij bereid de extra kost daarvoor te dragen?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, The Swede zei:

Ik ben je mee van een 1.0 in een zware familieauto af te raden. Ja, turbotechniek helpt etcetc. Maar je blijft met een kleine, gecompliceerde en "opgedreven" motortje zitten dat na 150000km een stuk minder fris zal zijn dan een simpele atmo 2.0 van Honda. En het stopt niet bij de betrouwbaardheid van de motor/versnellingsbak. Ongeveer alles op een Honda gaat een stuk minder snel kapot dan op een Ford, VW, Skoda of BMW.
Dat een 2.0 meer kost in taks, zeker... maar dan moet je dat "heel stuk hoger" wel in vergelijking zetten met de kost als er wat fout gaat met je 1.0 turbo. En er zal wat fout gaan. 

Je springt dan op de ST van de 1.0. ... Welke motor en model heb je dan in gedachte? De 2.0T ? De oude 2.5 ST (zalige vijfcilinder trouwens)?
 

Jein. Een Skoda is en blijft een Volkswagen. En die betrouwbaarheid gaat nooit die van Mazda zijn. Alzeker niet op lange termijn. 

De RS was ook in me opgekomen, maar ik vrees toch dat je er redelijk wat gaat hebben die goed afgeragd zijn. Dat gaat zich misschien niet zowieso vertalen in motorproblemen, maar als je de wagen wat fris wil, riskeer je de remmenschijven rondom, ophangingsrubbers, dempers, etc te moeten vervangen. Geen drama, wel enkele duizendjes al snel als je het niet zelf doet. 

Verwacht de topicstarter enkel een betrouwbare wagen, goedkoop en zorgeloos rijden? Of wil hij rijplezier, karakter,... en is hij bereid de extra kost daarvoor te dragen?
 

Goedkoop zorgeloos rijden zonder gevoel: een Civic met een zalige CVT bak en klaar 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Honda Accord break? Vaak een auto die vergeten wordt maar die erg goed afgewerkt was, veel betrouwbaarder dan Europese wagens en rijdt nog es aangenaam ook.

Zie deze: 9900 euro, 100000km, perfecte staat. (enkel window tints eraf halen)

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2445957751

Of je neemt voor iets meer het model erna:

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2443683505

7668B40E-82D9-483E-8F3D-46B3F8374C00.jpeg

10.000 euro gaan leggen voor onverkoopbare wagen van 17 (!) jaar oud. Als je daarmee op reis gaat moet je al beginnen uitzoeken waar je wel en niet meer mag rijden. Waarom zou je zoiets in huis willen halen? 

Altijd grote fan geweest van de accord en paar keer op punt gestaan een in huis te halen, maar ze zijn gewoon te duur tov alternatieven, drinken meer, kosten een stuk meer in taksen, dealernetwerk is kut en onderdelen kunnen van prijs al eens tegenvallen. Honda is ook kampioen in het niet meer op stock houden en produceren van bepaalde onderdelen (bij de motos toch alleszins, mss bij de wagens minder). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje vanalles samen natuurlijk: leeftijd en LEZ, leeftijd en betrouwbaarheid, cilinderinhoud en taksen.

Het is wel zo dat die wagen een stadscentrum in moet kunnen en dat ook daadwerkelijk moet omdat mijn vrouw haar werk in hartje centrum grootstad ligt. Het is dan wel eentje waar er momenteel nog geen LEZ werd ingevoerd, maar je weet niet wat de toekomst brengt. Vandaar dat die ST een mooi alternatief is.

Het ding is dat ik echt wel een kar wil die ook wat leuk is om in te rijden, maar dan kom je snel bij modellen uit zoals die ST waar de voorganger(s) al stevig mee gereden hebben. In die categorie zit je dan ook nog eens vaak met mogelijk meerdere eigenaren. Daarom dat ik al niet zou durven kijken naar een Polo/Golf GTI of een i30n. Wat het chippen betreft weet je nooit wat de voorganger heeft gedaan.

Ook die ondergemotoriseerde brol is een heikelpunt. Dat is zo bij een PSA 1.2 PureTech, een extreem onbetrouwbare motor, maar net zo goed bij een XC40 T2/T3: een auto van anderhalve ton met een geblazen 1.5 3-cilindermotor. Je ziet in verschillende categorieën al 1.4/1.5/1.6 4-cilindermotoren die vaak te wensen overlaten (zie bv. 1.6D uit de PSA-stal), laat staan dat dit goed komt wanneer je er een 1.0 3-cilinder in lepelt. Mijn schoonouders hebben/hadden trouwens een Peugeot 1.2 PureTech. Liters en liters olie zuipt dat, zo erg dat er zelfs een motorwissel is uitgevoerd en ze uit miserie nu een andere auto hebben gekocht.

Vandaar dat ik de tips en het advies echt wel apprecieer. Toch zie ik af en toe zaken hier die niet in aanmerking komen:

  • Geen diesel
  • Geen 1.0/1.2
  • Geen PSA (zeer subjectief, maar ik heb bij mezelf en in mijn omgeving enkel negatieve verhalen)
  • Break/SUV hoeft niet, een hatchback is ook groter dan de 500 en zolang de zetels plat kunnen en gelijk liggen met de koffervloer, is dit een goede optie!

Maandag eens polsen bij mijn Mazda-verdeler. Als je een nieuwe, nooit eerder ingeschreven MX-5 kan kopen aan 24k dan moet een jonge tweedehandse CX-5 of 6 aan 15k ook wel lukken.

aangepast door Phacoid
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aantal hatchbacks waarin de zetels in die mate plat kunnen dat de rugleuning ook echt een vlak vormt met de koffer lijkt me eerder wat beperkt. Is dat geen must om er comfi een bench in te krijgen? Anders staat die scheef of wankel. 

En met break kan je er ook een hondennet in steken en laten, wat best handig kan zijn. SUV is minder handig wegens hogere laaddrempel, waardoor honden er veel moeilijker in en uit kunnen. Dat is ook voordeel van break tov hatchback, bij een hatchback zit je nog met de kofferrand. 

Of is het niet de bedoeling dat er honden in meegaan? 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut, dat is de enige reden van de "upgrade". Die laaddrempel met de SUV is overigens geen drempel voor mezelf. Toen we destijds de Hyundai Tucson hadden, hadden we zo'n extra mat gekocht om de bumper te beschermen en voor het inladen hef ik de hond de auto in. Dat was toen geen probleem met de echt grote hond, dat zal nu met een medium hond geen probleem vormen.

Ik ken de straathonden van waar de hond komt en qua grootte vallen die allemaal erg mee, kleiner dan een herdershond (onze vorige), waardoor een kleinere bench kan. Zoals gezegd, het is niet dringend dus we kunnen gerust nog even kijken naar de grootte wanneer hij er is en ik kan wachten tot er een echte deal is ook, al moet ik dan wel weten naar wat ik moet zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/6/2023 om 22:16, Dimitri zei:

Alstublieft:

I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:

Ford Focus 2,0 EB ST Leder-Exklusiv-Paket 8fach*Xenon
First Registration: 11/2015 Mileage: 126,226 km Fuel: Petrol Power: 184 kW (250 Hp) 
Price: €14,750

https://link.mobile.de/NupJGR4F8ikufM7QA

Alle hier voorgestelde mogelijkheden even bekeken en bovenstaande zou denk ik mijn keuze zijn. Betaalbaar, veel plaats, betrouwbaar, leuk rijgedrag.

Met de Octavia RS op p2 .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Phacoid zei:

Het is een beetje vanalles samen natuurlijk: leeftijd en LEZ, leeftijd en betrouwbaarheid, cilinderinhoud en taksen.

Het is wel zo dat die wagen een stadscentrum in moet kunnen en dat ook daadwerkelijk moet omdat mijn vrouw haar werk in hartje centrum grootstad ligt. Het is dan wel eentje waar er momenteel nog geen LEZ werd ingevoerd, maar je weet niet wat de toekomst brengt. Vandaar dat die ST een mooi alternatief is.

Het ding is dat ik echt wel een kar wil die ook wat leuk is om in te rijden, maar dan kom je snel bij modellen uit zoals die ST waar de voorganger(s) al stevig mee gereden hebben. In die categorie zit je dan ook nog eens vaak met mogelijk meerdere eigenaren. Daarom dat ik al niet zou durven kijken naar een Polo/Golf GTI of een i30n. Wat het chippen betreft weet je nooit wat de voorganger heeft gedaan.

Ook die ondergemotoriseerde brol is een heikelpunt. Dat is zo bij een PSA 1.2 PureTech, een extreem onbetrouwbare motor, maar net zo goed bij een XC40 T2/T3: een auto van anderhalve ton met een geblazen 1.5 3-cilindermotor. Je ziet in verschillende categorieën al 1.4/1.5/1.6 4-cilindermotoren die vaak te wensen overlaten (zie bv. 1.6D uit de PSA-stal), laat staan dat dit goed komt wanneer je er een 1.0 3-cilinder in lepelt. Mijn schoonouders hebben/hadden trouwens een Peugeot 1.2 PureTech. Liters en liters olie zuipt dat, zo erg dat er zelfs een motorwissel is uitgevoerd en ze uit miserie nu een andere auto hebben gekocht.

Vandaar dat ik de tips en het advies echt wel apprecieer. Toch zie ik af en toe zaken hier die niet in aanmerking komen:

  • Geen diesel
  • Geen 1.0/1.2
  • Geen PSA (zeer subjectief, maar ik heb bij mezelf en in mijn omgeving enkel negatieve verhalen)
  • Break/SUV hoeft niet, een hatchback is ook groter dan de 500 en zolang de zetels plat kunnen en gelijk liggen met de koffervloer, is dit een goede optie!

Maandag eens polsen bij mijn Mazda-verdeler. Als je een nieuwe, nooit eerder ingeschreven MX-5 kan kopen aan 24k dan moet een jonge tweedehandse CX-5 of 6 aan 15k ook wel lukken.

Als de Honda Accord van bvb 2012 of 2013 een probleem is voor een LEZ (is it?), dan is een recentere CX-5 een oplossing.

Ik zie hier echter steeds twee denkrichtigen:

- een resoluut sportieve break: Skoda RS, Focus ST

- een betrouwbare wagen met minimale mogelijke kosten: Mazda CX-5 bvb

Wat zoekt de topic opener echt? Wordt dit de enige wagen in het gezin? Of hou je de MX5 en wordt dit enkel "de vrouw haar auto"? (ben efkes den draad kwijt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De MX-5 is mijn plezierauto. De andere gebruiken we samen. Mijn vrouw rijdt naar het werk wanneer het te slecht weer is om te fietsen. Alle trips die we samen maken in die auto, ben ik chauffeur. Ze rijdt niet graag met de auto. 
 

de Fiat 500 doet 0-100 in 15 seconden en raakt amper vooruit in de bergen. Quasi elke optie van hier zal beter presteren. Focus ST kan net zo goed als Een CX-5, maar de focus ligt op betrouwbaarheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/6/2023 om 07:50, Phacoid zei:

 

Er staan trouwens bij Volvo Selekt enkel recente wagen wanneer je naar benzine kijkt.

 

Ze zetten niet altijd alles op de site om één of andere reden. Maar ik kom enkele keren per week over de vloer bij Volvo. Moest ik wat spotten, laat ik hier iets weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frekkel wordt nog steeds aan de kassa gevraagd voor zijn mening rond "hoe moeilijk is het om een Saab te onderhouden".

(Blijf zo een 9-5 nog steeds een dik ding vinden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Ik heb de voorbije 5 jaar geen Saab meer van dichtbij gezien. Het waren oprecht de gelukkigste jaren van mijn leven, onnozele kutbakken.

  • Grappig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, walter zei:

Ze zetten niet altijd alles op de site om één of andere reden. Maar ik kom enkele keren per week over de vloer bij Volvo. Moest ik wat spotten, laat ik hier iets weten?

Graag!

Ondertussen heb ik een mail gestuurd naar mijn Mazda garage ook. We zien wel wat er uit komt.

Die reactie over "onnozele kutbakken" is trouwens goud, goed gelachen.

Edit: die Focus ST van de eerste reactie is trouwens al gedaald in prijs. Wat zijn jullie ervaringen met importeren? Zag dat het 7u enkele rit is daarheen, dus even snel gaan kijken is al niet heel snel meer. Ophalen lijkt me het snelst met het vliegtuig (Berlijn en daarna trein of bus). Of beter via een service die alles regelt? Zo heb ik er enkele gevonden die stukken van mensen kosten... Lijkt me heel omslachtig allemaal?

aangepast door Phacoid
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Phacoid zei:

Graag!

Ondertussen heb ik een mail gestuurd naar mijn Mazda garage ook. We zien wel wat er uit komt.

Die reactie over "onnozele kutbakken" is trouwens goud, goed gelachen.

Edit: die Focus ST van de eerste reactie is trouwens al gedaald in prijs. Wat zijn jullie ervaringen met importeren? Zag dat het 7u enkele rit is daarheen, dus even snel gaan kijken is al niet heel snel meer. Ophalen lijkt me het snelst met het vliegtuig (Berlijn en daarna trein of bus). Of beter via een service die alles regelt? Zo heb ik er enkele gevonden die stukken van mensen kosten... Lijkt me heel omslachtig allemaal?

Van die agents zou ik weg blijven.  De vaste kost om een individuele auto te importeren zijn te hoog voor een normale auto. Da's eerder een oplossing voor iemand die een zeldzamer wagen heeft gevonden in Spanje en 15k kan uitsparen door die over te laten brengen.

Spijtig genoeg is "zelf ophalen" best. Vraag anders voor een eerste zich eerst of je een videocall mag hebben. Laat de wagen alvast opstarten etc zodat je even kan luisteren en kijken of er rook is die er niet moet zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Super95 zei:

Het is misschien gemakkelijker een hond te zoeken die in de koffer van de mx5 past?

Ik heb beslist om de vrouw buiten te schoppen, dan is er plaats in de tweezitter voor de hond 🤩

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ex-Mooseman zei:

by far de goedkoopste oplossing.  Ook op lange termijn.

Scheidingen zijn ook duur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen gemaild naar mijn garagist en die heeft momenteel niets staan, maar verwacht binnenkort sowieso wel wagens en ging mij daarvan op de hoogte houden. Misschien hoort @walter nog iets van bij de Volvo (waar mijn hart toch een beetje ligt). Ik ga ook nog contact nemen met die verkoper van de Focus ST, daar heb ik vanavond tijd voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid