Ga naar inhoud

F80 M3 of Giulia QV?


Ward

Aanbevolen berichten

Die Giulia QV moet je écht verdomd goed liggen. Je moet al op voorhand weke knieën hebben van z'n looks, minstens. En je moet de Alfa-afwijking hebben, nl. een auto kunnen aanvaarden als menselijk wezen, met fouten, onhebbelijkheden, kleine mankementjes, dagelijks wel een frustratietje. Een Alfa is (was) zo denderend imperfect dat ze machtig aantrekkelijk worden ... maar niet voor iedereen.

Qua rijden ... ik heb de F80 M3 nog nooit gereden, maar de Giulia QV wel. (Ik had er een jaar of 2-3 geleden ei zo na eentje gekocht.) Dus ik kan niet vergelijken, maar voor mij had de Giulia QV issues op één vlak waar ik 't niet verwachtte: de motor. En laat dat nu net het aller-allerbelangrijkste zijn. Dus: goed testen die hap, vóór je je engageert.

Dat elk andere voorkeuren heeft of accenten legt, zie je b.v. aan het advies dat van mrbbs komt: die rept niets over de motor (ik zeg ook bewust niet wat er mij stoorde, maar ik laat je onbevooroordeeld zelf testen) maar valt dan weer stevig over aspecten van het rijgedrag, wat dan weer bij mij veel minder naar boven kwam. Ik laat een kontje al graag eens een beredeneerd stapje opzij zetten, maar ik denk niet dat ik de levendige rijstijl heb van mrbbs. Mij is iig de inconsistentie waar hij over spreekt, niet opgevallen ... maar to be fair: ik heb met de 2 auto's waarmee ik reed, ook nooit echt liggen zwijnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Ward zei:

Volgende vrijdag kijken naar een 2018 M3 Comp in Yas Marina blauw 🥳

Ben die waarschijnlijk deze week tegengekomen op FB in de groep BMW M club belgium? 

Zoja pracht M3😍

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alfa, any time. Veel stijlvoller en een motor die tenminste nog doorklinkt. De M3 klinkt te artificieel.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, The Swede zei:

Alfa, any time. Veel stijlvoller en een motor die tenminste nog doorklinkt. De M3 klinkt te artificieel.

Ik volg qua sound van de BMW, maar ik volg niet qua sound van de Alfa.
Dat was voor mij een gigantische teleurstelling: klinkt helemaal niet zo vol en melodieus en verfijnd etc zoals je zou denken.
Maar vooral: auditief komt die makkelijk 3.000 tpm te kort, je hoort daar nooit echt hoge toeren in. En knap klinken, njah, ik vind van niet.
In vergelijking daarmee (allebei, dus) klinkt mijn M140i b.v. een stuk beter.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/7/2023 om 06:17, toere zei:

Ben die waarschijnlijk deze week tegengekomen op FB in de groep BMW M club belgium? 

Zoja pracht M3😍

Heb mij geregistreerd in die groep maar geen blauwe F80 te koop gevonden? Heb je toevallig een link?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, The Swede zei:

Alfa, any time. Veel stijlvoller en een motor die tenminste nog doorklinkt. De M3 klinkt te artificieel.

Ik ben net gaan kijken naar een Alfa in Competizione Red, 1e eigenaar, 6xk km, Buga dealer onderhouden (net nieuwe voorbanden + onderhoud gehad), proper op een paar steenslag plekken na .. (Motorkap + spiegel, wel vrij opvallend ...)

Auto zag er prima uit met die carbon delen, must have typische Alfa 5 hole wielen,... Heel stijlvol maar op een of andere manier geen 100% klik voor mij.

Toen koudstart en klonk vrij tam, ik kan mij niet vinden in de commentaren hierboven ivm geluid.

Daarna een ritje gemaakt met de eigenaar, eerste indruk was redelijk "saai". Interieur is heel donker maar wel in degelijke materialen, alu schakelpeddels zijn zeer cool, boite schakelde goed en snel, fijne stoelen,... Na warm rijden heeft eigenaar een aantal keer in Race met soft demping doorgetrokken en auto is wel echt vlot.

Ik heb zelf niet kunnen rijden aangezien een vorige geinteresseerde de wagen in Race stand (alles uit) bijna perte totale had gereden. Eigenaar was dus extra voorzichtig wat ik kan begrijpen 😉 Als ik echt gewild had had ik wel kunnen rijden maar ik ben (nog) niet overtuigd genoeg dus niet aangedrongen uit respect voor de eigenaar.

Conclusie: Waar ik had gedacht dat ik ging omvergeblazen worden door emotie, karakter,... zeker door de motor en het geluid bleef ik wat op mijn honger zitten. Een zeer snelle sedan maar voor mij niet "specialer" qua karakter dan een M3 (Competition) en dit had nu net het mogelijke doorslaggevende argument moeten zijn voor deze Alfa tov BMW.

Misschien moet ik mijn mening bijstellen nadat ik er zelf mee gereden heb maar ik kijk vooral uit naar de testrit met een M3 Comp volgende vrijdag!

aangepast door Ward
  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Ward zei:

Ik ben net gaan kijken naar een Alfa in Competizione Red, 1e eigenaar, 6xk km, Buga dealer onderhouden (net nieuwe voorbanden + onderhoud gehad), proper op een paar steenslag plekken na .. (Motorkap + spiegel, wel vrij opvallend ...)

Auto zag er prima uit met die carbon delen, must have typische Alfa 5 hole wielen,... Heel stijlvol maar op een of andere manier geen 100% klik voor mij.

Toen koudstart en klonk vrij tam, ik kan mij niet vinden in de commentaren hierboven ivm geluid.

Daarna een ritje gemaakt met de eigenaar, eerste indruk was redelijk "saai". Interieur is heel donker maar wel in degelijke materialen, alu schakelpeddels zijn zeer cool, boite schakelde goed en snel, fijne stoelen,... Na warm rijden heeft eigenaar een aantal keer in Race met soft demping doorgetrokken en auto is wel echt vlot.

Ik heb zelf niet kunnen rijden aangezien een vorige geinteresseerde de wagen in Race stand (alles uit) bijna perte totale had gereden. Eigenaar was dus extra voorzichtig wat ik kan begrijpen 😉 Als ik echt gewild had had ik wel kunnen rijden maar ik ben (nog) niet overtuigd genoeg dus niet aangedrongen uit respect voor de eigenaar.

Conclusie: Waar ik had gedacht dat ik ging omvergeblazen worden door emotie, karakter,... zeker door de motor en het geluid bleef ik wat op mijn honger zitten. Een zeer snelle sedan maar voor mij niet "specialer" qua karakter dan een M3 (Competition) en dit had nu net het mogelijke doorslaggevende argument moeten zijn voor deze Alfa tov BMW.

Misschien moet ik mijn mening bijstellen nadat ik er zelf mee gereden heb maar ik kijk vooral uit naar de testrit met een M3 Comp volgende vrijdag!

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zo denkt. Zonder dat ik op voorhand iets los liet over mijn ervaring met die auto: wat je schrijft is 85% ook mijn mening. Vooral op het vlak van motor (karakter(s) doorheen de revrange en bij verschillend gebruik, motorloop, vooral de sound en zeker in hogere toeren, oppikken midrange bij sportievere ritten, gretigheid om maximum toeren te maken, zeer zeker ook z'n (gebrek aan) lineariteit, ... dus eigenlijk algemeen: het volledige "brio") bleef ik (ferm) op mijn honger zitten. Heeft niks te maken met z'n maximum power want inderdaad: ding gaat goed vooruit. Maar dat is geen edele motor, eerder "half werk" als je 't mij vraagt.
Snel effe een V6'je bouwen van een Ferrari V8 afgeleid (en daar de marketingboys & -girls goed mee laten uitpakken) maar voor de rest eigenlijk maar een doorsnee motor afleveren die door flink wat drukvulling veel power levert ... but that's it. Zeer weinig karakter.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, gTa zei:

Ik volg qua sound van de BMW, maar ik volg niet qua sound van de Alfa.
Dat was voor mij een gigantische teleurstelling: klinkt helemaal niet zo vol en melodieus en verfijnd etc zoals je zou denken.
Maar vooral: auditief komt die makkelijk 3.000 tpm te kort, je hoort daar nooit echt hoge toeren in. En knap klinken, njah, ik vind van niet.
In vergelijking daarmee (allebei, dus) klinkt mijn M140i b.v. een stuk beter.

Een m140i klinkt wel een heel stuk beter dan zo ern M3z

Op 15/7/2023 om 14:11, ir_fuel zei:

Dat is nog tactisch uitgedrukt :D 

Klopt. M3 / M4 sound trekt nergens op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan qua sound enkel bijtreden op het vlak van de F80. Da’s luid maar klinkt op geen enkel punt in de revrange echt mooi. Voor de occasionele circuituitstap ook minder geschikt, met kleppen open mag je op Weeze bijvoorbeeld niet meespelen.

Dan luister ik honderd keer liever naar mijn N55, daar komt een veel natuurlijker geluid uit. (Speakers uit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Geluid krijg je spijtig genoeg niet zoals een N55 blok.
Ik hoor een gebuur daar regelmatig mee doortrekken, met een snel schakelende 8-traps automaat, dat klinkt veel voller dan de S55 en als muziek in mijn oren. 
Spijtig genoeg is de Alfa in hetzelfde bedje ziek als de S55, ook zo'n gepruttel in een aluminium blikje (sorry, 'k heb er geen beter woord voor). 

Ik had de titanium M-performance uitlaat op mijn M4 geplaatst, het artificiële geluid eruit geprogrammeerd, met de kleppen permanent open gereden... het resultaat was wel effe plezant, maar onderin de toeren eigenlijk te luid. Sommige mensen houden van een luide koude start, maar dat was met deze combinatie vré-se-lijk (luid en een marteling voor mens en machine). Bovendien, met de kleppen constant geopend, klinkt het bij wijze van spreke luider bij 3000tr/min dan bij 5000tr/min, en dan ben ik uiteindelijk toch geswitcht naar de standaard modus (gewoon efficient modus). Constant met de kleppen dicht, die dan pas opende vanaf >4000 tr/min. Dat gaf de nodige rust in de lagere toeren, maar ook dat crescendo gevoel als je in de toeren ging. Beter dan dat heb ik het nooit gekregen.

Alles wat ik al gehoord heb van aangepaste uitlaten doen allemaal hetzelfde: luider zijn, en vooral ook doorheen het ganse toerental bereik, wat je niet per se wil. Onderin produceren deze motoren lelijk gepruttel, niets om over naar huis te schrijven. Zo allergisch van geworden dat ik nu een elektrische auto genomen heb. 🤪

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

PS, d'er zijn veel redenen om voor de BMW te gaan, meer dan voor de Alfa.
Hoogst waarschijnlijk koop je dan ook de BMW.
Toch zijn er zaken die ik liever anders had willen zien op de BMW en laat dat nu net de besturing en de ophanging zijn waarop de Alfa beter scoort (imho).
En voor dit type wagen geen onbelangrijke zaken... 
Met dat gezegd hebbende, het is weer zo typisch Italiaans om het daarbij te laten en te denken dat ze genoeg hun huiswerk hebben gemaakt.
En wat voor een machien ook!
Maar een neerklapbare achterbank (ik zeg maar wat), zou toch hennig zijn, niet?
Voor zo'n (bijna onnozele) redenen kom je toch bij de BMW uit, wat aanvoelde als een afgewerkter product.
Het helpt als je een hoek mist en geld teveel hebt, om zonder verpinken voor de Alfa te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit topic even gemist maar niettemin leuk om volgen. 

Ik zou toch zéker zelf nog eens met de QV rijden. Want het rijden (stuur/chassis) is wat mij betreft toch de grootste beleving.

8 uren geleden, Logic zei:

Maar een neerklapbare achterbank (ik zeg maar wat), zou toch hennig zijn, niet?

Als ik mij niet vergis heeft Alfa dat vanaf MY 19 'opgelost'. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat de BMW als de meer rationele keuze wordt gezien, en qua imago ook beter past bij de Vlaamse goegemeente… tot je weer eens zo een M3/4 in Molenbeek of Antwerpen ziet rijden met de obligate gebaarde en gebronzeerde halskettingdrager achter het stuur 😕

Qua geluid begrijp ik niet hoe ze van muzikaal in de 540i/340i/140i/X5 40i naar klankloos gerammel zijn gegaan voor de M versie.

En spijtig genoeg zijn alle M versies in hetzelfde bedje ziek. De M5 klinkt ook als geen hol en de M760i zaliger klonk als vanalles… behalve hoe hij moest klinken: een V12

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezeer ik ook alfa liebhaber ben, zo’n f80 m3 competition qua looks alleen al 😍 da’s toch een pak mooier als die alfa imo. Als die dan ook nog eens beter rijdt… Qua onderhoud ook een goed argument. Als ik eens nadenk over de alfa-dealers hier in de buurt, tjah, zou voor mij een dealbreaker kunnen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tof om de zoektocht mee te kunnen volgen. En proficiat met de aanwinst! Heel tof in dat kleurtje. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid