Ga naar inhoud

Het grote waterstof-topic


Soul

Aanbevolen berichten

Top 5 van (hyper)sportieve wagens op waterstof waaronder deze leukerd :

Viritech Apricale

Het Britse Viritech stelde in Goodwood een waterstof hypercar voor: de Apricale! Deze door Pininfarina getekende auto heeft twee elektromotoren van elk 400 kW. Hij ontwikkelt een totaalvermogen van 1.072 pk en een koppel van 1.000 Nm! Daarmee sprint de Apricale vanuit stilstand naar de 100 km/u in minder dan 2,5 seconden! Bovendien weegt deze machine minder dan een ton. Viritech heeft het over een rijbereik van 560 km. 25 exemplaren zullen worden geassembleerd en geleverd vanaf 2024.

Front.jpg

https://www.vroom.be/nl/nieuws/top-5-van-hyper-sportieve-wagens-op-waterstof-23965/

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Soul zei:

Dieselmotor ombouwen voor waterstof is mogelijk.

https://topgear.nl/autonieuws/dieselmotor-ombouwen-waterstof/

En bij een benzinemotor zou het technisch ook kunnen.

 

20jaar geleden ging het ook al, bmw h2r uit 2004 gebruikte een aangepaste 760i V12 op waterstof.

https://www.topgear.com/car-news/future-tech/blimey-wed-completely-forgotten-about-hydrogen-powered-v12-bmw-h2r

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Soul zei:

Dieselmotor ombouwen voor waterstof is mogelijk.

https://topgear.nl/autonieuws/dieselmotor-ombouwen-waterstof/

En bij een benzinemotor zou het technisch ook kunnen.

 

de opleidingen voor mijn werk spreken allemaal van omgebouwde diesels, toch als je vermogen wil hebben.

ABC is er mee bezig dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Soul zei:

Top 5 van (hyper)sportieve wagens op waterstof waaronder deze leukerd :

Viritech Apricale

Het Britse Viritech stelde in Goodwood een waterstof hypercar voor: de Apricale! Deze door Pininfarina getekende auto heeft twee elektromotoren van elk 400 kW. Hij ontwikkelt een totaalvermogen van 1.072 pk en een koppel van 1.000 Nm! Daarmee sprint de Apricale vanuit stilstand naar de 100 km/u in minder dan 2,5 seconden! Bovendien weegt deze machine minder dan een ton. Viritech heeft het over een rijbereik van 560 km. 25 exemplaren zullen worden geassembleerd en geleverd vanaf 2024.

Front.jpg

https://www.vroom.be/nl/nieuws/top-5-van-hyper-sportieve-wagens-op-waterstof-23965/

Jezus wat geil. Sub 1000 kilo en zo'n design 😮 

Kan ik dat krijgen met de powertrain van de GMA T50 aub?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Soul zei:

Dieselmotor ombouwen voor waterstof is mogelijk.

https://topgear.nl/autonieuws/dieselmotor-ombouwen-waterstof/

En bij een benzinemotor zou het technisch ook kunnen.

 

 

9 uren geleden, Ice_Ken zei:

20jaar geleden ging het ook al, bmw h2r uit 2004 gebruikte een aangepaste 760i V12 op waterstof.

https://www.topgear.com/car-news/future-tech/blimey-wed-completely-forgotten-about-hydrogen-powered-v12-bmw-h2r

2004… Google eens BMW 520h E12. In 1979 kon het ook al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderzoeken en probeersels of concepten, hier en daar wat verder uitgewerkt, dat is al een tijd bezig. Maar het breekt nog niet echt door...

Grootste probleem lijkt me de prijs ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, gewoon ik zei:

Opslag van het gas. (Volume)

Veiligheid. 

Het gas maken. Het vraagt nogal wat energie om het te maken.

 

een batterij maken + ontginnen is ook best veel uitstoot en energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/9/2023 om 13:35, gewoon ik zei:

de opleidingen voor mijn werk spreken allemaal van omgebouwde diesels, toch als je vermogen wil hebben.

ABC is er mee bezig dacht ik.

Wij zitten met iets andere omvang en kunnen waterstof stockeren en ga je dus waterstof inspuiten. Bij een auto'tje ga je eerder richting een fuelcell gaan en afstappen van de "verbrandingsmotor".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/9/2023 om 12:56, Soul zei:

Onderzoeken en probeersels of concepten, hier en daar wat verder uitgewerkt, dat is al een tijd bezig. Maar het breekt nog niet echt door...

Grootste probleem lijkt me de prijs ?

Prijs is stabiel maar hoog. Er moet, net zoals we al bij aardgas hebben gedaan, een transportnetwerk opgezet worden. Vergelijk het met aardgas tot aan de deur zoals we kennen, moeten we hetzelfde gaan doen met waterstof.

Op 8/9/2023 om 17:11, gewoon ik zei:

Opslag van het gas. (Volume)

Veiligheid. 

Het gas maken. Het vraagt nogal wat energie om het te maken.

 

Waterstof opslagen is mogelijk, maar enkel op lage temperaturen. Hier moet je kijken naar een constant verbruik (druk aflaten).

Ontginning is inderdaad heel energie-intensief maar niet onmogelijk. Het spaanse binnenland, waar toch niets is :-), kan je daar perfect voor gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterstof is geen energiebron maar een energiedrager. Het vergt energie om het te produceren en dan nog eens om het er uit te halen (omzetten naar elektriciteit via een fuel cell). Dit is in zijn geheel een gigantisch energie-inefficiënt proces dat je alleen kunt verantwoorden indien de energie die je ervoor gebruikt 'groen' is (en dan nog is er een opportuniteitskost want je kunt die groene energie dan niet elders inzetten).

Bij elektrolyse als productiemethode voor H2 zit je met dezelfde kwestie, hoe werd de benodigde elektriciteit opgewekt?

Waterstofauto's hebben eveneens een batterij en een elektromotor, daarnaast nog eens een brandstofcel en een extra opslagtank. Simpeler dan een EV zijn ze dus allesbehalve.

Waterstofauto's gaan nog geruime tijd een randfenomeen blijven en zijn op korte en zelfs middellange termijn zeker geen vervanger voor EV's.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En een waterstofauto mag om de x km eens binnen voor een onderhoud. Vernieuwen van rubbers enz. We spreken van enkele duizenden euro's. (althans bij Hyundai toch het geval).

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Fr79 zei:

Waterstof is geen energiebron maar een energiedrager. Het vergt energie om het te produceren en dan nog eens om het er uit te halen (omzetten naar elektriciteit via een fuel cell). Dit is in zijn geheel een gigantisch energie-inefficiënt proces dat je alleen kunt verantwoorden indien de energie die je ervoor gebruikt 'groen' is (en dan nog is er een opportuniteitskost want je kunt die groene energie dan niet elders inzetten).

Bij elektrolyse als productiemethode voor H2 zit je met dezelfde kwestie, hoe werd de benodigde elektriciteit opgewekt?

Waterstofauto's hebben eveneens een batterij en een elektromotor, daarnaast nog eens een brandstofcel en een extra opslagtank. Simpeler dan een EV zijn ze dus allesbehalve.

Waterstofauto's gaan nog geruime tijd een randfenomeen blijven en zijn op korte en zelfs middellange termijn zeker geen vervanger voor EV's.

 

een batterij toch ook...met het nadeel dat het langer duurt om die drager te vullen dan een drager van waterstof.

en een EV opladen is ook niet altijd met groene stroom. 

Dus zoveel verschil tussen de 2 zit er niet.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, Liquid Li0n said:

Dus zoveel verschil tussen de 2 zit er niet.

Dat meen je toch zelf niet hoop ik.

Je gaat van elektriciteit --> motor naar:

elektriciteit -> waterstof -> transport en opslag -> tanken -> elektriciteit -> motor

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minutes ago, gewoon ik said:

bij auto's fuelcel, energetisch efficienter dan een motor. 

Wat?

Een fuel cell dient om H2 om te zetten in elektriciteit. Dat zit nog voor de motor he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid