Ga naar inhoud

Autogids boeken toe

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Jep, voor op het vliegtuig. Al is het vaak zodanig oninteressant dat ik snel rond ben en/of enkel naar de fotookes kijk. 

De tijd heeft nog bestaan dat de dag dat de AutoGids toekwam in de bus, dat boekje 's avonds al helemaal uitgelezen was. In de week die volgde keek je er nog af en toe eens in en zat je in de prijzenkatern te rekenen.

Half jaren 90 ging dat snel achteruit, daarna nog sneller.

• Vind ik leuk 4
Geplaatst:

Ik heb vorige jaar van mijn madam voor mijn verjaardag een abonnement gehad op porsche magazine. Leuke attentie maar daar staat voor mij zelden iets interssant in. Grotendeels is dat ook gewoon de ene advertentie na de andere.. dat die uitgevers zoiets zelf niet opmerken valt niet te begrijpen. 

Geplaatst:
Op 4/10/2023 om 22:55, gTa zei:

Ik schrik er absoluut niet van. De AutoGids van de laatste jaren trof me (de luttele keren dat ik er nog eens in las) als nog altijd hetzelfde als in de jaren '90: helemaal niet mee met z'n tijd. Bij de kwaliteit van het testwerk stelde ik me al vele jaren vragen (het leek wel een verlengstuk van de marketingafdeling van de importeurs) en je las er ook nooit iets verrassends meer in (geen scherpe meningen, geen diepgaande artikelen over b.v. techniek, veel aangekochte of geleende content, maar vooral: in de autotests zelf die ééuwige kouwe uitgebluste journalistieke pap ... je kon als het ware een test woord voor woord voorspellen). Daarmee vergeleken waren grotere, mogelijks wat meer onafhankelijke, buitenlandse magazines een pak interessanter om lezen. AutoGids voelde voor mij dik 10 jaar geleden al aan als zieltogend en ten dode opgeschreven. En wat Fr79 stelt is inderdaad correct: bedroevende online aanwezigheid.

Changing times, te kleine markt, té afhankelijk worden van de goodwill van de importeurs, quality drain, ... en uiteindelijk afglijden tot iets wat 't lezen nauwelijks nog waard is.

Helemaal met je eens. Tot ongeveer de jaren 90 kreeg je echt meerwaarde wanneer je de tests las. Nadien werd het magazine een verzameling van vage, korte artikels.

Ik heb in de jaren 90 op de redactie aldaar gewerkt en nog wat freelance werk gedaan en bleef een tijd in contact met de redactieleden. Het probleem lag vooral bij enkele kwasten (vooral één eindredacteur) die vond dat artikels geen eigen karakter van de journalist mochten hebben. Alles wat enige scherpte had werd eruit gesneden. (ikzelf heb met die kwiet ooit een aanvaaring gehad en hem gevraagd met welk recht hij mijn uitspraken verdraaide).

Het probleem was dat die kontlikker goed asngeschreven stond bij één of twee man die de lijnen uitzetten. 

Hij kreeg ook de visie doorgeduwd dat er geen plaats meer was voor Gedetailleerde Wegtests want dat het publiek niet meer in dat niveau van detail geïnteresseerd was. Het moest allemaal korter, flashier, … kortom als een rioolgazet. 

Net als Bompa heb ik ook nog alle nummers uit de jaren 80 en 90. Ik zou er geen gemist hebben. Sinds de ommezwaai viel er niks meer in te lezen en vanaf 2000 etc kocht ik het blad niet meer.

Inderdaad een stuk historiek dat teloor gaat in de handen van jonge idioten die zoals steeds denken dat ze de wijsheid in pacht hadden.  

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, The Swede zei:

Helemaal met je eens. Tot ongeveer de jaren 90 kreeg je echt meerwaarde wanneer je de tests las. Nadien werd het magazine een verzameling van vage, korte artikels.

Ik heb in de jaren 90 op de redactie aldaar gewerkt en nog wat freelance werk gedaan en bleef een tijd in contact met de redactieleden. Het probleem lag vooral bij enkele kwasten (vooral één eindredacteur) die vond dat artikels geen eigen karakter van de journalist mochten hebben. Alles wat enige scherpte had werd eruit gesneden. (ikzelf heb met die kwiet ooit een aanvaaring gehad en hem gevraagd met welk recht hij mijn uitspraken verdraaide).

Het probleem was dat die kontlikker goed asngeschreven stond bij één of twee man die de lijnen uitzetten. 

Hij kreeg ook de visie doorgeduwd dat er geen plaats meer was voor Gedetailleerde Wegtests want dat het publiek niet meer in dat niveau van detail geïnteresseerd was. Het moest allemaal korter, flashier, … kortom als een rioolgazet. 

Net als Bompa heb ik ook nog alle nummers uit de jaren 80 en 90. Ik zou er geen gemist hebben. Sinds de ommezwaai viel er niks meer in te lezen en vanaf 2000 etc kocht ik het blad niet meer.

Inderdaad een stuk historiek dat teloor gaat in de handen van jonge idioten die zoals steeds denken dat ze de wijsheid in pacht hadden.  

Ik heb (had?) er kilo's van liggen nadat ik had ontdekt dat je kon nabestellen. :inlove:

Kostte geen hol. Er was een inventaris van welke karren/tests in welk boekje.

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:

Herinner me als student in autotechniek dat wij met 5 man op kot de Autogidsen verslonden als koekjes. En er uren over leuterden en bij dagdroomden. En dan vooral in de “ouwe nummers van de 80er jaren toen”. Want die handelden over de auto’s die voor ons toen betaalbaar waren . We reden toen allemaal met ne Gti, Gsi of e30. Memorabele tijden

• Vind ik leuk 5
Geplaatst:

Ik had nog nie eens nen auto als we op de speelplaats uren discussiëerden over de laatste modellen, alles wat in die boekskes stond... Elk kwartetspelleke kende we van buiten. Waar is den tijd...

Weet nog dat het weken ging over de Golf IV die een klasgenootje zijn broer gekocht had. Discussies over rode "T" "D" en "i" s. En da ging dan over ne 5d golf. Ma we wisten er alles van.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Joske zei:

Ik had nog nie eens nen auto als we op de speelplaats uren discussiëerden over de laatste modellen, alles wat in die boekskes stond... Elk kwartetspelleke kende we van buiten. Waar is den tijd...

Weet nog dat het weken ging over de Golf IV die een klasgenootje zijn broer gekocht had. Discussies over rode "T" "D" en "i" s. En da ging dan over ne 5d golf. Ma we wisten er alles van.

Hoe oud ben jij dan? Die rode "i" was toen inderdaad wel iets :D 

Geplaatst:
28 minuten geleden, Krikkie zei:

Hoe oud ben jij dan? Die rode "i" was toen inderdaad wel iets :D 

Om over de rode D nog niks te zeggen… laat staan rode T

Geplaatst:
4 uren geleden, ICM zei:

Ik heb (had?) er kilo's van liggen nadat ik had ontdekt dat je kon nabestellen. :inlove:

Kostte geen hol. Er was een inventaris van welke karren/tests in welk boekje.

Ik heb zo een paar jaar geleden eens contact opgenomen met AutoGids; aangezien ik zo veel boekjes heb van jaren '70, 80 en 90, en aangezien je ooit op artikel of model kon zoeken en het corresponderende boekje vond, vroeg ik hen of ik die index digitaal kon krijgen. De stommeriken hebben dat allemaal kwijtgespeeld. Of zo zegden ze toch.

3 uren geleden, Joske zei:

Heel hard herkenbaar. We wisten zo goed als alles. Van motoren tot uitrustingsniveau's. De nieuwe Lancia Delta die uitkwam, een Xedos die op de markt gegooid werd, de Xantia, .... uren werd er over geleuterd onder het kleine groepje in de school die zo zot waren dat allemaal interessant te vinden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik heb daar nog foto’s uit geknipt om mijn schoolagenda te personaliseren . Oa de Mazda 323F en Honda CRX…

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, Ugeken zei:

Mazda 323F

Die wou ik vroeger hebben, de kleine V6 deed me kwijlen.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
4 uren geleden, Mich zei:

Herinner me als student in autotechniek dat wij met 5 man op kot de Autogidsen verslonden als koekjes. En er uren over leuterden en bij dagdroomden. En dan vooral in de “ouwe nummers van de 80er jaren toen”. Want die handelden over de auto’s die voor ons toen betaalbaar waren . We reden toen allemaal met ne Gti, Gsi of e30. Memorabele tijden

En dan kom je tot de harde realiteit en merk je dat het maar dromen waren…  

… ha nee, wacht :D 

Geplaatst:
17 hours ago, Bompa said:

De tijd heeft nog bestaan dat de dag dat de AutoGids toekwam in de bus, dat boekje 's avonds al helemaal uitgelezen was. In de week die volgde keek je er nog af en toe eens in en zat je in de prijzenkatern te rekenen.

Half jaren 90 ging dat snel achteruit, daarna nog sneller.

De vraag is: is dat boekje veranderd of ben jij veranderd?

Ik had dat vroeger met computer magazines, ik keek in de jaren 90 altijd reikhalzend uit naar de volgende CompMag, PCM of Computer Totaal, en dan is alles online gegaan en was de informatie die ik in die boekjes vond achterhaald of veel te oppervlakkig in vergelijking met wat ik online vond. Ik denk dat we vandaag gewoon veel meer eisen stellen aan media.

Geplaatst:
50 minuten geleden, janvkn zei:

De vraag is: is dat boekje veranderd of ben jij veranderd?

Ik had dat vroeger met computer magazines, ik keek in de jaren 90 altijd reikhalzend uit naar de volgende CompMag, PCM of Computer Totaal, en dan is alles online gegaan en was de informatie die ik in die boekjes vond achterhaald of veel te oppervlakkig in vergelijking met wat ik online vond. Ik denk dat we vandaag gewoon veel meer eisen stellen aan media.

Ik zou dat durven overwegen, maar als je swede zijn post ziet zal daar al iets van waar zijn. En bovendien was het effectief zo dat er geen eigen insteek meer was, het waren platte artikels geworden. Het verschil werd duidelijk. Ik moet eens eentje inscannen uit de jaren 80, je zal dan wel begrijpen wat er veranderd is.

Geplaatst:

Ik was vroeger (sinds 1976!) geabonneerd op Autovisie. Heel lang met veel plezier in gelezen. Ook ik keek reikhalzend uit naar het volgende nummer waar je alweer 2 weken op moest wachten. Met Ton Roks als hoofdredacteur was dat echt een top magazine.  Eens Ton vertrok ging het bergafwaarts. Minder fijn geschreven artikels, niet zo mooie foto's, meer reclame.  Ik vond er mijn weg niet meer in, en denk dat het wel al 10 jaar geleden is dat ik mijn abonnement heb opgezegd.  Alles is nu ook op zo vele plaatsen online te vinden en daardoor zijn de boekjes, zeker voor de petrolhead, gevuld met achterhaalde info. Een occasionele lezer kan daar nog wel eens iets uit opsteken of leuk leesvoer tegenkomen, maar die magazines moesten het toch wel hebben van de echte autofans. En die zitten nu allemaal op www... 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dat was inderdaad shocking hoe snel en hoe erg dat bergaf is gegaan

Iemand die vroeger Auto-Select las?

Geplaatst:
4 uren geleden, Bompa zei:

Ik heb zo een paar jaar geleden eens contact opgenomen met AutoGids; aangezien ik zo veel boekjes heb van jaren '70, 80 en 90, en aangezien je ooit op artikel of model kon zoeken en het corresponderende boekje vond, vroeg ik hen of ik die index digitaal kon krijgen. De stommeriken hebben dat allemaal kwijtgespeeld. Of zo zegden ze toch.

Heel hard herkenbaar. We wisten zo goed als alles. Van motoren tot uitrustingsniveau's. De nieuwe Lancia Delta die uitkwam, een Xedos die op de markt gegooid werd, de Xantia, .... uren werd er over geleuterd onder het kleine groepje in de school die zo zot waren dat allemaal interessant te vinden.

Awel, ik twijfelde of m’n geheugen me in de steek liet, maar ik had daar een digitale index van, meen ik mij te herinneren.

Geplaatst:

Zo wijs hier, die herinneringen lezen :inlove:

ik had een abonnement op autoweek toen ik nog bij mijn ouders woonde. Hollands blad maar oh zo leuk. En zoals de naam het zegt, elke week. 

Als ik er nu aan terugdenk…ik liep altijd naar de brievenbus. Dat was echt een lichtpunt. Koffie en bladeren, in de zetel.  Wegdromen.  Zo leuk. Die tijd is voorbij door internet. Alles om te sneller, om te stoerder. Internet heeft die charme weggehaald.

En ik vind dat oprecht jammer.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Ik ben duidelijk van een andere generatie dan de meesten hier, maar ook hier was het reikhalzend uitkijken naar de nieuwe Autowereld. Ik spreek over midden jaren ‘00. Heel lang bijgehouden maar die moeten ondertussen toch ergens op het oud vuil zijn geraakt vrees ik. 

Daarna m’n weg gevonden naar autoforum en autoblog en zo minder en minder interesse in de printed media, zeker omdat deze toch altijd hopeloos achterloopt op het www. Een oneerlijke strijd  

Geplaatst:
2 uren geleden, ICM zei:

Awel, ik twijfelde of m’n geheugen me in de steek liet, maar ik had daar een digitale index van, meen ik mij te herinneren.

Wow, mocht je dat nog ergens terugvinden zou dat de max zijn!

1 uur terug, binnenmuisarchitekt zei:

ik had een abonnement op autoweek toen ik nog bij mijn ouders woonde. Hollands blad maar oh zo leuk. En zoals de naam het zegt, elke week. 

Als ik er nu aan terugdenk…ik liep altijd naar de brievenbus. Dat was echt een lichtpunt. Koffie en bladeren, in de zetel.  Wegdromen.  Zo leuk. Die tijd is voorbij door internet. Alles om te sneller, om te stoerder. Internet heeft die charme weggehaald.

Nu moet je het hebben van nieuwsbrieven en pushberichten. Of gericht zoeken naar dingen. Op zich vind ik dat niet jammer. Je vindt veel meer dan vroeger. Ik ben daar nog vaak mee bezig eigenlijk, maar de drang om alles te weten is ook weg door de veelheid aan modellen en motoren. Dus maak je sowieso keuzes. En nog een druk leven daarnaast, dus weer keuzes.

Het is anders. Beter dan de duffe boekjes van het laatste decennium.

Ik heb AUTO-magazine (volledige reeks), vele jaarboeken van de diverse automagazines van 1978 tot 1993, AutoWereld heel wat nummers, zeker uit de beginperiode, AutoGids / Le Moniteur van 1978 tot ergens in de jaren 90 en dan een hoopje gemengeld van AutoWeek en andere magazines. Ik ga dat nooit weg doen. Daarnaast nog 3000 autobrochures, jaren '60 tot nu, maar dat is nu ook zo goed als uitgestorven. Zakken vol naar huis gesleurd van diverse autosalons. Ze lagen letterlijk zo maar voor het grijpen, niets overdreven aan. Zeker nu dat allemaal verdwijnt, houd ik dat voor altijd bij.

Een koffietje, een liedje op de Marantz, en wat boekjes uit afgelopen decennia doorbladeren in de seventies-room, ik vind dat de max. Alleen jammer dat we nu niet meer kunnen aanvullen voor binnen 20, 30, 40 of 50j.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
1 uur geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Wij hadden Autogids en ik las dat vanaf m'n 7 jaar pakweg? Aja vanaf toen ik kon lezen he Begin jaren 90 was dat.

Dat kwam dan donderdags, dus na school eerste werk gewoon in een uur die Autogids verslinden

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
53 minuten geleden, Bompa zei:

Ik ben daar nog vaak mee bezig eigenlijk, maar de drang om alles te weten is ook weg door de veelheid aan modellen en motoren. 

Een beetje 't zelfde hier. Opmerking wel: er zijn misschien meer modellen (maar onderhuids allemaal generiek platformwerk) maar wel minder motoren. Bij Ford is 't bijvoorbeeld hoofdzakelijk de 1.0 in x varianten, terwijl je vroeger een Mondeo in 1.6, 1.8, 2.0, 2.5V6 had. En da's dan nog zonder de diesels gerekend.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Bompa zei:

Nu moet je het hebben van nieuwsbrieven en pushberichten. Of gericht zoeken naar dingen. Op zich vind ik dat niet jammer. Je vindt veel meer dan vroeger. Ik ben daar nog vaak mee bezig eigenlijk, maar de drang om alles te weten is ook weg door de veelheid aan modellen en motoren. Dus maak je sowieso keuzes. En nog een druk leven daarnaast, dus weer keuzes.

Het is anders. Beter dan de duffe boekjes van het laatste decennium.

Ik heb AUTO-magazine (volledige reeks), vele jaarboeken van de diverse automagazines van 1978 tot 1993, AutoWereld heel wat nummers, zeker uit de beginperiode, AutoGids / Le Moniteur van 1978 tot ergens in de jaren 90 en dan een hoopje gemengeld van AutoWeek en andere magazines. Ik ga dat nooit weg doen. Daarnaast nog 3000 autobrochures, jaren '60 tot nu, maar dat is nu ook zo goed als uitgestorven. Zakken vol naar huis gesleurd van diverse autosalons. Ze lagen letterlijk zo maar voor het grijpen, niets overdreven aan. Zeker nu dat allemaal verdwijnt, houd ik dat voor altijd bij.

Een koffietje, een liedje op de Marantz, en wat boekjes uit afgelopen decennia doorbladeren in de seventies-room, ik vind dat de max. Alleen jammer dat we nu niet meer kunnen aanvullen voor binnen 20, 30, 40 of 50j.

Naar het autosalon gaan met vader en weer naar huis met zakken vol brochures en posters , zalig was dat! Mijn vader heeft tot enkele jaren geleden altijd een abo gehad op Autogids. Ikzelf heb zelf lange tijd Autobild gekocht.

En zelfs al loop ik dagelijks garages binnen, ik heb al een aantal jaren niet meer die drive om alles te weten zoals vroeger.

Geplaatst:
1 uur geleden, Bompa zei:

Spreekt voor zich dat ik al ging zoeken. Los daarvan was ik je vraag verwachtende. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
19 uren geleden, Mich zei:

Om over de rode D nog niks te zeggen… laat staan rode T

Bestonden er rode T’s ook?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid