Ga naar inhoud

Autogids boeken toe


Logic

Aanbevolen berichten

17 uren geleden, Redfive zei:

Ik was vroeger (sinds 1976!) geabonneerd op Autovisie. Heel lang met veel plezier in gelezen. Ook ik keek reikhalzend uit naar het volgende nummer waar je alweer 2 weken op moest wachten. Met Ton Roks als hoofdredacteur was dat echt een top magazine.  Eens Ton vertrok ging het bergafwaarts. Minder fijn geschreven artikels, niet zo mooie foto's, meer reclame.  Ik vond er mijn weg niet meer in, en denk dat het wel al 10 jaar geleden is dat ik mijn abonnement heb opgezegd.  Alles is nu ook op zo vele plaatsen online te vinden en daardoor zijn de boekjes, zeker voor de petrolhead, gevuld met achterhaalde info. Een occasionele lezer kan daar nog wel eens iets uit opsteken of leuk leesvoer tegenkomen, maar die magazines moesten het toch wel hebben van de echte autofans. En die zitten nu allemaal op www... 

Hier word ik op slag nostalgisch van. 😍 De ouders van Ton waren namelijk bevriend met mijn ouders, en wat een leuke tijd was dat. Elke publicatie van Ton kregen wij, en daar keek ik dan ook reikhalzend naar uit. Af en toe leuke extra's gekregen die Ton bij persvoorstellingen meekreeg, een winterjas van Porsche bijvoorbeeld (van het merk Oger), ik koester die dingen. AG en AW waren wat oppervlakkiger dan AV, maar het was wel leuk om een Belgische tegenhanger te lezen, al was het maar voor de Belgische prijzen te kennen. AV was top. Uit nostalgische redenen nog eens een paar keer octane gekocht, maar het is exact dat... nostalgie (en geen goedkoop boekje). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier idem. Ik ben Autogids beginnen lezen in 1995 ofzo. Daarna een abo gehad tot een 2-tal jaar geleden schat ik. Sinds het meer en meer EV en hybride is wat er in staat, interesseert het mij niet meer en heb ik het niet meer gekocht.

Uren in gelezen vroeger en op basis van het blauwe katern configs gemaakt. Alles wisten we van buiten :D

Naderhand heb ik nog heel veel oude nummers bijgekocht zodat ik wel een uitgebreide collectie heb van 80's en 90's cars, wat me helemaal interesseert.

Het waren alleszins mooie tijden en ik snap dat het voor zo'n blad moeilijk is om te blijven bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Ugeken zei:

Ja, oa Golf IV met 150pk. 
 

edit: ik begin nu te twijfelen, kan ook Golf III geweest zijn.

Was golf IV. Golf III enkel rode i met 110pk ipv 90 voor de gewone. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Autogids is bij mij ook pas later in m’n leven gekomen, lees vanaf begin puberjaren tot … ik het beu werd. 
 

in mijn kindertijd las ik Auto… vreemd dat niemand dat hier al vernoemd heeft. Auto was het tijdschrift voor de automobiel uitgegeven door VTB-VAB waar mijn vader zaliger lid van was en ik mag gerust zeggen, fervent lid. Hem van een ander tijdschrift overtuigen was geen sprake dus om de 14 dagen rolde Auto in onze brievenbus en vanaf 1984 pleurde ik het magazine volledig uit. Na 2-3 dagen was het uit en ik mag gerust zeggen dat Auto mij leren lezen heeft ipv de lees blaadjes op school. 😅😅. Tot ze begin jaren 90overkop zijn gegaan. Dan is het AutoGids geworden. Na mijn studies ben ik Auto Motor und Sport beginnen lezen. Ook op geabonneerd geweest. Top magazine trouwens 👌
 

nog iets dat ik kwijt wil over die 80-er jaren als kind, wij kregen maandelijks of 2 maandelijks D’ieteren magazine toegestuurd als Audi/VW rijders. Ook dat las ik vanachter naar voor. Nostalgie allemaal 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mich zei:

nog iets dat ik kwijt wil over die 80-er jaren als kind, wij kregen maandelijks of 2 maandelijks D’ieteren magazine toegestuurd als Audi/VW rijders. Ook dat las ik vanachter naar voor. Nostalgie allemaal 😊

Hier van 't zelfde toen mijn vader nog eerst VW en dan Audi reed :D

Auto Motor Sport vond ik ook ok en heel handig om het Duits wat op te krikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/11/2023 om 10:06, Joske zei:

Ik had nog nie eens nen auto als we op de speelplaats uren discussiëerden over de laatste modellen, alles wat in die boekskes stond... Elk kwartetspelleke kende we van buiten. Waar is den tijd...

Weet nog dat het weken ging over de Golf IV die een klasgenootje zijn broer gekocht had. Discussies over rode "T" "D" en "i" s. En da ging dan over ne 5d golf. Ma we wisten er alles van.

Een maat van mij kocht op z’n 18e een blauwe golf 4 SDI. Vakkundig een rode D en I op aangebracht en de S gewoon gelaten. Niet normaal hoeveel vragen daar op kwamen 😅

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jules_W zei:

Een maat van mij kocht op z’n 18e een blauwe golf 4 SDI. Vakkundig een rode D en I op aangebracht en de S gewoon gelaten. Niet normaal hoeveel vragen daar op kwamen 😅

Ik wil nu ni den 🤓🤓 uithangen maar wie kent er nog den Audi A4 DI 😉. Een TDI met kleine turbo gewoon voor correcte mixing en spoeling 👍👍

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Bompa zei:

...

Ik heb AUTO-magazine (volledige reeks), ...

@Mich toch wel hoor, ik heb de volledige reeks 😉

 

Die merk-magazines waren soms echt wel pareltjes in de jaren '80. En nu soms nog. Ik heb van verschillende merken vele edities. Maar anderen bakten er toen al niks van.

Mercedes-Benz: In aller Welt of zoiets. Dikke boekjes, stond heel veel in. Beetje een benchmark.

Volvo: Go! Niet altijd zo interessant, wisselde wat tussen de jaren heen, werd dan Volvo-magazine ofzoiets. Net zoals andere merken wilden ze te vaak lifestyle magazine zijn ook, maar dat hoefde voor mij niet.

Die van VAG waren ook altijd de max, niet te groot, niet te klein, stond veel in.

Nissan: had ook een naam, maar weet het niet meer vanbuiten. In de jaren 80 vlot leesbaar en informatief, niet te veel zever erbij.

Ford: Performance! of zoiets. Niet al te bijster interessant.

Opel was eerder GM, met vaak delen in stripvorm herinner ik me.

enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bompa zei:

@Mich toch wel hoor, ik heb de volledige reeks 😉

 

Die merk-magazines waren soms echt wel pareltjes in de jaren '80. En nu soms nog. Ik heb van verschillende merken vele edities. Maar anderen bakten er toen al niks van.

Mercedes-Benz: In aller Welt of zoiets. Dikke boekjes, stond heel veel in. Beetje een benchmark.

Volvo: Go! Niet altijd zo interessant, wisselde wat tussen de jaren heen, werd dan Volvo-magazine ofzoiets. Net zoals andere merken wilden ze te vaak lifestyle magazine zijn ook, maar dat hoefde voor mij niet.

Die van VAG waren ook altijd de max, niet te groot, niet te klein, stond veel in.

Nissan: had ook een naam, maar weet het niet meer vanbuiten. In de jaren 80 vlot leesbaar en informatief, niet te veel zever erbij.

Ford: Performance! of zoiets. Niet al te bijster interessant.

Opel was eerder GM, met vaak delen in stripvorm herinner ik me.

enz...

Zalig!!! Sorry ik heb erover gelezen 😑

Eigenlijk was Auto heel goed gemaakt. Met een beperkte redactie denk ik dan. Hun vergelijkende tests waren echt leuk en goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij kopen nog steeds om de twee weken de Duitse AMS. Ik kan amper Duits, toch heb al veel gehad aan de tests. Duits lezen is al makkelijker dan schrijven. Zeer goede en vergelijkende tests. Het laatste nieuws staat er steeds in en er is een leuke tweedehands afdeling. In het verleden even op de nl talige overgeschakeld maar dat was dat niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/11/2023 om 17:48, ICM zei:

Awel, ik twijfelde of m’n geheugen me in de steek liet, maar ik had daar een digitale index van, meen ik mij te herinneren.

Ik ga een stapje verder...

Ik heb ooit voor mijn onderdeel 'Programmeren' in mijn 1ste kan unief een prog geschreven in Delphi was dat toen met een database zodat je per nummer wist welke testen erin stonden met allerlei zoekmogelijkheden...

Heb daar toen nog moeten voor naar de Prof gaan want de assistent zei dat ik dat niet zelf kon gemaakt hebben. Na afspraak met de prof en het kruisverhoor was dat een 20/20 toen...

 

En waar is de tijd idd dat we de blauwe katern van buiten leerden :inlove: 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/11/2023 om 08:14, kefkie zei:

Bestonden er rode T’s ook?

Ja maar dat waren niet de beste, er kwamen scheurtjes in die blokken

In de Ibiza had je ook een 160pk variant van de 1.9 TDI, die is bij mijn weten nooit in de Golf gekomen

VW is ook een tijd niet consequent geweest. Bij de start van de Golf 4 was het nog overzichtelijk met de TDI 90 en TD rode I 110 met Bosch verdelerpomp. Als die gigantisch roetten dan kon je er gif op innemen dat ze waren voorzien van een powerbox of gechipt (ik schat minstens de helft)

Daarna zijn ze overgeschakeld op pompverstuivers (ik denk jaar 2000) en dan had je de rode D rode I met 115 en later 130pk (in die tijd hadden ze reclame-affiches met de Road Runner meep-meep)

Daar kwam later nog een 100pk variant van en dat was dan ineens weer een TD rode I

Die 75pk DI versie heeft nooit in de Golf gezeten, enkel in de A4 dacht ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat het 150pk was voor rode T, rode D en rode I, dan 130pk voor rode D en rode I , dan 110ok voor rode I en 90pk voor alles zilver maar ik zou ne wikipedia moeten raadplegen hiervoor.

image.thumb.png.7fca53b368099f559099319e836dd839.png

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 13/11/2023 om 21:56, Liquid Li0n zei:

ik dacht dat het 150pk was voor rode T, rode D en rode I, dan 130pk voor rode D en rode I , dan 110ok voor rode I en 90pk voor alles zilver maar ik zou ne wikipedia moeten raadplegen hiervoor.

image.thumb.png.7fca53b368099f559099319e836dd839.png

Correct, denk ik. Kleine aanvulling, de rode D en I was eerst 115 pk, later 130 pk. De 115 1.9 TDI was de eerste met pompverstuivertechniek als ik mij niet vergis. De 90 en de 110 waren nog verdelerpomp.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 12/11/2023 om 08:19, Ugeken zei:

Ja, oa Golf IV met 150pk. 
 

edit: ik begin nu te twijfelen, kan ook Golf III geweest zijn.

Vanaf Golf IV 😉 Wat een heerlijke tijd eigenlijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ook echt nog de tijd dat je de verschillende motorversies van autos kon herkennen aan de kleine details die verschilden, zonder dat je het logo moest zien. 

Herinner me nog hoe je bij de w124 de verschillende diesels kon herkennen omdat ze elk een andere gradatie op de teller hadden. 200D tot 180, 250D tot 200, 300D tot 220km/u :inlove: 

Tot zover standardisatie 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, The Swede zei:

Was ook echt nog de tijd dat je de verschillende motorversies van autos kon herkennen aan de kleine details die verschilden, zonder dat je het logo moest zien. 

Herinner me nog hoe je bij de w124 de verschillende diesels kon herkennen omdat ze elk een andere gradatie op de teller hadden. 200D tot 180, 250D tot 200, 300D tot 220km/u :inlove: 

Tot zover standardisatie 😂

Was bij de voorganger ook al. Met het extra chroom voor de 280 en 300Dturbo

En de w124 turbo aan de inlaatroosters in de voorvleugel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid