Ga naar inhoud

Welke grote gezinswagen?


Dimitri

Aanbevolen berichten

Aangezien ik eind mei voor de eerste keer vader wordt, ben ik opzoek naar een ruime familiewagen 🙂

Normaal gezien was het de bedoeling dat we onze huidige auto's gingen houden, en gingen we haar auto (Captur) gebruiken als gezinswagen. Dat was totdat we het nieuws kregen dat we een tweeling verwachten, en we tot de conclusie kwamen dat de Captur te klein is.

Ikzelf ben namelijk 1m92 groot, met als gevolg dat ik quasi altijd mijn stoel zo ver mogelijk naar achter moet schuiven, waardoor de persoon achter mij geen ruimte meer heeft en er nu dus ook geen ruimte is voor een isofix/ Maxi-Cosi achter mij. Ook de koffer van de Captur is nu veel te klein, een Twinbuggy geraakt er met de beste wil van de wereld niet in.

Dus nu zijn we opzoek naar een hele ruime tweedehands auto met volgende vereisten: max 7 jaar oud, niet al te veel km's op de klok (+/-80k), automaat, Apple Carplay, achteruitrijcamera en sensoren, vlot genoeg zonder meteen een zuipschuit te zijn, en gigantisch veel beenruimte achteraan en gigantische koffer. We zijn ook van plan om hem tot de draad op te rijden, dus het moet ook wel betrouwbaar zijn. Electrische stoelverstelling zou ook een welkome optie zijn.

Het budget is rond de 26K, maar kan eventueel wel opgetrokken als het echt een goede aanbieding is. Momenteel zijn er volgende kanshebbers:

Skoda Superb 1.5TFSI 150PK: niet de meest spannende, maar meer dan ruim genoeg. De nieuwe 1.5 zou een heel stuk betrouwbaarder zijn dan de 1.4, maar ik weet niet goed of deze voldoende vermogen heeft voor zo'n grote kist. De DSG is naar goede VAG gewoonte niet van de betrouwbaarste, maar voor de rest lijkt het volgens het internet vrij betrouwbaar te zijn. De rest van het motorengamma is ook misschien een optie, maar moet ik nog opzoeken qua betrouwbaarheid.

Skoda Kodiaq 1.5TFSI 150PK: zelfde punten als de Superb. Is wel een paar duizend euro duurder, maar de extra rijhoogte is wel handig voor mijn rug om de kinderen in en uit te laden. En we vinden hem ook een stuk mooier.

Volvo V90/ V60 D4/5 150/190pk: opvallend cheap terug te vinden tweedehands, maar quasi enkel en alleen in diesel. Hybride wil ik niet nemen bij deze, die zouden niet echt betrouwbaar zijn. Over de rest van de auto kan ik niet veel slechts terugvinden online.

Ford S-Max ecoblue diesel 190/240pk: blijft een enorm knappe monovolume, maar dashboard is wel gigantisch verouderd en alleen maar te verkrijgen in diesel als automaat. Voor de rest vinkt hij wel alles aan van het lijstje.

Al afgevallen: Renault Espace (wat een horrorverhalen online 😳), Jaguar F-Pace/ XF (van hetzelfde), BMW 5 F11 (te duur naargelang leeftijd), Mazda 6 (minder binnenruimte en hoge belastingen), S-Max hybrid (bizar slechte aandrijflijn).

Is er iemand hier die ervaringen heeft met bovenstaande modellen? Goede en slechte?

En vooral, wat is jullie mening wat betreft diesel en benzine? De diesel S-Max is zo'n 360€ per jaar duurder met de jaarlijkse verkeersbelasting dan de benzine Skoda's, en met het huidige politieke beleid en de keuring (roetfilter..) is het ook koffiedik kijken. Maar langs de ene denk ik dan weer dat zo'n "dikke" diesel beter geschikt is en betrouwbaarder in zo'n grote auto's.

Enfin, een heleboel tekst voor een heleboel twijfels :D Alle hulp is welkom!

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Proficiat 😀!

Enkel ervaring met diesel-Superbs (2de nu). Bij de eerste maakte de dsg een raar geluid vanaf 100k kms, maar heeft het uiteindelijk uitgehouden tot inlevering op 186k kms. De huidige heeft na 1j een nieuwe batterij gekregen, voor de rest na 130k kms probleemloos.

Bij het laatste onderhoud een Kodiaq 1.5 gereden als vervangwagen. Net zoals de Superb heel ruim, maar je moet fan zijn van de hoge zit (en dat ben ikzelf niet). De benzine is verder een pak stiller dan de diesel. Verwacht in elk geval geen sportkar.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoda is onklopbaar qua kubieke meters. De diesel is bovendien zot zuinig, ik zat op gemiddeld 5 liter/100 km, met heel veel fileverkeer.

Ik kan mij echter niet verzoenen met de stoelen.  @Ugeken zegt wel dat ik een trunte ben, maar ik heb er me de laatste vijf maanden zitten aan ergeren.  DSG was evenmin mijn ding.  
 

Al aan een Mercedes E gedacht?  Zal misschien wel spannen qua budget, en veel diesels waarschijnlijk. 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel km's ben je van plan te doen ermee?

Als je zo groot bent en uw stoel ver naar achter zet, dan denk ik dat je buiten een Superb/Kodiaq weinig beter zal vinden?

Proficiat met de tweeling trouwens!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verouderd dashboard of niet, maar ik ben altijd fan van het MPV principe geweest, toen mijn kinderen kleiner waren.

Zelf heel goede ervaring met een Espace 4 2.2 dci gehad trouwens, maar van de nieuwe weet ik het niet.

Met een Superb kan je zeker ook niet fout gaan, denk ik, en zelfs een Karoq is behoorlijk ruim. Die kan je dan mss een pak uitgeruster krijgen. Mijn dochter heeft zo eentje gehad voor een jaar of 2, ook met 2 baby's. Zeer tevreden over. DSG is wel niet dé top automaat, maar ook weer niet de slechtste van de bunch.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een V90 D4 gehad.

De momenten dat die auto werkte was dat wel een topper. Fantastische zetels (beter dan in mijn X5) en ruim genoeg. Ik ben 1m90, zit redelijk ver naar achter en heb 3 kinderen en een hond mee te zeulen.

De auto zelf was niet snel maar vlot genoeg en relatief zuinig. Met mijn iets of wat vlotte rijstijl zat ik rond de 8 liter.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Ugeken zei:

Proficiat 😀! 

De benzine is verder een pak stiller dan de diesel. Verwacht in elk geval geen sportkar.

Thanks! Is ook niet de bedoeling, ik wil enkel geen astmatische motor die je vol op zijn staart moet trappen om fatsoenlijk te kunnen invoegen.

15 uren geleden, Super95 zei:

Niet zo'n fan van het design van deze generatie 5, maar damn, dit is echt wel een knappe spec. Gaat zeker mee op het lijstje!

15 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Skoda is onklopbaar qua kubieke meters. De diesel is bovendien zot zuinig, ik zat op gemiddeld 5 liter/100 km, met heel veel fileverkeer.

Al aan een Mercedes E gedacht?  Zal misschien wel spannen qua budget, en veel diesels waarschijnlijk. 

Vooral diesel inderdaad, en de keuze is ook niet zo groot voor mijn prijs. Maar is wel een goede keuze ja, maar bij deze zit ik weer te twijfelen of diesel nog zo verstandig is.

2 uren geleden, kwiekie zei:

Hoeveel km's ben je van plan te doen ermee?

Als je zo groot bent en uw stoel ver naar achter zet, dan denk ik dat je buiten een Superb/Kodiaq weinig beter zal vinden?

Proficiat met de tweeling trouwens!

Bedankt! Haar Captur heeft nu meer dan 70K km op drie jaar tijd, en ik veronderstel dat dit bij de nieuwe toch wel wat meer gaat zijn. Momenteel switchen we vaak van auto's als we weggaan, maar dat gaat niet meer het geval zijn zodra de kinderen er zijn.

2 uren geleden, bud wijzer zei:

 

Zelf heel goede ervaring met een Espace 4 2.2 dci gehad trouwens, maar van de nieuwe weet ik het niet.

Mijn ouders hebben ook zo eentje gehad en waren hier erg tevreden over.

Oorspronkelijk dacht ik ook meteen aan de huidige Espace, altijd al een liefhebber geweest van de huidige. Knap design voor een bus, meer dan praktisch genoeg, veel luxe aan boord en een tapijt op wielen.

Maar als je dan al die verhalen leest op o.a. het Espace forum is de goesting direct over. Wordt daar zelfs bestempeld als de slechtste generatie Espace ever qua betrouwbaarheid, dat wilt toch ook al iets zeggen 😂

2 uren geleden, tuscani zei:

Misschien ook wel een optie ja!

1 uur terug, kefkie zei:

Ik heb een V90 D4 gehad.

De momenten dat die auto werkte was dat wel een topper. Fantastische zetels (beter dan in mijn X5) en ruim genoeg. Ik ben 1m90, zit redelijk ver naar achter en heb 3 kinderen en een hond mee te zeulen.

De auto zelf was niet snel maar vlot genoeg en relatief zuinig. Met mijn iets of wat vlotte rijstijl zat ik rond de 8 liter.

Goed om te weten, maar bij u was hij dan niet zo betrouwbaar als ik uw tweede zin goed interpreteer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die had een paar elektronische kuren (centraal diplay dat soms uitviel, maar dat zullen veel auto’s wel hebben).

Maar de andere problemen waren eerder geknoei door de dealer en niet puur de auto:

. Kapotte luidspreker, hebben ze dan verkeerd heraangesloten, dus weer kapot;

. Motor van de panodak vervangen, maar de kapotte laten zitten en de goeie vervangen :D

. Auto trilde op de autostrade, banden vervangen, remblokken vervangen, het lag aan mijn kinderstoelen op de achterbank,… duurde 2 jaar, veel zagen en een bezoek bij een andere dealer om de kromme schijven te vervangen en het getril was weg;

. Lekkende achterlichten, dat kwam volgens de dealer omdat mijn auto op een licht hellende oprit stond, waardoor het in de lichten regende. 

Mocht de service van die bepaalde dealer niet zo kut zijn, en mochten de nieuwe volvo’s geen begrenzer krijgen op 180, had ik een XC90 nog wel overwogen tegenover een X5.

de bewuste oprit, heeel scheef :D :

 

IMG_8537.jpeg

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, msxx zei:

Ik zou voor de BMW 3 GT gaan

Ja!  Ik heb me daar echt mee geamuseerd, die maanden dat ik daarmee gereden heb.  Was maar een kale 318d, maar dat reed goed en comfortabel, en had ruimte zat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een jaar geleden bijna exact dezelfde oefening gemaakt bij de komst van ons 2de kindje. Ik reed toen in een A4 avant en de ruimte op de achterbank (zeker achter mij)  was ook onvoldoende om deftig een maxi cosi te kunnen monteren op zo'n basis.

Ik wilde geen busje oid en toen ook bij een Superb uitgekomen. Veel opties zijn er niet als je een break wilt, een V90 inderdaad maar die viel buiten budget voor mij. Een A6, 5-serie, E-klasse, ... hebben wel allemaal een grote koffer maar de beenruimte blijft 'klein'. De Superb steekt er op dat vlak met kop en schouders bovenuit.

Nu een jaar later nog steeds tevreden met mijn keuze. Het rijdt als een natte kartonnen doos en de zetel kan net niet ver genoeg naar beneden. Ik ben een 1.86cm dus met je 1,92cm zou ik dat wel eens testen. Niet dat je met je hoofd tegen het dak gaat komen maar je zit gewoon hoog in die auto. Het stuurt kan voor mij ook maar net genoeg naar achteren. Voor zo'n grote auto had het verstelbereik van zetel en stuur wel wat groter kunnen zijn. Voor mij is het echter ok.

Al bij al een fijne auto met gigantisch veel ruimte.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al vaak gekeken maar Skoda blijft top op gebied van betaalbare ruimte. Na 3 Superb's rijdt mijn madam nu een Kodiaq.

Voordat deze er kwam zitten kijken naar iets vergelijkbaars van een ander merk aangezien ze eens wat anders dan Skoda wou maar nergens die ruimte gevonden.

Voor ons "noodzakelijk" gezien ik 1.97 ben, madam 1.80 en de 18 jarige zoon 2.02😳. Alleen de dochter had dat gemist in de genen.

In mijn E300de past dat dus niet (of alleen voor een kort stukje en ik de stoel naar voren zet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook op zoek naar een nieuwe gezinswagen, met een voorkeur voor een break. Als ruimte prioriteit is dan kom je inderdaad al snel bij Skoda terecht. Wat mij tegenhoud om voor een Skoda te gaan is vooral het rijgedrag, dat wel heel erg op comfort is gericht. In tests lees je ook vaak over het deinend gevoel in de bochten. Ik zoek iets met een beetje meer rijdynamiek, zoals mijn Mazda 6.  Skoda is tegenwoordig ook verre van goedkoop. Voor een nieuwe Octavia met 1.5 TSI heb je ook een jonge 2dehands 3-reeks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deinen is niet alleen in de bochten: iedere oneffenheid is genoeg: na een verkeersdrempel, of na een betonnaad op de snelweg heb je ook een deining.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/11/2023 om 00:28, abtler zei:

 

In mijn E300de past dat dus niet (of alleen voor een kort stukje en ik de stoel naar voren zet)

Dat is toch straf, een E zou bij uitstek daar geschikt voor moeten zijn... benieuwd naar de zitpositie van de bestuurder in dat geval.

Los daarvan, je zet de langste passagier dan toch achter de kortste voorzitter. Ergo, achter jouw vrouw? Dat zou toch moeten passen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Koen42 zei:

Zelf ook op zoek naar een nieuwe gezinswagen, met een voorkeur voor een break. Als ruimte prioriteit is dan kom je inderdaad al snel bij Skoda terecht. Wat mij tegenhoud om voor een Skoda te gaan is vooral het rijgedrag, dat wel heel erg op comfort is gericht. In tests lees je ook vaak over het deinend gevoel in de bochten. Ik zoek iets met een beetje meer rijdynamiek, zoals mijn Mazda 6.  Skoda is tegenwoordig ook verre van goedkoop. Voor een nieuwe Octavia met 1.5 TSI heb je ook een jonge 2dehands 3-reeks. 

Skoda comfort? Welk comfort mag dat dan wel wezen?

Deinen =/= comfort. Dat is gewoon slecht onderstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, BMWMB zei:

Uit uw lijst zou ik voor een Volvo gaan, waarbij de V60 knapper is, maar de V90 ruimer.

Dit klopt volgens mij niet helemaal. Ik dacht dat @Bompa hier ooit eens de vergelijking maakte en waaruit bleek dat het interieur van de v60 op bepaalde vlakken ruimer is dan dat van de v90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid