Ga naar inhoud

Welke grote gezinswagen?


Dimitri

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, saabi zei:

Dit klopt volgens mij niet helemaal. Ik dacht dat @Bompa hier ooit eens de vergelijking maakte en waaruit bleek dat het interieur van de v60 op bepaalde vlakken ruimer is dan dat van de v90

 

Huidige V60:

Kofferinhoud 529l

Interieurbreedte V: 1.510 mm

Interieurbreedte A: 1.470 mm

 

Vorige V60:

Kofferinhoud 430l

Interieurbreedte V: 1.505 mm

Interieurbreedte A: 1.455 mm

 

Huidige V90:

Kofferinhoud 560l

Interieurbreedte V: 1.480 mm

Interieurbreedte A: 1.440 mm

 

Het voelt anders aan, klopt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua beenruimte achteraan en kofferinhoud ga je niets beters vinden dan een superb of kodiaq, maar idd het rijgedrag van een superb is niet bepaald sportief. Mss kijken naar een sportline versie. Vw passat variant is wel een waardig alternatief voor de superb, koffer is quasi zo groot en heeft ook veel beenruimte achteraan. Rijgedrag is veel beter dan een superb. A6 & bmw 5 hebben weinig beenruimte tov superb/passat.

Of een Arteon SB:

https://www.autoscout24.com/offers/volkswagen-arteon-2-0-tsi-elegance-business-premium-dsg-gasoline-red-5b4e7344-8e8b-49ea-8480-60b1f4a30baa?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=1&position=1&search_id=11xqjkr5whg&source_otp=t20&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proficiat met de komst van jullie tweeling! Bij ons zit dat ook in de familie, dus zeker bij tweede zwangerschap toch met wat angstzweet naar de eerste gynae afspraken gegaan :D Van 0 naar 2 zal al heel pittig zijn, maar van 1 naar 3 is een ander paar mouwen denk ik :lolz:

Ik kan beamen dat een 3 reeks E91 te klein is met maxi cosi op basis, als je je stoel redelijk ver naar achter wil zetten. Ik zit met mijn zetel tot tegen die maxi cosi en zit net goed, maar meet slechts +- 1m75. 

Om tot op de draad op te rijden, geen koreanen in uw overzicht met 5 à 7 jaar garantie? Kia Ceed break is best ruim bvb? En 7 jaar garantie. 

Om echt lang mee te rijden wil je ook dat het toch wat uw ding is, en wat rijplezier biedt, en er wat goed uitziet. Skoda zou op dat punt al afvallen voor mij. Qua chassis en 1.5 naft koffiemolentje... Onderschat het gewicht van die kar + maxi cosis + buggys en heel de nest niet. Je wil KOPPEL. Tussen de usual german suspects zou ik neigen naar de E klasse. Waarom niet een generatie ouder met een dikkere nafte moteur, genre deze E300? Of deze..

 

E350 kan ook (zoals deze, lukraak gekozen), maar met 3,5 liter blok ga je wss wel serieus dokken qua rijtaks. 3 liter zou nog moeten meevallen. Als jullie toch hoofdzakelijk met 1 auto gaan rijden lijkt 

Feit is dat je met een benzine meer zekerheid gaat hebben naar de toekomst. Diesel is een groot vraagteken. De toegang tot LEZ voor Euro6 loopt ergens tot mid 2027 momenteel. Ik ga ervan uit dat het nog wel met een jaartje uitgesteld zal worden. Maar als je een kar koopt om 10 jaar of langer mee te bollen zou ik voor benzine opteren. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of nog generatie ouder maar meer budget voor rijtaks en naft 😉 

Je hebt natuurlijk ook de 4 cilinder benzines met kompressor etc. Maar denk dat het qua verbruik niet zot veel zal schelen, en taks op een recente 3 liter valt nog enigzins mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, msxx zei:

Dat is toch straf, een E zou bij uitstek daar geschikt voor moeten zijn... benieuwd naar de zitpositie van de bestuurder in dat geval.

Los daarvan, je zet de langste passagier dan toch achter de kortste voorzitter. Ergo, achter jouw vrouw? Dat zou toch moeten passen 🙂 

Uiteraard zit de zoon achter mijn madam. Echter dan is het knie vrijwel tegen dashbord / knie vrijwel tegen rugleuning.

Spreken we nog niet over maat 47 onder een stoel kwijtraken. Nu is dit iets wat in vrijwel alle wagens in deze categorie een probleem is aangezien het veelal elektrische stoelen zijn met veel techniek onder de stoel.

Zal eens foto's maken deze week.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/11/2023 om 15:30, msxx zei:

Dat is toch straf, een E zou bij uitstek daar geschikt voor moeten zijn... benieuwd naar de zitpositie van de bestuurder in dat geval.

Los daarvan, je zet de langste passagier dan toch achter de kortste voorzitter. Ergo, achter jouw vrouw? Dat zou toch moeten passen 🙂 

 

4 uren geleden, Alexis zei:

E250, bang for buck! 

Geen idee hoe het zit qua betrouwbaarheid. Daar zal de V6 wellicht beter scoren.. 

Ik heb indertijd via autoweek.nl de interieurmaten vergeleken. Daar geven ze de afstand weer tussen de rugleuning van de voorzetel en die van de achterzetel. Dan heb je een goed idee qua ruimte:

Superb II Combi:

- afstand rugleuning voor/achter800-960 mm
- kofferruimte: 660l

Mercedes E zoals Alexis hierboven voorstelt:

- afstand rugleuning voor/achter580-850 mm
- kofferruimte: 695l

Audi A6 Avant (>2014):

- afstand rugleuning voor/achter635-885 mm
- kofferruimte: 565l

Volkswagen Passat:

- afstand rugleuning voor/achter650-910 mm
- kofferruimte: 650l

Zo zie je bijvoorbeeld dat de Superb met zijn zetel helemaal naar achter bijna evenveel beenruimte heeft dan de E met zijn zetel helemaal naar voren. Die heeft dan wel weer een iets grotere koffer maar aan het koffervolume kan je je aanpassen, aan de beenruimte al iets moeilijker 🙂

 

 

  • Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Jochen zei:

 

Ik heb indertijd via autoweek.nl de interieurmaten vergeleken. Daar geven ze de afstand weer tussen de rugleuning van de voorzetel en die van de achterzetel. Dan heb je een goed idee qua ruimte:

Superb II Combi:

- afstand rugleuning voor/achter800-960 mm
- kofferruimte: 660l

Mercedes E zoals Alexis hierboven voorstelt:

- afstand rugleuning voor/achter580-850 mm
- kofferruimte: 695l

Audi A6 Avant (>2014):

- afstand rugleuning voor/achter635-885 mm
- kofferruimte: 565l

 

Zo zie je bijvoorbeeld dat de Superb met zijn zetel helemaal naar achter bijna evenveel beenruimte heeft dan de E met zijn zetel helemaal naar voren. Die heeft dan wel weer een iets grotere koffer maar aan het koffervolume kan je je aanpassen, aan de beenruimte al iets moeilijker 🙂

 

 

De SuperB is inderdaad huge, al een paar keer als rental gehad. Maar een Passat voldoet ruimschoots, een Camry ook. Ik dacht dat een E toch zeker in die categorie zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Passat was ik even vergeten, die is idd ook groot ja, al kijk je best naar het eerste getal hierboven. Als jij bvb in die voorzetel gaat zitten blijft er van die 910mm minder over natuurlijk 🙂

Ik zag laatst nog een recente Camry rijden, best wel dik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jochen zei:

De Passat was ik even vergeten, die is idd ook groot ja, al kijk je best naar het eerste getal hierboven. Als jij bvb in die voorzetel gaat zitten blijft er van die 910mm minder over natuurlijk 🙂

Ik zag laatst nog een recente Camry rijden, best wel dik!

Superb is overdreven ruim, mag je een S klasse naastzetten 🙂 

Maar ik kan ook in een 3-reeks achter mezelf zitten, dus snap niet goed hoe een gast van 2m niet achter zijn ma van 1m80 kan zitten in een E 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jochen zei:

 

Ik zag laatst nog een recente Camry rijden, best wel dik!

En dat rijdt heel comfy. Vind ik persoonlijk een vette ketel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Bompa zei:

En dat rijdt heel comfy. Vind ik persoonlijk een vette ketel.

Als er geen CVT in had gezeten reed het zelfs aangenaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, abtler zei:

Uiteraard zit de zoon achter mijn madam. Echter dan is het knie vrijwel tegen dashbord / knie vrijwel tegen rugleuning.

Spreken we nog niet over maat 47 onder een stoel kwijtraken. Nu is dit iets wat in vrijwel alle wagens in deze categorie een probleem is aangezien het veelal elektrische stoelen zijn met veel techniek onder de stoel.

Zal eens foto's maken deze week.

Nog een reden om voor manueel verstelbare stoelen te gaan. Sneller, lichter, je kan dieper zitten, meer ruimte voor voeten van passagiers.. enkel voordelen! 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/11/2023 om 14:28, BMWMB zei:

Uit uw lijst zou ik voor een Volvo gaan, waarbij de V60 knapper is, maar de V90 ruimer.

Maar zeker niet in Hybride. De koffer van een V60 is echt te klein dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat zelf in een gelijkaardige situatie (geen tweeling thank god) en ben voor een Passat gegaan. Een 2.0tsi 4motion 280pk highline. 2 jaar geleden gekocht voor 26.800 euro met 40.000 op de teller bouwjaar 2017.

Voor:

- plaats, de G21 3-reeks was opeens klein

- heel comfy met adaptieve dempers, rij die altijd in comfortmodus, tenzij per hoogste uitzondering.

- ding kan 2.2ton trekken, was handig bij de verbouwingen, evenals de 4wd om de aanhangwagen op de modderhelling omhoog te krijgen

- dsg schakelt in deze uitvoering lekker kordaat (totaal anders dan de 1.4tsi golf van mijn zus), is uiteindelijk quasi een golf r met wat extra kg's en de scherpe kanten af.

Tegen:

- 6 vitessen maar, op autostrade dus te hoog in toeren voor zuinig te zijn. Het is een beetje een drinker in het algemeen. 5000 km/jaar met amper ritten boven 10-15 km helpt natuurlijk niet

- waterpomp was eraan op 50.000 km. Kennelijk en zeer gekend euvel bij de 2.0tsi van die generatie.

Al bij al een zeer capabele wagen, ben daar tevreden van. Superhandig en kan bij momenten echt nog een grijns op mijn gezicht zetten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic! De Octavia zal normaal wel ruimschoots voldoen qua ruimte daar er bij ons maar eentje onderweg is. Maar ik heb deze al 2.5 jaar. Zo wat een record voor een daily. 

Ik ben dus ook aan het uitkijken naar een opvolger. De V60 is bij mij ook al een paar keer gepasseerd. Wel een knappe verschijning imo.

Ik volg 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, glennvc zei:

Zat zelf in een gelijkaardige situatie (geen tweeling thank god) en ben voor een Passat gegaan. Een 2.0tsi 4motion 280pk highline. 2 jaar geleden gekocht voor 26.800 euro met 40.000 op de teller bouwjaar 2017.

Voor:

- plaats, de G21 3-reeks was opeens klein

- heel comfy met adaptieve dempers, rij die altijd in comfortmodus, tenzij per hoogste uitzondering.

- ding kan 2.2ton trekken, was handig bij de verbouwingen, evenals de 4wd om de aanhangwagen op de modderhelling omhoog te krijgen

- dsg schakelt in deze uitvoering lekker kordaat (totaal anders dan de 1.4tsi golf van mijn zus), is uiteindelijk quasi een golf r met wat extra kg's en de scherpe kanten af.

Tegen:

- 6 vitessen maar, op autostrade dus te hoog in toeren voor zuinig te zijn. Het is een beetje een drinker in het algemeen. 5000 km/jaar met amper ritten boven 10-15 km helpt natuurlijk niet

- waterpomp was eraan op 50.000 km. Kennelijk en zeer gekend euvel bij de 2.0tsi van die generatie.

Al bij al een zeer capabele wagen, ben daar tevreden van. Superhandig en kan bij momenten echt nog een grijns op mijn gezicht zetten.

Echt 't type auto dat ik ook nog zou durven kopen, moet lollig zijn met die motor en die pit.
Eigenlijk ook een knappe auto, vind ik. Koel en zakelijk, maar wel mooi.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen na wat (financieel) opzoekwerk is er al het een en ander duidelijker geworden. Een diesel wordt het al zeker niet, tussen al de kanshebbers is de diesel meestal maar een litertje zuiniger dan de benzine variant, maar dan zit je wel met veel hogere belastingen, hogere onderhoudskosten (EGR klep, ..) en een onzekere toekomst (LEZ zones, roetfilter bij keuring, ...). De S-Max valt dus jammer genoeg af, en ook veel van de Duitse premiummerken aangezien je die quasi alleen vindt in de diesel variant voor mijn eisen.

Ik heb ook even gekeken naar de Opel Grandland en Peugeot 5008, staan bizar goedkoop online maar blijkbaar met een reden volgens mijn vaste garagist :D zouden blijkbaar zware money pits zijn, de motoren zouden verschrikkelijk onbetrouwbaar zijn. Alles van PSA valt dus ook al af.

We zijn ook al naar wat auto's gaan kijken. Onder andere naar een BMW 520I, ik stond redelijk zot van het blauw exemplaar dat hier op de eerste pagina gepost werd, maar dat was vanbinnen echt geen grote auto naargelang de buitenmaten. Ik kon niet zitten in de zitpositie die ik wou, en na heel wat aanpassen zat ik bijna op de hoogste stand en geraakte de maxicosi met heel wat geschuif achter mij, maar zat die nog steeds te schuren tegen mijn zetel. De koffer was ook een pak kleiner dan de Superb, dus die kar valt al af.

Ook eventjes gezeten in de V60, qua interieur en design echt een machtige kar imo. Ruimte op de achterbank was zowaar iets beter als de 5 reeks, koffer leek iets groter te zijn ook. Een twinbuggy zou er misschien wel inpassen denk ik, maar veel hou je dan ook niet over.

Dan maar gaan kijken naar de Superb, en die kist is echt indrukwekkend. Ronduit abnormaal hoeveel ruimte ik achter mij had, en hoeveel groter die koffer was tegenover de 5/ V60, wat nochtans ook geen kleine auto's zijn. Design, interieur, ...stond ons ook allemaal aan. Niet zo mooi als pakweg de 5 of V60, maar alles behalve een straf om in te zitten. We hebben ook eventjes testgereden met de 1.5, maar op een testrit van het kwartier dat je maar krijgt haal je ook maar weinig uit...beviel ons wel op die korte tijdspanne, reed echt wel ok en zeker niet overdreven deinend waarvoor ik vreesde. Maar we hadden amper de plaats om de 1.5 eens deftig te testen, op het eerste gevoel leek die wel vlot genoeg zonder veel overschot te hebben maar helemaal zeker ben ik nog niet van die motor. Haar Captur voelt alleszins sneller aan.

De Kodiaq hebben we ook even bezichtigd, en die zou vast en zeker ook voldoen. De komende dagen gaan we ook nog kijken naar een V90, Passat en E klasse, maar ik verwacht dat de Skoda's de meest praktische blijven. Wordt alleszins vervolgd, iedereen hier is al bedankt om mee te denken 🙂 

4 uren geleden, glennvc zei:

Zat zelf in een gelijkaardige situatie (geen tweeling thank god) en ben voor een Passat gegaan. Een 2.0tsi 4motion 280pk highline. 2 jaar geleden gekocht voor 26.800 euro met 40.000 op de teller bouwjaar 2017.

Voor:

- plaats, de G21 3-reeks was opeens klein

- heel comfy met adaptieve dempers, rij die altijd in comfortmodus, tenzij per hoogste uitzondering.

- ding kan 2.2ton trekken, was handig bij de verbouwingen, evenals de 4wd om de aanhangwagen op de modderhelling omhoog te krijgen

- dsg schakelt in deze uitvoering lekker kordaat (totaal anders dan de 1.4tsi golf van mijn zus), is uiteindelijk quasi een golf r met wat extra kg's en de scherpe kanten af.

Tegen:

- 6 vitessen maar, op autostrade dus te hoog in toeren voor zuinig te zijn. Het is een beetje een drinker in het algemeen. 5000 km/jaar met amper ritten boven 10-15 km helpt natuurlijk niet

- waterpomp was eraan op 50.000 km. Kennelijk en zeer gekend euvel bij de 2.0tsi van die generatie.

Al bij al een zeer capabele wagen, ben daar tevreden van. Superhandig en kan bij momenten echt nog een grijns op mijn gezicht zetten.

 

 

Mooie prijs wel heb je ervoor betaald, ik gok dat je niet veel verlies zou hebben als je hem vandaag moest verkopen als ik de prijzen zo bekijk 🙂 

Wel heel interessante post van u, altijd eens interessant om het van een eigenaar te horen in plaats van de zoveelste review van een autojournalist. Die en de Superb variant staat ook hoog op het lijstje, maar is rationeel wat moeilijk te verantwoorden. Ik heb hier nog mijn speelgoed (Fiesta ST), en het is vooral zij die ermee gaat rijden aan 120km/u op de E314, die overschot aan pk's zijn geen enorme meerwaarde dan. BIV is meer dan dubbel zoveel dan de 1.5, jaarlijkse tax is dubbel zoveel, en met een gemiddeld verbruik van 9,88l volgens Spritmonitor ook niet bepaald zuinig zoals u al zelf aangeeft.

Maar toch kriebelt die kist ook bij mij wel...zullen zien wat de toekomst brengt 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf ook een passat b8 gehad. Met plezier 165k km's op gezet en eigenlijk in die tijd weinig noemenswaardige dingen mee voorgehad. 190pk tdi versie. Koppelrijke motor met meer dan genoeg power. Enige nadeel was dat daar geen sper op zat. Was optioneel te krijgen in een R-pakket, samen met een sportonderstel.  Interessante motor eigenlijk, zeker in combinatie met de 6-bak. Die vond ik iets beter gespreid dan de 7 bak die veel meer op verbruik gericht is.

Op vlak van interieur zat die ook echt knap in mekaar. Ook op termijn geen kraakjes of rammels. Echt een degelijke auto. De chroom bagetten waren wel van mindere kwaliteit, het "chroom" wordt lelijk. Maar dat is op meerdere modellen zo.

 

 

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid